Gå til innhold

Gratis treningssenter for fete?


Anbefalte innlegg

CetOr skrev (På 24.6.2020 den 13.27):

1/5 av Norges befolkning (uten å ha dekning for påstanden) ish har vel fedme. Dessuten er det matinntaket og kosthold som har størst betydning for vektnedgang, ikke trening.

Så det ville vært rart.

Støtter denne fullt ut, trener aktivt men kan lett få stor mage om ikke måltid doseres ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Hva skjer med tidligere overvektige som blir normalvektige? Mister de støtten? Vil de gi økonomiske incentiver til å være "litt overvektig" for å beholde støtten?

Lenke til kommentar
On 6/26/2020 at 9:38 PM, PingEnt said:

Hva skjer med tidligere overvektige som blir normalvektige? Mister de støtten? Vil de gi økonomiske incentiver til å være "litt overvektig" for å beholde støtten?

Man kan ha en overgangsfase på et år for tidligere overvektige.

Egentlig ikke en så dum ide, tror ingen vil bli skaffe seg en BMI over 30 sånn at de kan få gratis eller subsidiert treningsenter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Debattant skrev (På 24.6.2020 den 13.19):

Bør de med fedme få refundert utgiftene på treningssenter og lignende?

Hvis man har veldig høy BMI kan man få slankeoperasjoner ved norske sykehus.

Helt kostnadsfritt.

Da er det kanskje greit å slenge inn treningssenter og?

Hvis en slankeoperasjon koster 100.000, og månedsprisen er 500, da tilsvarer operasjonen 200 mndr, eller nesten 20 år med trening...

Trening gjør en ikke slank. Det kan bidra, men man brenner forholdsvis lite kalorier med trening. Det er kosthold som gjelder.

Når det er sagt, er trening sunt uansett og burde kanskje vært subsidiert av staten for alle.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (21 minutter siden):

Trening gjør en ikke slank. Det kan bidra, men man brenner forholdsvis lite kalorier med trening. Det er kosthold som gjelder.

Når det er sagt, er trening sunt uansett og burde kanskje vært subsidiert av staten for alle.

Nå er jeg personlig glad i å trene med vekter/apparater og er ikke blant dem som mener at trening på treningssenter er dumt/unødvendig. Men man trenger vel ikke adgang til treningssenter, gratis eller ikke gratis, for å kunne oppnå helsegevinster ved fysisk aktivitet og trening? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
C_Buk skrev (2 minutter siden):

Nå er jeg personlig glad i å trene med vekter/apparater og er ikke blant dem som mener at trening på treningssenter er dumt/unødvendig. Men man trenger vel ikke adgang til treningssenter, gratis eller ikke gratis, for å kunne oppnå helsegevinster ved fysisk aktivitet og trening? 

Struktur er viktig for mange av oss. Jeg gikk på treningssenter for mange år siden og det funka greit for meg. Det var liksom en avtale som måtte overholdes.

Jeg har flere ganger forsøkt å trene hjemme med mine egne vekter, men det dabber alltid av etter noen uker.

Vi er jo programmerbare dyr og vår adferd bestemmer av endorfiner, dopaminer og antioksidanter. Så for å gjøre noe man naturlig ikke får særlig kjemisk gevinst for er vanskelig for mange. Derfor tenker jeg at det ville vært lurt å introdusere et system som visualiserer og belønner adferd som gir en bedre folkehelse.

Det sagt så har jeg jobbet for noen bedrifter som tilbydde gratis trening ved spesifikke senter. Jeg vil anslå at over halvparten av de ansatte benyttet seg av det i varierende grad.

Nå er vel ikke lov å tilby ansatte sånne perks lenger så vårt samfunn går jo helt motsatt vei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Corp Por skrev (6 minutter siden):

Struktur er viktig for mange av oss. Jeg gikk på treningssenter for mange år siden og det funka greit for meg. Det var liksom en avtale som måtte overholdes.

Jeg har flere ganger forsøkt å trene hjemme med mine egne vekter, men det dabber alltid av etter noen uker.

Vi er jo programmerbare dyr og vår adferd bestemmer av endorfiner, dopaminer og antioksidanter. Så for å gjøre noe man naturlig ikke får særlig kjemisk gevinst for er vanskelig for mange. Derfor tenker jeg at det ville vært lurt å introdusere et system som visualiserer og belønner adferd som gir en bedre folkehelse.

Det sagt så har jeg jobbet for noen bedrifter som tilbydde gratis trening ved spesifikke senter. Jeg vil anslå at over halvparten av de ansatte benyttet seg av det i varierende grad.

Nå er vel ikke lov å tilby ansatte sånne perks lenger så vårt samfunn går jo helt motsatt vei.

