Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Leietager, ødelagt kjøleskap


bmwm

Anbefalte innlegg

Jeg leier en leilighet, kjøleskapet har blitt ødelagt. Har kontakta huseier for et par dager siden, han har sakt han skal "fikse" det. Det blir for dyrt å kjøpe et nytt kjøleskap + hjemlevering, kan heller ikke hente fra finn siden jeg ikke kjører lenger. Jeg gidder ikke å spise junkfood lenger. Det er både usunt, dyrt, og skummelt med tanke på corona. Jeg trenger kjøleskapet. Hva sier loven om dette? Hvor lang tid etter jeg har gitt beskjed må jeg vente før jeg evt kan kjøpe nytt kjøleskap og trekke det fra leia?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først; Les kontrakten og hva det står om vedlikeholdsplikt.

Ut fra hva jeg finner: https://www.ung.no/oss/bolig/320655.html

Så er det du som skal finne ut om reparasjon er dyrere enn å kjøpe nytt. Hvis det ikke er det, så skal visst du betale for reparasjon. Hvis det er dyrere å reparere, så skal utleier kjøpe nytt.

Du kan foreslå til utleier at du kjøper et eget kjøleskap (som da er -ditt-), mot at det ødelagte flyttes ut i en garasje eller bod tilhørende utleier. Da kan du enten ta med deg det nye kjøleskapet når du flytter, eller selge det på finn.no mot en reduksjon. Eller du kan tilby utleier å kjøpe det av deg når du flytter.

Å drive å reparere på gammel dritt viser seg alltid å være en dårlig affære. Kjøpte et kjøleskap for 3500 i ca 2008, det beholdt jeg gjennom 3 boforhold i 10 år og fikk solgt for 900 kr, kjøper hentet det på døra. Virket som det skulle. Men sørg for å kjøpe et -stillegående- kjøleskap.

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bmwm skrev (21 timer siden):

Jeg leier en leilighet, kjøleskapet har blitt ødelagt. Har kontakta huseier for et par dager siden, han har sakt han skal "fikse" det. Det blir for dyrt å kjøpe et nytt kjøleskap + hjemlevering, kan heller ikke hente fra finn siden jeg ikke kjører lenger. Jeg gidder ikke å spise junkfood lenger. Det er både usunt, dyrt, og skummelt med tanke på corona. Jeg trenger kjøleskapet. Hva sier loven om dette? Hvor lang tid etter jeg har gitt beskjed må jeg vente før jeg evt kan kjøpe nytt kjøleskap og trekke det fra leia?

Eg antek at du leigeavtalen inkluderer kvitevarer slik at du kan påberope deg ein mangel etter huseligelova?
Så lenge kjøleskapet stod der når du inngikk leigeavtalen så skal det følge med og fungere etter huseleigelova.

Husleigelova har ikkje eksplisitte fristar. Det som står i husleigelova § 2-10 er at retting skal skje innan rimeleg tid etter at det er framsatt krav om det.
Fungerande kjøleskap er såpass viktig for å kunne leve normalt i ei leiligheit at utleiger skal ha gode grunnar for at det skal gå særleg mykje lenger enn eit par dagar før kjøleskapet er bestilt. Deretter så må du nok akseptere litt leveringstid, men ikkje så mange dagane at utleigaren burde ha kjøpt kjøleskap hos nokon med raskare levering.
Om utleigaren ikkje utbetrar mangelen så kan du kreve dekt dine utgifter med å sjølv få utbetra mangelen (vanlegvis ved å trekke frå på neste husleige).

 

Det enklaste er å ta kontakt med utleiger og stille direkte krav om at du må få eit nytt kjøleskap så raskt som mogleg. Deretter bør du spørre kva utleigaren har fått gjort med saka. Dersom utleigaren har nedprioritert dette så kan du rett og slett spørre om du skal ordne dette sjølv. At du bestiller kjøleskap og heimlevering kan ofte være det mest praktiske også med tanke på at det er du som bur der og sannsynlegvis er den som må være heime for å ta imot kjøleskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ble mye frem og tilbake om hvem som skulle dekke kjøleskapet. Men etter at jeg viste til husleieloven og det at det står i kontrakten at hvitevarer inkl kjøleskap følger med, så ble vi enige om at huseier skal erstatte kjøleskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (44 minutter siden):

Er det virkelig sånn?
Så det er en fordel for utleiere å hive ut hvitevarer før utleie 

Det er ikke alle som gidder å leie uten hvitevarer. Så har sikkert eier betalt for hvitevarene på en eller annen måte, så det lønner seg nok ikke for utleiere å hive ut hvitevarene nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (3 timer siden):

Er det virkelig sånn?
Så det er en fordel for utleiere å hive ut hvitevarer før utleie 

Ja det er slik.

