Gå til innhold

Hvem mener du er den beste fotballtreneren noensinne fra Skandinavia?


Joeal88

Anbefalte innlegg

Det har vært flere dyktige trenere fra Norge/Skandinavia iløpet av åra, som f.eks Drillo, Tommy Svensson, Gunder Bengtsson, Åge Hareide, Morten Olsen, Nils Liedholm, Lars Lagerbäck (med landslag), Richard Møller Nielsen, Sven Göran Eriksson og Nils Arne Eggen. Men hvem mener du er den største treneren noensinne fra Skandinavia?

Selv så mener jeg at Sven Göran Eriksson er den beste treneren som har kommet fra Skandinavia. http://90min.com/in/posts/6390738-sven-goran-eriksson-the-scudetto-winning-shagger-who-never-solved-the-lampard-gerrard-conundrum

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kuhn Singhto skrev (16 minutter siden):

O G Solskjær var ikke nevnt, greit nok.

Men, jeg holder en knapp på at han er den mest kjente skandinaviske trener på verdensbasis

Jeg ville har rangert flere nåværende trenere fra Skandinavia foran Solskjær, og han er langt ifra den beste treneren noensinne i Skandinavia.

De 2 beste trenerne noensinne fra Skandinavia er etter min mening Nils Liedholm og Sven Göran Eriksson.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar

Denne hører ikke hjemme i «Norsk fotball» når premissene for diskusjonen er slik de er satt :)

Jeg ville også hatt med Ståle Solbakken i listen din, og undrer over hvorfor ikke Solskjær kan nevnes, du mener han ikke er god nok som en kandidat - men ikke hvorfor? Du konkluderer jo før du har satt i gang diskusjonen
 

Er forøvrig enig i at Sven Göran kan være en god kandidat, men ikke alle de jobbene han har tatt har vært suksess heller. Jeg holder faktisk en knapp på Eggen, litt fordi sikkert ingen kommer til å nevne ham, men også da hans karriere er fylt til randen av suksess og som en Askeladd i CL faktisk knakk flere av storfavorittene. Rosenborg på den tiden var en fryd å følge med på. Arrester meg gjerne, men om jeg ikke husker feil så var de vel på en verdensrekord den tiden i antall liga-titler på rad, men ta det med en klype salt :)

Endret av bshagen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (19 minutter siden):

Jeg ville har rangert flere nåværende trenere fra Skandinavia foran Solskjær, og han er langt ifra den beste treneren noensinne i Skandinavia.

De 2 beste trenerne noensinne fra Skandinavia er etter min mening Nils Liedholm og Sven Göran Eriksson.

misforståelse her

min mening var ikke å rangere Solskjær som trener, men kun å peke på hvor godt kjent han er rundt i verden

han slår Ibsen Bjørnson Nansen og Amundsen langt langt ned i støvla

dra langt ut på landsbygda i Mongolia, alle mini samfunn i telt har hørt om Solskjær

Liedholm og Eriksson er ikke kjente størrelser der

(det er jo årene i Manchester U og med Fergusson som i hovedsak har brakt ham dit)

 

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Denne hører ikke hjemme i «Norsk fotball» når premissene for diskusjonen er slik de er satt :)

Jeg ville også hatt med Ståle Solbakken i listen din, og undrer over hvorfor ikke Solskjær kan nevnes, du mener han ikke er god nok som en kandidat - men ikke hvorfor? Du konkluderer jo før du har satt i gang diskusjonen
 

Er forøvrig enig i at Sven Göran kan være en god kandidat, men ikke alle de jobbene han har tatt har vært suksess heller. Jeg holder faktisk en knapp på Eggen, litt fordi sikkert ingen kommer til å nevne ham, men også da hans karriere er fylt til randen av suksess og som en Askeladd i CL faktisk knakk flere av storfavorittene. Rosenborg på den tiden var en fryd å følge med på :)

Jeg mener hvem som er den beste/største treneren fra Skandinavia gjennom alle tider, ikke hvem som er den beste treneren fra Norge/Skandinavia i 2020.

Jeg rangerer helt klart Solbakken som en bedre trener enn hva Solskjær er, OGS har ikke vist mye annet enn 2 ligagull med Molde - hvor Røkke bladde opp store summer slik at OGS kunne få de spillerne som han ønsket. Solskjær har en dyster statistikk i PL.

Sven Göran Eriksson - eller Svennis som han er bedre kjent som revolusjonerte svensk/skandinavisk fotball da han var trener for IFK Göteborg, også har han hatt suksess i Portugal og Italia. Ingen annen trener fra Skandinavia har en så imponerende CV som det Svennis har.

Nils Arne Eggen er også der oppe, men jeg mener han ligger langt bak f.eks Svennis og Nils Liedholm.

