Gå til innhold

Gratis treningssenter for fete?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Dubious said:

Blir billigere for staten om de forbyr salg/tilbud på ting som gjør oss feit, enn at de skal gi gratis trening til alle som spiser "mat" de egentlig ikke burde spise

Problemet er jo at det er inntak av for mye mat som gjør oss feit. All mat har potensiale til å gjøre deg feit om du spiser nok av den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 minutter siden):

Problemet er jo at det er inntak av for mye mat som gjør oss feit. All mat har potensiale til å gjøre deg feit om du spiser nok av den. 

Skal spise relativt umenneskelige mengder med brokkoli for å bli feit.

Nærmere bestemt 20-30 stykk om dagen. Og da har jeg ikke tatt i betraktning den metabolske effekten et slikt inntak ville hatt på fordøyelsen. Ikke utenkelig at man da måtte opp i 30-40 stykk.

Endret av C_Buk
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (Akkurat nå):

Avokado, nøtter og sushi derimot er svært energirikt. Og er samtidig sunn, "trendy" mat som det er lett å spise for mye av. 
Ikke alle blir feit på cola, sjokoladeplater og chips. 
 

Spesielt de to førsteevnte anbefales jo å innta i svært moderate mengder. 4 håndfuller nøtter er neppe sunt. 1 neve er sunt. Begrepet sunn og usunn mat er i seg selv ganske misvisende om man snakker om råvarer. Godteri, junkfood osv. tas ikke med i betraktning da det knapt kvalifiserer som mat. Sunt kosthold bør være fokuset.

Du nevnte at all mat kan gjøre deg tjukk i store mengder. Og da kommenterte jeg at brokkoli for eksempel godt skal gjøres å spise seg fet på. Dersom mesteparten av kosten består av rene råvarer fra grønnsaks- og fruktdisken så skal det godt gjøres å i det hele tatt orke å overspise. 

Og jeg er glad du nevnte avokado. En helt mellomstor avocado er svært kaloririk, men ikke verre enn at det kun tilsvarer ca 2 rader med sjokolade. Og 1 avokado er svært mettende. De fleste som sier de bli feit av å spise sunn mat, har et forskrudd bilde av hva som er sunn mat. Og ja... de lyver/er ikke bevisst på hva de faktisk spiser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Brokkolistuing, brokkolipai, kremet brokkolisuppe, brokkoligrateng, biff, brokkoli og bernaise... Man blir raskt feit. 

 

 

Felles for alle disse er at man tar en sunn råvare som brokkoli, og bruker den i en mindre sunn rett. (Med mindre man lager sunne varianter da)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, C_Buk said:

De fleste som sier de bli feit av å spise sunn mat, har et forskrudd bilde av hva som er sunn mat. Og ja... de lyver/er ikke bevisst på hva de faktisk spiser. 

Jeg tror også mange er bevisst på hva som er sunn mat, men simpelthen spiser for mye. 
Man spiser ikke til man er mett, men til man er langt forbi mett. 
Dette er en feil jeg også har falt for før. 
Jeg kjenner mange som gjør denne feilen idag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 minutt siden):

Jeg tror også mange er bevisst på hva som er sunn mat, men simpelthen spiser for mye. 
Man spiser ikke til man er mett, men til man er langt forbi mett. 
Dette er en feil jeg også har falt for før. 
Jeg kjenner mange som gjør denne feilen idag. 

Men hva er da sunn mat? Felles for mye sunn mat er at den er uprosessert, fiberrik, høy metthet kontra kalorier... Dermed blir såkalt overspising uproblematisk. Men det er klart om man drukner maten i bernaise eller smeltet smør, lager retter hvor kaloriene er lettere å få i seg/hvor de er mer skjulte (bakverk, kaker, fete gryter osv.) så blir jo overspising kritisk. 

