Gå til innhold

Tråden om Pepper


Anbefalte innlegg

Tenkte å starte en liten tråd om pepper, jeg har kjøpt en ny stor kvern med sort pepper, Tellicherry Garbled extra special bold.

Kvern er god til matlaging, eller kvern litt over en bit hjemmebakt lyst brød med olivenolje. Eller på sursild/saltsilt med løkskiver, rømme og gressløk og nybakt brød.

Kan som sagt sette piff på mye.

Peppersaus også, jeg brukte Tabasco før, men har gått over till Louisiana sauce.

Jeg har ikke så mye kunnskap om pepper, og er begrenset hva jeg har tilgang til, mulig finnes bedre kvalitet på nett.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har noen butikker i nærheten som er halvbra. De har faktisk Carolina Reaper som det mest kraftige. Som regel går det i Tabasco Habanero som de har flere plasser. Den er godt standardisert og passer til det meste.

Vanligvis finnes det mye snille chilikrydder som er mer eller mindre druknet i edikk i innvandrerbutikker.

Hvis du sliter med få tak bra saus lokalt kan du teste https://heatonist.com/products/hot-ones-los-calientes?variant=12149340045428

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Bruker kvernet hel pepper på/i omtrent alt jeg lager. Supper, gryter, fisk, kjøtt, potetbåter, tunfisk i olje, ostesmørbrød, tomatsaus, karri ... nesten alt mulig. Gir dybde, fylde, kraft. Særlig den nudelsuppe-retten jeg har lagd mye av den siste måneden, bruker jeg mye pepper i. Hadde litt for mye et par ganger, hosta og rant fra øya ^^ Latterlig.

Har lenge hatt lyst til å kjøpe et par ekstra kverner og prøve litt forskjellig pepper. Szechuan som noen nevner, har jeg aldri prøvd .. hvit pepper er godt, gir en litt annen smak, litt lysere kanskje, men litt mer intens. Rosépepper aldri prøvd, ikke grønn heller. Finnes sikkert mange andre typer også.

Ville ikke brukt mix-blandinger ... liker å vite hva jeg "mixer" sammen. Ellers blir det bare gambling ^^

Hadde man kjent til alle typene, kunne de sikkert passet bedre til hver enkelt rett. Ikke bare svart på alt mulig.

Skal muligens kjøpe et par små kverner så man kan prøve litt forskjellig over tid.

Interessant idé!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (15 timer siden):

Bruker kvernet hel pepper på/i omtrent alt jeg lager. Supper, gryter, fisk, kjøtt, potetbåter, tunfisk i olje, ostesmørbrød, tomatsaus, karri ... nesten alt mulig. Gir dybde, fylde, kraft. Særlig den nudelsuppe-retten jeg har lagd mye av den siste måneden, bruker jeg mye pepper i. Hadde litt for mye et par ganger, hosta og rant fra øya ^^ Latterlig.

Har lenge hatt lyst til å kjøpe et par ekstra kverner og prøve litt forskjellig pepper. Szechuan som noen nevner, har jeg aldri prøvd .. hvit pepper er godt, gir en litt annen smak, litt lysere kanskje, men litt mer intens. Rosépepper aldri prøvd, ikke grønn heller. Finnes sikkert mange andre typer også.

Ville ikke brukt mix-blandinger ... liker å vite hva jeg "mixer" sammen. Ellers blir det bare gambling ^^

Hadde man kjent til alle typene, kunne de sikkert passet bedre til hver enkelt rett. Ikke bare svart på alt mulig.

Skal muligens kjøpe et par små kverner så man kan prøve litt forskjellig over tid.

Interessant idé!

Jeg synes det er stor forskjell på kvernet og grovmalt og finmalt.

I de fleste sauser med tomat osv så må det være sort finmalt...

Men på kjøtt osv og salat osv og alt annet som fortjener kvern er det sef best..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (23 minutter siden):

Jeg synes det er stor forskjell på kvernet og grovmalt og finmalt.

I de fleste sauser med tomat osv så må det være sort finmalt...

Men på kjøtt osv og salat osv og alt annet som fortjener kvern er det sef best..

Det er sant. I fårikål, har jeg laget med hele, og kvernet i. Det blir annerledes. Synes det er best med hele korn som koker lenge. Man får den rene essensen av smaken .. ikke den "pulveriserte", så og si.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (20 timer siden):

Det er sant. I fårikål, har jeg laget med hele, og kvernet i. Det blir annerledes. Synes det er best med hele korn som koker lenge. Man får den rene essensen av smaken .. ikke den "pulveriserte", så og si.

Fårikål er jo ypperlig husmanns kost. Pepperkornene er en opplevelse i seg selv. Fårikål kokes lenge, kanskje bedre om man har i en porsjon pepperkorn til sist også slik at smaken er sterk.

Hadde vært fintå kjøpt noen spesielt god pepper-korn til fårikål. Er tross alt bare en tid i året det serveres.

Er det noen steder på nett man kan bestille krydder?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Kuhn Singhto skrev (På 30.7.2020 den 22.05):

ad pepper

noen som vet om fersk grønn pepper er å få kjøpt i Norge?

det er godt det!!!

 

Høres spennende ut, er ikke sånt å få på innvandrer butikker? Med diverse frukt og grønt?

Skal stikke innom et par butikker, har en på Osloveien og en inne i Strømstad over apotek og minibanken.

Det er Ikke i Norge da, men spennende å lete.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

Nykvernet sort pepper er veldig godt på brød med leverpostei også..

Prøv tunfisk i olje, hakket, på grovt ferskt brød, meierismør, salt og masse svart pepper. Megadigg.

Har ikke sett så mye etter forskjellige typer pepper enda, men har plan om å se litt i forskjellige "eksotiske" (innvandrer)butikker etter hvert.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...