Gå til innhold

Ebay lureringer prøver å legge frakostnadene på meg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
aklla skrev (13 minutter siden):

Hvem sin skyld er det om du mangler deler da?

Har faktisk bedt selger om dokumentasjon og bevis på varen faktisk virker, men selgeren gjør ikke annet en å skylde på meg, sier det får jeg skaffe selv selgeren sier har testet varen før den ble sendt, men når selgeren ikke klarer å bevise at hjulene og LED lysene faktisk funger, jeg får de ikke å virke, så har jeg vertfall grunn å mistenke de er defekte.

Sorry men forstår ikke hvorfor du kaster bort tiden min. Hvis det er slik den kan gå i stykker ved feil hovedkort eller ligdene sier det er en grunn for dette burde ha brukermanual på og være godt nok opplyst, men kan vel litt om elektronikk at normalsett skal det litt til og det burde regne som mangel.

At selgeren prøver å nekte for det er usansynlig at flere enheter har mangler hjelper vel lite når selgeren er så lite samarbeidsvillig. Og nekter å hjelpe. Så du må gjerne fortsette å støtte selgeren og si jeg er useriøs.  Selv har jeg ikke dårlig sanvittighet over for selger. Er villig å forsøke å ordne opp men selger gjør lite en å skylde på meg. Og syns jeg burde ta returkostnaden for å ikke sjekket opp på forhånd. Men ville ikke fått svar på hvor dårlig support jeg får uten å kjøpe varene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Virker bare som at du har bygget ett hooverboard selv med deler plukket ut selv men antagelig mangler ett eller flere kort og evt. mer men fortsatt forventer at det uansett skal funke..


Vet du at du har alle delene du trenger? For mangler du ett kort vil den jo åpenbart ikke fungere, kort er ikke bare til pynt..

Jeg støtter ingen, prøver bare å lure ut av deg hva som egentlig er galt, noe som er lettere sagt enn gjort.

 

Lagde for ordens skyld en liste, grønn X viser det du muligens har, rød - viser det du tilsynelatende mangler.
Fant listen på en tilfeldig side på google, kjenner ikke til om den er komplett eller riktig.

X Logic board
- Gyroscope modules (also called Attitude Boards).
X LED lights (both status and front lights).
- Power connector.
- Power button.
- 2x Wheel/Motor. (har vel 1?)
- Axle clamps for the frame + bolts.

X Li-Ion battery.
X Aluminum Frame.
X Rubber foot pads
- rubber pressure switches.
- Plastic mounts for attitude boards and pressure switches (and plastic battery cage).

X Hoverboard shell (in whichever color you prefer).
X Charger.
- Screws for the whole assembly.

Endret av aklla
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei selgeren mener ikke alt jeg har kjøpt av han ikke kan være defekte eller ikke passende.

Sitat

Power connector.
- Power button.

Det har jeg følger med hovedkortet, men prøvd å teste det ved å holde 5 sekunder inne som jeg fant ut på yotube men for ikke noe lys eller bevelgelser på hjulet. Men LED lyset til selve hovedboard lyser.

Lenke til kommentar

Men har du:

- Gyroscope modules (also called Attitude Boards).
- 2x Wheel/Motor.
- rubber pressure switches

Ikke at jeg kan så mye om hooverboard, men om man mangler ett kort, en motor med tilhørende kort og sensorer så vil ikke slikt fungere..

Litt som at en PC uten RAM, harddisk og skjermkort heller aldri vil funger..

Endret av aklla
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/29/2020 at 3:45 PM, LMH1 said:

Hei hva ville dere gjort hvis man kjøper noe på ebay, som ikke virker, og selger prøver det de kan for å legge skylden på meg, og samtidig nekter å betale returfrakt så vant jeg kravet mot selger, men selger vil ikke gi seg og mener jeg gjør det ulovlig måte fordi jeg ike betaler returfrakten egentlig hvis ikke selger vil ta fraktkostnadene selv og jeg vant saken mot selgeren mot ebay har vel selgeren dårlig sak i utganspunktet men vet ikke i en domstol eller politi om selgeren kan kreve å få saken omgjort til betalingskrav alikevell.

