Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Regne ut strømpris for bruken av aircondition?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har kjøpt meg en bærbar aircondition, og lurer på hvor mye bruken av denne vil påvirke strømregningen per måned.

Den er på 3,4 kW.

 

Mitt spørsmål er, hvis denne står på på full guffe i 10 timer, hver dag i en hel måned. Hvor mye strøm vil den bruke, og hvordan kan jeg regne meg frem til hva prisen for dette vil bli?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mfb skrev (1 time siden):

Hei.

Jeg har kjøpt meg en bærbar aircondition, og lurer på hvor mye bruken av denne vil påvirke strømregningen per måned.

Den er på 3,4 kW.

 

Mitt spørsmål er, hvis denne står på på full guffe i 10 timer, hver dag i en hel måned. Hvor mye strøm vil den bruke, og hvordan kan jeg regne meg frem til hva prisen for dette vil bli?

 

 

Den drar ikke 3400 watt. Den leverer det i kjøleeffekt. Drar nok en plass mellom 500-1000 watt. 1000 watt i en 10 timer er 10 kwh. 

På 1 mnd blir det 10 kwh * 30 = 300 kwh. Strømprisen inkludert nettleie hos meg er rundt 50-60 øre nå,  så det blir 180 kroner på 1 mnd. 

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (20 minutter siden):

Er den helt frittstående som en oljeovn? Funker den bra, kan du linke til noe produktinfo? Begynner å bli varmt her også ?

Jeg har denne: https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/klima-varme/aircondition/andersson-aircondition-arc-1-3/1006068.11256/

Er fornøyd, funker greit til et soverom.. Den bråker fryktelig som de fleste som er frittstående. 

Du må ha slange ut ruten eller en ventil om du har på rommet, de runde. Ellers bør du kjøpe en slik for å ha rundt vinduet: 
https://www.netonnet.no/art/hjem-fritid/klima-varme/aircondition/woods-window-sealing-kit/1007979.11256/

Lenke til kommentar

Husk at disse er horribelt inneffektive i forhold til fastmonterte. Har du mulighet bør du skaffe en med separat inne- og ute-del. Eller i det minste en med to slanger, selv om disse er ganske sjeldne.

De vanlige frittstående "flyttbare" blåser jo lufta du har brukt masse strøm på kjøle ned rett ut. Da trekkes det også ny, varm luft inn i rommet så du får enda mer å kjøle på.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 time siden):

Husk at disse er horribelt inneffektive i forhold til fastmonterte. Har du mulighet bør du skaffe en med separat inne- og ute-del. Eller i det minste en med to slanger, selv om disse er ganske sjeldne.

De vanlige frittstående "flyttbare" blåser jo lufta du har brukt masse strøm på kjøle ned rett ut. Da trekkes det også ny, varm luft inn i rommet så du får enda mer å kjøle på.

Ja det er dessverre sant, men det blir nå kaldt fordi. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...