Gå til innhold

SPU60-charger138S


Anbefalte innlegg

sedsberg skrev (På 21.5.2020 den 18.16):

De boksene er mest mot syresøl. Husker ikke om de har slange til ventilasjon. Men de koster ikke så mye og er greie å ha batteriet i.

Blybatterier, inkludert gel, AGM og SFM, er ikke så veldig utsatt for brann. Det farligste med de er at de gasser under lading og under tung bruk og denne gassen er ekstremt eksplosiv. Under kortslutning vil batterisyra koke og produsere veldig store mengder gass. Det vil også bli store mengder varme. Kortslutning er uansett noe man prøver å unngå så godt man kan uavhengig av batteritype eller strømforsyning. F.eks. ved bruk av sikringer.

Men er disse gassene farlig? for merker i det i siste, jeg får nesten asma og føler meg veldig dårlig, får strekk i armen men med en gang man lukker opp vindu blir det mye bedre, er det tegn på batteriet ikke er helt tett?

Sitat

Hvor mye mer kan man vente seg av et Kinaprodukt til kr. 300,- inkl. frakt?

Mangler strømmåler, burde nok ha brukt litt bedre plugger for å koble til kabel. Får håpe det har løst seg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (22 minutter siden):

Men er disse gassene farlig? for merker i det i siste, jeg får nesten asma og føler meg veldig dårlig, får strekk i armen men med en gang man lukker opp vindu blir det mye bedre, er det tegn på batteriet ikke er helt tett?

Mangler strømmåler, burde nok ha brukt litt bedre plugger for å koble til kabel. Får håpe det har løst seg.

Hadde du lest det folk skriver hadde du sett at @sedsberg kommenterte akkurat dette med ventilasjon tidligere i tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Heldigvis har jeg mottatt:

150A AMP Circuit Breaker Manual Reset for 12V 24Volt Auto Marine Fuse Holder

Men hvordan ville du testet at den virker? for syns det er litt rart, at biltema art 44-0039 ringkabelsko 8,4 mm/4-6mm passer for skulle tro den var mye tykkere eller finnes det slike for 70 mm kabel?

For antar selv ved kortslutting vil et 12 volt 18 ah battery muligens ikke kortslutte sikringen?

Lenke til kommentar

Hei.

1) Kravet om at ladekontrolleren skal ha innebygget Amperemeter er noe du har kommet på i etterkant av at produktet er mottatt - det er for sent.

2) Biltema's 44-0039 er ikke for 4-6mm kabel. Varen er for 4-6mm2 kabel. Skal du bruke en kabel med tverrsnitt 70mm2 inn mot automatsikringen, så bør du søke etter "kabelsko 70mm2 M8". M8 betyr at hullet for tilkobling vil passe på en M8 skrue.

3) Batteriet på 18Ah vil klare å levere 300A i 5 sekund. Du vil derfor fint klare å sprenge en 150A sikring med å kortslutte polene ETTER sikringen. Dette anbefales imidlertid ikke - det er ikke alt som MÅ testes, særlig ikke en 150A sikring. Det vil kunne skade både deg og batteriet.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, sedsberg said:

Ja, hvis batteriet er i god stand og tilstrekkelig godt oppladet.

...og kablene er dimensjonert for det. R=12V/150A=0.08 Ohm.

Det skal ikke veldig mye kabel, eller dårlig terminering, til før du ikke vil greie å levere nok strøm til å utløse KV på 150A. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg gir opp prosjektet så får håpe biltema ikke er vanskeligere med reklamasjon. Foreløpig er det 2 batterier som er degraderte, så usikker om disse batteriene ikke tåler 60 watt ladning eller hurtigladning. Merker jeg får litt ubehag av å bruke de. Så velger å tro enten er batteriet dårlig eller er ikke batteriet og laderen egnet sammen.

