Gå til innhold

Førsteinntrykk og test av Honda e


Gavekort

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
TL1000S skrev (12 minutter siden):

Det var da ikke få som kjøpte iOn/Zero i sin tid. Selv om de hadde svært liten rekkevidde, og enda mindre plass.
Som nr.2 bil for "snyltekjøring" til/fra jobb og småærend.
Det er vel der en Honda e blir en skikkelig oppgradering for de som faktisk *har* vurdert elbil og i tillegg kjøper en... Ikke bare sitter på ett forum og liker å (kverulere)diskutere.

Folk kjøpte iOn fordi den var grisebillig om man sparte grisemye bompenger osv. Honda e er ikke grisebillig og flere av elbilfordelene er nå borte. Nå kjøpes elbiler av helt andre grunner og biler som Honda e blir for dyre og dårlige nå som det finnes langt bedre alternativer.

De færreste gidder å ha en egen bil til småkjøring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TL1000S skrev (26 minutter siden):

Så Honda e er for meg noe jeg kjøper til småkjøring og fordi jeg digger bilen og det er en grei start til seinere innkjøp av elbiler (oppgradering) hos min lokale forhandler (som nå får inn mye spennende etterhvert).

220 km er ikke en gang småkjøring. Jeg kan kjøre Stavanger til Bergen på den rekkevidden og kan snu retning etter en time med lading (halvtime om jeg lader til 80%). Og nei, WLTP er ikke helt til å stole på.

Jeg forsvarer ikke at rekkevidden er kort, men det er mange hypotetiske kjøreturer som foregår når elbil-krangelen hagler. Jeg kjører 25.000 km i året, noe som er regnes som å være godt over snittet på 12.480 km.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
TL1000S skrev (24 minutter siden):

Så Honda e er for meg noe jeg kjøper til småkjøring og fordi jeg digger bilen og det er en grei start til seinere innkjøp av elbiler (oppgradering) hos min lokale forhandler (som nå får inn mye spennende etterhvert).

Du mener altså at du tjener på å kjøpe en Honda e når du senere skal ha en ny og bedre bil?
(Jeg er redd du blir skuffet).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Teslabjørn nevnte noe om 80 km kjøring på motorvei mellom ladingene nå på sommeren i praktisk rekkevidde. Tørr ikke tenke på hvor langt den går på vinteren. Bilen burde forbys og trekkes tilbake fra markedet.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Teslabjørn nevnte noe om 80 km kjøring på motorvei mellom ladingene nå på sommeren i praktisk rekkevidde.

Gir mening det. 20% tap fordi han lader til 80%, og gjennomsnittlig 30% tap i 110-130 km/t. :)

Kan jeg spørre om du har elbil selv, og hvilken?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Gir mening det. 20% tap fordi han lader til 80%, og gjennomsnittlig 30% tap i 110-130 km/t. :)

Kan jeg spørre om du har elbil selv, og hvilken?

Jeg benytter bilpool-ordning og kjører forskjellige biler, gjerne Leaf 40 som det er endel av. Siden jeg ofte kjører korte turer spiller det liten rolle hvilken bil jeg tar. Favoritten er nye Zoe da størrelsen er fin og den er lett å gå inn/ut av.

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 minutt siden):

Jeg benytter bilpool-ordning og kjører forskjellige biler, gjerne Leaf 40 som det er endel av. Siden jeg ofte kjører korte turer spiller det liten rolle hvilken bil jeg tar. Favoritten er nye Zoe da størrelsen er fin og den er lett å gå inn/ut av.

Hvis du hadde kjørt leafen din på E18 så hadde du visst hva 80% lading og 120 km/t gjør med rekkevidden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (5 minutter siden):

Hvis du hadde kjørt leafen din på E18 så hadde du visst hva 80% lading og 120 km/t gjør med rekkevidden.

Jeg gjør det. Hevder du jeg ikke vet det?
Jeg forteller at rekkevidden blir særdeles liten på Hondaen pga. tingene du nevner. På langkjøring blir rekkevidden betraktelig kortere enn det man liker tro i utgangspunktet. På biler med større batteri og raskere hurtilading blir ikke denne bakdelen så fremtredende som i Hondaen.

