Gå til innhold

intel 10900K/10700K/10600K


Nizzen

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Betroz said:

Kanskje det kommer med HEDT før vanlig desktop...hvem vet. For de som trenger mange kjerner og PCI-e baner, så er AMD TRX40 og TR39xx veldig bra da... Er det ren gaming ytelse man er ute etter, så kjøper man Z490/10900K uansett.

Forferdelig synn at TRX ikkje er KONGE på latency OG har mange kjerner samtidig. Det er det som gjør X299 overklokket til en kjempegod "alt mulig maskin". 18 core overklokket er ganske bra på ALT :D  Slik HEDT bør være.

Jeg betaler gjerne veldig mye for noe som er best på alt. Det var her Threadripper failet litt, så "oppgradering" til TRX 24/32 core hadde blitt merkbart nedgradering på latency/singlecore ytelse vs min 7980xe.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Nizzen said:

Jeg betaler gjerne veldig mye for noe som er best på alt. Det var her Threadripper failet litt, så "oppgradering" til TRX 24/32 core hadde blitt merkbart nedgradering på latency/singlecore ytelse vs min 7980xe.

Skjønner jeg godt. Men du har jo flere rigger uansett, så jeg ser ikke problemet ditt iallefall da. For de som kan kun ha 1 maskin, så blir det noe annet. Da er vel en godt tweaka X299 rigg det beste som du sier.

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (21 timer siden):

EDIT; Hvor mange cycles pleier dere å kjøre?

Hos meg (som har Amd) kunne 20 passere greit en gang og feile en annen. Utvidet da til 50. Hos meg så ga ikke 10 cycles noen form for indikasjon på stabilitet. Har kjørt 100 også, er ikke det. Men ikke under 50 satt jeg som ett krav til meg selv. Passere 50-100 cycles samt Karhu over natten så har jeg i alle fall en litt god følelse. Det har blitt min "standard". TM5 krevde 1.48v, i forhold til Karhu's 1.47v

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, FranZe said:

Hos meg (som har Amd) kunne 20 passere greit en gang og feile en annen. Utvidet da til 50. Hos meg så ga ikke 10 cycles noen form for indikasjon på stabilitet. Har kjørt 100 også, er ikke det. Men ikke under 50 satt jeg som ett krav til meg selv. Passere 50-100 cycles samt Karhu over natten så har jeg i alle fall en litt god følelse. Det har blitt min "standard". TM5 krevde 1.48v, i forhold til Karhu's 1.47v

Jeg kjører TM5 med anta777 presett med 2x16GB brikker nå. Satt til 5 cycles og det får holde... Den holder på med cycle 3 nå og 1 time og 26 min inn i testinga... Føler ingen behov for over natta.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (24 minutter siden):

Jeg kjører TM5 med anta777 presett med 2x16GB brikker nå. Satt til 5 cycles og det får holde... Den holder på med cycle 3 nå og 1 time og 26 min inn i testinga... Føler ingen behov for over natta.

Nei, det er litt som du sier etter hvilke behov en har :)

Tester du alle 32GB? Sist jeg så var det 1.4GB x10

 

Endret av FranZe
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Betroz said:

På maskina med 32GB, så bruker TM5 3.7GB x 8 = 98.4% av alt minne. 2 timer inn i testing av fortsatt cycle 3 av 5...

Høy cpu og minnehastighet gjør minnetesting raskere
Hjelper ikke at du har dobbel mengde heller ?

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar
Betroz skrev (3 timer siden):

Det er ikke anbefalt. Dere burde ha sjekket kompatibilitet først. Derfor man velger Noctua D15S fordi den har et asymetrisk design i motsetning til vanlige D15. Så D15S har større mellomrom mellom kjøleren og skjermkortet :)

 

Joda, men hvis det er standardisert avstand mellom CPU socket og PCIe-spor, hvorfor har Noctua designet NH-D15 slik at du ikke kan utnytte øverste PCIe-spor? Hadde de redusert bredden med 3-4mm så hadde det gått fint - selv med backplate på skjermkortet. I så fall kunne de like gjerne erstattet D15 med D15S i stedet for å selge begge to. Når det er sagt, så tror jeg ikke det er standardisert plassering på CPU-socket. Jeg vil anta at den er litt lavere enn gjennomsnittet på hovedkortet hans, som sammen med bakplate på skjermkortet, gjør at det akkurat ikke er nok avstand mellom CPU socket og PCIe-sporet.

