Gå til innhold

«Ved å gå til angrep på 2025-målet går Drivkraft Norge baklengs inn i framtida»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Ved å utfordre nullutslippsbegrepet og gå til angrep på 2025-målet går Drivkraft Norge baklengs inn i framtida. 

Jeg håper politikerne tar til fornuft og slipper å sitte i 2025 og erkjenne det alle vet, nemlig at dette var et helt urealistisk mål basert på teknologisk og økonomisk inkompetanse. Men det er jo litt typisk at bittelille Norge, helt uten bilindustri, skal kunne sette et mål om hva slags biler som skal produseres et bestemt år, helt på siden av målene til resten av Europa hvor bilproduksjon faktisk foregår. Vi er i praksis et fullverdig EU-medlem, la oss heller jobbe mot dem for å sette målene og så jobbe sammen om disse mens vi tilpasser oss det incentivregimet som allerede finnes i EU. I den forbindelse kan det nevnes at vi allerede ligger 30% under EUs hårete mål om gjennomsnittlig CO2-utslipp for 2020. Vi bør heller klappe oss selv på ryggen enn å la oss rive med av den konstruerte panikken til Elbilforeningen.

Det som lobbyistene i Elbilforeningen ikke vet er at utslipp fra bil bare er en liten del av totalen og med begrensede ressurser så må man fordele innsatsen der det er lurt. Det å i hui og hast presse gjennomsnittsutslippet på nybiler til 0,0 vil kreve enorme ressurser og vil til slutt være destruktivt for miljøsaken. 

Man kommer veldig langt med lite ved å delelektrifisere og kanskje enda bedre redusere avhengigheten av bil i det hele tatt. Det man sparer kan man bruke til å investere i utvkling av miljøteknologi. Bør jo være mye bedre å sitte igjen med kompetanse og arbeidsplasser enn å sende milliarder inn i tysk bilindustri og seddelbrenneriet til Elon Musk.

Dette skadelige tunnelfokuset på elbiler er som å bruke hele oppussingsbudsjettet på et superflott luksussoverom drapert i fløyel og edle metaller, mens resten av huset blir stående som en falleferdig rønne.

 

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (34 minutter siden):

Det som lobbyistene i Elbilforeningen ikke vet er at utslipp fra bil bare er en liten del av totalen

Nei. Globalt er bilbruk en av de største kildene til klimagassutslipp. 2/3 av oljeproduksjonen brukes til transport, av det nesten 50% til å drive den globale bilparken.

https://pubs.rsc.org/en/content/articlelanding/2019/ee/c8ee01157e#!divAbstract

Figur 2 er kanskje den beste illustrasjonen jeg har sett noensinne på hvordan oljen brukes til transport. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (26 minutter siden):

Målet er utslippsfrie personbiler innen 2025 og personbiler står for under 10% av klimautslippene her til lands.

Kilde: https://www.ssb.no/klimagassn

10% er ikke 'lite'. Dessuten er det noe vi faktisk kan gjøre noe med. Det vil si, for bare noen få år siden virket det utopisk at vi kunne gjøre noe med det men nettopp takket være de ulike støttetiltakene for elbiler så *kan* vi nå gjøre noe med det.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (16 minutter siden):

10% er ikke 'lite'. Dessuten er det noe vi faktisk kan gjøre noe med. Det vil si, for bare noen få år siden virket det utopisk at vi kunne gjøre noe med det men nettopp takket være de ulike støttetiltakene for elbiler så *kan* vi nå gjøre noe med det.

Jeg har ikke sagt at vi ikke skal gjøre noe med utslippene, men at urealistiske ambisjoner vil gjøre mer skade enn nytte. Det blir enten at vi setter mål som vi uoffisielt driter i og som svekker tilliten til politikerne eller enda verre, at man setter alt over styr for å nå dem.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (36 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at vi ikke skal gjøre noe med utslippene, men at urealistiske ambisjoner vil gjøre mer skade enn nytte. Det blir enten at vi setter mål som vi uoffisielt driter i og som svekker tilliten til politikerne eller enda verre, at man setter alt over styr for å nå dem.

Hva er det du egentlig mener da? Det høres ut som du mener vi kan roe ned elbilsatsingen nå og det er en sikker metode for å *ikke* nå 100% andel nullutslippsbiler. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Hva er det du egentlig mener da? Det høres ut som du mener vi kan roe ned elbilsatsingen nå og det er en sikker metode for å *ikke* nå 100% andel nullutslippsbiler. 

Jeg er litt i tvil på hva jeg skal svare her. For jeg er rimelig sikker på at de fleste forstod godt hva jeg skrev og at ytterligere forklaringer bare blir forumstøy til glede kun for de som velger å misforstå med vilje.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (Akkurat nå):

Jeg er litt usikker på hva jeg skal svare her. For jeg er rimelig sikker på at de fleste forstod godt hva jeg skrev og at ytterligere forklaringer bare blir forumstøy til glede for noen som velger å misforstå med vilje.