Sitat

Denne batteritypen har en typisk levetid på 4-5 år. De små kan ofte ryke etter 2-3 år mens de store godt kan overleve 7-9 år. Du kan også kjøpe dem i en bedre kvalitet og da kan dem vare 10-12 år. Hvor lenge dem varer kommer mye an på hvordan dem brukes og temperaturen på batterirommet

Tror du enten overdriver ellers er jeg ekstremt uhedlig med enten batteri eller laderen, for 1 måned merker jeg den degraderes fort, forrige batteriet hadde bedre levetid en den nye hadde 11.8 volt når jeg klaget men det nye battet har kun 9 volt nå som maks.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (På 19.5.2020 den 20.33):

Biltemas batteri Art.nr. 80-413 vil passe opp mot denne ladekontrolleren. Solcellepanelene dine vil ikke passe inn i lag med dette. Tviler på at din bærbare PC skal ha 12V da det er mer vanlig med 19, 19,5 eller 21V på dem (noen skal sågar ha både 19,5V og 5V). Sjekk hva som står på laderen som fulgte med PC'en. Routeren din skal ha 12V så den kan du koble til på V uot.

Denne batteritypen har en typisk levetid på 4-5 år. De små kan ofte ryke etter 2-3 år mens de store godt kan overleve 7-9 år. Du kan også kjøpe dem i en bedre kvalitet og da kan dem vare 10-12 år.

Så jeg mener jeg har gjort et forsøk å prøv å få råd, så får dere mene hva dere vil.

Sitat

Nei. Du burde sette deg bedre inn i hva du kjøper og hvordan det brukes. Det går igjen i ALLE trådene dine. 

Dere på forumet burde sørge for  gi riktig informasjon er dere miste tvil så vet dere hvordan det ender.

Heldigvis fikk jeg tilbake pengene så har ikke tapt noe ennå. Men er jo synd på butikkene og produsentene.

Dere får gjerne gi all skylden på meg, men syns produsentene og selgerne har et vist ansvar.

For det enkleste er å jo å teste ting fysisk en å beregne basert mattematikk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (40 minutter siden):

Så jeg mener jeg har gjort et forsøk å prøv å få råd, så får dere mene hva dere vil.

Dere på forumet burde sørge for  gi riktig informasjon er dere miste tvil så vet dere hvordan det ender.

Heldigvis fikk jeg tilbake pengene så har ikke tapt noe ennå. Men er jo synd på butikkene og produsentene.

Dere får gjerne gi all skylden på meg, men syns produsentene og selgerne har et vist ansvar.

For det enkleste er å jo å teste ting fysisk en å beregne basert mattematikk.

 

Det var jo det jeg fortalte lenger opp i tråden. Å drive å kortslutte batteriet vil redusere levetiden betraktelig. Treng ikke bruke avansert matematikk for å finne ut det.

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
56 minutes ago, LMH1 said:

Dere på forumet burde sørge for  gi riktig informasjon er dere miste tvil så vet dere hvordan det ender.

Heldigvis fikk jeg tilbake pengene så har ikke tapt noe ennå. Men er jo synd på butikkene og produsentene.

Dere får gjerne gi all skylden på meg, men syns produsentene og selgerne har et vist ansvar.

For det enkleste er å jo å teste ting fysisk en å beregne basert mattematikk.

Herre.

Du har systematisk ignorert alle tilbakemeldinger om å forklare mer om hva du holder på med, og byttet tema, når du får spørsmål om hvordan det er koblet. Du avviser alle som foreslår at du bør skaffe deg grunnkunnskap. Det er konsekvent de som selger et produkt eller en tjeneste som er svindlere; selv er du uskyldsren som dagen er lang.

Også er du faen meg frekk nok til å skylde på svarene du har fått her på forumet? Er du fullstendig bak mål? Eller kan du påvise et svar du har fått som har inneholdt gal informasjon...?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (1 time siden):

Det var jo det jeg fortalte lenger opp i tråden. Å drive å kortslutte batteriet vil redusere levetiden betraktelig. Treng ikke bruke avansert matematikk for å finne ut det.

Det var det første batteriet, men det andre er ikke det problemet, men de som selger ting som kan gå i stykker burde laget batteriene med sikring så det teknisk umulig å forkorte batteriet så rask. Blir jo noe høyere priser men er jo slik livet er.

Tror er godt mulig de er for mye amp, men normalsett burde en sikring i batteriet også løse det problemet.

Lenke til kommentar

Disse batteriene selges stort sett som erstatningsbatterier til allerede eksisterende utstyr. Utstyr som allerede er designet for disse batteriene og som har nødvendig beskyttelse. Når du bruker de til dine egne ting så er det ditt ansvar å ha riktige kunnskaper og kompetanse for å bruke disse trygt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...