Gå til innhold

Selger trakk seg - dekningskjøp?


Anbefalte innlegg

0laf skrev (6 minutter siden):


Nå har jo selger allerede en gang betalt tilbake til pengene, så nei, selger trenger ikke bevise at noe er sendt.

I og med at det ikke virker som om det er avtalt noe spesifikt om frakt, kan selger legge frem en kvittering på noen frimerker, å hevde at varen er sendt uten sporing, og dersom den ikke kom frem, så er det kjøpers problem, ettersom det alltid er kjøper som er ansvarlig for frakten i kjøp mellom private, dermed kan selger også beholde pengene, uavhengig av hva som skjer.

Selger har hevdet at varen kom i retur på grunn av feil adresse, kjøper har ikke oppgitt noen ny adresse, det er rimelig å anta at selger kan avlyse kjøpet på grunnlag av at adressen er feil, å selge til noen andre.
Det er ikke slik at selger skal behøve å betale frakt gjentatte ganger for noe som ikke kommer frem, ei heller at selger skal måtte legge frem bevis for alt mulig, pengene er tross alt betalt tilbake.

Det virker også som om prisen var urimelig lav, og at selger hadde gjort en feil, urimelige avtaler er ugyldige, og må ikke overholdes.

Det er kjipt å bli svindlet, altså når noen tar pengene å ikke sender noe, her har ikke det skjedd, trådstarter har fått tilbake pengene, men ønsker nå å stå på sin rett til å kjøpe til avtalt pris, enten av selger, eller ved dekningskjøp, den retten har man generelt, men jeg kan se for meg en rekke scenarioer hvor selger ville vunnet denne saken i en rettsinstans.

Det er ikke alltid så enkelt som man tror å være "vanskelig", men det får være opp til hver enkelt, vil man bruke tid og penger på å dra en slik fillesak ut i all evighet, i stedet for å bare kjøpe samme varen et annet sted, selv om prisen blir høyere, så kjør på.

Les HI. Adressen er korrekt, og jeg har ikke fått noen kvittering på frimerker eller at pakken har gått i retur. 

Selger må vel kunne dokumentere at h*n har forsøkt å holde sin del av avtalen for å kunne heve kjøpet? Dessuten var det én virkedag mellom selger sendte pakken og hevdet å ha fått den i retur, jeg finner det helt usannsynlig

Jeg har lest gjennom noen gamle vedtak i Forbrukerklageutvalget, er ganske sikker på at jeg ville vinne gjennom her.

Selv har jeg solgt 80-90 ting på Finn i løpet av de siste månedene, og dersom jeg sender pakker uten sporing tar jeg alltid bilde av den adresserte pakken på postkontoret sammen med kvitteringen. Da kan jeg sannsynliggjøre at pakken er sendt, dersom det skulle oppstå problemer.

Her kan ikke selger dokumentere noe leveringsforsøk i det hele tatt, og historien fremstår som usannsynlig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke at du vinner fram her, men jeg håper at du tar dette videre av prinsipp. Jeg er så drittlei alle de kreative selgerne som skal prøve å tyne ut mest mulig penger fra hver eneste handel og at man står fritt til å avbryte handelen om noen byr en 50-lapp mer enn deg.

Lenke til kommentar
kha skrev (2 minutter siden):

Nettet er fullt av folk som selger ting de aldri sender, varer som er i en langt dårligere tilstand enn de påstod, fake varer++ Der folk faktisk blir svindlet.

Du har gått glipp av et godt kjøp. Selger tilbakeførte pengene uoppfordret og raskt, ja det er bittert og du må gjerne prøve å presse selger til å stå ved avtalen, men ikke belast det offentlige med en slik fillesak. De må fokusere all tid og resurser på folk som svindler.

Vel, det er gjort en kjøpsavtale. Jeg selger mye på Finn selv, og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har gjort kjøpsavtaler med folk som har trukket seg uten grunn. Vanligvis trekker jeg på skuldrene over det, men jeg kjenner at jeg blir litt lei av folk som er useriøse og ikke forstår at kjøpsavtaler er bindende.

Denne gangen tenkte jeg faktisk å gjøre noe med det. Det har vært noen slike saker tidligere, og de har fått oppmerksomhet i media. Det har en preventiv effekt, og gjør at markedsplassene våre blir tryggere. Man skal ha gode årsaker for å heve et kjøp, også når avtalen blir gjort mellom to privatpersoner.

I påsken har jeg sittet hjemme åtte(!) ganger og ventet på folk som ikke har møtt opp som avtalt for å hente og betale for varer de har avtalt å kjøpe av meg. Alle avtalene var gjort dagen før, så det har ikke noe med Korona å gjøre. Du kan si at det var denne saken som fikk begeret til å renne over.

Jeg tror at alle som gidder å ta slike saker videre gjør fellesskapet en tjeneste - jeg betaler jo en egenandel for å gjøre det, som overstiger varens pris. Dersom ingen tar tak i disse sakene, blir det heller ingen bedring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjør på!

Gebyret til forliksrådet er vel 1300'ish nå, så det er altså snakk om noe som er billigere enn det, som du ønsker å gå videre med, selv om du har fått refundert pengene.

Som nevnt, det er deg som er ansvarlig for frakt, kommer ikke pakken frem til din adresse, uavhengig av om den er riktig eller ikke, så er det faktisk ikke selgers problem, men ditt.

Du skriver også at du ikke finner samme vare brukt, og at prisen ville være 8-9 ganger høyere, det tyder på at prisen var urimelig lav, og avtalen kan være ugyldig helt fra starten av, det er absolutt ingen garanti for at du vinner dette, men i forliksrådet vet man aldri hva som skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en mistanke om at denne saken må gå forliksrådet -> forbrukerklageutvalget før dette løser seg. Med mindre det er åpenbart at prisen var latterlig lav så har du en god sak. Kan godt hende at du fremdeles har en god sak selv med urimelig lav pris fordi selger ikke har lagt dette som grunn for å heve kjøpet. Du må forvente at det tar rundt 12-24 måneder før saken er ferdig behandlet i både forliksråd og forbrukerklageutvalg.

Endret av vara
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...