Gå til innhold

Beste sparemåte (sparekonto, fond, aksje) - spare feriepengene til bruk neste år


Anbefalte innlegg

Hei,

min kone og jeg velger å spare årets feriepenger til bruk neste år (vinter/vår). La oss si dette er ca. 80k, har dere noen anbefalinger å komme med hva sparemåte angår? Jeg har nettopp begynt å lære meg litt om akjse-/fondsmarkedet. Tidligere stod alle penger på sparekonto, det er jo tross alt det tryggeste, men har "ingen" avkastning. De siste dagene har jeg begynt å vurdere å sette pengene i et indexfond, la det stå ut året, og fra 1/1-21 begynne å se når jeg bør ta de ut før bruk kanskje mars-april. Jeg har råd til å tape noen tusenlapper, og sannsynligheten for tap mer enn 5000 kr dersom jeg setter pengene i et indexfond (E.g. DnB global a) er kanskje veldig lave, selv om jeg bare sparer i 6-10 mnd? 

 

Hva ville dere gjort? Aksjer tror jeg ikke at jeg har kunnskap eller tid til å spekulere/investere i.

Altså:

- 80-100k
- spare i 6 mnd
- tap på 5000k er en ok risiko for meg, jeg ønsker >95% sikkerhet for at jeg ikke taper mer enn dette (historisk, jeg forstår at ingen kan garantere noen ting som helst)

 Indexfond:
- koster vel ingen ting å kjøpe seg inn i? De har vel en årspris, på 1,4%, det er ok. 
- tips til andre fond?

 

På forhånd takk for hjelpen ? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ytterst få indeksfond som har årspris på 1,4 % (og ingen du bør investere i), og årspris på 1,4 % er vanligvis ikke OK uansett. 

Skal du spare i seks måneder putter du pengene på konto. Det du kan gjøre er å putte det beløpet du mener du har råd til å tape i fond. Det tar du ikke ut om et år, men lar stå som langsiktig sparing. 

Lenke til kommentar

Hei !

Laget i forrige uke en tråd med samme problemstilling som deg..

Jeg kom frem til at jeg vil heller være safe, og spare nesten alle pengene på sparekonto.

Man vet ALDRI hvordan markedet kan gå i disse tider/freomover. Tror jeg hadde gravd meg ned om 1 - 2 år med sparing hadde gått i vasken...

 

Her er link til tråden min om du vil ha flere svar:

 

Endret av -Mort3n
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (3 minutter siden):

Takk! Den tråden så jeg ikke... 

Jeg tror Indexfond A til DnB er så dyrt, burde kanskje valgt et annet eksempel, men sparer allerede i det fondet fra før...

 

Takk for gode tilbakemeldinger, jeg skal lese tråden din, -Mort3n ?

 

Ingen av DNBs indeksfond koster 1,4 % årlig. En del av de aktivt forvaltede fondene deres koster imidlertid det. 

Lenke til kommentar

Hmm, jeg er helt sikker på at jeg har lest 1,4%, men det må ha vært noe annet ? 

Leser nå følgende:

Årlig forvaltningshonorar: 0,20%

Løpende kostnad: 0,22%.

Hva er forskjellen på disse? Hva koster fondet i året; 0,2, 0,22 eller 0,2 + 0,22 = 0,42?

 

Videre fordeler jeg litt i DnB Global Index A samt DnB Teknologi. Sistnevnte er aktivt forvaltet, årlig forv.honorar og løpende kostnad er 1,5% ser jeg, så det er jo en del mer. Regner med det statistisk/historisk sett gir høyere avkastning vs. passivt forvaltede fond...

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...