Gå til innhold

Ebay lureringer prøver å legge frakostnadene på meg?


Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (11 minutter siden):

Selger gir meg også skylden for importavgiften prøvd å diskutere voec det brukes i norge, men selger skylder på norge har importavgift så selgeren kan ikke klandres for det

Dette er jo åpenbart ditt ansvar. 

Selger vet ikke hvilke regler Norge har når det kommer til mva osv da alle land har ulike regler.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko. skrev (1 minutt siden):

Dette er jo åpenbart ditt ansvar. 

Selger vet ikke hvilke regler Norge har når det kommer til mva osv da alle land har ulike regler.. 

Mitt ansvar? seriøst, hvordan kan det være mitt ansvar? ebay har VOEC på kinapakker men tydligvis fungerte det dårlig i det tilfelle så måtte ordne det selv fordi selgeren ikke brukte det. Posten sa det måtte jeg ta med selger.

Lenke til kommentar
nomore skrev (11 minutter siden):

Så du har klaget på alle disse tingene, og fått pengene igjen for alle?

JA men vet ikke om skal gidde å bruke mere tid på dette, får mere spørsmål en svar. Så tydligvis har dere ikke noe mere peiling en meg.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (Akkurat nå):

Mitt ansvar? seriøst, hvordan kan det være mitt ansvar? ebay har VOEC på kinapakker men tydligvis fungerte det dårlig i det tilfelle så måtte ordne det selv fordi selgeren ikke brukte det. Posten sa det måtte jeg ta med selger.

Nettopp. Til og med posten sier det er ditt ansvar. 

Ikke alle butikker har VOEC. se på ebay som finn.no, det er tusenvis av forskjellige selgere i forskjellige land. 

Uansett så står det før du handler om mva er inkludert eller ikke på ebay (om jeg husker korrekt). 

Altså enten betaler du mva med en gang, eller så betaler du det i etterkant når pakken kommer til landet. Ikke veldig stor krise. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Merko. skrev (15 minutter siden):

Da tar du kontakt med toll.no og får det refundert. 

Ja det hold å sende det til [email protected] men blir skuffet over svarene jeg får:

Sitat

Uff for en forferdelig ubrukelig type du er, håper ebay har nok kontroll i systemene sine til å få bannlyst kontoen din.

Min dypeste medfølelse til alle du "handler" med på ebay og utenom. 

Vil gjerne vite om flere deler den holdingen der, hvis det er slik ebay velger å gjøre er jeg glad for å slippe å ha mere med det drittstedet. Generieltsett er jo ebay ganske greie er selgerne som er vanskelige, men jeg vet ikke om det er riktig at hvis jeg tar saken til ebay gir de som regel full refusjon?

Uansett vil ikke bannlysning hjelpe ebay for de ønsker flest mulig kjøpere så tviler på det skjer.

Samme med diskusjon det kan også være negativ.

Så du mener jeg er drittsekk som tar saken med ebay og ikke godtar 1 euro som refusjon på dårlige produkter? Er jo lov å mene hva dere vil men blir jo litt frustert hvordan enkelte er nærmest advokat for selger.  Selgeren oppgave er jo sjekke ting på forhånd, godt muligens ebay har vist ansvar og sørge for at ting blir riktig. Men selgeren har også ansvar.

Så de vet hvis de sender varen uten Voec kan de risikere dårlig tilbake meldinger på varer under 5000 kr.

Så dere må gjerne gi meg skylden for det. Men syns det er ganske utrolig. Heldigvis lite problem foreløpig.

Eller mener dere det er min oppgave å informere selgeren om det på forhånd?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Har litt problemer med å forstå dette?

Ebay er kjøpers våte drøm, du har alle rettigheter, mens selgeren har nærmest ingen.

Dersom du har vunnet saken hos eBay, så har du vel fått beskjed om at du får refundert beløpet og frakten til deg?
Det du nå ønsker er å få betalt for frakten tilbake til selger, samt for toll du har betalt?

Har du vunnet en sak hvor produktet er defekt eller ikke som beskrevet, så skal selger betale for returfrakt, dog ikke for toll eller moms du har betalt direkte til Posten, den må du kreve refundert selv.

Du får normalt pengene automatisk av eBay når selger har mottatt produktet, forutsatt at du betalte med PayPal, så det du må gjøre nå er å sende det tilbake, for egen regning.

Skulle det oppstå problemer senere, må du ta det med selger og eBay, men det er ikke noe poeng å kverulere nå, det eneste du skal gjøre er å sende greiene tilbake.

