Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Alarmerende- New Zealand gir ikke befolkningen friheten tilbake!


Anbefalte innlegg

Fra New Zealand meldes det at de nå har kontroll over coronaviruset  og at det er få smittede igjen.

Vel, da kan vel folk gå ut oi gatene og feire, gi hvwerandre klemmer og gjenoppta det normale livet vi tar for gitt med venner og familer og så videre?

NEI!  Regjeringen gir befolkningen streng beskjed om at de "en stund til må holde sosial distanse" og unngå andre enn familie og mindre grupper av mennesker. Større samlinger, deriblant....POLITISKE MØTER....er fortsatt forbudt? Fordi "det kan dukke opp et nytt utbrudd igjen". Tygg på den! Frykten for et nytt utbrudd gjør at befolkningen nektes å få friheten tilbake! De som trodde at vi skulle få livene våre tilbake når dette er over må tro om igjen! Et virusutbrudd brukes for å skremme befolkningen til å godta kontroll. Jeg har følgt smittevern til punkt opg prikke og har ventet på dagen dette er over. Men det blir sannsynlgivis ikke over. For skremsler om "det kan komme igjen" vil bli brukt til å opprettholde stålkontroll på samfunnet. Jeg er ikke konspirasjonsteoretiker men....tenk på dette. 11.september 2001 ble brukt i USA til å gjennomføre den menneskefidentlige Patriot Act. Nå ser vi medisinske Patriot Acts implementert over hele jordkloden mer drakonisk enn noe anti-terrortilatal. Vi har fått høre at vi må leve som før etter terrorangrep fordi terroristene vil vinne hvis vi gir etter for frykten.  Vel....med Covid-19 GIS DET etter for frykten - til de grader! Selvfølgelig brukes dette av maktmennesker som ikke liker at vanlige folk har for mye å si. Vi hører om land som beslutter å stenge grensene et år fremover i tid - uavhengig om viruset er borte eller ei innen den tid. Om valg som blit utsatt. Selvfølgelig vil det væøre misnøye med regjheringer som insisterer på å holde befolkningen som gisse for potensielle "nye" virusutbrudd etter at de har blitt slått ned. Men det blir ikke noe problem når valgene blir utsatt til ubestemt tid og befolkningen blir bedt om å være "tålmodige". New Zealand er isolert langt sør i Stillehavet. De har stengt grensene så det kan ikke komme noen nye smittetilfeller utenfra. Les og lær:

https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/04/27/195673805/vi-har-vunnet-kampen

Nei, de har ikke vunnet kampen. Friheten som man bør ta for gitt i et demokrati har tapt. Frykten og panikken har vunnet. Det samme har underkastelsen av frykten. Franklin D Roosevelt sa "the only thing we have to fear it fear itself". Så rett han hadde. Jeg er virkelig redd nå. Men ikke for coronaviruset.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sexylubb1 skrev (4 minutter siden):

Morsomt at du kommer med denne tiraden og linker til en artikkel hvor det beskrives hvordan New Zealand åpner økonomien og mange arbeidsplasser igjen. 

...samt at de fortsatt forbyr befolkningen å møtes i større grupper om for eksempel politiske møter. POLITISKE MØTER! HVORFOR skal befolkningen påtvinges sosial distanse når kampen er vunnet??

Lenke til kommentar
KVTL skrev (11 minutter siden):

Trolletråd?

 

Åpenbart at man fortsatt kan bli smittet selv om man letter på restriksjoner. Man påla restriksjoner fordi belastningen på helsevesenet skulle bli mindre, ikke fordi man ble immun av å bli hjemme. 

Absolutt ikke og jeg håper jeg tar feil og er i overkant alarmistisk. Det er ingenting mer jeg vil enn at jeg tar feil. Men det er vel ingen belastning på helsevesenet når man erklærer at man har "vunnet kampen mot viruset"? Blir jo en selvmotsigelse.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (20 minutter siden):

New Zealand har fortsatt rundt 0 - 5 smittete per dag og det er garantert mørketall.

New Zealand har fått vekk smitten i de fleste områder, men det er for tidlig å feire. De må fortsatt jobbe med å få vekk alle smittekilder.

