Gå til innhold

Tråden for deg som liker hjemmeelektronikk og mikrokontrollere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Motok en 24V 10 ampere power supply her om dagen. Denne skal være god for 10 ampere last. Men med medfølgende spinkle DC kabel klarte den ikke å gi meg dette uten massiv drop av spenning når jeg passerte 5 ampere.

Så da måtte jeg demontere den og bytte til 12AWG kabler :) 

1.thumb.jpg.e64979cf566028ed39a015f0af7426ec.jpg

2.thumb.jpg.7c522c701b00ecdf691b69c95a8ed13b.jpg

3.thumb.jpg.0d63327b57663845dff0a0004e4bb2be.jpg

4.thumb.jpg.d8c38f5b1431b057e7e5293cbbf879c3.jpg

5.thumb.jpg.d837ae99642bd65a4e3c1d1c40485216.jpg

6.thumb.jpg.33aa8f97626b6d9d81dace8677745e86.jpg

7.thumb.jpg.24b36e36048546f26066d8b1b4a0b179.jpg

Lenke til kommentar

Min mor hadde en eldgammel drill som ikke lenger tok til seg lading. Dette er jo gamle Ni-Cad batterier og dem ble veldig varme under lading med den medfølgende laderen. 

drillen og batteriene er nok søppel med god margin, men tenkte jeg skulle teste med 4stk. 18650 celler i serie. Dette skulle gi rundt 16.8V max (14.8V nominell) og rundt 2.2 ampere fra min noe gamle (men friske) 18650 celler som jeg har reddet fra diverse laptoper. 

A11607AA-948B-4680-8614-8792A5407E38.thumb.jpeg.25a85ebfabcf0a8873e55455dbe56133.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (20 timer siden):

Min mor hadde en eldgammel drill som ikke lenger tok til seg lading. Dette er jo gamle Ni-Cad batterier og dem ble veldig varme under lading med den medfølgende laderen. 

drillen og batteriene er nok søppel med god margin, men tenkte jeg skulle teste med 4stk. 18650 celler i serie. Dette skulle gi rundt 16.8V max (14.8V nominell) og rundt 2.2 ampere fra min noe gamle (men friske) 18650 celler som jeg har reddet fra diverse laptoper. 

Jeg har et gammelt batteriverktøy med samme problem. Min andre NiCd-pakke er nå i ferd med å miste futten. Holder til småprosjekter om jeg lader først men jeg kan bare glemme å bruke den til å sette opp ny platting..

Tar du sjansen på å bruke ltium-batterier direkte eller skal du montere inn en stepdownconverter for å gi verktøyet 'korrekt' spenning?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Jeg har et gammelt batteriverktøy med samme problem. Min andre NiCd-pakke er nå i ferd med å miste futten. Holder til småprosjekter om jeg lader først men jeg kan bare glemme å bruke den til å sette opp ny platting..

Tar du sjansen på å bruke ltium-batterier direkte eller skal du montere inn en stepdownconverter for å gi verktøyet 'korrekt' spenning?

Nå er ikke jeg noe proff på dette, men har lest meg til at man bør velge 18650 celler med omhu når man skal bruke dem i batteridriller. Man bør bruke batterier med høy utladingsevne. Da må man som oftest gå ned i kapasitet (mAh). En 18V drill under tung last kan trekke opp mot 30-40 ampere og det tåler nok ikke gamle battericeller eller celler beregnet for lavere strømtrekk. 

Å finne en stepdown converter som takler last på opp mot 40 ampere som har plass inne i en batteripakke må du nok lete veldig lenge etter. Så jeg tror ikke det er behov for noen step down converter. 

5 stk. 18650 celler i serie vil gi deg rundt 18.5V (nominell) og 2.500 ampere hvis du går for celler som takler høy utlading. Du kan koble disse igjen i parallel med 5 stk. batterier til (hvis det er plass) og da får du samme spenning, men dobler kapasiteten. (5 ampere). 

