Gå til innhold

Slik skal Microsoft la deg oppgradere Xbox One-spill til Xbox Series X-versjoner


Anbefalte innlegg

Ser for meg at det er som forskjellen på en 360 bakoverkompatibel versjon vs en remake til Xbone.

Altså at du kan spille C2077 Xbone versjonen på Series X, men også Series X versjonen når den blir utgitt.

Virker absolutt som at det er snakk om to versjoner. Om du kan velge å spille den ikke optimale versjonen på ny hardware, hvis du skulle ønske det av en eller annen grunn, er uklart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TheMoose skrev (11 minutter siden):

spillerne gratis, har Xbox et system som tillater dette.

Hvilket system er det du mener er på plass for at spillet skal kunne gis gratis til dem med en series X?

Betaler Microsoft cdpr for dette?

Gjør Microsoft jobben med å oppdatere spillet for cdpr?

Lenke til kommentar
Iki skrev (3 minutter siden):

Hvilket system er det du mener er på plass for at spillet skal kunne gis gratis til dem med en series X?

Betaler Microsoft cdpr for dette?

Gjør Microsoft jobben med å oppdatere spillet for cdpr?

Troller du nå?
Artikkelen snakker om "Smart Delivery", svarene du får omtaler "Smart Delivery"

"Smart Delivery" tillater en utvikler til å optimalisere spillet til Xbox One, One X, Series X osv....
I tillegg så har Xbox som plattform eier gitt tillatelse til at utviklere kan "oppgradere" Xbox One spill til Series X spill.

De har altså på plass et teknisk system som tillater det, og de har på plass et kommersielt system som tillater det.

Det er opp til hver enkelt utgiver om de ønsker å bruke "Smart Delivery" systemet.
Noen utgivere mener nok de kan tjene mer penger på å selge spillet "på nytt" til en ny konsoll, mens andre mener at det er en bedre løsning å oppgradere det gratis.

Lenke til kommentar
TheMoose skrev (9 minutter siden):

Troller du nå?
Artikkelen snakker om "Smart Delivery", svarene du får omtaler "Smart Delivery"

"Smart Delivery" tillater en utvikler til å optimalisere spillet til Xbox One, One X, Series X osv....
I tillegg så har Xbox som plattform eier gitt tillatelse til at utviklere kan "oppgradere" Xbox One spill til Series X spill.

De har altså på plass et teknisk system som tillater det, og de har på plass et kommersielt system som tillater det.

Det er opp til hver enkelt utgiver om de ønsker å bruke "Smart Delivery" systemet.
Noen utgivere mener nok de kan tjene mer penger på å selge spillet "på nytt" til en ny konsoll, mens andre mener at det er en bedre løsning å oppgradere det gratis.

Smart delivery er altså et system?

Men hva gjør det?

Annet enn å være et navn for at du får spillet både på xbox one og series X.

 

Smart delivery virker å være det samme som crossbuy eller lignende.

Du kjøper spillet og får da en lisens som gjør at du kan laste ned den versjonen som hører til den plattformen du spiller spillet på.

 

Men du påstår altså at det er et system som gjør noe for utviklerne av spillet, slik at det blir lettere for dem å lage spillet til både Xbox one og series X.

Hva er det smart delivery gjør som ikke gjøres med spill på Playstation?

Lenke til kommentar
Iki skrev (9 minutter siden):

Smart delivery er altså et system?

Men hva gjør det?

Annet enn å være et navn for at du får spillet både på xbox one og series X.

 

Smart delivery virker å være det samme som crossbuy eller lignende.

Du kjøper spillet og får da en lisens som gjør at du kan laste ned den versjonen som hører til den plattformen du spiller spillet på.

 

Men du påstår altså at det er et system som gjør noe for utviklerne av spillet, slik at det blir lettere for dem å lage spillet til både Xbox one og series X.

Hva er det smart delivery gjør som ikke gjøres med spill på Playstation?

Ja, det er et teknisk system som tillater utviklere å levere forskjellige utgaver av et spill til forskjellige maskiner, ut i fra hvilken egenskaper en maskin har, og et et kommersielt system som tillater og tilrettelegger for det.

