Gå til innhold

Skipsingeniør Leif satser på elektrisk rib. Den har en motor med 800 lydløse hester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda, å pakke en sterk el-motor under dekslet til en fossil sådan går sikkert bra.

Dette er tenkt til en rib til fiskeoppdrett, og begrenser markedet. Aner hvorfor...

 Dette er for oppdrettere som vil profilere seg i miljøsammenheng(ligger i tiden). 

De kan ha forutsigbarhet med tanke på fartsområde og ladeinnfrastruktur, og er sikkert betalingsvillige nok.

For dette kan bli lite egnet for "ut på tur" folket.

Unntatt de som har tenkt å bare bruke båten på faste områder, og har faste turmål.

Kjedelig og dyrt(?)

Dette handler om batteri og lading for n-te gang.

Endret av KjeRogJør
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (4 timer siden):

Joda, å pakke en sterk el-motor under dekslet til en fossil sådan går sikkert bra.

Dette er tenkt til en rib til fiskeoppdrett, og begrenser markedet. Aner hvorfor...

Oppdrettere som vil profilere seg i miljøsammenheng(ligger i tiden), og kan ha forutsigbarhet med tanke på fartsområde og ladeinnfrastruktur er sikkert betalingsvillige nok.

For dette kan bli lite egnet for "ut på tur" folket.

Unntatt de som har tenkt å bare bruke båten på faste områder, og faste turmål.

Kjedelig og dyrt(?)

Dette handler om batteri og lading for n-te gang.

Ja da, rekkevidden kunne vært bedre. Men hva så? Et sted må man begynne. Dette er bare starten. Tror du utviklingen innenfor batteriteknologi vil stå stille i årene fremover? Som vi lærte på Ingeniørhøyskolen: Alt er mulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!
For 15 år siden var jeg i en lignende diskusjon på foto.no. En av nestorene på forumet der hevdet at det ikke var mulig å lage en bildebrikke på mer enn 8 Mpixels (Canon hadde nettopp lansert sitt imponerende speilrefleks proffkamera Canon EOS 1Ds med pris på kr 45 tusen). Det var fysisk umulig, hevdet han, hullene til hvert pixel ville bli for små til at tilstrekkelig lys ville slippe inn (bildebrikken var på 24x36mm). Han var skikkelig sta, ble litt ufin og snakket nedlatende til en fersking på forumet som meg. Men jeg hevdet det motsatte. Nå har vi mobilkameraer med bittesmå bildebrikker med mye større oppløsning. Det har vært en enorm utvikling.
Slik vil det gå med batteriteknologien også. Man må få snøballen til å rulle, skape etterspørsel, finne et marked. Så er man i gang. Joda, målgruppen vil bli smal i starten. Og så vil den gradvis bli større etterhvert. Om fem-ti år har man batterier med dobbel tetthet av det man har i dag. Da bytter jeg med glede ut den 4-takts Yamaha 150HK som sitter bakpå vår Yamarin 61CC (21 fots skjærgårdsjeep som planer lett i 12-13 knop og har toppfart på 48 knop). En bråkebøtte (bortsett fra på tomgang og i dorgefart), men en fantastisk båt. Tenk å suse ut en speilblank Geirangerfjord tidlig en morgen - nesten helt lydløst! Høre lyden av fossene i fjellsidene, fuglesangen og bare et lite sus fra vannet mot båtsiden....
Jeg brukte båten nesten hver dag sist sommer (når været var sånn ok). Men hvor langt kjørte jeg i gjennomsnitt? Tja, når jeg tenker etter så var det mellom 5 og 10 nautisk mil (tur/retur Geiranger - De Syv Søstre/Brudesløret). Kunne derfor fint ha byttet til elmotor i dag, egentlig! Fysj, nå fikk jeg noe skikkelig lyst til å sjøsette båten. Bra våren er like rundt hjørnet! :)

Ps: Hvis Evoy trenger en prøvekanin så er det bare å si ifra!