Lenke til kommentar

Det er jo og viktig å huske på at det ikke er alle i norge som bor på Østlandet med store motorveier og 110 sone. Den langkjøringen jeg har for meg foregår 60% i 80 soner 20% i 60 soner  og kanskje 20% i 100+ soner. Så problematikken med skyhøyt forbruk i 120 km/t er et problem ikke alle sliter så fryktelig mye med ;) 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (5 minutter siden):

Jeg gjør det. Hevder du jeg ikke vet det?
Jeg forteller at rekkevidden blir særdeles liten på Hondaen pga. tingene du nevner. På langkjøring blir rekkevidden betraktelig kortere enn det man liker tro i utgangspunktet. På biler med større batteri og raskere hurtilading blir ikke denne bakdelen så fremtredende som i Hondaen.

Om du klager over 50-60% tap i 120 km/t og 0-80% hammering, så har du bare deg selv å skylde på. WLTP er ofte mye slemmere enn landeveiskjøring i 70-80 km/t, så mange biler kan overstride WLTP ved slik kjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Evil-Duck skrev (7 minutter siden):

Det er jo og viktig å huske på at det ikke er alle i norge som bor på Østlandet med store motorveier og 110 sone. Den langkjøringen jeg har for meg foregår 60% i 80 soner 20% i 60 soner  og kanskje 20% i 100+ soner. Så problematikken med skyhøyt forbruk i 120 km/t er et problem ikke alle sliter så fryktelig mye med ;) 

Ja, det forsvarer jo kjøp av en elbil med lite batteri. Om man bare kjører 5 km om dagen i 20 km/t er det jo helt perfekt. Når jeg tenker etter kan det forsvare å betale kr. 400.000 for Hondaen ved dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Igjen med flåsete overdrivelser.

Hva med 85 km hver dag i gjennomsnittlig 70 km/t i en bil som koster 300.000kr? :)

Nei, bilen er jo bare verdt kr. 200.000 mener jeg. Så da blir regnestykket helt feil. En bil som kun går 80 km mellom ladingene på motorvei burde verdt forbudt ved lov.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
5 hours ago, Nidar2 said:

Du mener altså at du tjener på å kjøpe en Honda e når du senere skal ha en ny og bedre bil?
(Jeg er redd du blir skuffet).

hehe... jeg "tjener" ikke hverken på bilkjøp eller motorsykkelkjøp.

Har blitt bra "behandlet" der jeg har handlet både MC og bil de siste årene...

Men jeg skal ikke nekte for at det hadde vært kjekt med 400km WLPT på Honda e.

Jeg trenger det dog ikke.. like lite som jeg "trenger" å tune Z H2'n til de 250hk++ den "skal ha"... On topic liksom :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
TL1000S skrev (32 minutter siden):

Men jeg skal ikke nekte for at det hadde vært kjekt med 400km WLPT på Honda e.

Ikke jeg heller, men da hadde nok bilen blitt tyngre, dyrere og med større motor for å kompensere. Jeg tror ikke det hadde vært umulig å flytte på en slik til 100k mer mtp. at den er nokså unik, men jeg tror den hadde blitt veldig obskur i sin prisklasse.

Jeg tror grunnen til at Honda ikke puttet i flere batterier er fordi de allerede har vektproblemer (premium er tungt), og fordi det hadde vært en supermini i totalt feil prisklasse.

Lenke til kommentar

Ja, med større/flere batterier så hadde de priset seg helt ut og havnet i et helt annet selskap. Det tror jeg hadde gått hardt utover salget.
Små premium biler er i utgangspunktet et lite marked, og små premium elbiler er enda mindre. Hvilke andre er sammenlignbare med Honda e? Finnes det noen sterke konkurrenter i premium segmentet?

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (23 minutter siden):

Er nesten bare Mini Cooper SE og nye Fiat 500e som er direkte elbil-konkurrenter.

De er sterke varemerker/modeller, blir spennende å se hvordan det går. Jeg tror Honda vil ta en del markedsandeler, til tross for den sterke konkurransen. De to andre bilene er nye versjoner/varianter av eldre biler, men Honda e er nok mer unik i så måte og kanskje litt mer "fresh"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...