Tror ikke jeg har påstått at noe skal bli lettere, det var det noen andre som snakket om.

Som jeg tidligere har sagt, vet jeg ikke hva PS tillater eller hvilken tekniske løsninger de har for dette, men dette er en artikkel om hva Xbox gjør, og hvilken spill som så lang støtter "Smart Delivery". Hvis PS kommer med/har et lignende opplegg så regner jeg med det kommer/er en artikkel om det her på Gamer.no.

Endret av TheMoose
Lenke til kommentar

Jeg leste et sted, men finner det ikke igjen, at Smart Delivery leverer den utgaven maskinvaren din trenger, dvs. at for Xbox One så vil den ikke laste ned 4k assets, og på Xbox One X og Series X så vil den ikke laste ned 1080p assets slik at den fysiske størrelsen på spillene også blir mindre.

Fint for SSD'en isåfall.

Lenke til kommentar
TheMoose skrev (22 minutter siden):

Ja, det er et teknisk system som tillater utviklere å levere forskjellige utgaver av et spill til forskjellige maskiner, ut i fra hvilken egenskaper en maskin har, og et et kommersielt system som tillater og tilrettelegger for det.

Så det er altså et system som gjør en del av jobben for utviklerne?

For kjøper du er spill på for eksempel PS3 så blir det registrert på brukeren din, slik at du fortsatt har det spillet på PS4.

Men du sier altså at smart delivery selv oppgraderer spillet for deg, uten at utviklerne må gjøre noe?

Lenke til kommentar

Største problemet er vel at Sony aldri har lagt til rette for samme bakoverkompatibiliteten som MS nå har jobbet med lenge nå, etter at de pushet Xbox One X til markedet. De har jobbet iherdig med å få eldre spill til å fungere på Xbox One-plattformen. Ofte med 4K-støtte dersom det spilles på OneX. 

Mistenker Smart Delivery tar i bruk deler av det arbeidet som de har lagt ned på bakoverkompatibiliteten tidligere, til å gjøre det enklere (mer strømlinjeformet) for utviklere til å legge inn spill til å fungere på Series X. 
Dette arbeidet som MS har lagt ned de siste 3-4 årene, muliggjør f.eks. 4K 60fps på gamle spill OneX f.eks. Vil tippe at noe av det samme vil være mulig på SeriesX.

Fra det lille Sony har sagt om sin bakoverkompatibilitet, så virker det som om det er typ PS4-mode eller PS4 Pro-mode som gjelder på eldre spill (dette kan såklart bli annerledes ved launch), hvis de i hele tatt funker på PS5. Dette betyr at man spiller spillet slik det var på PS4, uten noen forbedringer, med mindre utvikler kommer med en slags patch, eller en egen versjon utviklet for PS5. Så tipper at Sony rett og slett ikke vil matche MS her.

Samtidig vet jeg ikke om det har så mye å si for salget av PS5. Men jeg skulle personlig likt å se at Sony gjorde en god jobb med bakoverkompatibilitet på PS5. Jeg vil gjerne bruke HWen i PS5 til å spille typ GoW, Last of Us, Uncharted 4 i 4K 60fps, kanskje også med ekstra effekter. Men ingenting som Sony har sagt så langt, viser at dette er tilfelle.

Merk at dette er stort sett synsing fra min side, siden det er få detaljer tilgjengelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
barezell skrev (10 timer siden):

Misforstår du alt med vilje? Er jo helt sprøtt å lese?

Regner med det er meg du svarer til.

Jeg misforstår ikke, men jeg vil vite hvordan smart delivery er noe annet enn et navn.

Jeg vil vite hvorfor en utvikler slik som cdpr skal gi vekk sine spill gratis på series X, men ikke på ps5.

