Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye skal jeg betale i leie? Oppsigelsestid


HarIkkePeiling99

Anbefalte innlegg

Hei, skal flytte ut straks. 
Oppsigelsestiden min er ferdig 31.august. Jeg betaler leia på forskudd den 15. hver mnd. Så jeg lurer på om hvor mye jeg skal betale? 

Kan nevnes at det flytter inn en ny person 18.august. Har prøvd å spørre utleieren om den nye personen skal betale noe og om hvor mye jeg skulle betale. Hun virket utrolig fornærmet og sa jeg skulle betale full leie. 

Jeg har søkt rundt på nettet og jeg blir egentlig ikke så mye klokere, men etter det jeg har funnet skal jeg betale halv husleie(?)
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HarIkkePeiling99 skrev (3 timer siden):

Hei, skal flytte ut straks. 
Oppsigelsestiden min er ferdig 31.august. Jeg betaler leia på forskudd den 15. hver mnd. Så jeg lurer på om hvor mye jeg skal betale? 

Du sier du betaler på forskudd, men hva mener du det betyr? Når du betaler 15. august, betaler du da for 1.-31. august, eller for 15. august-15.september. 

Hvis det første, skal du betale drøyt halv leie, det andre ingenting i det hele tatt. 

Å leie er ytelse mot ytelse, dine penger mot retten til leiligheten. I det du gir fra deg tilgangen skal du ikke betale mer heller. 

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Jeg leier ut flere leiligheter selv, og har selv opplevd at leietakere ikke har kontroll på hva de har skrevet under på, og hvor og når de skal betale. Det er veldig frustrerende. Høres ut som du er i den kategorien. 

Min erfaring er at det finnes veldig lite andre kan gjøre, når dere selv viser så liten interesse av kontroll. 

Dere må rett og slett bli voksne, for noen koster det litt ekstra. 

Lenke til kommentar
HarIkkePeiling99 skrev (12 timer siden):

Hei, skal flytte ut straks. 
Oppsigelsestiden min er ferdig 31.august. Jeg betaler leia på forskudd den 15. hver mnd. Så jeg lurer på om hvor mye jeg skal betale? 

Kan nevnes at det flytter inn en ny person 18.august. Har prøvd å spørre utleieren om den nye personen skal betale noe og om hvor mye jeg skulle betale. Hun virket utrolig fornærmet og sa jeg skulle betale full leie. 

Jeg har søkt rundt på nettet og jeg blir egentlig ikke så mye klokere, men etter det jeg har funnet skal jeg betale halv husleie(?)
 

Det er helt åpenbart at du ikke skal betale leie for dagene etter den 18. august om en ny leietaker tar over leiligheten. Om utleier har lovet den nye personen at han/hun ikke trenger å betale før den 1. september, så er det utleiers problem. 

Om utleier gjør seg vanskelig, kan du si at du da vil sitte på nøkkelen til og med den 31. august. Da får utleier et (stort) problem med den kommende leietakeren som ikke kan flytte inn til det som jeg antar er avtalt dato dem i mellom.

Lenke til kommentar
sam11net skrev (8 timer siden):

Jeg leier ut flere leiligheter selv, og har selv opplevd at leietakere ikke har kontroll på hva de har skrevet under på, og hvor og når de skal betale. Det er veldig frustrerende. Høres ut som du er i den kategorien. 

Min erfaring er at det finnes veldig lite andre kan gjøre, når dere selv viser så liten interesse av kontroll. 

Dere må rett og slett bli voksne, for noen koster det litt ekstra. 

Mener du at personen skal betale for at en annen person skal bo der? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sam11net skrev (5 minutter siden):

Absolutt ikke. 

Men når du ikke har kontroll på ting i livet ditt, må du rekne med å gå på noen smeller. 

 Utleier sier personen skal betale full leie på forskudd den 15., personen flytter ut den 18. og en annen person flytter inn. 

Må jeg forklare nærmere eller er det forståelig? 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Psykake skrev (3 minutter siden):

 Utleier sier personen skal betale full leie på forskudd den 15., personen flytter ut den 18. og en annen person flytter inn. 

Må jeg forklare nærmere eller er det forståelig? 

Det går ikke an å gi et svar når du bare får 10% av informasjonen. 
La oss se leiekontrakten. 