Endret av kromatisk aberrasjon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor de alltid må elektrifisere noe som er vanskelig og i mangen tilfeller trenger man bare 2min med kalkulator for å se realitetene i.

Lag heller en eletrisk mobilkran, eletrisk traktor, eletrisk kjølekontainere , eletrisk søppelbil, mulighetene er mye større der forbrenningsmotorer er lite effektive og vekten ikke kritisk. En eletrisk frittfall livbåt som kun skal frakte evakuerte bort fra en brennende plattform eller skip kan sikkert funke. Elektriske hurtigbåter,fly og helikopter er ikke noe man starter med før batterier er halvparten så tunge som i dag. 

Alle vil ønske seg en eletrisk båt men en planende Båt motstand er proporsjonal med vekta. Det samme gjelder for fly. Biler er ikke sammenhengen like sterk og egner seg bedre.

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (4 timer siden):

Forstår ikke hvorfor de alltid må elektrifisere noe som er vanskelig og i mangen tilfeller trenger man bare 2min med kalkulator for å se realitetene i.

Lag heller en eletrisk mobilkran, eletrisk traktor, eletrisk kjølekontainere , eletrisk søppelbil, mulighetene er mye større der forbrenningsmotorer er lite effektive og vekten ikke kritisk. En eletrisk frittalende livbåt som kun skal frakte evakuerte bort fra en brennende plattform eller skip kan sikkert funke. Elektriske hurtigbåter,fly og helikopter er ikke noe man starter med før batterier er halvparten så tunge som i dag. 

Alle vil ønske seg en eletrisk båt men en planende Båt motstand er proporsjonal med vekta. Det samme gjelder for fly. Biler er ikke sammenhengen like sterk og egner seg bedre.

Kan stemme det, at effektbehov er linært med vekt for båt.

 

Båten i linken er 118 fot, går 60 knop i 5 timer med 16 800 hestekrefter (ca 160 hester pr tonn da den fulltanket veg litt mer en 100 tonn, 95 tonn half loade 11 000 liter), og har rekkevidde 560 km (2 800 km i 9 knop). Hvor tungt et batteri på 62 500 kWt blir er ikke lett å si.......

 https://en.wikipedia.org/wiki/118_WallyPower

 

Seier vi batteri veg 5 kg/kWt ferdig pakket og rigget, blir det 312 500 kg med batterier. Som vi ser er vekten da blitt 4 ganger så høg, og det er selvsagt også energiforbruket blitt (netto på drivaksel). Om vi så får 2 gangeren på  batteri energi i forhold til vekt kommer vi dårlig ut, 3-5 gangeren nja da....

Dette forholdet gjeld alle planende båter uansett vekt.

 

22 000 liter diesel (parafin) er ca 18 700 kg => Så lesser vi inn 3 740 kWt batteri (holder vekta) kan vi kjøre i knappe 18 minutter med batteri, eller ca 6 % av det vi kan med diesel som energibærer. Slakker vi på «stømmen» så vi bare gjør 9 knop (50 fot seglbåtfart) kommer vi hele 167 km som er nesten hele Sognefjorden på gode 10 timer.

 

Svært rent og pent design synest eg, og dei har noen greie på 52 fot for de mindre bemidlede. Ikke for det, treng Du plassen kjøp 58 foteren, for overbygg til de sure dager er bare å bestille/ klipse på.

https://www.wally.com/wally-is/heritage/118-wallypower.html

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

RIB til turister og oppdrett er jo kjempegode bruksområder. Det er ikke langt mellom merdene og det er ikke så langt cruiseturistene eller utdrikkingslaget skal heller. Her kan et par nisjeprodusenter få utfolde seg og konkurrere fram de innovative løsningene som vil gjøre elbåter mye bedre og mer praktiske enn dagens fossiler, mens batteriteknologien går sin gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
OlaML skrev (37 minutter siden):

RIB til turister og oppdrett er jo kjempegode bruksområder. Det er ikke langt mellom merdene og det er ikke så langt cruiseturistene eller utdrikkingslaget skal heller. Her kan et par nisjeprodusenter få utfolde seg og konkurrere fram de innovative løsningene som vil gjøre elbåter mye bedre og mer praktiske enn dagens fossiler, mens batteriteknologien går sin gang.