Merk at eBay er en platform som lar andre selge sine produkter, de betaler ikke for noe som helst, de innkrever kun skyhøye gebyrer, det er selger som må betale, alltid.

Endret av 0laf
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (11 minutter siden):

Dersom du har vunnet saken hos eBay, så har du vel fått beskjed om at du får refundert beløpet og frakten til deg?
Det du nå ønsker er å få betalt for frakten tilbake til selger, samt for toll du har betalt?

Slapp unna toll men det var selgerens feil å ikke bruke VOEC.

Ebay sier jeg får beholde varen hvis ikke selger betaler for retur det er fordi jeg klade på produktet.

Men er usikker på hva som er rett eller ikke. For de sier flere ganger at jeg ikke skal sende varen i retur med mindre selgeren tar den utgiften. Selgeren svarer ikke. Men er vel sur fordi han får dårlig tilbakemelding og tapte verdien. Men er jo slik verden er enten vinner kjøperen eller så vinner selgeren.

Men du syns det selv er litt rart? for på aliexpress er det ofte kjøperen som står for retur med mindre selgeren nekter å få varen i retur og hever kjøpet. For står ofte på sidene til selgeren "Kjøper betaler retur"  selgerene prøver ofte med det også selv om det er feil med produktet. Så er det kjøperens risiko.

Sitat

Ebay er kjøpers våte drøm, du har alle rettigheter, mens selgeren har nærmest ingen.

Men hvorfor er det slik på ebay og ikke aliexpress?

Begge tilfellene kan man bli lurt, er noen som selger varer de ikke har en gang eller noen tilfeller man får epost andre har tilgang til selgeren konto så man får fint heve kjøpet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 minutter siden):

Men er jo slik verden er enten vinner kjøperen eller så vinner selgeren.


Verden er nok slik, men ikke eBay, der vinner kjøperen, punktum.
Det er et mirakel at noen gidder å selge noe der, men disse kinasjappene har vel ikke noe valg?

Dersom selger ikke svarer, så beholder du vel bare varen da, å gir beskjed til eBay om at du ikke får svar, så vil de trolig refundere beløpet etterhvert.

eBay benytter vel VOEC gjennom GSP (Global Shipping Program), men for selgere som sender direkte, blant annet de fra Kina, så er det nok opp til selger om de benytter VOEC eller ikke, å det er gjerne godt spesifisert på eBay på sine nettsider om momsen skal betales inn eller ikke.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

eBay benytter vel VOEC gjennom GSP (Global Shipping Program), for selgere som sender direkte, blant annet de fra Kina, så er det nok opp til selger om de benytter VOEC eller ikke, å det er gjerne godt spesifisert på eBay på sine nettsider om momsen skal betales inn eller ikke.

Ja men hadde problemet når jeg kjøpte disse delene kjøpte jeg de samlet godt mulig det var teknisk feil for måtte klage til ebay at jeg ikke fikk bevis på at det var betalt moms, kan jo ikke vite 100% sikkert om selgeren ikke var informert om problemet ved utlevering men det er jo slik får ikke svar på selger om det.

Har fått tilbake pengene. Men om jeg får noen gang svar fra selger er vel heller usikkert, hadde håpet noen hadde litt peiling på hoverboard.

Sitat

Det er et mirakel at noen gidder å selge noe der, men disse kinasjappene har vel ikke noe valg?

Det er vel fordi ebay er så kjent, derfor handler folk der og det er lett å få tilbake pengene hvis det blir problemer tror jeg.  Men man kan jo aldri vite før eller senere må det gå dårlig.  For er jo ikke bra om man gir for ofte dårlig tilbakemeldinger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (43 minutter siden):

JA men vet ikke om skal gidde å bruke mere tid på dette, får mere spørsmål en svar. Så tydligvis har dere ikke noe mere peiling en meg.

Problemet er at du må lære deg å kommunisere mer presist. Og når du ikke klarer det, så får du masse spørsmål.

For i første innlegget så nevnte du ikke noe om flere varer og flere selgere. Ut fra listen med deler så virker det jo som om du har bygget ditt eget hoverboard, basert på deler du har kjøpt fra flere selgere på eBay. Dette krever litt kunnskap, og gir deg en stor risiko med at de delene du kjøper faktisk passer.

