Gå til innhold

Hvorfor ikke egen kategori for motorsport?


Anbefalte innlegg

Her om dagen tenkte jeg at jeg skulle se hva som rørte som vedrørende motorsport her på diskusjon.no. Gikk til fremsiden av nettsiden og kikket nedover til jeg kom til "Fotball, sport og trening", gliste litt i skjegget da jeg så at fotball var trekt ut som om det ikke er del av "sport", og trykket på knappen. Kikket nedover underkategoriene og fant overraskende lite systematikk i kategoriene, hele to for fotball (som godt kunne ha vært lagt under én), vintersport var beæret med egen, men ingen sommersport for å få litt balanse i kategoriene. Sykkel hadde egen, men ingen andre spesifiserte. Og helt nederst Annen sport og idrett, men ingen egen for motorsport. Undertittelen for Annen sport og idrett ramses det opp forskjellige typer sport men unnlater enhver type motorsport. Hm? Ikke noe motorsport tenkte jeg, vel, motorsport er jo politisk ukorrekt i Norge, men å utelukke det fra diskusjon er vel å dra det litt langt? Eller kanskje det var gjemt unna under Motor, trafikk og maritimt tenkte jeg videre og navigerte meg dit, og hva fikk jeg se? Jo, en underkategori for motorsport! Ivrig trykket jeg på knappen og ble umiddelbart skuffet da jeg så den linket til den tidligere nevnte Annen sport og idrett....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motorsport-lenken er noe som henger igjen fra gammelt av. Vi har en pågående omstrukturering av forumet med mål om å redusere antallet kategorier. Det skal selvsagt være rom for å diskutere motorsport, men vi må prioritere hva som er populært nok til å kreve en egen kategori, siden vi ikke kan spre forumet alt for tynt over en hver nisje.

Jeg skal legge inn motorsport i beskrivelsen til Annen sport og idrett for å i det minste hjelpe litt.

Lenke til kommentar
4 hours ago, tsetsefluen said:

Går an å opprette en egen tråd om emnet. Tror jeg.

Litt usikker på om jeg forstår. Mener du en generell tråde for motorsport? I såfall, det finnes hundrevis, om ikke tusenvis, racingserier. Én tråd for alt blir i bestefall bare tull og misforståelser, blir litt som å ha bare én tråd om alle typer og nivåer av fotball. Eller mener du noe annet?

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (26 minutter siden):

Vanskelig å finne ut hva som er populært hvis man ikke har noe sted å samles. Tilbudet må på plass først, og så kan man si om det er verdt å videreføre etter en tid. Og så spørs det jo hvilke interesser vedkommende som skal bestem hvilke emner som skal få egen kategori har. 

Erfaringsmessig så har det aldri vært kategorier som skaper engasjement, men engasjement som skaper kategorier.

Lenke til kommentar

Vi setter selvsagt pris på din tilbakemelding og håper å få mer aktivitet rundt motorsport. Det er bare slik at vi har kuttet ned på kategorier, så å opprette en motorsport-kategori ville vært et steg i feil retning.

Om du ønsker å skape litt liv rundt motorsport så kan vi hjelpe deg med å f.eks. kliste tråder eller fronte de i våre utvalgte. :)

Lenke til kommentar

Det skal vere ganske mange tråder med daglig aktivitet før det er nødvendig med eigen forumkategori. 

Vi har nok alt for mange underkategorier på forumet, med for mange underforum så blir det vanskelegare å finne det rette underforumet. Eg meiner fortsatt at dei to kategoriane "IT-jobb" og "IT-utdanning" har alt for lav aktivitet til å forsvare eit eige underforum og ikkje berre flytte trådane inn i "andre jobber" og "annen utdanning". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

The Avatar skrev (6 minutter siden):

Det skal vere ganske mange tråder med daglig aktivitet før det er nødvendig med eigen forumkategori. 

Vi har nok alt for mange underkategorier på forumet, med for mange underforum så blir det vanskelegare å finne det rette underforumet. Eg meiner fortsatt at dei to kategoriane "IT-jobb" og "IT-utdanning" har alt for lav aktivitet til å forsvare eit eige underforum og ikkje berre flytte trådane inn i "andre jobber" og "annen utdanning". 

 

Jepp. Det er det inntrykket vi sitter med også. Forumet har et snev av bagasje vi må kvitte oss med, så vi er mest interessert i å redusere antallet kategorier før vi begynner å vurdere nye. Jeg skal aldri si aldri når det kommer til en motorsport-kategori.

Det må nesten være slik at det bli for mye av et emne i en generell kategori før vi begynner å se på verdien i å flytte det til et eget sted, noe som egentlig er uønsket mtp. kompleksitet, navigering og aktivitetsnivå.

Lenke til kommentar

Går ut ifra at diskusjon.no ikke er et veldedeighetsprodukt, men er avhengig av et økonomisk overskudd for drive? I såfall er det en uventet strategi at man skal sitte på gjerde og vente på at kunderesponsen krever et bedre tilbud av produkter før man tilbyr dem, for da blir man fort forbikjørt og frakjørt av konkurrentene som allerede har forutsett behovet for lenge siden.