Joda, det kommer rimelig tydelig frem at du ikke vil at det skal satses noe særlig på nullutslippsbiler.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):

Joda, det kommer rimelig tydelig frem at du ikke vil at det skal satses noe særlig på nullutslippsbiler.

Nei, det er ikke det han sier. 

Om ordentlig analyse viser til gode kutt i CO2 for en billig penge, som en hybrid med et lite batteri så fortjener de løsningene like stor fokus som elbilene, særlig når vi ikke klarer å nå 100% nybilsalg med dem med det første. Subsidier, bompenger, parkering, alt burde vært styrt mot CO2 utslipp basert på en livstidsanalyse. Da ville man fått den beste teknologien frem, helt uavhengig av hva. Elbilene ville jo uansett havnet der de skal være, men det avhenger jo at hvor batteriene blir produsert, og hvor de kjøres. Om man kan stille krav til hele verdikjeden istedenfor, så når man jo forandringer som virkelig monner mye kjappere, enn å kun ha et fokus på bilene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Jeg ser ikke hvorfor en skal tillate nysalg av personbiler med forbrenningsmotor fra 2025. Diesel burde jo allerede vært forbudt å ha nysalg på. 

Lenke til kommentar

De kan bare beholde dieselrøyken sin for min del. Jeg er rett og slett ikke engang interessert i høre på argumentene lenger. Brenning av karbonforbindelser under uoptimale forhold som f.eks i kjøretøymotorer, er rett og slett passé teknologisk sett. Det beste er sannsynligvis å pumpe opp den oljen som er bygget ut, og bruke tiden på å mer fornuftige og bærekraftige ting enn biodiesel.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Norge bør gå all out elbil rett og slett for at verden kan se hvordan man kan eller ikke kan få dette til. Så kan andre land trenere. Viktig at verden får en slik erfaring å lære fra. Samt jeg tror ikke akkurat vi er forferdelig dårlig tjent med dette heller.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at TU har ertet på seg Christina Bu i Elbil-foreningen, ved å bringe fram det internasjonale forskere i flere år har påpekt: At samlet livsløpsutslipp for EL-biler ligger over tilsvarende for eksempel en Euro6D dieselmotor i tilsvarende stort og tungt kjøretøy. Vi har for eksempel de svenske forskerne Mia Romare og Lisbeth Dahllöf fra IVL Swedish Environmental Research Institute i rapporten:

The Life Cycle Energy Consumption and

Greenhouse Gas Emissions from Lithium-Ion Batteries

A Study with Focus on Current Technology and Batteries for light-duty vehicles, 2017

og:

Christoph Buchal, Professor für Physik ved Universität zu Köln und Wissenschaftler am Forschungszentrum Jülich,

Hans-Dieter Karl, Spezialist für die Energieforschung am ifo Institut

Hans-Werner Sinn: emeritierter Professor der Ludwig-Maximilians-Universität München, tidligere Präsident

des ifo Instituts.

i denne rapporten fra 2019:

Kohlemotoren, Windmotoren und Dieselmotoren:

Was zeigt die CO2-Bilanz?

konstaterer disse forskerne det same, både med tysk og skandinavisk strømmiks.

Som redaktør i Bobil og Caravan Magasinet, har jeg brukt begge rapportene i artikler, se vedlegg.

Bare for ordens skyld: jeg er meget opptatt av de menneskeskapte klimaendringene, men jeg tror ikke de løses ved at vi flytter utslippene fra der kjøretøyet ruller, til der batterier og elektrisiteten produseres. Også derfra havner det i samme atmosfære.

 

Lenke til kommentar

@Bjarne Eikefjord TU har nok ikke ertet på seg noen, de tilrettelegger bare for en debatt som må tas og lar begge sider slippe til. Det er tidligere norsk petroleumsinstitutt (som ikke er en offentlig utdanninsinstitusjon, men en bransjeorganisasjon for petroleumsbransjen, finansiert av petroleumsbransjen og som konsekvent fremmer petroleumsbransjens interesser, inkludert i denne saken) som har ertet på seg elbilforeningen ved å fronte ICE-motorens fortreffelighet og lobbyerer for at det fortsatt skal selges ICE-biler etter 2025.

Enig i at det er LC klimautslipp som teller, men den rapporten du viser til strider mot det meste av oppdatert og seriøs forskning på området. I et LC perspektiv for biler solgt i 2020 får elbiler et langt lavere klimautslipp enn ICE-biler. Det er nettopp dette Tina Bru har dokumentert i sine tilsvar til "petroleumsinstituttet". Tina Bru har også etterlyst dokumentasjon på ICE-favoriserende påstander petroleumsinstituttet har kommet med. Noe de forsåvidt ikke har svart på, men har forsøkt å unnvike å svare på.

Endret av Simen1
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...