For all del, hvis det funker så har jeg ingen problemer med at et gratis treningstilbud finansieres over skatteseddelen. Min antakelse er at det ikke er prisen på treningssenterabonnement som er problemet. Jeg er ikke nødvendigvis overbevist om at gratis trening fører til flere som trener. Men, jeg kan selvfølgelig ta feil her. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan man skal bedre folkehelsen, og er i så måte positiv til alle tiltak som kan hjelpe. Hvorvidt fedme er noe som best bekjempes gjennom psykisk helse, kunnskap om kosthold og trening, gratis trening, subsidiert sunn mat, avgifter på usunn mat... vet jeg ikke. Jeg tenker løsningen ligger i en kombinasjon av flere tiltak, eller i at det ikke finnes tiltak som er effektive nok. 

 

Lenke til kommentar
C_Buk skrev (2 timer siden):

For all del, hvis det funker så har jeg ingen problemer med at et gratis treningstilbud finansieres over skatteseddelen. Min antakelse er at det ikke er prisen på treningssenterabonnement som er problemet. Jeg er ikke nødvendigvis overbevist om at gratis trening fører til flere som trener. Men, jeg kan selvfølgelig ta feil her. Jeg vet helt ærlig ikke hvordan man skal bedre folkehelsen, og er i så måte positiv til alle tiltak som kan hjelpe. Hvorvidt fedme er noe som best bekjempes gjennom psykisk helse, kunnskap om kosthold og trening, gratis trening, subsidiert sunn mat, avgifter på usunn mat... vet jeg ikke. Jeg tenker løsningen ligger i en kombinasjon av flere tiltak, eller i at det ikke finnes tiltak som er effektive nok. 

 

Ikke uenig. Jeg tror det beste ville vært et system som nevnt tidligere. Den statlige gevinsten trenger ikke være stor.

Jeg tror folk flest har et veldig merkelig forhold til slike gevinster; se hvordan folk blir helt ville bare det er et par hundrelapper å spare på et skjermkort, en bukse eller 2 for 1 vaskemiddel. Jeg tror virkelig mange hadde trent (gratis) for å få gratis ferdsel på offentlig transport eller tilgang på offentlige tilbud. Spesielt unge. Og trening er rutine. Får man jobbet rutiner inn på de unge er antagelig sjansen stor for at de fortsetter.

Jeg tror genuint at de fleste hadde jobba seg halvt ihjel for å spare en hundrelapp i måneden på et gratis Netflix abonnement f.eks. (ikke akkurat et offentlig tilbud, men definitivt et godt lokkemiddel på de unge om det var det). Jeg har det inntrykk at folk jobber mer for å spare 50 kroner enn å tjene 500.

Lenke til kommentar

Men før i tida så jobba de rundt omkring på gårder hele tida med tungt fysisk arbeid, og de spiste omtrent hva de ville .. de ble bare veldig sterke.  Michael Phelps spiste mellom 10 000 og 12 000 kalorier om dagen.

Det er 50/50. Skal man spise mye, må man trene mye. Vil man ikke opp i vekt, må man spise magert og lite.

Lenke til kommentar
C_Buk skrev (På 14.7.2020 den 18.53):

Nå er jeg personlig glad i å trene med vekter/apparater og er ikke blant dem som mener at trening på treningssenter er dumt/unødvendig. Men man trenger vel ikke adgang til treningssenter, gratis eller ikke gratis, for å kunne oppnå helsegevinster ved fysisk aktivitet og trening? 

Det er riktig, men folk er forskjellige og liker (eller hater) forskjellige treningstyper.

Lenke til kommentar
hekomo skrev (4 minutter siden):

Det er riktig, men folk er forskjellige og liker (eller hater) forskjellige treningstyper.

Jeg er for så vidt enig i den setningen du skriver. Men, jeg vil påstå at de fleste som faktisk trener aktivt ville fortsatt treningen selv om de ikke kan trene slik de liker. Hvorvidt det gjelder å trene på hytta uten skikkelig utstyr, hjemmetrening under koronatiden osv. Ser man viktigheten av å trene og er opptatt av å trene, så finner man en pragmatisk løsning uavhengig av foretrukket treningsmetode mener jeg. De som lar treningstype være et hinder tror jeg ikke er folk som uansett hadde vedlikeholdt treningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Debattant skrev (3 minutter siden):

Prisen ville gått ned da pga konkurranse.

Prisen går bare ned hvis den må. Hvis det å senke prisen ikke gir dere flere kunder gøres det ikke. 

 

Slik som i Oslo, så har vi 24sevenfitness til 229 kr. Men alikevel er nok freshfitness på 259 (eller 299 for tilgang til alle, noe som er inkludert i 24) mer populært i samme territorie. jeg vil også påstå at fresh holder utstyret sitt i dårligere stand og har dårligere apperat, med unntak av barbells og plater. 

Og utover dette har vi fremdeles sats pris på 639 og fremdeles fylte sentere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...