Så når de har hatt 0 smittende i to uker? Tror du de vil gi befolkningen friheten tilbake da?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Så når de har hatt 0 smittende i to uker? Tror du de vil gi befolkningen friheten tilbake da?

La oss se på to utviklinger:

1. Få smittede (slik som nå), fjerne alle restriksjoner, det kommer ny bølge med COVID. Landet må igjen stenge helt i 1-2 månad (minst) og tape milliærder på det. Fleire tusen daua. Full friheit tidligst te høst

2. Gradvis lette på restriksjoner og følge på utviklingen. Åpne landet i løpet av 1-2 månad. Ingen økonomiske tap, ingen daua. Full friheit i løpet av tidlig/midt sommer.

Kva er best?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (3 timer siden):

Morsomt at du kommer med denne tiraden og linker til en artikkel hvor det beskrives hvordan New Zealand åpner økonomien og mange arbeidsplasser igjen. 

Vi har nok hver vår mening og ,oppfatning av hva som er "morsomt". Jeg synes ikke nedstengning av et samfunn og avskaffelse av sivilie rettigheter og frihet som vi fopr to måneder siden er noe "morsomt". Jeg ler ikke. 

De åpner økonomien, ja visst. Så folk er på jobb og betaler skatt. Men lønnsmottakerne må nå godta hva de får pålagt. De fagorganiserte kan glemme å få sine stemmer hørt, fagforeninger er satt ut av spill og møter for å diskutere lønnsvilkår er forbudt av hensyn til en imaginær "smittefare". Dermed må¨de finne seg i å måtte gå ned i lønn og streiker kan ikke finne sted. Og når de er ferdig på jobb, er det rett hjem og ikke på kino eller kafe eller andre gleder. Rett hjem grunnet "smittefare". Men men, ikke hør på meg. Jeg er jo bare en "konspirasjonsteoretiker. Hadde noen i oktober kommet og sagt at et virus vil gjøre at stater og regjeringer vil stenge ned samfunnet og gripe voldsomt inn i menneskers bevegelsersfrihet slik de nå gjør ville noen ropt "konspirasjonsteorietiker" og at du var gal og paranoid. Vel, nå er vi der. Vent og se noen måneder.

Og hvorfor velger f.eks Polen å utsette valgene til 2022 - uavhengig av om coronaen er forsvunnet eller ikke
? Hvorfor stenger Tsjekkia grensene for ET ÅR fremovier i tid? Hvorfor ønsket den norske regjeringen å ha fullmaktslover som skulle vare ut 2021? Slikt får jeg nok ikke svar på, men spiller det noen rolle? Jeg er jo bare "konspirasjonsteorietiker". Det er virkelig en mørk fremtid vi overlater de fremtidige generasjoner. Men pytt, pytt, det viktige er jo at vi forhindrer POTENSIELLE utbrudd av virus. Det var vel en dårlig ide av våre forfedre å innføre tull som demokrati, ytringsfrihet, personvern, menneskerettigheter og bevegelsesfrihet? Tenkte de ikke over hvordan dette ville stå i veien for å forhindre smittespredninger?

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (3 timer siden):

Gjetter freidig på potensielle asymptomatiske smittebærere og uoppdagede smittede. 

Dette med "potensielle" kan brukes som et maktmiddel av maktsyke politiker på ubestemt tid for å fjerne grunnelggende friheter, Og det gjøres allerede for alle som vil se.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (3 timer siden):

New Zealand har fortsatt rundt 0 - 5 smittete per dag og det er garantert mørketall.

New Zealand har fått vekk smitten i de fleste områder, men det er for tidlig å feire. De må fortsatt jobbe med å få vekk alle smittekilder.

Og hva når man har gjort et grundig arbeid i månedsvis og ikke finner flere smittekilder?  Tror du folket får friheten tilbake da?

Jeg begynner å tro mer og mer på at Sverige har gjort det eneste rette og er det eneste landet som har opptrådt rasjonelt og ikke latt panikken og galskapen ta overhånd og lamme samfunnet som et resultat.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
5 hours ago, Morromann said:

Jeg begynner å tro mer og mer på at Sverige har gjort det eneste rette og er det eneste landet som har opptrådt rasjonelt og ikke latt panikken og galskapen ta overhånd og lamme samfunnet som et resultat.