Elektriske båter har jo hatt tid nok på seg. Bergen hadde 8 batteri eletrisk ferger for 120år siden. Den funket fint i mangen år. Ubåter har hatt det i minst 100år. 

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/12/2020 at 12:44 AM, kromatisk aberrasjon said:

Ja da, rekkevidden kunne vært bedre. Men hva så? Et sted må man begynne. Dette er bare starten. Tror du utviklingen innenfor batteriteknologi vil stå stille i årene fremover? Som vi lærte på Ingeniørhøyskolen: Alt er mulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!
For 15 år siden var jeg i en lignende diskusjon på foto.no. En av nestorene på forumet der hevdet at det ikke var mulig å lage en bildebrikke på mer enn 8 Mpixels (Canon hadde nettopp lansert sitt imponerende speilrefleks proffkamera Canon EOS 1Ds med pris på kr 45 tusen). Det var fysisk umulig, hevdet han, hullene til hvert pixel ville bli for små til at tilstrekkelig lys ville slippe inn (bildebrikken var på 24x36mm). Han var skikkelig sta, ble litt ufin og snakket nedlatende til en fersking på forumet som meg. Men jeg hevdet det motsatte. Nå har vi mobilkameraer med bittesmå bildebrikker med mye større oppløsning. Det har vært en enorm utvikling.
Slik vil det gå med batteriteknologien også. Man må få snøballen til å rulle, skape etterspørsel, finne et marked. Så er man i gang. Joda, målgruppen vil bli smal i starten. Og så vil den gradvis bli større etterhvert. Om fem-ti år har man batterier med dobbel tetthet av det man har i dag. Da bytter jeg med glede ut den 4-takts Yamaha 150HK som sitter bakpå vår Yamarin 61CC (21 fots skjærgårdsjeep som planer lett i 12-13 knop og har toppfart på 48 knop). En bråkebøtte (bortsett fra på tomgang og i dorgefart), men en fantastisk båt. Tenk å suse ut en speilblank Geirangerfjord tidlig en morgen - nesten helt lydløst! Høre lyden av fossene i fjellsidene, fuglesangen og bare et lite sus fra vannet mot båtsiden....
Jeg brukte båten nesten hver dag sist sommer (når været var sånn ok). Men hvor langt kjørte jeg i gjennomsnitt? Tja, når jeg tenker etter så var det mellom 5 og 10 nautisk mil (tur/retur Geiranger - De Syv Søstre/Brudesløret). Kunne derfor fint ha byttet til elmotor i dag, egentlig! Fysj, nå fikk jeg noe skikkelig lyst til å sjøsette båten. Bra våren er like rundt hjørnet! :)

Ps: Hvis Evoy trenger en prøvekanin så er det bare å si ifra!

Jeg synes sammenligningen mellom bildebrikker og batterikjemi er ganske irrelevant.

Batterikjemi har det vært forsket på kontinuerlig i decennier. Teknologien har kommet svært langt slik at utviklingen når det gjelder energitetthet nå går svært sakte. Det er litt større fremskritt når det gjelder holdbarhet, produksjonskostnad og sikkerhet.

Når digital fotografering startet var bildebrikker noe helt nytt såvidt jeg vet og det var en rivende utvikling. Idag er bildebrikker moden teknologi også og det er hovedsaklig på miniatyrisering at det skjer mye.