Lenke til kommentar
Kuhn Singhto skrev (16 minutter siden):

misforståelse her

min mening var ikke å rangere Solskjær som trener, men kun å peke på hvor godt kjent han er rundt i verden

han slår Ibsen Bjørnson Nansen og Amundsen langt langt ned i støvla

dra langt ut på landsbygda i Mongolia, alle mini samfunn i telt har hørt om Solskjær

Liedholm og Eriksson er ikke kjente størrelser der

(det er jo årene i Manchester U og med Fergusson som i hovedsak har brakt ham dit)

 

OK. Det kan jeg si meg enig i.

Men Sven Göran Eriksson var annerkjent som en av de beste trenerne i verden over en periode på godt vel over 30 år, på 90-tallet så hadde Svennis nesten samme status som det internasjonale trenere som f.eks Klopp eller Allegri har i dag.

Svennis var lenge annerkjent som en av de beste fotballtrenerne i verden.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
Kuhn Singhto skrev (3 timer siden):

O G Solskjær var ikke nevnt,

Hvorfor skulle han vært nevnt? Nedrykket med Cardiff? Ingen titler eller seriemedalje med Manchester United to sesonger på rad? 36 poeng bak Liverpool er ikke akkurat imponerende.

Endret av Leiferen
Lenke til kommentar

Den tittelen bør Nils Arne Eggen få. Fra å vinne serien med Moss til å etablere Rosenborg som det absolutt beste laget i skandinavia til prestasjonene i Champions league kan det nesten ikke være tvil om hvem som er den beste treneren. Han hadde jo ingen karriere med store utenlandske klubber slik som Sven Gøran Eriksson, men det kunne han sikkert hatt om han hadde ønsket å dra utenfor Norge. 

Hvis man heller ønsker seg den mest kjente, eller den med den mest imponerende CV'en så er det nok Sven Gøran Eriksson som vinner klart. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (5 minutter siden):

Den tittelen bør Nils Arne Eggen få. Fra å vinne serien med Moss til å etablere Rosenborg som det absolutt beste laget i skandinavia til prestasjonene i Champions league kan det nesten ikke være tvil om hvem som er den beste treneren. Han hadde jo ingen karriere med store utenlandske klubber slik som Sven Gøran Eriksson, men det kunne han sikkert hatt om han hadde ønsket å dra utenfor Norge. 

Hvis man heller ønsker seg den mest kjente, eller den med den mest imponerende CV'en så er det nok Sven Gøran Eriksson som vinner klart. 

Enig i dette.

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (3 timer siden):

Den tittelen bør Nils Arne Eggen få. Fra å vinne serien med Moss til å etablere Rosenborg som det absolutt beste laget i skandinavia til prestasjonene i Champions league kan det nesten ikke være tvil om hvem som er den beste treneren. Han hadde jo ingen karriere med store utenlandske klubber slik som Sven Gøran Eriksson, men det kunne han sikkert hatt om han hadde ønsket å dra utenfor Norge. 

Hvis man heller ønsker seg den mest kjente, eller den med den mest imponerende CV'en så er det nok Sven Gøran Eriksson som vinner klart. 

Njae, det som Eggen fikk til med Rosenborg er selvsagt imponerende. Men man kan også spørre seg om nivået på øvrige laga og konkurransen i Tippeligaen under den tiden når Rosenborg vant 13? seriegull på rad. Man skal ikke heller glemme at det var lettere for norske/skandinaviske lag og kvalifisere seg til Champions League før enn hva det er i dag. Men det er ingen tvil overhodet om at Eggen var en meget dyktig trener.

Min topp 5 liste over de 5 beste trenerne fra Skandinavia gjennom tidene.

1. Sven Göran Eriksson: Rykket opp 2 divisioner i Sverige iløpet av 2 sesonger som trener for Degerfors IF. Vant Allsvenskan 3 ganger, svenske cupen 1 gang, og UEFA-Cupen (Europa League) 1 gang på 3,5 år med IFK Göteborg. Vant 4 ligamesterskap i Portugal, portugisiske cupen 2 ganger med Benfica, Eriksson ledet også Benfica til finalen av UEFA-Cupen (EL) i 1984 og til finalen av Europacupen (CL) i 1990. Vant italienske cupen med Roma. Vant italienske cupen med Sampdoria. Vant mesterskapet i Serie A 1 gang, samt 7 andre titler på drøyt 4 sesonger med Lazio. Ledet England til tre kvartsfinaler i 3 mesterskap på rad. Ledet i 2007-08 Manchester City  til deres beste plassering i Premier League på 21 år, itillegg så vant City begge kampene mot byrival United for første gang siden 1968-69 sesongen.