Så sier du at det du kjøpte ikke fungerer. Du sier ikke hva som ikke fungerte, eller hvilken av selgerene dette var. Grunnen til at dette er relevant er jo fordi forskjellige selgere er i forskjellige land og har forskjellige vilkår når de selger til deg. Og ikke minst så vil størrelsen på fraktkostnaden variere etter hvor selger er(som du skal sende til).

Du nevner og at du har klaget til eBay, og fått medhør og fått tilbakebetalt for varen. Men så skriver du jo at dette faktisk gjelder alle selgerene du har kjøpt av(dvs alle delene). Det er jo litt fasinerende, men får være en egen tråd nesten.

Så får du altså svar på at du ikke skal gjøre noe siden du har fått pengene igjen og det nå er opp til selger å gjøre noe. Men nå klager du på... hva? Moms? Og at selger ikke tar seg av dette?

Vel - tilbake til starten hvor jeg påpekte at å prøve å handle så billig når du ikke vet hva du driver med gir deg ekstra risiko - her har du risikoen. Du må selv ordne opp med de forskjellige aktørene for å for eksempel få tilbakebetalt momsen du betalte når du kjøpte produktet.

Og dette gir deg og litt arbeid. For i utgangspunktet så må du betale ny moms på ny vare som du får tilsendt(dersom dette er aktuelt), og du må _returnere_ varen for å få godkjent tilbakebetaling av momsen fra tollvesenet. Så lenge du ikke returnerer så får du heller ikke tilbakebetalt momsen. Men et alternativ er å søke tollvesenet om å få destruere varen uten å sende den i retur, og deretter få tilbakebetalt momsen, men det må søkes om. Her kan du begynne den prosessen:
https://www.toll.no/no/bedrift/import/refusjon/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 minutter siden):

Har fått tilbake pengene. Men om jeg får noen gang svar fra selger er vel heller usikkert, hadde håpet noen hadde litt peiling på hoverboard.

Så det er hoverboardet du ønsker hjelp med - ikke alt det andre folk har brukt tid på frem til nå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis noen har peiling så.

Sitat

Og dette gir deg og litt arbeid. For i utgangspunktet så må du betale ny moms på ny vare som du får tilsendt(dersom dette er aktuelt), og du må _returnere_ varen for å få godkjent tilbakebetaling av momsen fra tollvesenet. Så lenge du ikke returnerer så får du heller ikke tilbakebetalt momsen. Men et alternativ er å søke tollvesenet om å få destruere varen uten å sende den i retur, og deretter få tilbakebetalt momsen, men det må søkes om. Her kan du begynne den prosessen:
https://www.toll.no/no/bedrift/import/refusjon/

Men i følge ebay får man refudert også moms, selv om man ikke fysisk sender varen, godt mulig ebay rapporter den som retunert selv om den ikke er fysisk retuert før var det et problem med moms fordi ebay hadde ikke løsning med tollvesenet på det.  Uansett hvis jeg betaler kun momsen er det ikke så stor utgift man sparer mye penger på det. For momsen er kun 25% av totalprisen, så betalte jeg 1500 kr  er kun 375 kr jeg betalte for varene. Så det kan jeg fint leve med.

Ja hvis noen har peiling på hoverboard, som kan hjelpe meg å finne ut hvorfor det ikke virker?

Eller har meninger generielt hvordan ebay burde virke?

For dere må gjerne mene om jeg kan gi dårlig tilbakemelding til selger for moms ebay skulle egenlig ordne det under bestilling eller hva slags support selgerne der burde gi? godt mulig jeg har høye forventer og det gir dårlig nytt for selger.

Men er jo lov å ha egne meninger syns selger bør også være ups eller styre unna å selge deler uten å kunne dette. For det går kun ut over selger eller kan gjøre hvis det blir problemer.

Og om dere mener selgeren må bevise at varen virket,virket før de ble sendt eller betale returkostnaden?

For det er jo kjøper som vinner hvis ikke. Men vet ikke hvordan det egentlig burde gjøres, for godt mulig ebay er raske å gi kjøperen medhold sammenlighet mot aliexpress.

For at selgeren ikke har peiling får man gjort lite med.

Kan jo teste på selgeren risiko hvis man føler seg lurt er det jo selgeren risiko.

For er vanskelig med ebay man ikke får testet eller man får ofte dårlig informasjon til å få intrykk av feil og mangler på produktene, så er bare den måten man får gjort det på.  For før eller senere må man ta et valg om man vil ta risikoen å kjøp en vare man vet kun sikkert man har kun 90 dager før man må klage.