De beste lipo cellene idag tar 15 ganger så mye plass og veier 50 ganger mer enn bensin. Så en elektrisk kosesnekke eller elektrisk motor i en liten seilbåt hvor batteriene kan være i kjølen er absolutt interessant. Men for en typisk fritidsbåt tror jeg ikke det finnes betalingsvilje for å enten å øke vekten eller redusere rekkevidden dramatisk...

 

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (6 timer siden):

Jeg synes sammenligningen mellom bildebrikker og batterikjemi er ganske irrelevant.

Batterikjemi har det vært forsket på kontinuerlig i decennier. Teknologien har kommet svært langt slik at utviklingen når det gjelder energitetthet nå går svært sakte. Det er litt større fremskritt når det gjelder holdbarhet, produksjonskostnad og sikkerhet.

Når digital fotografering startet var bildebrikker noe helt nytt såvidt jeg vet og det var en rivende utvikling. Idag er bildebrikker moden teknologi også og det er hovedsaklig på miniatyrisering at det skjer mye.

De beste lipo cellene idag tar 15 ganger så mye plass og veier 50 ganger mer enn bensin. Så en elektrisk kosesnekke eller elektrisk motor i en liten seilbåt hvor batteriene kan være i kjølen er absolutt interessant. Men for en typisk fritidsbåt tror jeg ikke det finnes betalingsvilje for å enten å øke vekten eller redusere rekkevidden dramatisk...

 

Vi har ca 600 000 fritidsbåter i norge som bruker i snitt 450 liter hvær i sesongen.

Værtfall dei som bruker bensin og betaler samme pris som biler kan enkelt gå over til å kjøre på metanol eller en eller annen form for biofuel uten avgifter, helt opp til 15 kr/liter inkl MVA.

 

Siden vi har infrastruktur for batterilading på land er det enklest at båten er et amfibium. Og da kan den også brukes som bobil, ekstra hytte og forskjellig.

Når man kjører på veg bruker man bare 10% av energien (eller 20% om det er foiler man bruker), så lange etapper kan takes dær. 2 tonn batteri er billigere og lettere enn 10 - 20 tonn for å si det slik. (No snakker eg om en + 9 meter, over 30 fot)

735745084_2016-12-3020_17_38.thumb.jpg.e20fa1aa2be31663f0c7c0ef4de53584.jpg

 

Om 5 år burde det være åt å kome til en grei pris. Selv eg klarer å lage dette, men det er jo avhengig av volum (og en type kapital som vi i norge ikke har) + 10 000 i året for den enkelte utgave. Markedet er jo langt over 100 000 enheter i året.

 

Så kva kan vi tro om energiforbruket på noe som veg 7,5 tonn. Ref en tesla semi:

https://itavisen.no/2019/08/16/tesla-semi-overgar-forventninger-om-rekkevidde-nesten-fullastet/

Om vi seier 10 gangeren i forhold til person-bil for en 40 tons semi (0,35 personbil 3,5 lastebil, lett på foten) 1,2 kWt personbil og 12 kWt lastebil pr 10 km. Et batteri på 120 kWt gir da 120 km på semien (batteristørelse som på riben i artikkel)

Amfibiet med som bare veg 7,5 tonn kan man anta 1/2 forbruket, så har vi da 360 kWt vil man gjøre 720 km på veg. Likeledes vil man ha 72 kW (ca 100 hp) å kjøre med på sjø i 5 timer, og burde kunne klare 12 knop som er en distanse på 60 nautiske mil (111 km)

 

Ser vi på hva Tesla vil ha for å øke rekkevidde fra (475 km - 800 km) 325 km (390 kWt) så er det ca 300 000 NOK. Så batterier koster ca 1000 kr kWt i dag hos Tesla, ferdig pakket inkl MVA.

 

Eg skulle gjærne nevnt et godt døme, men eg ville bare bli sensurert...., her på TU

Men eit dikt må da kunne toles.

 

TERSKLER 

Nød...
Gir kunst

Kunst...
Gir ting
Ting...
Gir lidenskap

Lidenskap...
Gir nød
Nød... Kan ikke kjøpes. 

