Gå til innhold

Hva er den farligste maten?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sorten skrev (På 21.7.2020 den 14.45):

Salt er også livsviktig i rette mengden.

All mat er livsviktig i rette mengder, og giftig i for store mengder.

edit: Når det er sagt finnes det helt sikkert mat (næringsmidler) som er giftige i mindre mengder enn bordsalt.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
Allinuse skrev (8 minutter siden):

Rått kjøtt of innvoller dynket i rått blod. Hadde fått ekstra poeng hvis kjøttet var hentet fra kinesiske våtmarkeder.

Hva heter retten, og fra hvilket dyr stammer kjøttet og blodet fra?

Edit: hvordan innvoller er det?

Endret av Sorten
Lenke til kommentar
Sorten skrev (5 minutter siden):

Hva heter retten, og fra hvilket dyr stammer kjøttet og blodet fra?

Edit: hvordan innvoller er det?

Kan vel translittereres til "sok lek", thailandsk rett, ikke akkurat hverdagskost der heller.

Fra der jeg fant bildet var det en oppskrift. Virker som at det i dette tilfellet var oksekjøtt, innvoller fra okse og okseblod. Altså av den "sikre" varianten, men har hørt folk si de har spist dette med griseblod.

Ser for meg at en farligere variant kunne vært å lage en kinesisk fusion versjon, flaggermuskjøtt, mikse det med innvoller fra rotter og reptilblod.

Lenke til kommentar
Kawanor skrev (2 minutter siden):

På langsikt vill jeg tru det er mettet fett og sukker. Men på en gang så må det være at en bilmekaniker lager en fugu fiskerett til deg. 

fugu-fish.png

Det kommer an på personen. Hvis en person har sakte forbrenning, vil sukker og fett være farlig. Men hvis personen har rask forbrenning, vil dette ikke utgjøre en helsersiko. Fugu, derimot, er farlig hvis du tilbereder feil. Men hvis du tilbereder den rett, er den like ufarlig som annen fisk. Men følge Wikipedia, smaker ikke fugu så godt uansett, så best å la være å spise den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (9 minutter siden):

Som kanskje var korrekt på 90 tallet.. Idag blir oppdettsfisk foret med plantebasert for, som gjere at den har mindre tungmetaller enn for eksempel vill laksen, eller andre feit fisk som makrell og sild...

Så oppdrettslaksen har blitt vegetarianer nå, hva? Alle er vel vegetarianere nå i disse vegetarianertider. Vel vel, så lenge vi slipper å bli forgiftet, er det greit. Jeg tror forresten at vegetarianermat er en av de farligste matrettene. Man får ikke i seg nok proteiner, næring og vitaminer. Vitamin B12 finnes utelukkende i kjøtt, og det er det vi må spise. Vi må spise grønnsaker og kjøtt, og drikke melk. Og fisk. Men aldri plantemat alene, det er farlig. Det er en ny bevegelse det også, og det er også noe å tilføre på listen over hva som har endret seg i samfunnet vårt. Jeg anbefaler dere som vil holde dere friste, å spise variert, ikke så mye sukker, og sunn mat. Du trenger ikke spise kunstige søtningsmidler. Helst naturlig, men variert.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (7 minutter siden):

Så oppdrettslaksen har blitt vegetarianer nå, hva? Alle er vel vegetarianere nå i disse vegetarianertider. Vel vel, så lenge vi slipper å bli forgiftet, er det greit. Jeg tror forresten at vegetarianermat er en av de farligste matrettene. Man får ikke i seg nok proteiner, næring og vitaminer. Vitamin B12 finnes utelukkende i kjøtt, og det er det vi må spise. Vi må spise grønnsaker og kjøtt, og drikke melk. Og fisk. Men aldri plantemat alene, det er farlig. Det er en ny bevegelse det også, og det er også noe å tilføre på listen over hva som har endret seg i samfunnet vårt. Jeg anbefaler dere som vil holde dere friste, å spise variert, ikke så mye sukker, og sunn mat. Du trenger ikke spise kunstige søtningsmidler. Helst naturlig, men variert.

