Gå til innhold

Spesiell situation - Lureri?


ltdata

Anbefalte innlegg

nomore skrev (23 timer siden):

Og hva skulle det ha bevist?

Dette "beviser" med stor sannsynlighet at den personen du snakker med faktisk er Erna. Og hvor sannsynlig er det at Erna vil svindle deg? Du har jo sjekket opp denne personen på nettet og ser at Erna er respektert i samfunnet, har endel ansvar og viktige verv. Du kan ikke vite sikkert at hun ikke vil svindle deg, men når du vet at det er den samme personen som har mailet deg og du har sjekket bakrunnen til personen på nett og personen virker som en person til å stole på så..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoTrace skrev (4 minutter siden):

Ja, men så langt har du vel ikke møtt vedkommende. Verken fysisk eller virtuelt (webcam)? Plutselig fungerer ikke webcamet over Skype pga. etellerannet teknisk problem, det er en gjenganger i disse scam-sakene.

Nei det har jeg ikke, men hvis jeg hadde møtt denne personen fysisk og personen både likner og høres ut som den personen den utgir seg for å være. Professor, flere YouTube intervjuer etc, bilder på nettet som gjør at jeg kan enklere vurdere at denne er faktisk den riktige personen. Hvor sannsynlig er det at hen er en svindler?

Lenke til kommentar

Sannsynligheten blir selvfølgelig mindre dersom du får harde fakta på at personen er den vedkommende utgir seg for å være. Dersom det er en prominent person, med mye aktivitet i media, og generelt et veldig synlig liv, vil det være mindre sjanse for at det er scam.

Men dette er jo foreløpig bare hypotetisk. Du vet jo ikke at det er samme person som du har researchet på nettet, du bare antar det ettersom navnet på eposten er likt, og vedkommende har linket deg til en (tilsynelatende legit) LinkedIn-konto i mailen.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (20 minutter siden):

Sannsynligheten blir selvfølgelig mindre dersom du får harde fakta på at personen er den vedkommende utgir seg for å være. Dersom det er en prominent person, med mye aktivitet i media, og generelt et veldig synlig liv, vil det være mindre sjanse for at det er scam.

Dette er det jeg har prøvd å argumentere for hele tiden uten å bli hørt. Takk for at du er open minded nok til å følge tankerekken min!

 

NoTrace skrev (22 minutter siden):

Men dette er jo foreløpig bare hypotetisk. Du vet jo ikke at det er samme person som du har researchet på nettet, du bare antar det ettersom navnet på eposten er likt, og vedkommende har linket deg til en (tilsynelatende legit) LinkedIn-konto i mailen.

Det er jeg enig i. Så langt er det bare hypotetisk. Men hvis det hadde vist seg at dette faktisk var samme person og prominent, og mye i media( som denne personen det  linkes til faktisk er) ville du da stolt på vedkommende?

Lenke til kommentar

Så nå er dette gått fra å være en garantert svindel, til sannsynligvis ikke svindel, hvis personen er den hen utgir seg for å være? Bare 1 faktaopplysning skiller mellom ja/nei. Avfeid dette som svindel uansett eller møte personen for å avklare? Hadde du tatt sjansen basert på all informasjonen du vet om vedkommende?

Lenke til kommentar

Nå synes jeg du drar den veldig langt ?

Det er ikke 1 faktaopplysning fra eller til nå som gjør at du mener det sannsynligvis ikke er svindel. Dette er uansett rimelig far fetched, og kun et tankeeksperiment.

Men om du har så stor tro på at dette er reelt - inviter han over da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nomore skrev (12 minutter siden):

Nå synes jeg du drar den veldig langt ?

Det er ikke 1 faktaopplysning fra eller til nå som gjør at du mener det sannsynligvis ikke er svindel. Dette er uansett rimelig far fetched, og kun et tankeeksperiment.

Men om du har så stor tro på at dette er reelt - inviter han over da?

Jo jeg mener det er kun 1 informasjon som er den desidert viktigste som gjenstår. Hvis personen på epost er den samme personen som jeg f.eks møter fysisk. Dette ville redusert svindel risikoen betraktelig. For hvis denne personen er den hen hevder så er vedkommende professor, omtalt i media, intervjuet..etc og disse opplysningene gjør at personen mest sannsynlig ikke jobber som svindler. Eller er disse mine tanker helt på vidda?

Ja hva har jeg å tape på å møte vedkommende? Hvis personen ser ut til å være en annen en så hade bra, hvis personen ser ut til å være den hen gir seg ut for å være. Her er kontonummeret mitt. Du kan overføre hvis du vil! ?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
ltdata skrev (1 time siden):

Det er jeg enig i. Så langt er det bare hypotetisk. Men hvis det hadde vist seg at dette faktisk var samme person og prominent, og mye i media( som denne personen det  linkes til faktisk er) ville du da stolt på vedkommende?