2. Nils Liedholm: Vant italienske cupen totalt 4 ganger. Vant Serie A med Milan 1978-79, og med Roma 1982/83. Ledet Roma til finalen av Europacupen (CL) i 1984, hvor de tapte på straffer mot Liverpool.

3. Nils Arne Eggen: Vant Eliteserien med Moss 1 gang. Vant Eliteserien 12 ganger, og cupen 7 ganger med Rosenborg. Ledet Rosenborg til Champions League (CL) 7 år på rad. 

4. Morten Olsen: Tok 3 seriegull og 1 cupgull i Danmark med Brøndby, ledet Brøndby til semifinalen av UEFA-Cupen i 1990-91 hvor de tapte på straffespark. Tok Köln til 7:e plass i Bundesliga. Vant 1 seriegull og 1 cupgull i Nederland med Ajax. Kvalifiserte Danmark til 2 VM og 3 EM sluttrunder.

5. Gunder BengtssonVar assistent trener for Eriksson i IFK Göteborg, ledet Göteborg for deler av 1982 sesongen etter Eriksson dro til Benfica. Vant 2 strake seriegull og 1 cupgull med Vålerenga på 2 år. Vant 2 seriegull, 1 cupgull  og UEFA-Cupen i 1986-87 med IFK Göteborg. Vant 1 seriegull i Hellas med Panathinaikos.

 

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar
3 hours ago, Joeal88 said:

Njae, det som Eggen fikk til med Rosenborg er selvsagt imponerende. Men man kan også spørre seg om nivået på øvrige laga og konkurransen i Tippeligaen under den tiden når Rosenborg vant 13? seriegull på rad. Man skal ikke heller glemme at det var lettere for norske/skandinaviske lag og kvalifisere seg til Champions League før enn hva det er i dag. Men det er ingen tvil overhodet om at Eggen var en meget dyktig trener.

Nivået i tippeligaen var høyere på den tiden enn det er idag.

Uansett hvor lett det var å kvalifisere seg til Champions league så vant RBK over lag som Real Madrid, PSG, Dortmund, AC Milan og spilte jevnt med lag som Juventus osv. Hadde det bare skjedd en gang kunne man kalt det flaks, men de vant eller spilte jevnt mot storlag i Europa over flere år med et lag bestående av helt middelmådige norske spillere. Nå taper Norske klubber for middelmådige og svake lag fra de mindre europeiske ligaene.

 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (På 26.7.2020 den 18.10):

Nivået i tippeligaen var høyere på den tiden enn det er idag.

Uansett hvor lett det var å kvalifisere seg til Champions league så vant RBK over lag som Real Madrid, PSG, Dortmund, AC Milan og spilte jevnt med lag som Juventus osv. Hadde det bare skjedd en gang kunne man kalt det flaks, men de vant eller spilte jevnt mot storlag i Europa over flere år med et lag bestående av helt middelmådige norske spillere. Nå taper Norske klubber for middelmådige og svake lag fra de mindre europeiske ligaene.

 

Var det egentlig det? Jeg vil si at konkurransen i norsk fotball er større i dag enn hva som var tilfellet mellom 1990-2003. Også så var det enklere for norske/skandinaviske lag og kvalifisere seg til Champions League på den tiden enn hva det er i dag, itillegg så var det bare vinneren av hjemlig liga som kvalifiserte seg for CL - det var først i 1999/00 sesongen hvor topp 4 laga i de største ligaene fikk spille i CL.

Lenke til kommentar

Det RBK gjorde i Europa på nittitallet var helt vanvittig. Men, jeg er usikker på om Eggen hadde funka så godt utenfor Norge, jeg tror egentlig ikke det. Pga språk (husker dere de pressekonferansene?! ?) og kultur. Go'foten er trøndersk. 

Drillo i Wimbledon gikk jo også på ræva. Selv om ingen vel kan påstå at Drillo var en dårlig trener. 

Tror nok jeg holder en knapp på Svennis i denne avstemningen. Nils Arne og Drillo på delt andreplass. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 1.8.2020 den 22.45):

Det RBK gjorde i Europa på nittitallet var helt vanvittig. Men, jeg er usikker på om Eggen hadde funka så godt utenfor Norge, jeg tror egentlig ikke det. Pga språk (husker dere de pressekonferansene?! ?) og kultur. Go'foten er trøndersk. 

Drillo i Wimbledon gikk jo også på ræva. Selv om ingen vel kan påstå at Drillo var en dårlig trener. 

Tror nok jeg holder en knapp på Svennis i denne avstemningen. Nils Arne og Drillo på delt andreplass. 

Ja, Svennis har uten tvil den beste CV`n og de mest imponerende resultatene av skandinaviske trenere. På 90-tallet så var Eriksson kjent for å være blant de beste trenerne i verden.

