Gå til innhold

SPU60-charger138S


Anbefalte innlegg

1 hour ago, LMH1 said:

ling hvis man kortsluttet batteriet tåler slike 12 volt batterier langt mere en lition så det skal mye til det gi annet en gnister og annet, for usikker på om batteriet tar skade av slikt over tid. Eller det skades lite på det?

Blybatterier er litt mer robuste men de kan fremdeles bli ødelagt av kortslutning. Pluss at det er veldig farlig. Du kan risikere at det eksploderer og da har du flammer, plastbiter, bly og syre sprutende overalt.

Sørg for god ventlasjon og husk å koble til ventilasjonsslangen og legg den et sted langt unna batteriet. Helst ut på utsiden. Ikke alle batterier har denne slangen og da må du bare sørge for at rommet det står i er godt ventilert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

1 hour ago, sedsberg said:

Sørg for god ventlasjon og husk å koble til ventilasjonsslangen og legg den et sted langt unna batteriet. Helst ut på utsiden. Ikke alle batterier har denne slangen og da må du bare sørge for at rommet det står i er godt ventilert.

Med mindre det er snakk om store batterianlegg ville faktisk ikke jeg vært bekymret over akkurat det. Hydrogenmengden avgitt under normal drift er minimal, og hydrogen er svært lett, så det finner nok en vei ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (5 timer siden):

Det er bare den grønne NORMAL (AC line indicator) is lit green som lyser heletiden man skulle tro etterhvert batteriet begynner å bli tomt skulle det gi annen farge? Så litt usikker på hvordan den funger.

Så man skal koble den til 13.8 volt ikke 12 volt?

Har noen peiling hvis man kortsluttet batteriet tåler slike 12 volt batterier langt mere en lition så det skal mye til det gi annet en gnister og annet, for usikker på om batteriet tar skade av slikt over tid. Eller det skades lite på det?

For det virker ut som har funnet ut at det routeren får nok strøm.

 

Det lyser GRØNN, da fungerer det jo som det skal (batteriet er fulladet og lasten din drives fra 230V nettet). Når du napper ut 230V kabelen så vil det skifte over til RØD farge og når batteriet begynner å bli utladet så skifter det til GUL farge.

LED status indicators:

NORMAL (AC line indicator) is lit green

BACKUP (backup battery work indicator) is lit red

BATUNDER (electrical under-voltage alarm indicator) is lit yellow

CHARGING (charge indicator light) is lit by a blue light

 Jeg har forklar lenger opp hvor du kobler batteriet og hvor du kobler routeren. Dem skal ikke kobles på samme plass. 

Batteri skal aldri kortsluttes da det kan skade både deg og batteriet. Regner med at ditt 11Ah batterie kan ha rundt 100A kortslutningsstøm og det er tilstrekkelig til å kunne forårsake mye skade. Du svarte meg ikke på utfordringen jeg ga deg og du har heller ikke gjort den testen for å se hvor lang batterietid du har opp mot routeren. Når testen er ferdig så vil batteriet være utladet. Da kan du plugge inn 230V kontakten og da skal den BLÅ lampen lyse helt til batteriet er ferdig å lade. Da vil GRØNNT lys tenne. Nå slipper du å miste WiFi signalene når strømmen går - fantastisk?

 

 

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, barfoo said:

 

Med mindre det er snakk om store batterianlegg ville faktisk ikke jeg vært bekymret over akkurat det. Hydrogenmengden avgitt under normal drift er minimal, og hydrogen er svært lett, så det finner nok en vei ut.

Det er nettopp det. Normalt sett går det helt fint. Men nå er det LMH1 vi snakker om, og da er det ikke sikkert batteriene blir kjørt helt innenfor specs. Husk at hydrogen antenner i et veldig bredt blandingsforhold. Plutselig skrur han på lyset i rommet batteriene står også *BOOM*.