Om det er ein fordel for utleigaren å fjerne kjøleskapet som står i utleigeleiligheita vil være litt situasjonsavhengig. Ei leiligheit som blir leigd ut med kvitevarer vil fort være verdt litt meir enn ei heilt tom leiligheit. For utleigaren vil kostnaden med å bytte ut eit defekt kjøleskap kvart 15 år være langt mindre enn det ein får inn ekstra ved å leige ut med kvitevarer.

Ein anna grunn for at det er slik at etterlatte kvitevarer eller andre møblar følger med i leigeavtalen er at det skal være i utleigers interesse å fjerne ubrukelege gjenstandar før ein leiger ut. For sjølv om leigetakaren vil sette inn sitt eige kjøleskap så kan ikkje leigetakaren kaste det gamle kjøleskapet, og det er vanlegvis for lite plass til å ha to kjøleskap på eit kjøkken som ikkje har det som planlagt løysning.

 

Dersom ein utleigar har gamle møblar i ei utleigeleiligheit som utleigaren ikkje sjølv orker å kaste før leigetakaren flyttar inn, men som utleigaren heller ikkje vil ta ansvar for dersom dei blir øydelagte så er det rom for å avtale dette særskilt. Som til dømes ved å avtale at leigetakaren tek over eigarskapet til møbelet, eller ved å lage avtale om at leigetakar får låne møbelet kostnadsfritt men kan når som helst gi beskjed om at utleiger må kome å hente møbelet, eller liknande form for avtale.

Lenke til kommentar

Mine foreldre leier ut en sokkelleilighet delvis møblert (TV etc.), men med klausulen om at dersom noe blir ødelagt i løpet av leieforholdet, så er ikke dette å regne som inkludert i møblementet lenger. Dvs. at møblene står der til de er ødelagte/utslitte, og da er det opp til evt. leietaker å skaffe nytt om h*n vil ha.

Lenke til kommentar
ovstebo skrev (44 minutter siden):

Mine foreldre leier ut en sokkelleilighet delvis møblert (TV etc.), men med klausulen om at dersom noe blir ødelagt i løpet av leieforholdet, så er ikke dette å regne som inkludert i møblementet lenger. Dvs. at møblene står der til de er ødelagte/utslitte, og da er det opp til evt. leietaker å skaffe nytt om h*n vil ha.

Denne avtalen fungerer sikkert greit nok i praksis, men den avtalen er litt problematisk ettersom det blir opent for tolkning om kven som eigentleg eig møblane, altså kven som avgjer når møbelet er så øydelagt eller utslitt at det kan kastast.
Av praktiske hensyn er det vanlegare å avtale at leigetakaren får råderetten over møblane og sjølv kan velge om leigetakaren vil bruke møblane under leigetida, om leigetakar vil sette igjen møblane til neste leigetakar ved utflytting, eller om leigetakaren kastar møblane på dag 1 for å få plass til sine eigne møblar.
Den avtalen som dine foreldre har opner for at leigetakaren når som helst kan kaste TVen for å få plass til leigetakaren sin nye TV under påskudd av at den gamle TVen var utslitt eller øydelagt. Om dine foreldre ikkje vil eige TVen som står i leiligheita så er det betre å være tydeleg på at leigetakaren kan få TVen om leigetakaren vil ha den, og dersom leigetakaren takkar nei så kan dine foreldre velge om dei hentar TVen eller kastar den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 29.4.2020 den 11.00):

Denne avtalen fungerer sikkert greit nok i praksis, men den avtalen er litt problematisk ettersom det blir opent for tolkning om kven som eigentleg eig møblane, altså kven som avgjer når møbelet er så øydelagt eller utslitt at det kan kastast.
Av praktiske hensyn er det vanlegare å avtale at leigetakaren får råderetten over møblane og sjølv kan velge om leigetakaren vil bruke møblane under leigetida, om leigetakar vil sette igjen møblane til neste leigetakar ved utflytting, eller om leigetakaren kastar møblane på dag 1 for å få plass til sine eigne møblar.
Den avtalen som dine foreldre har opner for at leigetakaren når som helst kan kaste TVen for å få plass til leigetakaren sin nye TV under påskudd av at den gamle TVen var utslitt eller øydelagt. Om dine foreldre ikkje vil eige TVen som står i leiligheita så er det betre å være tydeleg på at leigetakaren kan få TVen om leigetakaren vil ha den, og dersom leigetakaren takkar nei så kan dine foreldre velge om dei hentar TVen eller kastar den.

Ja, jeg ser jo at det er noen problemstillinger her. De har selv avskrevet alt av møbler i leiligheten, så tror ikke det gjør så mye for dem om det blir ødelagt. Var bare møbler som stod der fra når mine søsken bodde der før de flyttet ut. Jeg husker ikke helt ordlyden, men mener den er ganske klar på at når noe blir ødelagt skal det varsles og vises, og så blir det fjernet av mine foreldre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...