Dette har jeg fra Youtube videoer og litt surfing på nett og er ikke egenerfart. Det eneste jeg har testet er å koble fire 18650 celler i serie for å se om drillen funker, og det gjør den. men har ikke akkurat skrudd ny veranda :) 

Lenke til kommentar

jeg kan ikke se at de drillene jeg har åpnet har noen form for spenningsregulator, så jeg vil tro at når en drill er på 18V så takler den 18.5V nominell og 21V maks. Men ikke ta mitt ord for det da jeg ikke har testet selv. 

Skal man ha noe som stepper ned spenningen som takler 30-40 ampere så kan jeg ikke helt se hvordan dette skal gjøres.

Lenke til kommentar

Men en ladekrets bør nok ha, og det bør brukes batterier med noenlunde lik intern motstand og batteriene bør balanseres før du monterer dem sammen til en batteripakke. 

Dette gjøres enkelt ved å koble batteriene sammen (hvis ikke dem har alt for stor spenningsforskjell mellom seg) i parallel og la dem være sammenkoblet ett døgn eller noe. 

På sikt så vil det bli spenningsforskjeller mellom batteriene, noe som fører til at BMS (ladekrets) bryter kontakten av sikkerhetsmessige årsaker. Det er nettopp derfor man som oftest klarer og redde de aller fleste enkeltcellene i en batteripakke. Stort sett er det bare en eller maks to celler som er dårlige. :)

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om hvorvidt en drill vanligvis* har spenningsregulator men om du bytter batteripakke til noe med høyere spenning vil nødvendigvis behovet for spenningsregulator øke?

 

*Har innmaten fra en batteritrekker liggende, skal se etter en regulator neste gang jeg husker på det..

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Skal ikke uttale meg om hvorvidt en drill vanligvis* har spenningsregulator men om du bytter batteripakke til noe med høyere spenning vil nødvendigvis behovet for spenningsregulator øke?

 

*Har innmaten fra en batteritrekker liggende, skal se etter en regulator neste gang jeg husker på det..

Jeg tror de 1.2V Cadium batteriene som finnes i eldre driller måler godt over den spenningen som drillen er ratet for. Min 16 år gamle Bosch batteridrill med slike batterier målte 13.9V og da var en av batteriene helt døde. Drillen er en 14.4V drill. 

Jeg tror ikke du klarer og finne en voltregulator som justerer ned spenningen som takler 30-40 ampere. jeg har en slik som takler opp mot 20 ampere, men denne er gedigen og nesten like stor som batteriet i seg selv. 

Lenke til kommentar

Her om dagen bestillte jeg meg 30stk. brukte 18650 celler på Finn. I følge selger garanterer han at 90% av disse skal fungere og at alle kommer fra samme batteripakke.

Jeg betalte kun 3 kroner pr. batteri så jeg kommer nok neppe til å være vanskelig her uansett. Batteriene skal ha en kapasiter på 2950mA og er av kjent merke. 

Dem kommer uansett ikke til å bli brukt til strømtunge oppgaver. Skal kun leke meg litt i furtebua :) 

Lenke til kommentar

Av og til hender det at jeg bruker diverse lim i mine prosjekter. Smeltelim og limpistol er det absolutt mest brukte limet når det kommer til det jeg driver med rundt elektronikk, men noen ganger driver jeg også med litt andre ting og eller ting som krever litt mer styrke etc.

Skal jeg være ærlig har jeg alltid fått miksede resultater ved bruk av Epoxy, uansett merke og pris. Jeg har nok en tendens til å overvurdere styrken en epoxy kan gi. Så jeg sitter en del å tester ut diverse epoxyer fra tid til annen og det viser seg at en epoxy som gjorde det bra i tidligere forsøk klarer seg dårligere i neste forsøk noen måneder etterpå etc. 

Det er åpenbart at jeg ikke er noen ekspert på dette med epoxy. Jeg skjønner at flatene skal være rene og at epoxy krever minst 24 timer før full styrke nås, men uansett er resultatene jeg får veldig sprikende.

Så jeg tror den største delen av problemet vedrørende de sprikende resultatene er brukerfeil og eller overvurdering av styrken en epoxy skal gi. 

epoxy.thumb.JPG.6fe3d1ad15cdf904d49c66efae3430c7.JPG
Som bildet viser, så har jeg alt fra dyrere epoxyer fra West Systems og Z-poxy til en Biltema variant. Med på bildet ser man også superlimet med aktivator fra Biltema.

