Jump to content

Recommended Posts

For en sinnsykt kul låt av Grimes!

Nå er det ganske lenge siden jeg hadde en aktiv musikkinteresse så var helt tilfeldig at jeg kom over denne nå. Dette var rått!

Har tråla meg litt frem og tilbake mellom Tori Amos album fra 90-tallet, og der både debuten (Little Earthquakes) og oppfølgeren (Under the Pink) har bydd på mye god musikk, så ble det heller ei, tja, noe skuffende gjenhør av Boys for Pele, der min CD utgave hadde sørget for å gjøre ting unødvendig knotete, da ved å stappe inn flere overlange og irriterende remixer/versjoner av enkeltlåter, og dette gikk dessverre negativt ut over helhets inntrykket. Joda, enkelte meget gode låter, men for mange som aldri gjøre noe særlig av seg, og bare "drukner" bort i alt sammen. 

Likevel, de siste to-tre dagene er det nå skiva From the Choirgirl Hotel som ser ut til å bli den åpenbare "vinneren" hos meg, og en der gror seg sterkere for hver gjennomlytting, og innehar langt flere imponerende og minneverdige enkeltspor attpåtil.

Et par av de som virkelig har sett sitt preg, er disse:

Annonse

"Hva lytter du til for tiden"

Jeg satser på at det er ment som et spørsmål så du bør sette inn ett spørsmålstegn.

Elvis, SOAD, Ozzy, Andrea Bocelli og litt Pink Floyd, bra miks.:D

• Innsiktsfullt 1

Puro skrev (24 minutter siden):

Jeg satser på at det er ment som et spørsmål så du bør sette inn ett spørsmålstegn.

Det gikk nok litt for kjapt i svingene her når tråden først ble startet opp. Men burde jo selvsagt ha fanget det opp siden. Uansett, godt at folk følger med, så da får jeg jo se å slenge inn et ? på tampen av trådtittelen.

Fått ryddet og gått gjennom et par overflødige CDer siste tiden, der ei nokså skuffende og misledende "best of" av The Art Of Noise fra 1992, oppsummerer greit hvorfor dette en gang så interessante og eksperimentale musikkprosjektet burde ha tatt kvelden når Trevor Horn og Paul Morley forlot på midten av 80-tallet, og der resterende bandmedlemmene bare fortsatt å gjøre stadig mer irriterende og lite kreative forsøk i å melke ei kombinasjon av "artig" sampling, gamle tv-theme slagere og cover-låter fra kjente artister, men klart, i en periode fungerte det jo utmerket økonomisk. Bare så synd de aldri helt greide å matche sine beste stunder fra 1983-1985, som fortsatt høres langt mer friskt og imponerende ut,  enn det meste de ga ut i ettertid.

Denne best of plata innehar et par direkte fæle bidrag, der The Prodigy har ei gyselig rave-techno remix, og er vel et slags "takk for at vi fikk sample deres 80-talls musikk, og vi bidrar så med ei kjip remix, gjort på en-to-tre). 

Kanskje like greit at ingen av de beste Art Of Noise låtene er med her, da dette er ikke noe jeg forbinder med tidlig Art of Noise, bare ei utvannet og stadig mindre "spennende" versjon, der den grufulle Dragnet themet (kul film, men fryktelig musikk) eller Kiss med Tom Jones (igjen, filmen My Stepmoter is an Alien er tøff) men musikken, uff.

Nei, når de ikke gang finner rom til den vakre Camilla (1986) så går nok denne "samleren" rett i søpla. Har første skiva og samleren Daft (1986) og etter det virker det som man kun burde gå i retning av enkelte perler, som nevnte Camilla, der føles som ei naturlig fortsettelse fra klassikeren Moments in Love.

Etter å ha sett drama-thrilleren White Water Summer (1987), der jo benyttet seg av en del Bruce Hornsby and the Range låter, så kom jeg på at man hadde jo kjøpt inn deres 3 første studio album for en tid tilbake, og må si at spesielt de to første falt godt i smak. Fengende og flott pop-musikk med et fyldig sound, og disse gutta kunne virkelig spille, og det svinger bra av flere av live-versjonene som ligger ute på nettet. 

Mulig de vil forbli husket som ei "one-hit-wonder" grunnet den flotte 80-talls hiten The Way It Is, men denne gjengen hadde jo flust av solide låter, og får se om jeg ikke kan få sjekket ut noe av solo-greiene til Bruce, for liker det jeg har vært innom til nå.

Ekstra pluss for gruppas nydelig bidrag til den tøffe krim-thrilleren Backdraft (1991), og virker å være et band som ofte ble benyttet godt i mange ei film.

Edited by Frank.N.Steen