Nå er jo dette ei internasjonal suppe da. Men hadde dette vært i Norge. Så måtte du ha dekket returfrakten, dersom det ikke er åpenbare grunner for noe feil som selger godvillig kan akseptere å spandere på deg. Men, i utgangspunktet så betaler du returfrakten.

Ser den at det er dyrt å returfrakte noe internasjonalt for oss nordmenn. Da er det naturligvis best at selger ordner sin rimelige fraktløsning dersom den i det hele tatt finnes i andre retning tilbake til opprinnelsesland.

Lenke til kommentar
On 5/29/2020 at 5:13 PM, DiskusDød said:

Det er risikoen du tar ved å handle fra utlandet.

Er det noe krav at selger tar kostnadene for returen? Hvilket land har du kjøpt fra?

Du kan ikke tvinge nettbutikker i utlandet å følge norske forbrukerettigheter.

Kunde i Norge er uansett normalt forpliktet til å betale returkostnad for frakt. Det er kun godvilje og et videre ønske om å pleie kundene bra og kunne fortsette med nettbutikksalg som gjør at f.eks. komplett med flere har gode returordninger.

Er det en åpenbar feil på en vare så vil nok en norsk nettbutikk vokte seg for å nekte å ta den i retur, og for å ikke imøtekomme en returforespørsel hvor selger dekker retur. Ofte så har de jo ferdige sendingslapper som de sender via epost som du kan printe ut hjemme og gå ned til f.eks. Postnord dersom det forsendelsesleddet nyttes og droppe den av i postnord-i-butikk.

Lenke til kommentar
On 5/29/2020 at 10:06 PM, LMH1 said:

Men får like lite svar på spørsmålet, her siden slik saken er nå vil selgeren tape pengene + produktene eneste selger kan gjøre er å lage politisak eller sevil domstolsak hvis ikke selgeren får løst problemet. Når selgeren krangler og prøver å legge fraktkostnaden på meg selv om jeg vant saken og selgeren gir skylden på meg og ebay for total mangle kompentanse.

Men selgeren kan ikke faget sitt fordi prøvd å fått svar om det er mulig å få sendt i hoverboardet til reprasjon selgeren sier det er min feil og de ikke vil hjelpe meg.

Spiller vel liten rolle hvem som har gjort feil, med mindre det er avgjørende i domstol ikke hvem som betaler frakten.

Godt mulig delvis ebay har gjort feil, elller jeg og ebay men spiller vel liten rolle. I det store og hele.

Noen ganger lønner det seg å bare gi seg. Husk at selgeren også har kraft i å kunne stemple deg som en vrang kunde. Ved å legge tilbakemeldinger. Man gjør kanskje lurt i å forsøke å holde Ebay-profilen sin så nære 100 % positive tilbakemeldinger som mulig. Men, selvsagt så finnes det hederlige unntak fra det.

Kan du ikke skrive til selgeren at pga. av avstandsforhold så gjør det det ikke regningsforsvarlig for deg å legge ut returporto pga. varens lave verdi. Dersom den har lav verdi da.

Jeg har fått beholde en steingammel CPU kjøpt fra Australia på den måten (den støver jo bare ned hos meg da uansett. Kjøpte ny riktig modell fra en selger i USA som hadde den på lager etter at dialogen med australieren var overstått). Fordi selger rett og slett sendte feil CPU modell. Og sånne feil kan naturligvis oppstå. For det er en nokså svak talltekst på CPU-lokket. Og er varelageret stort og uoversiktlig så kan feil skje.

Da var jeg hyggelig og spurte selger "up front" om hva han ønsket å gjøre ut av situasjonen. Selger var hyggelig og sa at en kunne droppe returen. Varen var jo ikke mye verdt lengre med den bruktalderen.

