Jump to content
NTB - digi

Direktorat brukte 471 millioner på konsulenter

Recommended Posts

Det er en del av en generell trend dette. Man ser det samme også i IT-organisasjonene f.eks. til Statens vegvesen, NAV og Politiet. Hvert år bruker man milliarder på konsulenter, og hvert år sier man det samme, at man ikke kunne ha ansatt de samme ressursene.

 

Jeg tror det er mulig å ansette. Spesielt dersom man klarer å få til et slags overbygg mellom de ulike etatene og statlige IT-organisasjonene, hvor man i større grad enn i dag samarbeider og deler, både kompetanse og kode.

 

Det som først og fremst hindrer det, tror jeg, er ledelsen som man har i disse organisasjonene, og sammensetningen av den. Det er stort sett økonomer og jurister som sitter der, med et par teknologiske alibi i beste fall. Det som er problemet med denne typen ledelses-sammensetning for et teknologiforetak, er at disse folkene naturlig vil søke å distansere seg fra det som de selv ikke har peiling på. Det betyr, i praksis, at de vil søke seg mot en styringsmodell hvor teknologi og utvikling kan sees på som en slags "sort boks". Noe som de kan skifte ut og outsource, og som de selv kan slippe å måtte ta aktivt eierskap til.

 

Det graviterer på en måte naturlig mot en ekstremt høy konsulentbruk, det er problemet.

 

Jeg tror den eneste fungerende motgiften er å felle ned i vedtektene at topplederen, og minst 50% av den øvrige toppledelsen i statlige IT-organisasjoner skal ha sterk teknologisk og ingeniørmessig bakgrunn. Hvis man ikke gjør det, og hvis man lar det styre seg selv, som man gjør nå, så vil NHH- og BI-folkene alltid flyte til topps, og man vil aldri få sterke og reelt slagkraftige statlige IT-organisasjoner, tror jeg.

Edited by BjartmarO
  • Like 7

Share this post


Link to post

Mykje av problemet for offentleg sektor er at pengebruken er alt for nøye regulert fordi ein er av den oppfatning at streng økonomistyring er billegare. 

Resultatet blir ofte at forslag om å investere i form av fast tilsetting eller kjøp av utstyr blir avslått fordi det er dyrt å investere, medan forbruk blir sett på som nødvendige utgifter som uansett må betalast. Då ender ein opp med at det er enklare å leige inn konsulent enn å tilsette, eller enklare å leige eit køyretøy enn å kjøpe, og andre slike løysingar som gjer at ein ikkje treng å bruke store summar på å investere men kan i staden fordele kostnaden i fine månedlege budsjettpostar sjølv om det blir dyrare. 

Det er mykje samme problemet med offentlege anbud. Hensikta er å ikkje betale meir enn nødvendig, resultatet blir høgare utgifter til vedlikehald fordi kvaliteten på det billige var for dårlig. Eller attpåtil anbudsoverskridingar som gjer at det som blei presantert som billig og dårlig, i praksis blei dyrt og dårlig. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Du har noen viktige poenger, men samtidig så tror jeg absolutt ikke alt hadde blitt så mye bedre om momentene du nevner blitt fikset.

Fiks kulturen og menneskene, først og fremst.

Share this post


Link to post

Nå hjelper det heller ikke at offentlig sektor betaler en brøkdel av det konsulent selskapene gjør. 
 

Jeg så en interresant stilling i DevOps teamene til Brønnøysund registeret som senior, som betaler det samme som konsulent husene betaler en junior. Lønn er ikke alt, men når de i tillegg har krav til søkere som er lang som ett vondt år, inkludert at du må ha master... Vel, da forstår jeg at stillingen har ligget ute i flere måneder.

Edited by Yaricks
  • Like 2

Share this post


Link to post
Guest Slettet+987123849734

Det offentlige ansetter folk basert på hva som er politisk korrekt og ikke nødvendigvis hvilken kompetanse man faktisk trenger. Når så jobbene skal bli gjort, må de leie inn noen som faktisk er i stand til å gjennomføre de.

Share this post


Link to post

Jeg tror ikke konsulenttjenestene går ut på å skifte harddisker.

Jeg går ut i fra ‘alle’ har en liten intern avdeling som gjør de ‘huslige sysler’. En Sysadmin,  og en liten praktikant til gjøre småfiks kommer man veldig langt med for en billig(ere) peng, enn å outsource til konsulentfirmaer.

Lage avtaler som innebærer alt fra 1. linje-support til Systemutvikling med påfølgende drift og vedlikehold blir hurtig svindyrt, og man risikerer å mure seg inne i et lukket økosystem som enten er umulig å komme ut av og/eller vil koste kassen fordi man må begynne nærmest fra bunnen av igjen neste gang.

Konseptet med å gå til lege #2 for å få en annen vurdering gjelder sterkt innen data.

1. Konsulent skal komme med utkast og prisoverslag.

2. Konsulent får lov til å ‘skrive ut medisinen’, med mindre 2. konsulent krever overpris og ønsker noen merkelige tilføjelser i en eventuell kontrakt.

-Den her prosessen alene skal ikke nødvendigvis komme opp på et seks-sifret tall.

Snakker vi syv-sifret er det gått noe aldeles feil allerede i for-planleggingen.

Share this post


Link to post
5 hours ago, Sandormen said:

Jeg tror ikke konsulenttjenestene går ut på å skifte harddisker.

Jeg går ut i fra ‘alle’ har en liten intern avdeling som gjør de ‘huslige sysler’. En Sysadmin,  og en liten praktikant til gjøre småfiks kommer man veldig langt med for en billig(ere) peng, enn å outsource til konsulentfirmaer.

Lage avtaler som innebærer alt fra 1. linje-support til Systemutvikling med påfølgende drift og vedlikehold blir hurtig svindyrt, og man risikerer å mure seg inne i et lukket økosystem som enten er umulig å komme ut av og/eller vil koste kassen fordi man må begynne nærmest fra bunnen av igjen neste gang.

Konseptet med å gå til lege #2 for å få en annen vurdering gjelder sterkt innen data.

1. Konsulent skal komme med utkast og prisoverslag.

2. Konsulent får lov til å ‘skrive ut medisinen’, med mindre 2. konsulent krever overpris og ønsker noen merkelige tilføjelser i en eventuell kontrakt.

-Den her prosessen alene skal ikke nødvendigvis komme opp på et seks-sifret tall.

Snakker vi syv-sifret er det gått noe aldeles feil allerede i for-planleggingen.

Har ikke sett disse tendensene der jeg jobber deg, så enten er vi ekstremt flinke eller så brukes eksempler det er fåtall av for å generalisere over en elsket "Mobbe sektor". 

Share this post


Link to post
Christian86 skrev (11 timer siden):

Har ikke sett disse tendensene der jeg jobber deg, så enten er vi ekstremt flinke eller så brukes eksempler det er fåtall av for å generalisere over en elsket "Mobbe sektor". 

Neh. Det skjer ikke <i>for</i> ofte, men har erfart noen mindre/mellomstore firma (~200+ ansatte) som ikke har noen forstand på å bruke interne ressurser.

Problemet er, når det skjer, går det riktig galt.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...