MrMarbles skrev (7 timer siden):

Fra det lille Sony har sagt om sin bakoverkompatibilitet, så virker det som om det er typ PS4-mode eller PS4 Pro-mode som gjelder på eldre spill (dette kan såklart bli annerledes ved launch), hvis de i hele tatt funker på PS5. Dette betyr at man spiller spillet slik det var på PS4, uten noen forbedringer, med mindre utvikler kommer med en slags patch, eller en egen versjon utviklet for PS5. Så tipper at Sony rett og slett ikke vil matche MS her.

Sony sier at spill som allerede hadde dynamisk oppløsning og variabel fps vil kjøre langt bedre på ps5.

De påstår at omtrent alle ps4 spill skal fungere.

Om de kommer til å bruke noen oppskalering for å få spillene til å se bedre ut, om de ikke har dynamisk oppløsning, er mer usikkert.

Men det er også usikkert på Xbox.

Det spillet vi har sett så langt, gears of war, brukte de vel noen uker på å patche slik at det så bedre ut på series X?

Det eneste vi er sikre på er at Xbox har sin egen måte å legge til HDR i spillene, slik at utviklerne slipper dette.

Lenke til kommentar
Iki skrev (4 timer siden):

Sony sier at spill som allerede hadde dynamisk oppløsning og variabel fps vil kjøre langt bedre på ps5.

Har ikke sett eller lest noe om dette?

Men jeg ser at de har en PS5 Native mode. Men antar at det er opp til utvikler å forberede spillet for denne modusen. Dette er ikke noe Sony vil gjøre selv. Spillene som mottar PS5 Native mode støtte, har potensiale til å virkelig få bedre oppløsning, framerate m.m. Derimot tenker jeg at spill som kjører i PS4-legacy mode, blir som å spille samme spill på PS4 (1080p, 30fps). PS4-Pro mode blir som å spille samme spill på en PS4 Pro (igjen, dette er mine antakelser og hvordan jeg leser situasjonen). 

I kontrast til MS, som styrer bakoverkompatibiliteten på Xbox selv. De har et eget team som bare jobber med det. Så vil tro at en god del spill vil få seg store løft på Xbox på Series X. Mens på PS5 så må hver utvikler bruke egne ressurser for å få spill over på PS5 Native mode. 

Angående Gears 5, så var det jo her snakk om en egen Gears 5 utgave for Series X. Da tar det selvfølgelig lengre tid. Det er for disse spillene Smart Delivery er laget. De spillene som får egen utgivelse for Series X.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (33 minutter siden):

Har ikke sett eller lest noe om dette?

"backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5 so that they can benefit from higher or more stable frame rates and potentially higher resolutions."

https://blog.playstation.com/2020/03/18/unveiling-new-details-of-playstation-5-hardware-technical-specs/

 

Men spill som var låst til 30 fps med låst 1080p vil nok ikke kjøre bedre da de er låst til dette.

MrMarbles skrev (35 minutter siden):

Angående Gears 5, så var det jo her snakk om en egen Gears 5 utgave for Series X. Da tar det selvfølgelig lengre tid. Det er for disse spillene Smart Delivery er laget. De spillene som får egen utgivelse for Series X.

Jeg forstår at smart delivery gir deg den versjonen som hører til den konsollen du spiller på.

Altså at du får series X versjonen av gow5 på series X.

Det jeg lurer på er hva smart delivery gir utviklerne av spillet.

Om du lager et indie spill til Xbox one, og så lager en versjon av dette til series X, hva får DU for å bruke smart delivery?

Lenke til kommentar
Iki skrev (15 minutter siden):

"backward compatible titles will run at a boosted frequency on PS5 so that they can benefit from higher or more stable frame rates and potentially higher resolutions."

https://blog.playstation.com/2020/03/18/unveiling-new-details-of-playstation-5-hardware-technical-specs/

 

Men spill som var låst til 30 fps med låst 1080p vil nok ikke kjøre bedre da de er låst til dette.

Jeg forstår at smart delivery gir deg den versjonen som hører til den konsollen du spiller på.

Altså at du får series X versjonen av gow5 på series X.

Det jeg lurer på er hva smart delivery gir utviklerne av spillet.