Noen vil for eksempel kalle en frokost bestående av 3 brødskiver med smør og ost, 1 glass appelsinjus og 1 glass melk som sunt. (Dette blir fort 700-1000 kcal) Hvorvidt man vil kalle dette overspising eller usunt kosthold får være opptil enhver. Men å nærme seg 1000 kcal før klokken 8 på morgenen gjør det meget vanskelig å opprettholde en sunn vekt. Dersom dette kombineres med en lignende lunsj så er vi oppe i 2000 kcal. Det er hele dagsbehovet for mange voksne mennesker. Da vil alt annet av middag, mellommåltider og snack omdannes til fett. 1 kg kroppsfett tilsvarer ca 7000 (veldig forenklet) kcal. Da sier det seg selv at vekten øker relativt fort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Joda,  du sliter med å kun spise brokkoli. 

Nå var også dette et ekstremt eksempel. Men dersom man supplerer med rotgrønnsaker, andre grønnsaker generelt, frukt, belgvekster og lar dette være hovedbestandelen av kostholdet, så vil fortsatt mattestykket bli relativt likt. Man skal spise jævlig mye frukt og grønt for å bli tjukk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk spiser det som er lett å lage, lett å spise og til en god pris.

Når den samme Bama kyllingsalat koster 29 på kiwi, 39.90 på bunnpris og 49.90 på coop, da er det noe som er galt.

Kunne gjerne ha tenkt meg å spise en slik hver dag, men ikke til 49.90 som er mitt alternativ. Jeg har mer enn råd, men det føles ikke bra å betale nesten dobbel pris. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Til kvelds så kan jeg spise 1-2 grove brødskiver med ost, og i tillegg ha plass til en sjokoladeplate
Jeg kan være stappmett fra middagen, men ha plass til dessert 

Det er alltid plass til søtsaker, uansett hvor mett man er

Det er sant. Derfor burde man ikke har søtsaker liggende, utover det man har planer om å spise. Planlegger man å spise mer enn man bør, så har man jo selv valgt fedme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
C_Buk skrev (3 minutter siden):

Det er sant. Derfor burde man ikke har søtsaker liggende, utover det man har planer om å spise. Planlegger man å spise mer enn man bør, så har man jo selv valgt fedme.

Det er det jeg gjør, men når det er tilbud på Obs, 4 plater for 100...   
Derfor har jeg sluttet å handle på Obs, kun på grunn av tilbudene på søtsaker, som jeg ikke alltid klarer å holde meg unna
Finnes ikke søtsaker her i huset, ikke en gang saft

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg gjør, men når det er tilbud på Obs, 4 plater for 100...   
Derfor har jeg sluttet å handle på Obs, kun på grunn av tilbudene på søtsaker, som jeg ikke alltid klarer å holde meg unna
Finnes ikke søtsaker her i huset, ikke en gang saft

Jeg er forøvrig helt enig med deg i at slike tilbud som obs har (4 for 100) er helt håpløse. Det finnes svært få tilfeller der noen bør kjøpe 4 plater (800 gram!). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Dubious said:

Til kvelds så kan jeg spise 1-2 grove brødskiver med ost, og i tillegg ha plass til en sjokoladeplate
Jeg kan være stappmett fra middagen, men ha plass til dessert 

Det er alltid plass til søtsaker, uansett hvor mett man er

Jeg pleide å spise ti skiver med skinke og 200 gram majones hver kveld, men da var jeg aktiv og veltrent. Noen ganger var jeg så trøtt etter jobb og trening at jeg sovnet med hodet i fatet og våknet neste dag med majones i håret. 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
C_Buk skrev (22 timer siden):

Men hvorfor skal man tilbys gratis kurs med ernæringsfysiolog dersom man har påført seg selv fedme? Den forstår jeg virkelig ikke. Jeg har såpass stor tillit til folk at jeg nekter å tro at folk flest ikke skjønner at man blir feit av å spise for mye av maten som gjør en feit. 

Jeg svarer kun på trådens spørsmål. Personlig mener jeg ikke at jeg skal få gratis kurs osv. Men du ville vært overrasket over hvor uvitende mange mennesker er når det kommer til mat og aktivitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...