Jeg anbefaler deg å ihvertfall ha en hyggelig dialog og tone hele veien inntil en ser at det ikke fungerer. Men, en må også være raskt ute slik som du og få klaget til Ebay, slik at selger er forpliktet å gi svar. Sånn at man ikke ender opp med at kjøpet er foreldet og ikke lar seg klage på så lett lengre.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 5/31/2020 at 7:19 AM, Taurean said:

Har ikke så mye mer å svare enn det jeg gjorde i siste innlegg... det er vanskelig å vite hva jeg ville gjorrt. Det er ikke snakk om så mye penger. Men det kan fort -bli- mye penger hvis det ender i rettssak. Og 10 000 for dem svir mindre for dem enn det gjør for deg. Dessverre kommer det ned til det samme problemet som så mange ganger ellers: Ren juridisk kunnskap og erfaring på egen hånd, mot en stor lommebok og evnen til å kjøpe seg advokater.

Nå er jo 1500 kroner en småsak i Norge og vil vanligvis bli behandlet av konfliktrådet. Og hvilken domstol tilhører saken egentlig iom. at begge parter har ulik nasjonalitet?

Lenke til kommentar
On 5/31/2020 at 7:31 AM, LMH1 said:

På aliexpress er det ofte vanlig kjøperen blir taperen hvis ikke man tar returkostnaden. Derfor handler jeg ikke der lengere, selv om noen ganger får jeg pengene tilbake uten å måtte returnere.

Det høres ut som om at du har uoverstigelig mange klagesaker bak deg. Hvor mange år har du drevet på med netthandel fra utlandet? :wee:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Ikke at jeg kan så mye om hooverboard, men om man mangler ett kort, en motor med tilhørende kort og sensorer så vil ikke slikt fungere..

Litt som at en PC uten RAM, harddisk og skjermkort heller aldri vil funger..

Litt som, pc ikke vil fungere uten ram harddisk? Man kommmer inn i bios, så man burde kunne teste et hjul.

G skrev (40 minutter siden):

Jippi, en stor dag for friheten (litt minus for MVA. men pytt-pytt) :w00t:

Virke kan ta seg en bolle!

Virke er useriøse de kun tenker på norske bedrifter skal få økonmisk vekst med samme forbrukerrettigheter som ebay.

G skrev (17 minutter siden):

Noen ganger lønner det seg å bare gi seg. Husk at selgeren også har kraft i å kunne stemple deg som en vrang kunde. Ved å legge tilbakemeldinger. Man gjør kanskje lurt i å forsøke å holde Ebay-profilen sin så nære 100 % positive tilbakemeldinger som mulig. Men, selvsagt så finnes det hederlige unntak fra det.

 

Gir meg ikke før jeg må, men er klar over selger forsøker å sende skylden over på meg og foreslår å få meg utestengt fra ebay på livstid og tillegg kreve at jeg betaler både frakt og varens verdi som straff. Men usikker hvor langt selgere kommer med slike ting, så ingen ting positivt å si om den selgeren. Merker vi er på vei med evig kamp hvem som vinner til slutt får tiden vise. Men tror ikke selgeren vil gi seg så lett.

Lenke til kommentar
On 5/31/2020 at 11:28 AM, LMH1 said:

Ebay sier gjentatte ganger selger må betale for retur og sende sporingsinformasjon for jeg skal sende varen i retur.

Men selger er uenig selger mer jeg svindler han ved å ikke sende den tilbake.

Men er helt stille fra selger så godt mulig han gidder ikke å gjøre mere med saken.

Bryr meg fint lite om dårlig tilbakemelding beste er jo få pengene i retur og varen gratis. Selv om det beste ville være å løse saken.

Men hva mener du om ebay money back warranty ordningen? er ganske lett å legge skyld på selger hvis det først blir problemer, på aliexpress er det mye vanskeligere å få pengene igjen hvis selger først tilbyr retur må ofte kjøper ta den kostnaden, er ganske vanskelig for kina selgere eller england å opprette fraktseddel fra utlandet så dermed blir det stille som regel etter man tar kontakt med ebay.

Det finnes små selgere også på Ebay. Til og med private som selger ting. Å forvente at alle selgere har riktig erfaringsgrunnlag og rett måte å oppføre seg på alltid blir jo bare sært det også.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, LMH1 said:

Litt som, pc ikke vil fungere uten ram harddisk? Man kommmer inn i bios, så man burde kunne teste et hjul.