I tillegg, hvorfor er det ikke anbefalt å montere med vertikal luftstrømning? Du flytter luften i samme retning som konveksjonsstrømningene vil, og så lenge du designer luftflyten med tanke på det, er det åpenbart ikke noe problem. Muligens mindre effektivt pga mindre klarering mellom nederste kjøletårn og skjermkort (ca. 1cm), men den klare i hvertfall å kontrollere en 10700k på 5,1GHz/1,4V. :) 

Edit: Og vi sjekket kompatibilitet først. Vi fant flere builds med NH-D15 i Define Mini C, men jeg antar disse ikke har bakplate på skjermkortet og/eller en CPU socket montert lengre opp på hovedkortet.

Endret av Reeve
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Reeve said:

I så fall kunne de like gjerne erstattet D15 med D15S i stedet for å selge begge to.

Helt enig. De burde slutte å selge vanlige D15 og erstatte den med D15S, med mulighet for 2 vifter.

6 minutes ago, Reeve said:

I tillegg, hvorfor er det ikke anbefalt å montere med vertikal luftstrømning?

Mest optimalt med luftstrøm fra front av kabinettet og ut bak, iallefall med en luftkjøler (tårn) på CPU. Har man vifter i front og en AIO i topp til å blåse ut der, så blir det noe annet.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (2 timer siden):

Om det er det kabinettet der, så hadde en Noctua U12A vært et bedre valg.

Hvorfor det? Jeg er rimelig sikker på at vi får bedre temperaturer med en NH-D15 montert vertikalt, enn en NH-U12A montert med eksosen mot baksiden av kabinettet. Du må gjerne sende tester som viser det motsatte.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Reeve said:

Hvorfor det? Jeg er rimelig sikker på at vi får bedre temperaturer med en NH-D15 montert vertikalt, enn en NH-U12A montert med eksosen mot baksiden av kabinettet. Du må gjerne sende tester som viser det motsatte.

U12A fordi den yter bra og har større mellomrom til skjermkortet. Du drar jo varm luft rett fra skjermkortet og inn i CPU kjøleren. Gjør som du vil :)

 

Lenke til kommentar
Betroz skrev (1 time siden):

U12A fordi den yter bra og har større mellomrom til skjermkortet. Du drar jo varm luft rett fra skjermkortet og inn i CPU kjøleren. Gjør som du vil :)

 

Fair enough. Spørsmålet er hva som har mest å si, delvis varmet opp luft fra skjermkortregionen, eller økt kjøleeffekt i D15 vs U12. Jeg er ikke sikker på at U12 gir bedre temperaturer enn D15 montert slik vi snakker om.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Betroz said:

@Mumriken, @Nizzen og @Carillo jeg vet dere kjører 4700/4800 C17 settings, men har dere sammenliknet ytelsen der mot f.eks 4266 C15-15-15-32 eller noe sånt? Greit at read/write ytelsen er vesentlig bedre på 4700, men hva om 4266 med max stramme timings faktisk er bedre for spill ytelse?

Med 2080ti vil vi ha høy minnebåndbredde ;) Lav frekvens er helt uaktuelt, fordi det er for non APEX kort :green:
Høyere frekvens gir også lavere latency i en viss grad.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Nizzen said:

Med 2080ti vil vi ha høy minnebåndbredde ;) Lav frekvens er helt uaktuelt, fordi det er for non APEX kort :green:
Høyere frekvens gir også lavere latency i en viss grad.

Nå kan det se ut som IMC stopper meg på 4400 Mhz uansett da. Om det er fordi IMC er svak, eller det at jeg ikke kan kjøle CPU ned så godt som dere med custom loop kan, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Betroz said:

@Mumriken, @Nizzen og @Carillo jeg vet dere kjører 4700/4800 C17 settings, men har dere sammenliknet ytelsen der mot f.eks 4266 C15-15-15-32 eller noe sånt? Greit at read/write ytelsen er vesentlig bedre på 4700, men hva om 4266 med max stramme timings faktisk er bedre for spill ytelse?

Skal ikke skryte på meg å ha testet så omfattende, men 4700 tweaked er raskere enn 4400 tweaked i cs (nærliggende å tro at det gjelder alt). Den cpuen som makset ut på 4400 ble ikke gammel 

4700/4800 tweaked er HVERTFALL ikke dårligere ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...