Gå til innhold

Microsoft skal være i gang med å utvikle «desktop as a service»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Abonnement på skrivebord. Da trenger de bare selge tjenesten til deg én gang, og du fortsetter å sende dem penger hver måned. Egentlig helt greit for firmaer som synes tynnklienter er godt nok, men ikke noe jeg som forbruker ønsker på privatmarkedet.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når Cloud-Windows er et faktum, blir det over og ut for min del.

Det blir punktet hvor jeg går over til Linux 100%.

Brett-spill kommer til å få en renessanse.

Evnt. ‘Hakke naboen’...

Betale ISP, for å betale Microsoft, for å betale for Office, for å betale for Netflix, for å betale HBO... -Mange bekker små gjør en stor å.

Nei, takk.

Endret av Sandormen
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Er det ikke dette "alle" leverandørene forsøker å sikte mot? Fordi abonnements-løsninger er mer lønnsomt og stabilt enn enkeltsalg. Akkurat som langtidsutleie av biler og leiligheter gir stabile inntekter. På 90-tallet kunne man til og med leie TV og kjøleskap, thank you thorn. Det er bare spørs hvor mange kunder som gidder å leie allskens greier i lengden. Jeg kommer i hvert fall ikke til å leie noe skrivebord fra Microsoft. Jeg vil eie og tilbyr ikke Microsoft det så er de helt ute av gamet for min del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som er litt problemet med det firmaet der er at de alltid forandrer reglene på sjakkbrettet, kodelinjer koster penger, programvare som funker er verdt fryktelig mye penger, tenk bank og finans, men Microsoft forandrer reglene etter innfallsmetoden. Er på tide at EU fx tar tak i den bollerøra her. Bli kvitt kvitt firmaer fra USA, eller, få på plass standarder.

OS er infrastruktur i EU, som vann og strøm og dassen din, og Microsoft og USA skal IKKE bestemme normen sjøl.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mixtape skrev (2 minutter siden):

Det som er litt problemet med det firmaet der er at de alltid forandrer reglene på sjakkbrettet, kodelinjer koster penger, programvare som funker er verdt fryktelig mye penger, tenk bank og finans, men Microsoft forandrer reglene etter innfallsmetoden.

Abonnementsmetoden gir ingen incentiver til å produsere noe nytt og bedre. Tvert i mot. De kan leve i det evige på de samme kodelinjene. Tidligere måtte de produsere noe nytt og ha stortstilte lanseringer for å få solgt mer. Det blir det jo slutt på med abonnement.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (4 timer siden):

Abonnement på skrivebord. Da trenger de bare selge tjenesten til deg én gang, og du fortsetter å sende dem penger hver måned. Egentlig helt greit for firmaer som synes tynnklienter er godt nok, men ikke noe jeg som forbruker ønsker på privatmarkedet.

Det MÅ da være supert, desto mindre nettbrettet trenger å gjøre selv, desto lengre varer batteriet. Ikke ideelt til absolutt alt, men definitivt noe jeg kunne tenkt meg, i hvertfall. Og ikke minst eat-our-own-dogfood-fakturen, da kan de få drifte faenskapet selv ... så slipper folk.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Er det ikke dette "alle" leverandørene forsøker å sikte mot? Fordi abonnements-løsninger er mer lønnsomt og stabilt enn enkeltsalg.

Jo. Adobe viste veien. De gikk fra å levere bransjestandard programvare alle hadde, til å være noe bare noen få tusen abonnenter hadde. Og nesten med en gang var det lønnsomt. Men over tid vokste det til millioner av abonnementer, og de tjente penger de bare kunne drømme om før. Færre brukere, langt høyere inntekter. Den tradisjonelle modellen krever bedre oppgraderinger og bedre selgere enn abonnement.

Abonnementsmodellen var rett for dem, men ikke for meg. På jobb har jeg forbanna meg på at lisensen på Photoshop CS3 skal vare evig. Hjemme har jeg konvertert til en rimeligere konkurrent med tradisjonell salgsmodell og ærlig talt dårligere produkt.

Edit:
Vi har forresten hatt (holder på å avskaffe) Dreamweaver som utviklingsverktøy siden litt etter årtusenskiftet. Undervurdert - men har jaggu ikke blitt noe bedre de siste ti årene - heller tvert imot. Abonnementene gir dem masse penger til å forbedre, men ikke lyst.
 

2 hours ago, quantum said:

Det MÅ da være supert, desto mindre nettbrettet trenger å gjøre selv, desto lengre varer batteriet.

Neppe, ikke for et nettbrett. Nettverkskortet må da bruke mer strøm enn det du sparer på CPU - samtidig som du fortsatt bruker CPU men til andre/ekstra prosesser som du ellers ikke ville hatt. 

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Primær-målgruppen til den løsningen her er nok ikke i første runde de som:

  • Har reinstallert windows 190+ ganger i sitt liv, og synes det er koselig å hjelpe venner og familie med slikt
  • Synes Linux er det beste systemet på jord, og hater å bli "tvangsstyrt" av storebror
  • Tenker at det er helt meningsløst at man skal være avhengig av Internett for at OS skal fungere

Men, om man idag drifter ett par hundre VDI maskiner, eller brukere på terminal server fra Microsoft, Citrix eller VMware, så kan nok dette være ett interessant alternativ.

En annen ting er at Microsoft (blant annet) jobber iherdig med å levere ERP løsninger fra Cloud. Kjører man on-prem klient da, så får man umiddelbart spørsmålet om latency servert. Flytter man klienten opp i skyen, og kjører "RDP" ned on-prem, så er det problemet løst. Både Microsoft, Citrix og VMware har jobbet i årevis med å flytte skjermbilder fra "A til B" uten QoS, med variabel latency, og blitt ganske gode på det.
Så migrerer man f.eks Navision eller AX til Cloud, og allerede har Microsoft 365 (Office 365 tidligere) så hvorfor ikke kjøre resten av klienten i cloud også? Forutsetter naturligvis at man klarer å levere de andre applikasjonene man trenger da.

 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (På 23.7.2020 den 23.35):

Neppe, ikke for et nettbrett. Nettverkskortet må da bruke mer strøm enn det du sparer på CPU - samtidig som du fortsatt bruker CPU men til andre/ekstra prosesser som du ellers ikke ville hatt. 

Pussig, aldri hørt om nettverkskort med vifte, men da blir det vel et marked for dét fremover ...

Lenke til kommentar
2 hours ago, quantum said:

Pussig, aldri hørt om nettverkskort med vifte, men da blir det vel et marked for dét fremover ...

Har sett nettverkskort med vifte. Kan ikke tenke det finnes noen slike i et nettbrett. Bruker heller ikke vifta på nettbrettet mitt til vanlig, men nettverkskortet bruker jeg. Har ikke sett på noen måledata på hvor mye strøm som brukes av CPU og hvor mye som brukes av nettverkskortet. 

 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (23 timer siden):

Har sett nettverkskort med vifte. Kan ikke tenke det finnes noen slike i et nettbrett. Bruker heller ikke vifta på nettbrettet mitt til vanlig, men nettverkskortet bruker jeg. Har ikke sett på noen måledata på hvor mye strøm som brukes av CPU og hvor mye som brukes av nettverkskortet. 

 

Tror strømforbruket på et "tynnt" nettbrett blir veldig avhengig av hva man bruker det til. Ditto for innhogget i datakvoten på mobilabonnementet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...