For 15 år siden, var det smartest å satse på Nokia, verdens største mobilprodusent, eller Apple som ikke hadde noen mobiltelefoner i markedet? Apple satset og laget noe nytt som var attraktivt i markedet, mens Nokia bare kjørte på som vanlig og var ikke endringsvillig før det var for sent.

Nå sier jeg ikke at å opprette en underkategori for motorsport vil være en gullgruve som iPhone, men hvis man bare sitter på hendene sine og venter på hva forumtrafikken utgjør, så vil man aldri vite. Eneste som er sikkert, er at man er nærmere en Nokiaskjebne enn en Applesuksess. For meg spiller det liten rolle om forumet jeg deltar i er basert i Norge, England, Australia eller hvor som helst, det er bare nettadresse. Så om diskusjon.no ikke ønsker å legge til rette for diskusjoner vedrørende motorsport, så ikke forvent at det kommer store strømmer av motorsportrelaterte tråder i en oppsamlingskategori for "hummer og kanari", da finnes det mange andre attraktive og tilrettelagte steder for dette tema.

Når det gjelder spesifikke underkategorier, så synes jeg det er genialt, så slipper man all støyen fra alt som ikke er interessant. Er man interessert i fotball, går man på fotballpuben, er man interessert i kunst, går man på et kunstgalleri osv, det er det samme i virkeligheten også. 

Lenke til kommentar

@Thunderhead, om du lager noen tråder innenfor for de områdene av motorsport som interesserer deg og gir trådene gode og beskrivende navn så ser du vel fort om det er flere vil diskutere dette?

Om hva som er Høna-egget her? Er enig med flere over som mener at aktiviteten må starte med enkelttråder før man eventuelt lager en egen kategori/subforum.

Siden du bruker Apple/Nokia som eksempler; snudd på det så ville du vel ikke ha krevd av en gründer innenfor et nytt segment at hen skulle brukt mye ressurser (penger) på å lage segmentet for så å selge produktet? Produktet (AKA Tråden) må komme før det nye segmentet (Subforumet). Apple skapte på mange måter smarttelefonen og så ble det et segment. Ikke motsatt.

Lenke til kommentar
Thunderhead skrev (6 timer siden):

Går ut ifra at diskusjon.no ikke er et veldedeighetsprodukt, men er avhengig av et økonomisk overskudd for drive? I såfall er det en uventet strategi at man skal sitte på gjerde og vente på at kunderesponsen krever et bedre tilbud av produkter før man tilbyr dem, for da blir man fort forbikjørt og frakjørt av konkurrentene som allerede har forutsett behovet for lenge siden.

Eg er ganske sikker på at det genererer langt meir aktivitet å klikke seg inn på underforumet "annen sport og idrett" og der delta i dei diskusjonstrådane som har vært aktive siste døgnet.

Det er mange underforum der det er liten aktivitet, mest sannsynlig fordi det er for få som klikker seg daglig inn på underforumet når det nesten aldri skjer noe nytt der.
Nokre eksempel:
"Jakt og fiske" ein ubesvart tråd frå i helga, resten er over ei veke sidan det sist var aktivitet. Av 25 innlegg på fyrste side er 7 innlegg ubesvarte. Tida vi er inne i no burde være høgsesong for jakt og fiske ettersom mange nok har brukt ferien på å fiske og mange planlegger årets haustjakt som snart starter.
"Dyrehold" ein tråd med eit svar frå august måned. Den 25 tråden har ikkje hatt aktivitet sidan i januar. Var ikkje koronatida høgsesongen for at folk skaffa seg sitt fyrste kjæledyr og dermed kanskje burde hatt ein del spørsmål om dyrehold?
"Prosjekter og arbeidslogger for lyd og bilde" site tråd blei oppretta 15 septermber 2019, tråden er ubesvart og ingen har trykt liker. Tråd nummer 25 er frå 2014.
"Energi" hadde sist aktivitet 19 juli.
"Bilsterio" sist i bruk 13 og 14 juni med to tråder frå to forskjellige brukarar, begge er ubesvart. Sist det blei svart på ein tråd i dette forumet var 29 mai.

Eg seier ikkje at alle underforuma nødvendigvis må vekk, men det er i alle fall tydeleg at sjølv om det er oppretta eit eige underforum for emnet så generer ikkje dette aktivitet i seg sjølv.
Forumet må gjerne legge til rette for at nye interessegrupper skal få etablere seg her på forumet, men eg har meir tru på at forumet berre bør grovdelast i ulike emner, og at det berre blir oppretta underforum når eit tema blir så dominerande at resten av innlegga drukner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
The Avatar skrev (20 minutter siden):

forumet berre bør grovdelast i ulike emner, og at det berre blir oppretta underforum når eit tema blir så dominerande at resten av innlegga drukner.

Vi kommer nok til å i økende grad gå i en slik retning. Vi takker naturligvis for innspillene, men for tiden ønsker vi å jobbe med å korte ned på antall kategorier, og ikke øke dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...