Det er uansett god praksis å ikke ha batterier eller banker i lukkede rom uten ventilasjon. Jeg har sett batterier har eksplodert der man minst skulle tro det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (2 timer siden):

Du svarte meg ikke på utfordringen jeg ga deg og du har heller ikke gjort den testen for å se hvor lang batterietid du har opp mot routeren. Når testen er ferdig så vil batteriet være utladet. Da kan du plugge inn 230V kontakten og da skal den BLÅ lampen lyse helt til batteriet er ferdig å lade. Da vil GRØNNT lys tenne. Nå slipper du å miste WiFi signalene når strømmen går - fantastisk?

Virker det tar ca 6 timer til det begynner å pipe og da er den på gul.

Har også brukt den å lade 2 smartelefoner så godt mulig man får langt lengere tid, virker ut som den er 11,6 volt så godt mulig den kunne lade ennå lengere. Er vel ikke noe hurtiglader.

Skulle gjerne hatt:

Einfache Netzstecker Analysator Watt Volt Amp Meter 12V 24V Solar Wind (L99)

Usikkert om slik kan påvirke ladetiden?

Sitat

Blybatterier er litt mer robuste men de kan fremdeles bli ødelagt av kortslutning. Pluss at det er veldig farlig. Du kan risikere at det eksploderer og da har du flammer, plastbiter, bly og syre sprutende overalt.

https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/batteribokser/batteriboks-2000032985

Burde en slik hjelpe eller hjelper det lite?

Men er det slik det ikke blir fysisk skade så er ikke batteriet helt ødlagt? Man burde se batteriet blir brent eller svidd? Er vel ikke kontroller slik litioum? For de er vel verre å kortslutte

1849,-
SMF-BATTERI 135 AH. vil mistenke det større sansynlig blir brann hvis det er noe antennlig i nærheten.
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De boksene er mest mot syresøl. Husker ikke om de har slange til ventilasjon. Men de koster ikke så mye og er greie å ha batteriet i.

Blybatterier, inkludert gel, AGM og SFM, er ikke så veldig utsatt for brann. Det farligste med de er at de gasser under lading og under tung bruk og denne gassen er ekstremt eksplosiv. Under kortslutning vil batterisyra koke og produsere veldig store mengder gass. Det vil også bli store mengder varme. Kortslutning er uansett noe man prøver å unngå så godt man kan uavhengig av batteritype eller strømforsyning. F.eks. ved bruk av sikringer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes du kan venne deg av det der med å kortslutt batteriene. Det er faktisk en ganske dårlig vane. Siden du klarte å drifte routeren i 6 timer med et 11Ah batteri så kan du grovt regnet si at da trekker routeren i snitt ca.  1,8A (11Ah/6h=1,8A). 6 timer er vel innenfor det du satte som krav? Øker du batterikapassiteten fra 11Ah til 135Ah så kan du forvente rundt 70 timers drift av routeren. Muligens litt mer siden du nå har feil batteritype og sansynligvis ikke får toppladet batteriet helt. Men husk at ladekontrolleren din maksimalt deler ut 1A til lading. 11Ah batteriet bør derfor lade en del over 11 timer og 135Ah batteriet bør lade en del over 135 timer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Det vil også bli store mengder varme. Kortslutning er uansett noe man prøver å unngå så godt man kan uavhengig av batteritype eller strømforsyning. F.eks. ved bruk av sikringer.

Ja det er jo selvsagt lurt, men er usikker på hvordan det påvirker batteriet, om det nedgraderes mye eller lite? For har jo lekasje på lition batterier er noe vit pulver som går ut. Men vet ikke om det kan fikses på noen måte? Selv om batteriet ikke er defekt så kan det ha gitt degradert ytelse og levetid.  Men er disse gassene farlig over tid? er stor risiko for kreft etter noen år? Eller er det lite farlig for helsa? Eller risker man kun asma og pustevansker korte perioder.

Sitat

Synes du kan venne deg av det der med å kortslutt batteriene

Det er veldig fort gjort hvis man gjør endringer å ha kabelene tilkoblet eller er litt uforsiktig, men foreløpig har det gått bra. Ikke noe skade skjedd.