Om du lager et indie spill til Xbox one, og så lager en versjon av dette til series X, hva får DU for å bruke smart delivery?

Ja, har lest den blogposten og sett DR sin tolkning av den på deres YT-kanal. Men dette med "boosted frequency" og "higher or more stable frame rates and potentially higher resolutions" tolker jeg mer som boost mode på PS4 Pro. Altså at spill som lå litt under 30 fps (f.eks. Last Guardian i 4K mode) vil klare å låse seg til 30fps og spill som har unlocked framerate, kanskje nå klarer å locke til 60fps. Men det er veldig uklart hvorvidt disse spillene da må oppdateres til PS5 Native mode, eller om dette er muligheter som også vil eksistere for PS4 Legacy og PS4 Pro-modusene (sånn som boost mode på PS4 Pro).

Jeg tipper du ikke får så  mye for å bruke Smart Delivery som en spillutvikler, men du vil få en større fanbase siden kundene dine også kan ta med seg spillet til SeriesX uten noe styr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (9 minutter siden):

Ja, har lest den blogposten og sett DR sin tolkning av den på deres YT-kanal. Men dette med "boosted frequency" og "higher or more stable frame rates and potentially higher resolutions" tolker jeg mer som boost mode på PS4 Pro. Altså at spill som lå litt under 30 fps (f.eks. Last Guardian i 4K mode) vil klare å låse seg til 30fps og spill som har unlocked framerate, kanskje nå klarer å locke til 60fps. Men det er veldig uklart hvorvidt disse spillene da må oppdateres til PS5 Native mode, eller om dette er muligheter som også vil eksistere for PS4 Legacy og PS4 Pro-modusene (sånn som boost mode på PS4 Pro).

Jeg regner med at spill som var låst til 30 eller 60 fps vil ligge stabilt på dette.

Jeg ser ikke for meg at spillene som var låst vil få høyere fps eller bedre oppløsning.

Men spill som kjørte uten låst fps, og spill som kjørte uten låst oppløsning, de ser jeg for meg kommer til å få et løft.

For eksempel kan de da skalerer seg selv opp til 4k og 60+ fps.

MrMarbles skrev (17 minutter siden):

Jeg tipper du ikke får så  mye for å bruke Smart Delivery som en spillutvikler, men du vil få en større fanbase siden kundene dine også kan ta med seg spillet til SeriesX uten noe styr.

Joda, men om dette stemmer så er det vel ingenting som stopper utviklerne fra å gjøre det samme på Playstation?

Om de ikke får noe for det så vil det bare være dumt om de ikke også gjør dette på Playstation.

Lenke til kommentar
Iki skrev (4 timer siden):

Joda, men om dette stemmer så er det vel ingenting som stopper utviklerne fra å gjøre det samme på Playstation?

Om de ikke får noe for det så vil det bare være dumt om de ikke også gjør dette på Playstation.

Det eneste som stopper de er evt om Sony. Som jeg har prøvd å forklare nå flere ganger.

Xbox har lagt til rette for at utviklerne kan gjøre dette. De har tydeligvis en teknisk løsning tilgjengelig, og de tillater utviklere å gjøre det.
Det er det denne artikkelen omtaler.

Hvis Sony tillater dette og vil fremheve det, så regner jeg med at de har sagt noe om det, eller kommer til å si noe om det.
Da vil jeg tro det er eller kommer en artikkel på Gamer.no om det.

Endret av TheMoose
  • Liker 3
Lenke til kommentar
TheMoose skrev (56 minutter siden):

Det eneste som stopper de er evt om Sony. Som jeg har prøvd å forklare nå flere ganger.

Xbox har lagt til rette for at utviklerne kan gjøre dette. De har tydeligvis en teknisk løsning tilgjengelig, og de tillater utviklere å gjøre det.

Igjen spør jeg deg. På hvilken måte gjør Xbox noe for utviklerne?

Hva stopper en utvikler fra å gi vekk Xbox one utgaven av et spill noen har kjøpt på Xbox 360?

Hva GJØR smart delivery?

