Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Reparere eller kjøpe ny bruktbil


Anbefalte innlegg

Våren 2009 kjøpte vi en 2007 Skoda diesel med 25K km på tellerverket. Den har vært pendler bil, familiebil, feriebil, flyttebil og har dratt tonnevis på henger helt opp til i dag. Den har holdt seg bra, med kun litt overflaterust. Servicer er fulgt selv om mye er gjort utenom verksted. Regreim er nylig byttet sammen med girolje. Som bruktbil er den kanskje verdt 20K, eller 10% av hva vi betalte for den i 2009. Status nå er at den er litt løs i fisken, noe som ikke er rart etter 220K km og kun bytte av en foring. Det lekker av bakre støtdempere og bakbremsene må nok byttes etter varmgang. Det første settet med bremseskiver ble byttet etter 150K så det er jo litt surt å bytte nå etter bare 70K. Men den er blitt bil nr 2 og står mye som kan forklare det. Skal jeg bytte bremser, fjærer/støtdempere, noen stag og muligens ett hjullager og bruke den enda noen år eller ville folket tatt opp litt lån og kjøpt en nyere bruktbil, maks 150K?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Kajac said:

Er bilen nedbetalt? Skal du reparere selv eller på verksted? Om du er fornøyd med bilen, og i hvertfall dersom du fikser selv, så ville jeg sannsynligvis beholdt den en stund til.

Den var nedbetalt for mange år siden. Er ikke billån maks 5år? Reparasjon blir nok noe bakgårdsverksted og noe autorisert verksted litt avhengig av hva som må gjøres og hvilke verktøy som kreves. Hjullager har jeg fått byttet i en grøftekant midtvinters så sånne ting trenger nødvendigvis ikke flott lokale og kundebehandler.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (2 minutter siden):

Den var nedbetalt for mange år siden. Er ikke billån maks 5år? Reparasjon blir nok noe bakgårdsverksted og noe autorisert verksted litt avhengig av hva som må gjøres og hvilke verktøy som kreves. Hjullager har jeg fått byttet i en grøftekant midtvinters så sånne ting trenger nødvendigvis ikke flott lokale og kundebehandler.

I så fall hadde jeg beholdt den :)

Lenke til kommentar

Har du byttet et hjullager i veikanten fikser du det som nevnes her selv for et par-tre tusenlapper.

Med mindre du har lyst på ny bil av andre grunner da. Ville uansett fikset den før salg om du klarer det selv, og få det igjen på salgsprisen. Blir fort 10' å bytte både bremser og støtdempere på verksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...