Så sier vel ebay hvis man ikke får varen før den tiden at man slipper å betale varen på nytt hvis for hvis man betaler igjen får man ikke penger igjen hvis produkter er dårlig kvalitet.

Så er vel også problemet generielt lange leveringstider for tiden med ebay.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg tror du burde fokusere på hvordan du kommuniserer. For du greier gang på gang å lage en saus av minst tre ulike problemer, som ikke har noen sammenheng. Det gjør at det blir umulig å få tak på hva du lurer på - og du får det du oppfatter som dårlige svar.  

Det er ikke svarene som er problemet. Det er spørsmålene.

Konsentrer deg om ett problem i hver tråd. Skriv ned, systematisk, hva problemet er. Ikke hopp innom alle andre tilfeldige fortellinger på veien; konsentrer deg om det ene temaet.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Merko. skrev (4 timer siden):

Dette er jo åpenbart ditt ansvar. 

Selger vet ikke hvilke regler Norge har når det kommer til mva osv da alle land har ulike regler.. 

Lurer på hva dere mener om: Alt gikk skeis da den selvutnevnte kremmeren forsøkte å importere munnbind til Norge.

Godt mulig dere gir selgeren i kina støtte her, at kjøperen burde sette seg in hva personen faktisk kjøper.

Men det er umulig å vite slik før det er for sent. For de som selger forsøker å prøver å se ut som produktet er i god kvalitet.

Men er ikke direkte godt tegn når produktet er på kinesisk.

Sitat

Utstyret skal være CE-merket. Det betyr at utstyret oppfyller myndighetenes krav til helse, miljø og sikkerhet. Det må tydelig fremgå hvilke type utstyr det er.

Det er også viktig at utstyret har norsk merking og bruksanvisning.

Har aldri fått noe særlig mye dokumentasjon på det man kjøper på ebay eller aliexpress så det er vel ikke direkte bra tegn. CE merking kan også betyr china export. Hvis man spørs de i kina om dette får man neppe svar. Er jo ikke vanskelig  lage norsk brukermanual men det trenger ikke betyr produktet er god kvalitet. For koster vel kanskje bare 1-2 timer arbeid for å lage.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Vollvik gjør det jo veldig klart at det var hans firma, som importør, som var ansvarlig - og at det var en feil. Om den kinesiske selgeren hadde falsk dokumentasjon er umulig å bedømme ut fra en så lite teknisk artikkel.

2 hours ago, LMH1 said:

Har aldri fått noe særlig mye dokumentasjon på det man kjøper på ebay eller aliexpress så det er vel ikke direkte bra tegn

Veldig mye av det du kjøper der fordrer at du har kompetanse, fordi det er halvfabrikata. Det gir til gjengjeld utrolig godt utvalg, til lave priser, for de som kan å nyttegjøre seg av det de kjøper. En RTC-klokke for et par tiere, ferdig montert på printkort, til I2C? Uslåelig pris! Men ingen dokumentasjon, utover datablad på chippen.

Problemet her er at du prøver deg på et marked som ikke er tenkt for deg. Også klager du i etterkant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare lurer litt her.
Du har kjøpt forskjellige deler i ett hooverboard og satt sammen selv, ikke sant?
Greit nok.

Men du vet ikke om du har alle delene som trengs?

LMH1 skrev (8 timer siden):

Er sikker på jeg manglet et hjul og muligens den:

Self Balancing Scooter Motherboard Control Board Replacement Sensor BG-P001-A v1

For usikker om det mulig å teste hjulet direkte med batteriet? eller vil det ødlegge hjulet eller batteriet?

så mangler jeg vel festemåten til hjulene men er ikke så lett da det ikke er så mange som selger deler, tviler på selgeren jeg kjøpte av vil hjelpe.

 

Og det er alle selgere sin skyld at brettet ikke fungerer, selv om du ikke vet om du har kjøpt deler til ett komplett brett?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (39 minutter siden):

Men du vet ikke om du har alle delene som trengs?

Og det er alle selgere sin skyld at brettet ikke fungerer, selv om du ikke vet om du har kjøpt deler til ett komplett brett?

Dere må gjerne skylde på meg, men gidder ikke å ta den diskusjon hadde selgeren hatt peiling ville han garantert ta betalt for å løse problemet, selv om delene er ganske overpriset fra før av.

Du aner ikke hvordan selgere på ebay og er så hadde du vist det så hadde du neppe kjøpt der.

Men hadde jeg kjøpt komplett vare er det ikke sikkert det hadde vært noe bedre, så er lite vits å diskutere med den holdingen der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...