 

Man snakker altså om størrelser som Kongsberg Gruppen om man skulle ha tjangs om å lage noe slikt i norge. Ikke fordi dei har teknologi eller kapasitet, men fordi dei har tilgang på kapital.

Er litt som Bavaria Boate/Yacht: Dei sa vi bygger ikke noe vi ikke får solgt mer en 2 000 stykker av. Prisen gikk ned til 1/3 del av svensk produksjon og kvaliteten opp.

2 000 i året er for lite, man lager bare til markedet for andre, se på volumet til Tesla. Dei øker og dei må øke, og har 40 000 mill i kontanter.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
7 hours ago, 6RCURCGB said:

Jeg synes sammenligningen mellom bildebrikker og batterikjemi er ganske irrelevant.

Batterikjemi har det vært forsket på kontinuerlig i decennier. Teknologien har kommet svært langt slik at utviklingen når det gjelder energitetthet nå går svært sakte. Det er litt større fremskritt når det gjelder holdbarhet, produksjonskostnad og sikkerhet.

Haha, nei.  Berre sjå korleis bilbatteria har utvikla seg dei siste ti åra.  Utviklinga går veldig fort.

7 hours ago, 6RCURCGB said:

De beste lipo cellene idag tar 15 ganger så mye plass og veier 50 ganger mer enn bensin. Så en elektrisk kosesnekke eller elektrisk motor i en liten seilbåt hvor batteriene kan være i kjølen er absolutt interessant. Men for en typisk fritidsbåt tror jeg ikke det finnes betalingsvilje for å enten å øke vekten eller redusere rekkevidden dramatisk...

Heller ikkje ei god samanlikning, for bensinen kan berre brukast ein gong og med dårleg verknadsgrad.  Batteriet kan brukast fleire tusen gonger.

 

Eg trur ikkje bruksmønsteret til dei fleste fritidsbåtar tilseier at rekkjevidda på batteri er noko problem.  Tvert imot kan det vere god økonomi i det, og ikkje minst er det fint å kunne køyre fort med båt og samstundes kunne føre ei uanstrengt samtale med andre ombord.  Ta med eit bensinaggregat dersom du har tenkt deg på ein veldig lang tur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (21 minutter siden):

Haha, nei.  Berre sjå korleis bilbatteria har utvikla seg dei siste ti åra.  Utviklinga går veldig fort.

Heller ikkje ei god samanlikning, for bensinen kan berre brukast ein gong og med dårleg verknadsgrad.  Batteriet kan brukast fleire tusen gonger.

 

Eg trur ikkje bruksmønsteret til dei fleste fritidsbåtar tilseier at rekkjevidda på batteri er noko problem.  Tvert imot kan det vere god økonomi i det, og ikkje minst er det fint å kunne køyre fort med båt og samstundes kunne føre ei uanstrengt samtale med andre ombord.  Ta med eit bensinaggregat dersom du har tenkt deg på ein veldig lang tur.

Prisen på batteripakken er vel største hinderet her. Den var astronomisk. Om jeg hadde montert et 100kwh batteri i min båt ville jeg kunne fjernet 300kg motor og 150kg fuel ved full tank. Det hadde gitt meg ca 1,5 time med 20 knop. Et problem er prisen på batteri om man vil kjøpe dem som privatperson. Et slikt lite batteri som veier 45gram har ca 12wh og koster 35kr PR stykk.ville ha kostet meg 290tusen. Så skal det bygges kraft elektronikk osv. 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (42 minutter siden):

Haha, nei.  Berre sjå korleis bilbatteria har utvikla seg dei siste ti åra.  Utviklinga går veldig fort.

Heller ikkje ei god samanlikning, for bensinen kan berre brukast ein gong og med dårleg verknadsgrad.  Batteriet kan brukast fleire tusen gonger.

