Gå til innhold

Ny mobil - alternativer til Samsung S10e


Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg trenger en ny mobil i ikke altfor fjern fremtid. Utfordringen er at jeg ikke liker de store fysiske mobilene som dominerer dagens marked. Det trenger ikke å være en high-end mobil, og skal ikke brukes mye til underholdning som musikk, streaming osv. Kun som telefon, litt surfing, kontorbruk med lesing av e-post, etc., samt lett bruk av enkelte nytteapper som Vipps, Strava, Ut, etc.

Egentlig har jeg bare to ganske spesifikke krav. Det bør være godt over middels batterikapasitet. Og den bør ikke være fysisk mer enn marginalt større enn Iphone SE/Iphone 8 (eller Samsung A3 som jeg har per dags dato). Liker ikke Apple, men tror dårlig batteri utelukker Iphone SE uansett. 

Står det da igjen noen andre alternativer enn Samsung S10e? Usikker på batterikapasiteten der også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (Akkurat nå):

S10e er fremdeles i salg? Samboeren min har den og jeg er litt misunnelig.. ?

Hvis du har vært fornøyd med den ville jeg kanskje bare kjøpt en til. Det er jo en tipp topp telefon. 

Nei, jeg har en Samsung A3 som er litt over to år gammel. Jeg leter etter en erstatter til denne, og S10e er en av få alternativer jeg finner som også oppfyller kravet til maks størrelse utenom de aller billigste og dårligste modellene . Dog virker det heller ikke som denne har den store batterikapasiteten basert på tester jeg leser, så er egentlig ute etter å finne ut om det finnes andre alternativer enn S10e?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (7 minutter siden):

Tror den er litt i største laget for meg. Jeg var på en butikk og kikket på S10e for en stund siden, og ønsker definitivt ikke noe som er fysisk større enn den. Og Xperia 5 ser utvilsomt ut til å være hakket større. 

Synes egentlig prisen på 7500 for S10e egentlig er litt mer enn jeg ville brukt på en mobil per dags dato, men om den var helt ideell ville det vært greit. Dog medfører usikkerheten rundt batterikapasitet at jeg er litt usikker, og var derfor jeg etterlyste alternative modeller. Synes OnePlus-mobilene virker interessant, men alle disse ser ut til å være litt for store for min smak. Akkurat for øyeblikket heller jeg derfor til å vente på at det dukker opp en ny modell som passer meg bedre.

Lenke til kommentar

Har sjølv samsung s10e, er godt fornøgd med batterikapasiteten.
Batterikapasitet har mykje med bruksmønster å gjere, for min eigen del er held batteriet i over eit døgn (med vanleg straummodus). Dette gjer at eg ikkje må lade til faste tider (som til dømes om natta), har eg 30% igjen om morgonen så er eg ikkje bekymra for å gå på jobb utan å lade.

Ein anna positiv ting med s10e som ikkje A3 har er trådlaus lading. Med trådlaus ladeplate så er det superenkelt å "klatt lade" uten å måtte finne fram ladekabelen, og uten å måtte tenke på at det røsker i ladekabelen om telefonen ringer og du tar tak i den uten å huske å plugge ut ledninga fyrst. Dei fleste har uansett ein fast plass å legge frå seg telefonen når dei er heime, så då kan ein like gjerne sette opp ei ladeplate der.

Det sagt så har eg tidlegare hatt fleire Sony experia telefonar og har eigentleg vært meir fornøgd med Sony. Blant anna fordi Sony telefonane ikkje har ein slik mjuk plastfilm på skjermen som lett tek til seg riper. Det er mulig at dette gjer at Sony telefonar har lettare for å få knust skjerm, men dette har ikkje vært eit problem for min del, og eg synes det er litt dumt at ein heilt ny telefon er full av små riper i plasten etter få dagar med forsiktig bruk.

