Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

16 minutes ago, Red Frostraven said:

Han hadde skytevåpen.

Man skal være passe dum for å gi en mann med et skytevåpen mest komfortabelt brukt på 8-10 meter avstand, effektivt ut til 50-75 meter, avstanden han trenger for å skyte folk.

Du mener det var sannsynlig at han ville skyte noen om de lot han gå?

Hvilken begrunnelse har du for det?

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst, så begynte han å utøve vold -- uprovosert -- og de hadde all rett til å stoppe ham, avvæpne ham og overlevere ham til politiet.

Og det er dette som er så rart;
Om det var politi i folkemengden, så ville du kanskje reagert på om de skjøt ham når han rygget unna, fordi han var bevæpnet -- men ikke om i scenariet hvor han var svart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Red Frostraven said:

Først og fremst, så begynte han å utøve vold -- uprovosert -- og de hadde all rett til å stoppe ham, avvæpne ham og overlevere ham til politiet.

Nå flytter du målskivene. Svar på spørsmålet

Hvilken begrunnelse har du for at det er sannsynlig at han vil skyte om de lar han dra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han hadde ingen rett til å dra.
Han begikk assault, og de hadde rett til å anholde ham.

Han begikk et uprovosert angrep, og var bevæpnet.
Jeg ville i alle fall ansett ham som en ekstrem trussel helt til han var avvæpnet og lagt i bakken, og hadde håndjern på seg.

Eventuelt ville jeg latt ham gå om han var avvæpnet, og det var urealistisk eller opplevdes unødvendig å holde ham til politiet kom og arresterte ham for assault.

Endret av Red Frostraven
Eventuelt...
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kanskje roe hersketeknikken/det hypotetiske avhøret litt. Er vel ikke så rart at folk føler seg truet og/eller blir sinte når en mann fra den væpnede militsen blander seg inn i demonstrasjonen, begynner å dytte folk i bakken, bodyslammer en kvinne i bakken, peppersprayer henne og i tillegg har våpen. Det var jo denne mannen som startet volden selv.

Mer om mannen som er tiltalt, Steven Baca:

Former ABQ City Council candidate arrested for shooting during attempted take down of Oñate statue

Sitat

Albuquerque police arrested Steven Baca, 31, in connection to the shooting in the Old Town area Monday night.

Baca, a former candidate for the Albuquerque City Council, is charged with aggravated battery. Baca ran for the council in 2019, hoping to represent District 2, which covers downtown, part of the North Valley and areas near UNM.

He spoke with KOB 4 at the time, and said his focus was stopping crime.

"We have criminals in the parks, needles all over the streets, homeless cities homeless tents going up all throughout the district and people just committing crimes whenever they want," Baca said.

Baca was defeated in the city council race. 

His Twitter account shows him at a political rally in Rio Rancho, wearing a Make America Great Again hat.

He describes himself as "A Conservative-Libertarian millennial who is here to help cure the RC (Rulling-Class)."

https://www.kob.com/albuquerque-news/albuquerque-police-identify-man-arrested-in-connection-to-protest-shooting-/5761136/

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han var voldelig og bevæpnet, og startet volden.

Igjen -- jeg ville regnet ham som en ekstrem trussel helt til han var avvæpnet og uskadeliggjort.
Oddsen for at han skyter er så langt over null at jeg ikke ville tatt sjansen på å gi ham nok avstand til å velge mål.

...

Jeg tror dette blir mye enklere for deg å empatisere om vi går over til det andre scenariet.

Tenk deg at du er på en protest hvor konservative skal rive ned en statue av lederen for Black Liberation Army, og at bevæpnede folk fra Black Panther forsøker å stoppe rivingen og krangler med folk tilstede, bevåpnet med skarpladde våpen.
De fleste trekker seg vekk, men minst en afroamerikaner er der, og dytter folk.
Alle vet at han er bevæpnet.
Plutselig skriker en dame, og ligger på bakken, fortumlet, mens mannen går bort med noe i hendene. Noen så ham kaste henne i bakken.
Han har startet voldsutøvelse, og man vet ikke hva han har gjort -- brukt kniv eller skutt henne, eller hva som har skjedd.

Lar du ham komme på optimal skyteavstand, eller avvæpner dere ham..?

---

Eventuelt -- tror du politi ville latt ham gå bort?
Hvorfor ville ikke politiet latt ham gå derfra, om han ikke var en trussel..?

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Red Frostraven said:

Han var voldelig og bevæpnet, og startet volden.

Ikke et argument for at det er sannsynlig at han vil skyte om de lar han gå.

 

Quote

Igjen -- jeg ville regnet ham som en ekstrem trussel helt til han var avvæpnet og uskadeliggjort.

Du er ingen dommer.