Nomore. Hvis dette som er skrevet over stemmer, hvorfor tror du at dette med stor sannsynlighet fortsatt er svindel?

Lenke til kommentar

Den er grei. Takk for at du forstår at denne opplysningen ville endret forutsetningene. Var lite forståelse for dette tidligere føler jeg.

Ok så lurer jeg på om du med det du vet nå, ville du avfeid dette som svindel og brutt kontakten? Eller ville du tatt vært nysgjerrig og tatt sjansen på å møte vedkommende? Og hvis personen var reell og ønsket kontonummeret ditt for å overføre penger? Ja jeg vet dette er veldig hypotetisk.

Lenke til kommentar

En ting jeg tenker er vesentlig er hvordan dialogen har foregått. Innholdet i korrespondansen, og hvem som tar initiativ til ting. Dette sitter kun du på, og således kan du ha et komplett annet inntrykk, enn oss på forumet som leser "40% av profitt, risk free = scam".

Du sitter mer data enn oss, og har således et bedre bilde av situasjonen. Det er to muligheter, enten er det legit, eller så er det en del av groomingen til en scammer. Dette er relativt vanskelig for oss å bedømme, uten å ha sett korrespondansen.

Jeg sier ikke at dette er bevis på verken det ene eller det andre, og er selv relativt overbevist, gitt de fakta som er blitt presentert, at dette enten er scam eller en som ønsker gratis aksjetips, uten egentlig å ha noen plan om å dele profitten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NoTrace skrev (3 minutter siden):

En ting jeg tenker er vesentlig er hvordan dialogen har foregått. Innholdet i korrespondansen, og hvem som tar initiativ til ting. Dette sitter kun du på, og således kan du ha et komplett annet inntrykk, enn oss på forumet som leser "40% av profitt, risk free = scam".

Du sitter mer data enn oss, og har således et bedre bilde av situasjonen. Det er to muligheter, enten er det legit, eller så er det en del av groomingen til en scammer. Dette er relativt vanskelig for oss å bedømme, uten å ha sett korrespondansen.

Jeg sier ikke at dette er bevis på verken det ene eller det andre, og er selv relativt overbevist, gitt de fakta som er blitt presentert, at dette enten er scam eller en som ønsker gratis aksjetips, uten egentlig å ha noen plan om å dele profitten.

Dette er et meget intelligent svar. Jeg har selvsagt en "feel" på denne personen etter mange samtaler og typen av konversasjon og uttallige små faktorer som kan veie i den ene eller andre retningen. Selvsagt kan jeg ha blitt helt hjernevasket i denne prosessen og ser på personen på en helt annen måte enn hva en annen ville gjort.

Lenke til kommentar
Sorten skrev (7 minutter siden):

Du hadde ikke vært den første en svindler hadde møtt personlig. Personlig oppmøte betyr fint lite når du ikke kjenner vedkommende.

Kan jo også være at personen egentlig er ute etter nyrene dine. Eller å tømme leiligheten din.

Dette vil jeg regne som relativt usannsynlig hvis personen er den hen hevder å være. Hvis personen viser seg å være en annen så ja kanskje. Tømme leiligheten eller stjele nyrene? Kanskje i pessimistiske laget?

Lenke til kommentar
Merko skrev (8 minutter siden):

Dette blir nok en "Not to say I told you so, but I told you so"-tråd.

Men hold oss uansett oppdatert. :)

Lover jeg skal holde dere oppdatert. Deadline skal jo være i desember/Januar så blir en stund å vente da?

Blir jo 3 utfall da:

1.Jeg får ingenting men har brukt tid på personen

2. Jeg blir lurt og blir svindlet for verdier

3. Jeg blir belønnet!

Lenke til kommentar

Som et lite eksperiment.

Hva hvis du tar kontakt med vedkommende under et annet navn og epost-adresse. Figurer en bakgrunn innen aksjehandel, og forklar at du har fått navnet hans og kontaktinfo via "en eller annen bekjent", og forstår at han belønner gode aksjetips. 

Dersom vedkommende uten videre er interessert i dette fra en han ikke har møtt tidligere, vil det være stor grunn til skepsis. Dersom han overhodet ikke er interessert i aksjetips fra en eller annen tilfeldig tulling betyr lite, men det er jo det andre scenarioet du ønsker å teste.

Lenke til kommentar

Hadde vært gøy med en poll.

1. Hvor stor sannsynlighet i prosent tror du at det er for at jeg blir forsøkt svindlet basert på informasjon du har nå?

2. Hvis jeg møter personen og den viser seg å være den personen hen utgir seg for å være hvor stor prosent nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...