Gå til innhold

Gratis treningssenter for fete?


Anbefalte innlegg

Morromann skrev (34 minutter siden):

Nei! Fedme er et valg og ikke noe som skal gi særrettugheter. Jeg har slitt med overvekt selv og jeg kan på stående fot si her og nå at det handler om dårlig viljestyrke og at det er mulig å slåss mot kiloene om man tar seg kraftig sammen. Ikke gjennom kortvarige humbug-slankekurer men gjennom endring av kosthold og livsstil - permanent altså.

Helt enig!

Hilsen en som selv har kvittet seg med overvekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er feit og det er ikke mangel på aktivitet som er problemet. Gratis kurs med ernæringsfysiolog og psykolog derimot, samt oppfølging og hjelp til matvaner, kosthold osv, det hadde vært noe. Altså om man først skal begynne å dele ut gratis tilbud til en spesifikk mengde folkegruppe. 

Endret av Lakrisen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg trur at dersom eit slikt tiltak skal ha effekt så må det følgast opp. Tilgang på treningsstudio åleine er ikkje nok. Alle som vil holde seg aktive har muligheit til å både gå og jogge i sitt nærområde, du treng ikkje treningsstudio for å trene.

Skal tilgang på treningssenter ha god effekt så må tilbudet inkludere kvalifisert personell som personlege trenarar, informasjon og opplæring, samt anna tilrettelegging.

Eg trur at at dersom ein fyrst skal bruke pengar på eit slikt folkehelsetilbud så hadde det vært meir effektivt å legge avgift på snacks og snop, subsidiert sunne matvarer (og då særleg små porsjonspakningar for å motvirke overspising og matsvinn), samt å subsidiere enkelt treningsutstyr slik at alle har råd til enkelt utstyr av ein god nok kvalitet til at det er motiverande å trene.

Lenke til kommentar

Problemet med det er at det eneste nøyaktige metoden å måle kroppsfett på er å avlive personen og gjennom obduksjon skjære ut fettet og veie det opp mot kroppsvekten. Noen vil påstå det ikke er en kurant metode. 

Øvrige metoder for å måle kroppsfett har mye usikkerhet og gir derfor ubrukelige resultater. 

Lenke til kommentar
Lakrisen skrev (20 timer siden):

Jeg er feit og det er ikke mangel på aktivitet som er problemet. Gratis kurs med ernæringsfysiolog og psykolog derimot, samt oppfølging og hjelp til matvaner, kosthold osv, det hadde vært noe. Altså om man først skal begynne å dele ut gratis tilbud til en spesifikk mengde folkegruppe. 

Men hvorfor skal man tilbys gratis kurs med ernæringsfysiolog dersom man har påført seg selv fedme? Den forstår jeg virkelig ikke. Jeg har såpass stor tillit til folk at jeg nekter å tro at folk flest ikke skjønner at man blir feit av å spise for mye av maten som gjør en feit. Dersom man har valgt å kose seg med dårlige matvaner, så får man betale regningen selv.

Aktivitet og fedme har egentlig veldig lite sammenheng dersom man er mer enn bare litt overvektig. En moderat styrkeøkt for en som ikke er godt gjennomtrent forbrenner ikke mange hundre kcal (så det kompenserer kanskje for én brødskive med pålegg). Dersom man har en god kondisjon kan man kanskje presse ut en kardioøkt som forbrenner ca 500 kcal, som tilsvarer ca 2 brødskiver med litt smør og noen osteskiver pluss et lite glass jus. Tynn/normalvektig blir man på kjøkkenet, trent blir man på trening. 

Men jeg er enig med poenget ditt angående psykolog. For mange kan fedmen ha sammenheng med psyken, og vi har allerede et stort problem med psykisk helse som samfunn. Psyokologkonsultasjon bør være en del av folkehelsetilbud, terskelen for å oppsøke psykolog bør være lav og vi må fjerne stigmatiseringen rundt å gå til psykolog. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, C_Buk said:

Dersom man har valgt å kose seg med dårlige matvaner, så får man betale regningen selv.

Idag er det skattebetalerne, som finansierer helsevesenet, som må ta regingnen for folk som har fedme. 

Quote

 Dersom man har en god kondisjon kan man kanskje presse ut en kardioøkt som forbrenner ca 500 kcal, som tilsvarer ca 2 brødskiver med litt smør og noen osteskiver pluss et lite glass jus. Tynn/normalvektig blir man på kjøkkenet, trent blir man på trening. 

Med andre ord kan man forbrenne energi tilsvarende et måltid. Det er ganske mye. 


 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (8 minutter siden):

Idag er det skattebetalerne, som finansierer helsevesenet, som må ta regingnen for folk som har fedme. 

Med andre ord kan man forbrenne energi tilsvarende et måltid. Det er ganske mye. 