Personleg ville eg vurdert f.eks. Xperia 10 II om s10e er den klassen du ser på som eit betre kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne er for øvrig kjekk til å sammenlikne størrelser. :)

https://phonesized.com/compare/

 

Jeg skjønner hva du mener med "for stor", men samtidig - jeg har tenkt det selv mange ganger, men erfaringsmessig så venner jeg meg til ny telefon etter noen dager. Selv om jeg kanskje tenkte den var i overkant stor til å begynne med. Så, med mindre du går for de aller aller største modellene så vet jeg ikke om det er noe å legge så innmari vekt på. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (35 minutter siden):

Denne er for øvrig kjekk til å sammenlikne størrelser. :)

https://phonesized.com/compare/

 

Jeg skjønner hva du mener med "for stor", men samtidig - jeg har tenkt det selv mange ganger, men erfaringsmessig så venner jeg meg til ny telefon etter noen dager. Selv om jeg kanskje tenkte den var i overkant stor til å begynne med. Så, med mindre du går for de aller aller største modellene så vet jeg ikke om det er noe å legge så innmari vekt på. 

Synes egentlig den mobilen jeg har i dag er fin størrelsesmessig. Den er omtrent akkurat like stor som en IPhone 8, altså rett i underkant av 14 cm høy. Samsung S10e er rundt 14,5 cm, men kjentes også rimelig grei ut da den lå i hånden. Den bør imidlertid ikke være særlig større enn det, og de modellene som er rundt 16 cm høye, synes jeg definitivt er for store.

Det er derfor helt uaktuelt for meg å kjøpe en av disse. Samme med en mobil som er kjent for dårlig/middels batterikapasitet. Disse to kravene er egentlig ufravikelige, og også en grunn til at ikke har kjøpt en av OnePlus-modellene allerede. De har jo det meste jeg ønsker til en moderat pris, men er altfor store.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar

ingen erfaring med s10e el Sony xperia 5, men har 2 som har sånne, dem e fornøyd. 
Xperia5 er avlang, men den ligg ganske greit på hånden.  Batteri lades hverdag, som de fleste telefoner i dag..  Trur ikke du ville blitt misfornøyd med disse, ei heller iPhone SE, ryktes jo også Apple skal komme med en mindre en dagens 5.8" til høsten . 
 

har du sjekket teleoutlet el outlet på diverse nettbutikker, kan jo hende du finner billigere s10e

Endret av bbios
Lenke til kommentar

Xperia 5 virker ganske fin ja. Ser den er bare 0,7mm bredere enn iphone SE. Som føles ganske tiny når man holder den uten noe deksel.

Xperia 5 er jo 2 cm høyere, men vil tro det er bredden som betyr mest når man holder den.

Den ligger på 4890 hos power. Er ikke ille for en Snapdragon 855 basert telefon.

Endret av edyrli
Lenke til kommentar
bbios skrev (På 15.6.2020 den 17.10):

ingen erfaring med s10e el Sony xperia 5, men har 2 som har sånne, dem e fornøyd. 
Xperia5 er avlang, men den ligg ganske greit på hånden.  Batteri lades hverdag, som de fleste telefoner i dag..  Trur ikke du ville blitt misfornøyd med disse, ei heller iPhone SE, ryktes jo også Apple skal komme med en mindre en dagens 5.8" til høsten . 
 

har du sjekket teleoutlet el outlet på diverse nettbutikker, kan jo hende du finner billigere s10e

Jeg ville definitivt vært misfornøyd med en telefon som MÅ lades hver dag. I dag lader jeg maks annenhver dag med moderat forbruk. Som nevnt i første innlegg bruker jeg heller ikke telefonen til særlig underholdning. Jeg hører ikke på musikk, streamer ikke og bruker knapt sosiale medier utenom å sjekke Facebook og Linkedin i kanskje 15 min til sammen hver dag. Derfor er strømforbruket mindre. Jeg foretrekker også å kunne reise bort ei helg uten at jeg MÅ ha med meg lader.