(om jeg skal tro noe som helst, så vil jeg tippe at utleier ikke er interessert i å få leie delt opp, og da forventer full leie som avtalt, så får han som flytter ut jobben med å få leie den halve måneden. Det er vanlig praksis, men med bare 10% av informasjonen ang. denne saken kan det godt være feil).



Du kan ikke bare si "Banan" og forvente folk skal forstå at du ønsker informasjon om Asia. 

Lenke til kommentar
sam11net skrev (1 minutt siden):

Det går ikke an å gi et svar når du bare får 10% av informasjonen. 
La oss se leiekontrakten. 

(om jeg skal tro noe som helst, så vil jeg tippe at utleier ikke er interessert i å få leie delt opp, og da forventer full leie som avtalt, så får han som flytter ut jobben med å få leie den halve måneden. Det er vanlig praksis, men med bare 10% av informasjonen ang. denne saken kan det godt være feil).



Du kan ikke bare si "Banan" og forvente folk skal forstå at du ønsker informasjon om Asia. 

Det står i klartekst hva det gjelder. I stedet angriper du personen og sier at personen ikke har kontroll. 

Lite konstruktiv og det er tydelig du har misforstått hva det dreier seg om. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (1 minutt siden):

Det står i klartekst hva det gjelder. I stedet angriper du personen og sier at personen ikke har kontroll. 

Lite konstruktiv og det er tydelig du har misforstått hva det dreier seg om. 

Selvfølgelig er det vanskelig å forstå hva det dreiser seg om, det er jo det jeg sier, når du bare får litt informasjon om saken. 

Lenke til kommentar
sam11net skrev (7 minutter siden):

Selvfølgelig er det vanskelig å forstå hva det dreiser seg om, det er jo det jeg sier, når du bare får litt informasjon om saken. 

Ja ok. Du har et poeng. Trådstarter har ikke sagt hvem som har bestemt at en ny person skal flytte inn 18. August. Er det en avtale mellom nåværende leietager og ny leietager forandrer det saken. 

Lenke til kommentar
theNiceOne skrev (9 timer siden):

Du sier du betaler på forskudd, men hva mener du det betyr? Når du betaler 15. august, betaler du da for 1.-31. august, eller for 15. august-15.september. 

Hvis det første, skal du betale drøyt halv leie, det andre ingenting i det hele tatt. 

Å leie er ytelse mot ytelse, dine penger mot retten til leiligheten. I det du gir fra deg tilgangen skal du ikke betale mer heller. 

Etter det jeg har forstått av kontrakten så betaler jeg for 15.-15.

 

Lenke til kommentar
Psykake skrev (14 minutter siden):

Ja ok. Du har et poeng. Trådstarter har ikke sagt hvem som har bestemt at en ny person skal flytte inn 18. August. Er det en avtale mellom nåværende leietager og ny leietager forandrer det saken. 

Det er utleieren som har bestemt at det er en ny person som skal flytte inn da. Hun begynte å lete etter folk med engang jeg sa opp leiligheten

Lenke til kommentar
HarIkkePeiling99 skrev (13 timer siden):

Hei, skal flytte ut straks. 
Oppsigelsestiden min er ferdig 31.august. Jeg betaler leia på forskudd den 15. hver mnd. Så jeg lurer på om hvor mye jeg skal betale? 

Kan nevnes at det flytter inn en ny person 18.august. Har prøvd å spørre utleieren om den nye personen skal betale noe og om hvor mye jeg skulle betale. Hun virket utrolig fornærmet og sa jeg skulle betale full leie. 

Jeg har søkt rundt på nettet og jeg blir egentlig ikke så mye klokere, men etter det jeg har funnet skal jeg betale halv husleie(?)
 

Om hun sier du skal betale full leie sier du Ok, da overleverer jeg leiligheten 15 september. 

 

Da snur nok visa ganske kjapt når hun har lovet ny leietaker overtakelse nå den 18'ende.

Lenke til kommentar
HarIkkePeiling99 skrev (1 minutt siden):

Det er utleieren som har bestemt at det er en ny person som skal flytte inn da. Hun begynte å lete etter folk med engang jeg sa opp leiligheten

Ok. Da er det ikke noe spørsmål en gang. Da er det bare å betale fra 15. Til den dagen du leverer fra deg nøklene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...