Virke er useriøse de kun tenker på norske bedrifter skal få økonmisk vekst med samme forbrukerrettigheter som ebay.

Gir meg ikke før jeg må, men er klar over selger forsøker å sende skylden over på meg og foreslår å få meg utestengt fra ebay på livstid og tillegg kreve at jeg betaler både frakt og varens verdi som straff. Men usikker hvor langt selgere kommer med slike ting, så ingen ting positivt å si om den selgeren. Merker vi er på vei med evig kamp hvem som vinner til slutt får tiden vise. Men tror ikke selgeren vil gi seg så lett.

Der måtte du vel varslet Ebay om useriøs dialog. Høres litt, hva skal man si - desperat ut. Det kan jo hende at det er en selger i unga-bunga som ikke er så rik enda, som er på vei til å bygge opp sitt store "salgsimperie".

Kan dere møtes på halvveien. At du tilbakebetaler 50 % av kostnaden til produktet. Få dette skriftlig. Spør om Ebay kan tilrettelegge dialogen så det blir dokumentert i Ebay-meldingssystemet for ettertiden, så du ikke blir lurt. Man bør jo ha litt empati i denne verden også. Selv om det nok er noe selgere normalt bør ta høyde for at de kan tape noen salg.

Endret av G
Lenke til kommentar

Men har du hørt om noen som har blitt utestengt fra ebay? Uansett vil det ramme ebay i større grad en meg. for kan jo handle annet sted, er bare synd dx.com eller aliexpress som regel legger skylden på meg hvis jeg kjøper noe dårlig og selgeren godtar retur. Så må jeg dekke returkostnaden med sporingnummer til kina det er ganske dyrt 45 euro for småting.

 Så verste fall må jeg betale returkostnaden tror jeg. Men vet jo ikke før det skjer.

Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Der måtte du vel varslet Ebay om useriøs dialog. Høres litt, hva skal man si - desperat ut. Det kan jo hende at det er en selger i unga-bunga som ikke er så rik enda, som er på vei til å bygge opp sitt store "salgsimperie".

Tror jeg ikke trenger å varsle om det ebay lagrer vel sine eposter så kundeservicen dems får vel tilgang til Men vet lite om hvordan det er med utestengelser, om det skal veldig mye til? Tror i verstefall jeg må ta returkostnaden i denne saken.

Lenke til kommentar
1 minute ago, LMH1 said:

Men har du hørt om noen som har blitt utestengt fra ebay? Uansett vil det ramme ebay i større grad en meg. for kan jo handle annet sted, er bare synd dx.com eller aliexpress som regel legger skylden på meg hvis jeg kjøper noe dårlig og selgeren godtar retur. Så må jeg dekke returkostnaden med sporingnummer til kina det er ganske dyrt 45 euro for småting.

 Så verste fall må jeg betale returkostnaden tror jeg. Men vet jo ikke før det skjer.

Ja, selgere blir rett som det er utestengt midlertidig inntil en løsning kommer i stand. Vet ikke hvor mange kunder som blir bannlyst. Men, jeg har hørt at f.eks. italienske kunder ikke er mye godt likt. Det er en del selgere som har utelukket Italia fra muligheter å kunne sende varer til. Fordi selgere har fått nok av vrange folk.

Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Det er en del selgere som har utelukket Italia fra muligheter å kunne sende varer til. Fordi selgere har fått nok av vrange folk.

Men det er vel en grunn for det, for det første tar det lang tid å få svar, og tar lang tid fra man bestiller til man får mottat vare, for det siste som ofte er største problemet er selger ikke gir detaljert informasjon om mangler og video etc om produktet. Du må gjerne spørre de på ebay om å få en demostrasjon av produktet. Folk flest handler fra kina eller nederland\polen eller andre steder.

Så mye av dette kunne selgeren ha ungått hvis de vil, men  kina spessielt er vel mere opptatt av profit ikke kvalitet generieltsett. Tror mange dropper å handle der det er dyrt hvis de ikke må.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...