Eggen gjorde også en imponerende jobb med Rosenborg, men jeg synes at du overvurderer Drillo. Ville ha rangert andre skandinaviske trenere som Morten Olsen, Åge Hareide, Lasse Lagerbäck, Gunder Bengtsson Richard Møller-Nielsen, og Nils Liedholm foran Drillo.

Endret av Joeal88
Lenke til kommentar

Heller mot Svennis jeg også. Skandinavia har hatt mange legendariske trenere, og mange spesielle typer. Eggen helt unik, det samme er Drillo. Lagerbäcks prestasjoner med Island er utrolige. 

Joeal88 skrev (På 26.7.2020 den 9.29):

Solskjær har en dyster statistikk i PL.

Siden Solskjær tok over Manchester United har de tatt tredje flest poeng i Premier League, med det yngste mannskapet i ligaen. Det er ikke en dyster statistikk i det hele tatt. Han har også på kort tid bygget nærmest et helt nytt lag bestående av mange akademispillere, og tatt laget fra sjette til tredjeplass samtidig. 

Han fikk penger å bruke i Molde, men konkurrerte mot Rosenborg som ikke har rent lite penger de heller. Man må fortsatt bygge lag og få det til å fungere. Vant Moldes to første seriegull, to år på rad. Det han klarte å få til med Molde i Europa League er også imponerende. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Heller mot Svennis jeg også. Skandinavia har hatt mange legendariske trenere, og mange spesielle typer. Eggen helt unik, det samme er Drillo. Lagerbäcks prestasjoner med Island er utrolige. 

Siden Solskjær tok over Manchester United har de tatt tredje flest poeng i Premier League, med det yngste mannskapet i ligaen. Det er ikke en dyster statistikk i det hele tatt. Han har også på kort tid bygget nærmest et helt nytt lag bestående av mange akademispillere, og tatt laget fra sjette til tredjeplass samtidig. 

Han fikk penger å bruke i Molde, men konkurrerte mot Rosenborg som ikke har rent lite penger de heller. Man må fortsatt bygge lag og få det til å fungere. Vant Moldes to første seriegull, to år på rad. Det han klarte å få til med Molde i Europa League er også imponerende. 

Jeg mener at Drillo har alltid vært overvurdert som trener, jeg tror de fleste trenere hadde samme - om ikke bedre resultater med landslaget på 90 tallet som det Drillo gjorde. Norge har aldri hatt en mer komplett tropp enn de vi hadde på 90 tallet. Jeg ville rangert Lagerbäck foran Drillo, itillegg til suksessen med Island så kvalifiserte Lagerbäck Sverige til 4 av 5 mulige sluttspill i perioden mellom 2000-09.

Mourinho tok mer på poeng med Man United på 2 sesonger enn hva Solskjær har klart så langt. OGSs periode med Cardiff er blant den dårligste statistikken for en trener i PL (sett til antall kamper), og hans tall i Man Utd er ikke heller til og hoppe i taket for: http://givemesport.com/1540692-ole-gunnar-solskjaer-is-man-utds-worst-permanent-boss-in-almost-50-years Hovedårsaken til at hvorfor United grep tredjeplassen i årets PL var fordi at Leicester var så elendige etter oppstarten.

Røkke spytta inn massevis med penger under Solskjær`s første periode i Molde og de hadde på den tiden Norges dyreste tropp. Solskjær`s andre periode i Molde (hvor han hadde et mindre budsjett til rådighet) gav mindre suksess.

Personlig, så tror ikke jeg at Solskjær kommer til og bli en suksess i Man United på lang sikt.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Joeal88 said:

Mourinho tok mer på poeng med Man United på 2 sesonger enn hva Solskjær har klart så langt.

Eh, Ole har trent United i under to sesonger. ?  Virker ikke helt som om du har så god oversikt. (Han har trent United i 88 kamper hittil, vs Mourinho som fikk 144 kamper).

42 minutes ago, Joeal88 said:

Mildt sagt tåpelig å bruke en artikkel fra dagen etter Burnley tapet for å vurdere OGS.

For ikke bare er det fra det dårligste punktet denne sesongen, (resten av sesongen så slik ut):

Spoiler

1110359138_Screenshot2020-08-06at16_35_13.png.3c7868d14bfb412abee121c860fcf906.png

Den velger også å, sitat "forget about his time as the interim boss". Ja, la oss bare velge å overse en god periode.

43 minutes ago, Joeal88 said:

Hovedårsaken til at hvorfor United grep tredjeplassen i årets PL var fordi at Leicester var så elendige etter oppstarten.

En sesong varer i 38 kamper. Hovedårsaken til at United tok tredjeplassen var at de gjorde det bedre enn Leicester og Chelsea over 38 kamper. ¯\_(ツ)_/¯ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...