 

Quote

Tenk deg at du er på en protest hvor konservative skal rive ned en statue av lederen for Black Liberation Army, og at bevæpnede folk fra Black Panther forsøker å stoppe rivingen og krangler med folk tilstede, bevåpnet med skarpladde våpen.
De fleste trekker seg vekk, men minst en afroamerikaner er der, og dytter folk.
Alle vet at han er bevæpnet.
Plutselig skriker en dame, og ligger på bakken, fortumlet, mens mannen går bort med noe i hendene. Noen så ham kaste henne i bakken.
Han har startet voldsutøvelse, og man vet ikke hva han har gjort -- brukt kniv eller skutt henne, eller hva som har skjedd.

Lar du ham komme på optimal skyteavstand, eller avvæpner dere ham..?

Jeg lar han dra, men sender videoen til politet.

Og så ringer jeg politet for å stoppe disse tullingene fra å rive ned en statue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Camlon said:

Slutt å lur deg unna. Du hevdet at det var sannsynlig at han ville skyte om de lot han dra.

Hvilken begrunnelse har du for at det er sannsynlig at han vil skyte om de lar han dra?

Det er ingen som har hevdet at det er sannsynlig at han ville skyte og det har heller aldri vært poenget.

Hvorfor er du så grenseløst villig til å forsvare en nynazist?

Lenke til kommentar
Camlon skrev (2 minutter siden):

Ikke et argument for at det er sannsynlig at han vil skyte om de lar han gå.

Hva tror du politimenn tilstede ville ment om oddsen for at han kunne skade folk, om det var en politimann tilstede..?

Ville politimannen bare latt ham gå, eller ville han trukket våpen mot mannen..?

...

Det er dette jeg ikke forstår.
Politiet ville skutt ham om han gjorde den minste motstand, og ville utøvd vold mot ham for å stoppe ham og avvæpne ham, fordi han utgjorde en umiddelbar trussel mot folkemengden.

...hvorfor er han bare en trussel som kan skytes om det er politifolk tilstede..?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Red Frostraven said:

Hva tror du politimenn tilstede ville ment om oddsen for at han kunne skade folk, om det var en politimann tilstede..?

Ville politimannen bare latt ham gå, eller ville han trukket våpen mot mannen..?

En politimann ville kanskje arrestert han for at han dyttet en jente overende.

Men det er ikke et argument for at det er sannsynlig at han vil skyte om de lar han gå.

 

Quote

Politiet ville skutt ham om han gjorde den minste motstand, og ville utøvd vold mot ham for å stoppe ham og avvæpne ham, fordi han utgjorde en umiddelbar trussel mot folkemengden.

...hvorfor er han bare en trussel som kan skytes om det er politifolk tilstede..?

Er ikke dette de demonstrerer mot?

Politet har "duty to follow", vanlige folk har bare "stand your ground". Det er naturlig at vanlige folk ikke har de samme rettighetene til å skyte som politi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

En politimann ville kanskje arrestert han for at han dyttet en jente overende.

Men det er ikke et argument for at det er sannsynlig at han vil skyte om de lar han gå.

 

Er ikke dette de demonstrerer mot?

Politet har "duty to follow", vanlige folk har bare "stand your ground". Det er naturlig at vanlige folk ikke har de samme rettighetene til å skyte som politi.

*kastet en jente i bakken.
Du burde virkelig se videoen av hendelsen.

Og risikovurderingen din av voldelige bevæpnede høyreekstreme er temmelig svak, så jeg tror vi får agree to disagree om trusselen han utgjorde mens han fremdeles bar våpen etter å ha utøvd vold.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Red Frostraven said:

*kastet en jente i bakken.
Du burde virkelig se videoen av hendelsen.

Og risikovurderingen din av voldelige bevæpnede høyreekstreme er temmelig svak, så jeg tror vi får agree to disagree om trusselen han utgjorde mens han fremdeles bar våpen etter å ha utøvd vold.

Og her kom den egentlige årsaken.

Den egentlige grunnen til at du tror det var sannsynlig at han ville skyte om de lot han dra, er fordi han har "feil" meninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I forbindelse med George Floyd-demonstrasjonene i Oakland i slutten av mai, ble en føderal sikkerhetsansatt skutt og drept da han passet på en bygning. Det ble hevdet av noen i denne tråden tidligere at det var "antifa" som stod bak, og det har vært mye desinformasjon i sosiale medier rundt dette. Dette stemmer ikke. Den ene av de to som er siktet for drapet er knyttet til den høyreekstreme bogaloo-bevegelsen. Mannen var også sersjant i luftforsvaret.

Suspect in killing of 2 Bay Area officers tied to right-wing ‘boogaloo’ group, prosecutors allege

Sitat

When sheriff’s deputies searched a white van on June 6 in a wooded hamlet in Santa Cruz County, they found ammunition, firearms, bomb-making equipment — and a ballistic vest with a curious patch.

