Jump to content

LaustadJ

Medlemmer
  • Content Count

    30
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

39 :)
  1. Det kan da ikke komme som noen overaskelse at Microsoft, Apple eller Google overvåker filene som blir lagret. De har nokså like vilkår om hva som er lov til å lagre i deres sky, og bryter du disse, da er det vanskelig å nå frem. Som flere påpeker, ha en back-up!
  2. LNG er nesten like ille som kullkraft når det gjelder CO2 utslipp, for gassen må komprimeres og kjøles ned for å bli flytende. Prisen på klimakvotene vil trolig øke betydelig etter hvert. Den vil kanskje komme opp på 1000 kr per tonn CO2 innen 2030, noe som vil gjøre hydrogen konkurransedyktig på dette tidspunktet. Da unngår en de store klimautslippene. Dette vil sete fiskeproduktene i et bedre lys.
  3. På de gunstigste stedene koster solkraft 15 øre per kWh. Hvis 1/6 av energien blir brukt til drivkraft til bilen, blir prisen på 90 øre. Det er da billig.
  4. Her bør alle legge godviljen til for å skape nye arbeidsplasser. La riggen bli basis for lakseoppdrett, og på toppen av riggen bygges det et flott hotell med fersk laks til middag med "nogo attåt". Slike borerigger kan også bli basis for flytende vindturbiner. Energien brukes til å produsere hydrogen, ammoniakk og e-fuel som samles på riggen og transporteres bort med skip.
  5. Det ble for dyrt å lagre den CO2 gassen som allerede er fanget på Mongstad i et anlegg til flere milliarder. Nå skal CO2 gass først fanges, deretter kjøles ned slik at den blir flytende før den transporteres ut til kysten, for så å fraktes med skip ut til lagringsstedet. Hvorfor blir ikke dette også for dyrt?
  6. Banken sier med med dette at den synes det er uansvarlig med oljeboring i et så sårbart område som Arktis. Det er flaut at et selskap som vi i hovedsak eier sammen har en helt annen mening.
  7. Hun får nok å stri med. Equinor spår en oljepris på 80 dollar fatet i 2030. På dette tidspunktet skal Norge og EU ha redusert klimautslippene med 40-50%. Vi ser hvordan det gikk i USA da Equinor bygde prosjekter på fantasipriser. Resultatet ble et tap på 200 milliarder.
  8. At vi gir fra oss hele privatlivet til NSA er det få som tenker på. Og hvem vet om Polstar sender data til kinesiske myndigheter. Når Norge prøvde seg på en smitteapp, ble det ramaskrik om personvernet, men at utenlandske stater kan følge med på hver meter du kjører, ser ikke ut til å bekymre noen. Jeg vil ikke ha noen "online" bil uansett merke, og iallefall ikke en med 200 millioner program linjer (?)
  9. CO2 er plantemat. Det er derfor CO2 førers inn i drivhus. Problemet er at mengden av CO2 i atmosfæren er altfor stort. I 1940 var den på 300 ppm, og nå er den på over 400 ppm. Alle seriøse forskere vet at høyere innhold av CO2 i atmosfæren fører til oppvarming av jorda. Havvannet er nå så varmt at f.eks. is i Antarktis som hviler på fjell under havnivået kan smelte. Da kan også is lenger inne raskere skli utover. Resultatet kan bli en stigning av havnivået på 3 m. Mange av verdens største byer vil få store problemer.
  10. Fremtidsløsningen er flytende vindturbiner og solkraft kombinert med litt lagring.
  11. Barentshavet er vårt Bermudatriangel. Der forsvinner både penger og prestisje. Utbyggingen utgjør en trussel mot sårbare livsformer, og den grønnfargen som vi egentlig ønsker å identifisere oss med skitnes til.
  12. Det er da billigere og bedre for Yara å bruke hydrogen fra elektrolyse slik det opprinnelig skjedde enn fra naturgass med karbonfangst og lagring. Ikke all CO2 gassen fanges, og under utvinning, transport og lagring av naturgassen skjer det lekkasje av den meget sterke klimagassen metan.
  13. Miljømessig kunne en tunnel eller bru mellom Horten og Drøbak vært mye mer energieffektivt. Men isteden velger man en løsning som gir en utrolig liten virkningsgrad per bil. Det du sparer individuelt er Elbilen som står stille i 50 min for å bli fraktet noen kilometer med en ferge. Ikke en løsningen som er veldig fremtidsrettet, men for all del, disse nye fergene er bedre enn om de foresatte med MGO som energi kilde.
  14. DNV GL skriver veldig bra, men det er ikke helt sammenheng med overskriften. Click bait fra TU?
×
×
  • Create New...