 

Eg trur ikkje bruksmønsteret til dei fleste fritidsbåtar tilseier at rekkjevidda på batteri er noko problem.  Tvert imot kan det vere god økonomi i det, og ikkje minst er det fint å kunne køyre fort med båt og samstundes kunne føre ei uanstrengt samtale med andre ombord.  Ta med eit bensinaggregat dersom du har tenkt deg på ein veldig lang tur.

Der var Du, dog viste eg ikke heilt om eg skulle svare på dette inlegget. Har Du hørt på podkasten ?

 

120 kWt hadde dei på ribben og kom seg 50 km i 8 eller 25 knop (alt i mellom gir høgre forbruk). Dette gir 25 km fram og 25 km tilbake. Og batteripakken koster 120 000,-, det får Du mykje metanol for.

 

Har Du vært i en grei bil i litt fart, motor støy er ikke et problem og enda mindre i båt.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
kromatisk aberrasjon skrev (På 12.4.2020 den 0.44):

Ja da, rekkevidden kunne vært bedre. Men hva så? Et sted må man begynne. Dette er bare starten. Tror du utviklingen innenfor batteriteknologi vil stå stille i årene fremover? Som vi lærte på Ingeniørhøyskolen: Alt er mulig. Det umulige tar bare litt lenger tid!
For 15 år siden var jeg i en lignende diskusjon på foto.no. En av nestorene på forumet der hevdet at det ikke var mulig å lage en bildebrikke på mer enn 8 Mpixels (Canon hadde nettopp lansert sitt imponerende speilrefleks proffkamera Canon EOS 1Ds med pris på kr 45 tusen). Det var fysisk umulig, hevdet han, hullene til hvert pixel ville bli for små til at tilstrekkelig lys ville slippe inn (bildebrikken var på 24x36mm). Han var skikkelig sta, ble litt ufin og snakket nedlatende til en fersking på forumet som meg. Men jeg hevdet det motsatte. Nå har vi mobilkameraer med bittesmå bildebrikker med mye større oppløsning. Det har vært en enorm utvikling.
Slik vil det gå med batteriteknologien også. Man må få snøballen til å rulle, skape etterspørsel, finne et marked. Så er man i gang. Joda, målgruppen vil bli smal i starten. Og så vil den gradvis bli større etterhvert. Om fem-ti år har man batterier med dobbel tetthet av det man har i dag. Da bytter jeg med glede ut den 4-takts Yamaha 150HK som sitter bakpå vår Yamarin 61CC (21 fots skjærgårdsjeep som planer lett i 12-13 knop og har toppfart på 48 knop). En bråkebøtte (bortsett fra på tomgang og i dorgefart), men en fantastisk båt. Tenk å suse ut en speilblank Geirangerfjord tidlig en morgen - nesten helt lydløst! Høre lyden av fossene i fjellsidene, fuglesangen og bare et lite sus fra vannet mot båtsiden....
Jeg brukte båten nesten hver dag sist sommer (når været var sånn ok). Men hvor langt kjørte jeg i gjennomsnitt? Tja, når jeg tenker etter så var det mellom 5 og 10 nautisk mil (tur/retur Geiranger - De Syv Søstre/Brudesløret). Kunne derfor fint ha byttet til elmotor i dag, egentlig! Fysj, nå fikk jeg noe skikkelig lyst til å sjøsette båten. Bra våren er like rundt hjørnet! :)

Ps: Hvis Evoy trenger en prøvekanin så er det bare å si ifra!

At utviklingen bringer ting fremover vet også jeg.

Trenger ikke din utdannelse for å skjønne dette.

Men ingen, heller ikke du kan gi løfter for fremtiden, om, når, og hvilke løsninger som vil vere klare til å benyttes.

Derfor må vi også leve i nuet, noen av oss, mens vi venter.

Dette vet du nok også, selv om det var litt nedlatenhet å spore i din kommentar.?

