Gå til innhold

Studerer om Color Fantasy kan gå på ammoniakk – kan bli et grønt skifte [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"LPG og metanol er andre alternativer for forbrenningsmotorer."

Hva er erfaringene med Stena Germanica, som har brukt metanol noen år?

Det er også 7 skip i utenriksfart som bruker metanol, men hvilke erfaringer finnes?

Skulle tro logistikken rundt metanol er enklere enn for ammoniakk, men tiden vil vise hva som egner seg best.

Litt rart at det ikke finnes flere rapporter som analyserer en fremtid, hvor metanol brukes sammen med batterier.

Batterier er best, men kanskje vi må innse at energimengdene i batterier neppe blir så store at de kan brukes i internasjonal skipsfart, og ammoniakk og metanol peker seg ut.

Både hydrogen og ammoniakk har større risiko enn metanol, så kanskje metanol er det mest sannsynlige alternativet.

Fant en studie som så på CAPEX og OPEX for en metanofabrikk, som brukte rent hydrogen og CO2 som råstoff.

Dersom jeg har forstått det rett, så er det strømprisen som er helt avgjørende for prisen på metanol.

Samtidig er det rart at ikke Statkraft er opptatt av metanol som alternativ til salg av strøm for 5 øre/kWh.

Etter hvert som vi bygger ut mer og mer fornybar energi vil vi oppleve tilstander som i år, hvor Statkraft må kvitte seg med strømmen til gi bort pris. Alternativet er at vannet renner i havet ubrukt. Hadde de hatt et elektrolyseanlegg med stor kapasitet kunne en f. eks laget hydrogen og satset på metanol når strømprisen kom under 20 øre/kWh.

I år kunne de produsert metanol til mer enn 100 000 biler, dersom det fantes et metanolalternativ. Metanolfabrikken ville samtidig sikret en strømpris over 20 øre, og Statkraft unngikk å gi bort strømmen.

Med andre ord kunne de fått opp strømprisen på denne måten og kanskje må Statkraft selge 50 TWh dette året til priser rundt 5 øre.

Hadde prisen vært 20 øre ville Statkraft tjent 7 mrd. ekstra.

Metanol vil med andre ord være godt for miljøet, for Statkraft, for staten og for oss forbrukere, da 20 øre/kWh er ekstremt billig strøm og vi har ingen grunn til å klage.

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 timer siden):

Då trengst berre ammoniakk produsert utan CO2-utslepp. Dei siste fabrikkane som produserte det vart lagt ned på 90-talet. Ammoniakkfabrikken til Yara på Hærøya står for det fjerde eller femte største norske punktutsleppet av CO2. Her er det null reelle kutt.

Kan CO2 fanges fra Klemetsrud kan den også fanges fra Norcem og Yara.

Det er på denne måten vi får reell nedgang i CO2 utslippene. Når renseteknologien er så god at 90% av CO2-en fanges og brukes på nytt, har vi i realiteten en energikilde i metanol som er bærekraftig.

Endret av aanundo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ketill Jacobsen skrev (29 minutter siden):

Sjekket litt på Internett og der finner jeg at markedsprisen for ammoniakk er ca 4 kroner kg per kg ($ = 10 kr). Dette er nok ammoniakk basert på naturgass og uten CCS. En kg inneholder ca 6 kWh mot ca 12 kWh for diesel.

Da er man på ca 66øre PR kWh. Brenner man dette i en motor med 45% virkningsgrad produserer man kWh for 150øre PR kWh. 

Amoniakk er mye enklere å lagre en hydrogen. Mye dyrere en tungolje og hvor mye CO2 som slippes ut PR kilo aner jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Trestein skrev (På 12.5.2020 den 0.16):

Da er man på ca 66øre PR kWh. Brenner man dette i en motor med 45% virkningsgrad produserer man kWh for 150øre PR kWh. 

Amoniakk er mye enklere å lagre en hydrogen. Mye dyrere en tungolje og hvor mye CO2 som slippes ut PR kilo aner jeg ikke.

Tungolje koster ca 29 øre per kWh på verdensmarkedet. På det bør legges til CO2-kostnad (EU-kvoter ca 7 øre) og kostnader for fjerning av svovel og NOx. Ammoniakk er kanskje ikke så dyrt?

En kg ammoniakk slipp er ut 0 kg CO2 ved forbrenning (om det var det du lurte på). Om ammoniakken lages ved hjelp av naturgass blir bildet en annet. Men om ammoniakk skal brukes må det enten være basert på hydrogen fra elektrolyse eller hydrogen fra naturgass og CCS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://h2-fuel.nl/functioning-of-h2fuel/?lang=en

Hadde vært spennende å sett dette i praksis også. Samt hvor mye energi som kreves av å "lade" NaBH4 som har potensialet av å være 9kWh/kg. 

Eventuelt har man Lithium Hybride (LiH) som muligens i teorien kan være enda bedre som en H2 bærer. Vann er det som skal til for at det slipper, og gjennom prosessen så får man H2 også fra vannet som spaltes som brukes for reaksjonen. Siden brenselcellens eksos er vann, så er det lite vann man trenger ta med. Kun litt for å få igang prosessen. 

Har kun funnet noen småtester på simple celler, hvor de testet en liten robot. image.png.93ba4a0fddee5b09816632ca6ba9dd46.png
Fra Lithium-ion batterier, samt Metanol FC til FC+LiH systemet så ser man greie potensielle forbedringer. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (15 timer siden):

Tungolje koster ca 29 øre per kWh på verdensmarkedet. På det bør legges til CO2-kostnad (EU-kvoter ca 7 øre) og kostnader for fjerning av svovel og NOx. Ammoniakk er kanskje ikke så dyrt?

En kg ammoniakk slipp er ut 0 kg CO2 ved forbrenning (om det var det du lurte på). Om ammoniakken lages ved hjelp av naturgass blir bildet en annet. Men om ammoniakk skal brukes må det enten være basert på hydrogen fra elektrolyse eller hydrogen fra naturgass og CCS.

Jeg aner ikke hvor mye CO2 man slipper ut ved å lage Amoniakk via naturgass. Mulig at det er som hydrogen.

virkningsgraden vet jeg heller ikke. Syntetisk bensin klarer man med 50-60% virkningsgrad. Kjemisk energi/eletrisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da billigere og bedre for Yara å bruke hydrogen fra elektrolyse slik det opprinnelig skjedde enn fra naturgass med karbonfangst og lagring. Ikke all CO2 gassen fanges, og under utvinning, transport og lagring av naturgassen skjer det lekkasje av den meget sterke klimagassen metan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...