Jeg har forøvrig sett Sonys mobiler. Liker de ikke, verken design eller størrelse. S10e ville nok vært sikker om jeg var overbevist om skikkelig god batterikapasitet, til tross for at prisen er noe høyere enn jeg egentlig ønsker. IPhone SE er jo ut til å ha et marginalt batteri. Under 1800 mAh kan da umulig vare særlig lenge i dag.

Tror konklusjonen må bli at jeg får vente på nye modeller til det dukker opp en telefon av moderat størrelse med et skikkelig godt batteri. Ingen av dagens alternativer ser ut til å oppfylle mine kriterier.

Endret av OlavEH
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (15 minutter siden):

IPhone SE er jo ut til å ha et marginalt batteri. Under 1800 mAh kan da umulig vare særlig lenge i dag.

 

Bare sånn til info, så betyr ikke nødvendigvis et jo mer mAh batteriet er på, jo lengre varer mobilen.

Dvs når det er lik telefon så er dette normalt sett tilfellet, men om man tar "iPhone vs Samsung" som et eksempel så er det ikke tilfelle..

Om du ser i tabellen under så får du en viss pekepinn på at Apple har god optimalisering på både programvaren og hardwaren i telefonen som gjør at de får utnytta veldig mye batteri på lite mAh :)

 

iPhone SE 2020 9:18 1,821 mAh
Samsung Galaxy S20* 9:31` 4,000 mAh
iPhone 11 Pro 10:24 3,046 mAh
Galaxy S20 Plus* 10:31 4,500 mAh
iPhone 11 11:16 3,110 mAh
iPhone 11 Pro Max 11:54 3,969 mAh
Google Pixel 3a 11:59 3,000 mAh
Galaxy S20 Plus* 12:03 5,000 mAh
Moto G Power 16:10 5,000 mAh

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬Signatur▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Innlegget nyttig? Gjerne
p%2FcCekIt6%2Fs%2Fc0055d5e8159ef002082002d4fdd957ea3f2f700997d71680fac236d7f76f2b8.png?alt=media&token=a4212806-1e92-4f27-8088-4e0a236dfdaceller p%2FcCekIt6%2Fs%2F8fad5e0eaf8e56c53a0435975507da422a2720d27948ca7425cfdaa539ce43fa.png?alt=media&token=65357791-b322-43bc-b72a-c0712e285364 innlegget!
Mine Anbefalte Chrome / Edge Plugins
Mine Anbefalte Web Applikasjoner - Rett i nettleseren

Endret av Merko
  • Liker 1
Lenke til kommentar
OlavEH skrev (11 minutter siden):

Jeg ville definitivt vært misfornøyd med en telefon som MÅ lades hver dag. I dag lader jeg maks annenhver dag med moderat forbruk. Som nevnt i første innlegg bruker jeg heller ikke telefonen til særlig underholdning. Jeg hører ikke på musikk, streamer ikke og bruker knapt sosiale medier utenom å sjekke Facebook og Linkedin i kanskje 15 min til sammen hver dag. Derfor er strømforbruket mindre. Jeg foretrekker også å kunne reise bort ei helg uten at jeg MÅ ha med meg lader.

Jeg har forøvrig sett Sonys mobiler. Liker de ikke, verken design eller størrelse. S10e ville nok vært sikker om jeg var overbevist om skikkelig god batterikapasitet, til tross for at prisen er noe høyere enn jeg egentlig ønsker. IPhone SE er jo ut til å ha et marginalt batteri. Under 1800 mAh kan da umulig vare særlig lenge i dag.

Tror konklusjonen må bli at jeg får vente på nye modeller til det dukker opp en telefon av moderat størrelse med et skikkelig godt batteri. Ingen av dagens alternativer ser ut til å oppfylle mine kriterier.

Såpass ja, er på den andre siden av skalaen storforbruker ..  må lade hverdag, Sjelden gang uten. 

så med det bruket du sier du har, vil nok tippe s10e holder massevis :)  Og på iPhone , ikke se blindt på mah.. holder godt en dag må så lite bruk som du sier. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...