The patch contained an igloo and Hawaiian-style print, markings associated with a growing, extremist, anti-government movement aimed at fomenting unrest and civil war.

On Tuesday, federal law enforcement officials announced that they were charging Air Force Sgt. Steven Carrillo, 32, the alleged owner of that vest, and suspected accomplice Robert A. Justus Jr., 30, of Millbrae in the May 29 shooting death of a federal security officer in Oakland.

Justus’ social media posts also show support for boogaloo memes. One post reviewed by the Times names people who have been killed by law enforcement, including Oscar Grant, shot by transit police at Oakland’s Fruitvale station in 2009, and Vicki Weaver, wife of white supremacist Randy Weaver, killed by an FBI sniper during the 1992 Ruby Ridge siege in Idaho.

The federal government charged Carrillo with killing federal security officer David Patrick Underwood, 53, a resident of the small East Bay city of Pinole, and the attempted murder of Underwood’s partner. The charges qualify for the death penalty, but officials said no decision has yet been made on whether to seek it. Justus is charged with aiding Carrillo in the killing and attempted killing.

Mer: https://www.latimes.com/california/story/2020-06-16/suspects-charged-killing-santa-cruz-cop-and-oakland-federal-officer

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Camlon skrev (10 minutter siden):

Og her kom den egentlige årsaken.

Den egentlige grunnen til at du tror det var sannsynlig at han ville skyte om de lot han dra, er fordi han har "feil" meninger.

Nei, det ville vært det samme om han var en Black Panther, i en protest med konservative deltagere.

Væpnet ekstremist som utøver vold mens bevæpnet i en gruppe meningsmotstandere vedkommende selv har gått inn i og forsøkt å provosere = farlig.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Red Frostraven said:

Nei, det ville vært det samme om han var en Black Panther, i en protest med konservative deltagere.

Fordi black panther er også høyreekstreme?

Hva om personen hadde samme meninger som deg og kastet en jente i bakken og så gikk vekk. Er det da også høy sannsynlighet for at han vil skyte om man lar han dra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 minutter siden):

Fordi black panther er også høyreekstreme?

Hva om personen hadde samme meninger som deg og kastet en jente i bakken og så gikk vekk. Er det da også høy sannsynlighet for at han vil skyte om man lar han dra?

Først og fremst så ville jeg ikke utøvd vold mot uskyldige.
Deretter så ville jeg ikke båret våpen i folkemengder.

Og ingen med samme meninger som meg, eller lignende, ville gjort det.

...

Det er alt for store ideologiske forskjeller til at det er mulig å sammenligne;
Motsetninger er ikke like -- uansett hvor mye ytterste høyre og russland forsøker å pushe agendaen, og uansett hvor hardt folk svelger åten.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Red Frostraven said:

Først og fremst så ville jeg ikke utøvd vold mot uskyldige.
Deretter så ville jeg ikke båret våpen i folkemengder.

Jeg sa ikke at du gjorde det, jeg sa en person med samme meninger som deg.

Svar på spørsmålet.
Hva om personen hadde samme meninger som deg og kastet en jente i bakken og så gikk vekk. Er det da også høy sannsynlighet for at han vil skyte om man lar han dra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Camlon said:

Fordi black panther er også høyreekstreme?

Hva om personen hadde samme meninger som deg og kastet en jente i bakken og så gikk vekk. Er det da også høy sannsynlighet for at han vil skyte om man lar han dra?

Kan ikke se at han kaster noen i bakken, ser ut som han dytter en person (dame?) i bakken når hun går opp til han. Vanskelig sak men dette er en situasjon som viser hvor fort ting kan eskalere. Ser noen her påstår at aktivistene visste han var bevæpnet men da hvor lurt er det å løpe etter en person mens du roper at du skal drepe han om du vet han har våpen? Det som er sikkert er at situasjonen endret seg totalt etter at noen slo han i hodet med et skateboard.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (4 minutter siden):

Jeg sa ikke at du gjorde det, jeg sa en person med samme meninger som deg.

Svar på spørsmålet.
Hva om personen hadde samme meninger som deg og kastet en jente i bakken og så gikk vekk. Er det da også høy sannsynlighet for at han vil skyte om man lar han dra?

En person som aldri ville båret våpen i en folkemengde, og som enda sikrere aldri ville båret våpen blant meningsmotstandere, og som er ekstrem motstander av voldsutøvelse mot uskyldige...

...bærer våpen i en folkemengde av meningsmotstandere, og begår vold mot uskyldige..?

Hæ?

---

Mener du kanskje, "Hva hvis en person med totalt annen etikk og andre meninger enn deg bærer våpen og begår vold i en folkemengde..."..?

Da ber de om å bli uskadeliggjort.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...