På nøyaktig hvilken måte er det et system, noe teknisk, noe annet enn et navn på crossbuy?

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

Igjen spør jeg deg. På hvilken måte gjør Xbox noe for utviklerne?

Hva stopper en utvikler fra å gi vekk Xbox one utgaven av et spill noen har kjøpt på Xbox 360?

Hva GJØR smart delivery?

På nøyaktig hvilken måte er det et system, noe teknisk, noe annet enn et navn på crossbuy?

"Igjen spør jeg deg. På hvilken måte gjør Xbox noe for utviklerne?"
De har tilrettelagt et teknisk system, og gitt utviklere lov til å benytte dette hvis de ønsker.
I og med at jeg verken er en utvikler eller ansatt hos Xbox så vet ikke jeg hva den tekniske løsningen går ut på. Men for meg som forbruker er ikke det tekniske særlig viktig. Det som betyr noe er at jeg kan spille det samme spillet på flere generasjoner Xbox, og få den utgaven som er optimalisert for den maskinen jeg har.

"Hva stopper en utvikler fra å gi vekk Xbox one utgaven av et spill noen har kjøpt på Xbox 360?"
Som utvikler må du forholde deg til reglene som plattform eieren har, hvis du skal gi ut et spill på en plattform.
Så det er mulig det er regler som hindrer dette.
Hvis det ikke er noen regler for dette,  hvordan skal dette praktisk løses? Er det opp til en utvikler/utgiver å lage et system for dette? Eller er det plattform eier som skal lage et system for dette?
Madden 21 fra EA bruker ikke Smart Delivery, men her vil EA oppgradere spillet i en begrenset periode.
EA har dermed valgt å bruke sin egen løsning.
CD PR har valgt å bruke Smart Delivery systemet på Cyberpunk.
EA er et stort selskap som har resurser til å lage et eget system for å håndtere dette.
Mindre utgivere har kanskje ikke disse resursene og kan velge å bruke løsningen som Xbox har lansert.

 

"Hva GJØR smart delivery?"
Den leverer den beste utgaven av et spill som den maskinen du skal spille på kan håndtere.

"På nøyaktig hvilken måte er det et system, noe teknisk, noe annet enn et navn på crossbuy?"
Cross-buy er kanskje et merkenavn som Sony bruker. Microsoft bruker merkenavnet  "Xbox Play Anywhere".
Smart Delivery er nok en videreføring/videreutvikling av Play Anywhere, som Xbox vil bruke i forbindelse med overgangen til Xbox Series X(S?). De gir en utgiver mulighet til å gi ut ett spill som fungerer på flere konsoll generasjoner. Man slipper å gi ut Gears 5 Xbox One utgave, og Gears 5 Xbox Series X utgave. 

 

Hvis du er fryktelig interessert i å vite hvordan Smart Delivery fungerer, så går det an å søke på Internett. Det er nok noen der som kan forklare det bedre en meg. ;)

Endret av TheMoose
  • Liker 4
Lenke til kommentar
TheMoose skrev (1 time siden):

Hvis du er fryktelig interessert i å vite hvordan Smart Delivery fungerer, så går det an å søke på Internett. Det er nok noen der som kan forklare det bedre en meg. ;)

Det er akkurat det som er problemet.

Det er ikke noen som sier at smart delivery gjør noe.

Den eneste informasjonen rundt dette tyder på at det kun er et navn, uten noe teknisk.

 

Derfor blir det helt tullete om for eksempel cdpr skal velge å gi noen av spillerne sine en gratis oppdatering, men ikke resten av spillerne.

Lenke til kommentar
TheMoose skrev (2 timer siden):

Man slipper å gi ut Gears 5 Xbox One utgave, og Gears 5 Xbox Series X utgave.

Btw. Dette må være direkte feil.

De må fortsatt lage en versjon av spillet til series X.

Om du kjøper et spill til series X, uten at du hadde det på Xbox one, så får du ikke bare en oppgradert utgave...

Du får series X utgaven. Altså spillet slik de har laget det for series X.

Dette må utviklerne gjøre selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...