Sitat

Men husk at ladekontrolleren din maksimalt deler ut 1A til lading. 11Ah batteriet bør derfor lade en del over 11 timer og 135Ah batteriet bør lade en del over 135 timer.

Men er det 100% sikkert at mere Ah gir bedre ytelse på mindre enheter? for det kan tenkes batteriene er dårlig kvalitet eller de gir for mye strøm som ødlegger enhetene. Så er litt usikker på å skaffe større batteri hvis jeg ikke skal bruke det til pc eller noe tyngere drivet ting som varmeovn.

Sitat

Under kortslutning vil batterisyra koke og produsere veldig store mengder gass. Det vil også bli store mengder varme

men så sant batteriet virker så tror du det kun degrader det? må kortslutte over 30 minutter eller mere før batteriet skal fysik bli ubrukelig? eller er det umulig å regne seg frem til?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det du gjør da er å skaffe en koblingsblokk med sikring. F.eks. typen som brukes i bilstereo. Så kobler du deg på denne i stedet for direkte på batteriene. Skulle du kortslutte da så vil bare sikringen løse ut eller ryke. Du kan da også enkelt koble ut batteriet mens du kobler og koble det inn igjen når du er ferdig.

s-l500.jpg.8e0a30e52f9328dcbef474f37880c059.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

30AMP Car Audio Marine Boat Circuit Breaker Fuse Holder Manual Reset Switch

Er vel kanskje bedre? tviler på 150a på 6 mm kabel hjelper så mye. Problemet med hoverboard også står ikke hva som er pluss og minus og jording til batteriet.

Ble en annen selger 300 kr for 2 stk er ganske dyrt, halvparten er fraktutgifter. men fant ikke noen andre. Ganske frusterende ikke det selges i norge.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om du leser litt om den ladekontrolleren (DC-UPS'en) du bruker så ser du at den skal klare å drive en 5A last, samt at den innehar sikring av utgangen.

Output short circuit protection: OK
Output overload (overcurrent) protection: 105% - 150% of rated current.

Ønsker du å beskytte batteriet mot uhell så kan du svinge innom Biltema å handle dette: 

Art.nr: 35-657 HENGESIKRINGSHOLDER 6,3 X 32 – kr. 15,- og

Art.nr: 35-1044 GLASS SIKRING 20A /5ST – kr. 30,-

 

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Art.nr: 35-657 HENGESIKRINGSHOLDER 6,3 X 32 – kr. 15,- og

Art.nr: 35-1044 GLASS SIKRING 20A /5ST – kr. 30,-

Ønsker helst automat sikringer så den holder lenge til den må byttes, synd biltema ikke selger slik. Er kjedelig å bytte sikring for hver gang.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (28 minutter siden):

Ønsker helst automat sikringer så den holder lenge til den må byttes, synd biltema ikke selger slik. Er kjedelig å bytte sikring for hver gang.

 

Ladekontrolleren er med automatsikring - Denne ekstra sikringen er kun for å beskytte batteriet mot eventuelle idiotfeil. Hvor ofte skjer det liksom? Dessuten er det 5 sikringer i pakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men begynner å lure dette er noe dårlig greier, ladet i går, men nå så begynner den å pipe og ule veldig etter bare 1 times bruk, så noe er feil. Usikker hva ladet den til  5 minutter og så var alt greit, får håpe ikke dette skjer flere ganger, for koble jeg til laderen får jeg 0 watt bruk så virker litt rart. Kan jo mistenke batteriet eller noe annet er problemet.