 

Det er et problem at fedmen koster felleskassa mye penger. Jeg er usikker på om vi kan kombinere vårt folkehelsetilbud med dagens uansvarlige holdning til egen helse. Men i forhold til hvordan vårt helsesystem fungerer, og trolig kommer til å fungere fremover, så er jeg enig i poenget ditt. Men likevel synes jeg det blir feil å premiere folk som påfører seg selv fedme. Kanskje ernæringsfysiologer heller skulle blitt en del av folkehelsetilbudet slik at alle hadde tilgang? Da er jeg mer villig til å vurdere det.

500 kcal er et høyt anslag tilpasset folk som er i god fysisk form. Du skal for eksempel jogge i en snau time for å forbrenne 500 kcal. Og et annet poeng. Dersom et måltid tilsvarer 500 kcal så har man ikke problemer med overvekt. 500 * 3 = 1500 (frokost, lunsj, middag). Det vil for det store flertallet tilsvare vektnedgang. 

Skal man for eksempel "trene bort" en kebab kan det i verste fall kreve en nærmere 3 timers lang joggetur i et rimelig godt tempo. Et solid lag med smør på skiva kan kreve ca 10 minutter med jogging. Et glass jus ca 10-15 minutter. Det sier selv at det er på kjøkkenet fedme både skapes og bekjempes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er mulig å forbrenne over tusen kalorier i timen, men da er det heftig trening og ikke noe for folk flest. I tillegg så er det skadelig. Driver du med toppidrett får du arrvev på hjertet når du trener. Ganske vanlig at idrettshelter dør plutselig i relativt ung alder.

Kroppen er laget for å tåle maksimal utfoldelse når du må komme unna i en farlig eller krevende situasjon, men ikke for å kontinuerlig presses maksimalt over måneder, år og tiår. 

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, C_Buk said:

500 kcal er et høyt anslag tilpasset folk som er i god fysisk form. Du skal for eksempel jogge i en snau time for å forbrenne 500 kcal. Og et annet poeng. Dersom et måltid tilsvarer 500 kcal så har man ikke problemer med overvekt. 500 * 3 = 1500 (frokost, lunsj, middag). Det vil for det store flertallet tilsvare vektnedgang. 

Nå er det jo mange som ikke spiser 3 måltid om dagen da, de fleste jeg kjenner spiser 4-6. Og så kan det jo tenkes at disse som sliter med overvekt også spiser mye usunt imellom måltidene.

Quote

Skal man for eksempel "trene bort" en kebab kan det i verste fall kreve en nærmere 3 timers lang joggetur i et rimelig godt tempo. Et solid lag med smør på skiva kan kreve ca 10 minutter med jogging. Et glass jus ca 10-15 minutter. Det sier selv at det er på kjøkkenet fedme både skapes og bekjempes. 

Enig i at kjøkkenet er hovedfokuset for å gå ned i vekt, men jeg synes trening også er en viktig del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trening er gunstig for å unngå tap av muskelmasse og svekkelse av skjelettet i voksen alder. Hvis du sitter på baken i voksen alder, taper du muskelmasse for hvert år som går.

Det du feit så start i butikken og på kjøkkenet.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir billigere for staten om de forbyr salg/tilbud på ting som gjør oss feit, enn at de skal gi gratis trening til alle som spiser "mat" de egentlig ikke burde spise

Obs har som vanlig 4 for 100 på sjokoladeplater, som selfølgelig frister når en plate koster opp mot 45 kroner

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (4 minutter siden):

Nå er det jo mange som ikke spiser 3 måltid om dagen da, de fleste jeg kjenner spiser 4-6. Og så kan det jo tenkes at disse som sliter med overvekt også spiser mye usunt imellom måltidene.

Og da er plutselig ikke 500 kcal så mye å forbrenne da? Og da står poenget mitt igjen. Fedme bekjempes ikke med trening. Å trene bort et måltid betyr jo minimalt dersom man følger opp med å stappe i seg et skolebrød... og sjokolade... og for mange måltider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Ikke skyld på platene. Det er du som bestemmer hvor mange sjokoladebiter du putter i munnen. Antakelig tenker du at 1 plate er en porsjon, i verste fall fire plater er en porsjon. I virkeligheten er to små biter er en porsjon. 

Kjøper man 4 plater, så spiser man 4 plater

Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 minutter siden):

Blir billigere for staten om de forbyr salg/tilbud på ting som gjør oss feit, enn at de skal gi gratis trening til alle som spiser "mat" de egentlig ikke burde spise

Obs har som vanlig 4 for 100 på sjokoladeplater, som selfølgelig frister når en plate koster opp mot 45 kroner

Dette gir mening ja. Men spørsmålet mitt er, vil et fravær av salg på slike produkter stoppe dem som inntar disse? Jeg hadde for eksempel ikke engang kjøpt sjokoladeplater dersom de kostet 4 kroner for 4 stykk. Vil ikke ha det liggende. Skal jeg ha snacks kjøper jeg jo kun det jeg skal spise. Men det er jo bare meg da...

 

BadCat skrev (6 minutter siden):

Trening er gunstumig for å unngå tap av muskelmasse og svekkelse av skjelettet i voksen alder. Hvis du sitter på bakem i voksen alder, taper du muskelmasse for hvert år som går.

Det du feit så start i butikken og på kjøkkenet. 

Amen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...