Jeg prøver og lime sammen to metallskiver med alle limene. Metallskivene er helt rene og vasket med alkohol før påføring. Her fungerte superlimet nesten ikke i det hele tatt. Noe jeg forventet når jeg forsøkte og bryte skivene fra hverandre. G5 epoxyen og Z-poxyen klarte "testen" mye bedre, men ikke så bra at jeg måtte ta veldig i for å bryte dem fra hverandre. 

Biltema sin epoxy har jeg i skrivende stund nettopp påført to skiver og i følge beskrivelsen skal denen være gjennomherdet fullstendig på 2 timer. Kommer tilbake med resultatene fra denne...

Superlimet fra Biltema med aktivator som ses på bildet har jeg dog veldig god erfaring med ellers ved liming av plast og andre materialer. 

Lenke til kommentar

Det har i skrivende stund gått nesten to timer siden jeg limte sammen to skiver med Biltema sin Epoxy og igjen ble jeg overhodet ikke noe klokere.

Den satt som bare satan! Jeg klarte ikke å bryte de fra hverandre med bare fingrene og måtte bruke to tenger. Selv da måtte jeg ta i såpass at skivene bøyde seg før limet ga etter. 

Her er skivene rett etterpå. Man kan tydelig se at disse skivene er bøyd. Skivene var HELT nye og rette når jeg limte dem sammen. 

biltema.thumb.JPG.4c81e591083b4d3a8e9e1cc94a6fdda0.JPG

Helt klart en MYE bedre epoxy til dette spesifikke scenarioet enn de andre mer kjente variantene. 

Men ble jeg noe klokere? Absolutt ikke. Den ene dagen fungerer den ene epoxyen som bare det, mens den andre dagen kan en annen epoxy være langt bedre. Selv med noenlunde lik fremgangsmåte. 

Derfor har jeg sluttet å se slike epoxy test videoer. 

Det rare her er at Biltema sin også herdet MYE fortere enn de andre. Etter kun to timer slo den de to andre ned i støvlene. Mens de andre trengte 24 timer. Å selv da ble jeg ikke spesielt imponert over styrken. Altså i dette spesifikke tillfellet med de to skivene. 

Så igjen må jeg si at Biltema leverer et veldig bra produkt til en brøkdel av prisen :) 

Lenke til kommentar
arne22 skrev (5 timer siden):

Dette superlimet er jeg superinteressert i. (Har en båt som har behov for å limes i alle bauer og kanter.) Det er den dere "snapp epoxy" som fungerer så bra og som er på de to skivene?

Atså, de to tubene?

 

Ja, den blå esken på bildet med de to tubene i. 

Merk også det jeg skrev angående "dette spesifikke scenarioet". Jeg har opplevd et ganske ustabilt reaultat med epoxylim ved forskjellig bruk. Derfor så skal jeg teste en gang til med alle sammen med samme fremgangsmåte. 

Jeg må si en ting til...

På båt kan det hende du trenger en epoxy som er mer tøyelig (mykere) etter herding da det er mer bevegelse i en båt enn to stålskiver. Jeg tror ikke Epoxyen til Biltema som jeg snakker om her er beregnet til maritim bruk. 

For random liming av solide gjenstander i et verksted hvor rask herdetid er ønskelig tror jeg denne er helt super og en av de beste jeg har prøvd så langt. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Bjerknez said:

På båt kan det hende du trenger en epoxy som er mer tøyelig (mykere) etter herding da det er mer bevegelse i en båt enn to stålskiver. Jeg tror ikke Epoxyen til Biltema som jeg snakker om her er beregnet til maritim bruk. 

Takker for tilbakemelding. Det kan være noe i den problemstillingen. Vær og vind er også en faktor. Har prøvd med Aralditt utendørs , men det fungerte heller dårlig. Litt kuldegrader og vær og vind, så var den mer eller mindre i oppløsing. Vil teste ut Biltema sin og se hva den kan brukes til. 

Tror det var denne jeg brukte i stedet:

https://www.clasohlson.com/no/Pattex-No-More-Nails-Waterproof-monteringslim/p/34-9782

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...