Lenke til kommentar

Har ladet i flere timer men hjelper lite så sant man kobler ut tar det ikke mange timene før den piper igjen. Så vet ikke om batteriene er degraderte eller hva som skjer, man finner vel det ut. Lyser ikke noe på charging men lyser grønt når det er koblet til strøm. Så man skulle tro batteriet er fulladet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Lysene skal vel skifte fra GRØNN til RØD når du mangler nettspenning (og lasten henger inne). Litt usikker på om buzzeren starter umiddelbart når enheten går over til batteridrift eller om buzzeren starter først når batteriet er utladet og den GULE lampen tenner. Det er vel egentlig fint å få en slik akustisk varsling, men om du ikke liker det så kan du lett lodde bort summern eller bare klippe den i stykker (når nettspenning og batteri er frakoblet).

Synes du kobler mye i blinde og en snar til å konkludere med at det er et dårlig produkt straks det ikke funger slik du hadde tenkt. Nå har du nødstrøm i hele 6 timer på routeren din, var det ikke det du ønsket? Med mindre du driver å mishandler batteriet ditt så vil det nok vare i minst 3 år, gjerne 7-8 år med litt flaks. Driver du å kortslutter det så tar det nok ikke lang tid før det også har dårlig kvalitet.

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har sjekket litt rundt effektforbruk i følge effektmåleren tar den rundt 7,5 watt (9 watt på høy last) men på 230 volt kommer jeg til 11,4 watt på høyt men rundt 9 watt på lavt.

Så kan dette stemme sånn ca med effekttap?

For hvis den har 6 timer levetid. Er dette ikke spessielt mye?

Sitat

Du kan alternativt regne ut 11Ah / 2A = 5,5h, altså  ca. 5,5 timer. Men det er bare teori. Hvorfor ikke lade batteriet ditt maks (3-4 timer) og så napper du ut 230V kontakten og henger routeren din på V out. Noter deg klokkeslettet og surf i vei. Du finner nok ut når den slutter å virke. Da noterer du deg klokkeslettet på nytt. Differansen er antall timer og vips så har du svaret.

Godt mulig batteriet er degradert, for 1 amp burde den vart i 18 timer  (18 ah) Men godt mulig når jeg måte så testet jeg quick charging. Så mistenker jeg ladekontrolleren begyner å pipe når den kommer særlig under 11 volt.

Så kan det være riktig man har rundt  2ah før ladekontrolleren begynner å pipe?

Nå vet jeg ikke om 6 mm kabel er for tykke for denne? for merker kablene faller ut i periode også.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 4.6.2020 den 9.00):

Har sjekket litt rundt effektforbruk i følge effektmåleren tar den rundt 7,5 watt (9 watt på høy last) men på 230 volt kommer jeg til 11,4 watt på høyt men rundt 9 watt på lavt.

Så kan dette stemme sånn ca med effekttap?

For hvis den har 6 timer levetid. Er dette ikke spessielt mye?

Godt mulig batteriet er degradert, for 1 amp burde den vart i 18 timer  (18 ah) Men godt mulig når jeg måte så testet jeg quick charging. Så mistenker jeg ladekontrolleren begyner å pipe når den kommer særlig under 11 volt.

Så kan det være riktig man har rundt  2ah før ladekontrolleren begynner å pipe?

Nå vet jeg ikke om 6 mm kabel er for tykke for denne? for merker kablene faller ut i periode også.

 

Alt høres helt normalt ut. Batteriet ditt er vel på 11Ah og ikke 18Ah? En mobiltelefon skal normalt lades med 5 Volt, ikke med 12 Volt, så denne løsningen er ikke laget for å lade mobiltelefoner. 

6 timer med nød-drift på din trådløse router er vel innenfor det du ønsket? Jeg synes det er mye. Å omtale dette som 6-timers "levetid" blir litt misvisende. Kontrolleren passer på at batteriet ikke tømmes helt (under 10,5 Volt) og du vil derfor ha 3-8 års levetid for batteriet (om du ikke driver å kortslutter det hele tiden altså ?  ). Dersom summeren varsler deg når du begynner å nærmer deg terskelverdien for å kutte spenningen så er det jo knallbra - Hvor mye mer kan man vente seg av et Kinaprodukt til kr. 300,- inkl. frakt?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...