Er dette et resultat av din "egen" ikke-beviste forskning? Og angående proteiner på et vegetarisk kosthold... hvor mye proteiner mener du et gjennomsnittlig menneske trenger? La oss si en middels aktiv mann som veier 75 kg. Du har allerede spredd nok galle i tråden om kunstige søtningsmidler som sørget for at den diskusjonen ble avstengt.

Lenke til kommentar
C_Buk skrev (7 minutter siden):

Er dette et resultat av din "egen" ikke-beviste forskning? Og angående proteiner på et vegetarisk kosthold... hvor mye proteiner mener du et gjennomsnittlig menneske trenger? La oss si en middels aktiv mann som veier 75 kg. Du har allerede spredd nok galle i tråden om kunstige søtningsmidler som sørget for at den diskusjonen ble avstengt.

Joda, det var jo litt uheldig at det ble publisert litt stygge ting om kunstige søtningsmidler. Vel vel, alt har sin pris.

 

Jeg mener at man burde spise kjøtt. Det er bedre å spise variert enn å spise vegetarmat. Her har dere en lenke til en artikkel, som er publisert av forskere:

https://forskning.no/mat-vitaminer-mat-og-helse/veganere-er-sunnest-pa-overflaten/449941

 

Jeg håper dere likte lenken, og jeg håper dere spiser variert og sunt uten sukker, fett og kusntige søtningsmidler! :)

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (Akkurat nå):

Joda, det var jo litt uheldig at det ble publisert litt stygge ting om kunstige søtningsmidler. Vel vel, alt har sin pris.

 

Jeg mener at man burde spise kjøtt. Det er bedre å spise variert enn å spise vegetarmat. Her har dere en lenke til en artikkel, som er publisert av forskere:

https://forskning.no/mat-vitaminer-mat-og-helse/veganere-er-sunnest-pa-overflaten/449941

 

Jeg håper dere likte lenken, og jeg håper dere spiser variert og sunt uten sukker, fett og kusntige søtningsmidler! :)

Så du kommenterer proteinmangel uten å ha noen mening om hvor protein man bør spise... Du leverer som forventet. Å spise et kosthold uten fett ville vært svært ugunstig forresten.

Lenke til kommentar
C_Buk skrev (3 minutter siden):

Så du kommenterer proteinmangel uten å ha noen mening om hvor protein man bør spise... Du leverer som forventet. Å spise et kosthold uten fett ville vært svært ugunstig forresten.

Ja, det hadde vært litt uflaks å spise mat uten fett. Derfor anbefaler forskerne å spise fet fisk. De sier at det er bedre å spise umettet fett, enn mettet fett. Den studien støtter jeg.

 

https://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/naringsstoffer/proteiner

 

Det står at korn også inneholder protein, men man burde spise variert. Det er mye variert mat som inneholder protein.

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (2 minutter siden):

Ja, det hadde vært litt uflaks å spise mat uten fett. Derfor anbefaler forskerne å spise fet fisk. De sier at det er bedre å spise umettet fett, enn mettet fett. Den studien støtter jeg.

 

https://www.matportalen.no/kosthold_og_helse/tema/naringsstoffer/proteiner

 

Det står at korn også inneholder protein, men man burde spise variert. Det er mye variert mat som inneholder protein.

Du skrev at "man får ikke i seg nok proteiner". Hvor mye er nok proteiner?

Lenke til kommentar
Blåbanan skrev (4 minutter siden):

Jeg vet svaret fra før jeg. Jeg reagerer på din kommentar, og lurer på hva du mener er nok proteiner siden du kommenterte å få i seg nok proteiner. Siden du kommenterer det så regner jeg med at du vet hva du snakker om? Eller er du fortsatt ute med svada?

Så hvilken mengde mener du er nok? Mann 75 kg middels aktiv.

Endret av C_Buk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...