Dette er vel mest et (virus-)biologisk spørsmål som en ikke har svaret på enda.   Et problem er at korona-viruset er så smittsomt og går lett under radaren før en kan screene hele befolkningen. Imidlertid, det virker som at en nå ganske snart kan screene alle - og da burde man ha kontroll ved bare å isolere de som ellers ville smitte videre. Jeg har for tiden mindre *tro* på vaksine.

Angående å begynne å tro: jeg tror at det også til slutt vil bli mindre korona-relaterte medisinske skader og dødsfall i Norge/Finland sammenlignet med Sverige.  

Jeg legger forøvrig merke til at enkelte økonomisk orienterte snakker frem Sverige som et mulig godt eksempel. Andre sier at i Sverige driver man med uansvarlig eksperimentering med befolkningen som innsats.

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
lada1 skrev (1 time siden):

Dette er vel mest et (virus-)biologisk spørsmål som en ikke har svaret på enda.   Et problem er at korona-viruset er så smittsomt og går lett under radaren før en kan screene hele befolkningen. Imidlertid, det virker som at en nå ganske snart kan screene alle - og da burde man ha kontroll ved bare å isolere de som ellers ville smitte videre. Jeg har for tiden mindre *tro* på vaksine.

Angående å begynne å tro: jeg tror at det også til slutt vil bli mindre korona-relaterte medisinske skader og dødsfall i Norge/Finland sammenlignet med Sverige.  

Jeg legger forøvrig merke til at enkelte økonomisk orienterte snakker frem Sverige som et mulig godt eksempel. Andre sier at i Sverige driver man med uansvarlig eksperimentering med befolkningen som innsats.

OK, Sverige er kanskje i overkant ekstremt. Men hva med Sør-Korea. Der har de ikke hatt drakoniske tiltak MEN - alle bruker munnbind. Og mer enn 95% av de smittede er friske. Jeg er tilhenger av munnbind og fatter ikke og begriper ikke hvorfror nordmenn som roper opp om mest mulig kontroll og smittetiltak ikke gjør det. Munnbind sørger beviselig for 75% mindre smitte, både for de som bruker det og for andre. En vinn-vinn-situasjon på absolutt alle mulige tenkelige måter.

Men tror du alle demokratiske land vil slutte med ekstreme tiltak når man kan screene alle, jeg mener når man ikke lenger kan bruke asymptomatiske tilfeller som argument for å nekte folket friheten tilbake?

Jeg er ikke sikker på om vi får noen vaksiner jeg heller men jeg er 100% sikker på at viruset vil forsvinne. Men jeg er livredd for at politikere verden over vil bruke en irrasjonell fryklt for at viruset skal komme tilbake som påskudd til å sette demokratiet og menneskerettighetene i karantene på ubestemt tid. Vel, det skjer allerede i diktaturer, slik man bare kunne vente. Men det skjer også i demokratiske land som Frankrike og New Zealand. Det er utrolig skremmende. Med frykt for virus klarer politikerne det de tidligere ikke lyktes med ved å utnytte frykt for kommunister og terror; nemlig å sette samfunnet i semi-permanent unntakstiltstand.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
5 hours ago, Morromann said:

OK, Sverige er kanskje i overkant ekstremt. Men hva med Sør-Korea. Der har de ikke hatt drakoniske tiltak MEN - alle bruker munnbind. Og mer enn 95% av de smittede er friske. Jeg er tilhenger av munnbind og fatter ikke og begriper ikke hvorfror nordmenn som roper opp om mest mulig kontroll og smittetiltak ikke gjør det. Munnbind sørger beviselig for 75% mindre smitte, både for de som bruker det og for andre. En vinn-vinn-situasjon på absolutt alle mulige tenkelige måter.

Sør Korea gjorde mer enn munnbind. Her er hva de gjorde
1. De stengte ned kirker, barer, skoler.
2. De massetestet befolkningen.
3. De brukte overvåkning til å spore smittete.

Grunnen til at dette er en god kombinasjon er fordi masker hindrer at fremmede smitter hverandre og massetesting pluss overvåkning gjør det mulig å finne de som er smittet og isolere dem.

Masker alene vil ikke være spesielt effektivt, fordi de fleste blir smittet av familie og venner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...