Endret av KjeRogJør
  • Liker 1
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (7 timer siden):

At utviklingen bringer ting fremover vet også jeg.

Trenger ikke din utdannelse for å skjønne dette.

Men ingen, heller ikke du kan gi løfter for fremtiden, om, når, og hvilke løsninger som vil vere klare til å benyttes.

Derfor må vi også leve i nuet, noen av oss, mens vi venter.

Dette vet du nok også, selv om det var litt nedlatenhet å spore i din kommentar.?

Det Canon kameraet som er nevnt var på 11 Mpixel, og er nu 18 år seinere 20 Mpixel, til samme nåverdipris på 85 000,-

Årsaka til at man ikke vil ha så mykje (mange små) oppløysing er at man får støy når man har lite lys, og for proffene tel dette mykje. Dei er flinke til å bedømme hva dei skal ha med og har rikelig utstyr, og klarer seg med mindre beskjering men lys må dei ha.

 

Selv kjem eg vel til å kjøpe et 5 år gammelt brukt (på finn) Sony A7 ii (ii står for andre utgave) med 24 Mpixel til ca 5 500,- (nypris 11 000). Både 12 og 42 Mpixel av same modell koster rundt 23 000 og en må opp i 14 - 16 000,- brukt.

 

Årsak til valg, lett, lite og noe lunde bra automatikk (trur Eg), og noe lunde linse utvalg til en for meg OK pris. Likeledes vil eg måtte finne ut kva hurtigtastene kan brukes til, har bare 1 hand.

Linsen eg vurderer å kjøpe først er en 18 mm f/2,8, til 3 300,-. Dette for å få med nok (100 grader), spesielt innendørs og fordi eg liker min 20 mm (90 grader, og som går til 1 200 mm (5,6 kroppfaktor)) som eg har på mitt compaktkamera, kjøpt som fjordårsmodell nytt til nette 2 000,- .

https://www.japanphoto.no/objektiv/sony-fatning/samyang-af-18mm-f-28-fe-for-sony-e

 

Resultatet blir da: Eg får over 20 ganger så mykje areal pr pixel (treng langt mindre lys), 50 % mer pixler å beskjere på (treng ikke mer en 8 Mpixel, stå att med 1/3 av areal) og en 2 år nyere modell til ca 9 000 inkl en 18 mm. Og 5 akse korigerende bildebrikke som er greit ved seinere linsekjøp.

 

 

Angåendes batteri til bil:

Har vi en dobling i forhold 2010, og hadde vi en dobling fra 2000 til 2010. Eg tviler på det.

Og vi skal være meget fornøgde om vi klarer en dobling innen 2030, men da er det avgjort hva angår bil og amfibie kjøretøy.

Det kan selvsagt bli en start for båt og fly, utover spesial og hipstere/radikale gruperinger med fletter.

 

Autonome småbusser som ikke treng parkering og kan ta 8-10 pasasjerer vil gjøre over 10 gangeren i forhold til batteribil miljømessig......

Dette veit dei som har brukt 100 000 000 millioner på dette, dei må og vil.

 

Matten er meget enkel om vi ser bort fra produktets produksjonskostnad:

I dag, på båt der energiforbruk er linært med vekt kan man si fosil/olje motor fremdrift klarer 40% effektivitet på aksel.

Er elektriskdrevet båt 80% effektiv kan den være dobbelt så tung, for strømmen kommer jo tross alt fra olje.

Så da er det bare å sette opp en formel for rekkevidde den kan ha pr i dag for å være CO2 positiv i forhold til fosilmotordrift.

Som nødagregat, ta nå med en gammel 9,9 hester påhengs m/lang stamme. Da gjør det intet om elektronikken er svidd heller.

Her linken til skroga eg trur dei bruker, tidligere «Rana Plast» om eg ikke tar feil. Og med produksjon av oppdrettsmærder og slikt, også i ultralyd sveiset PVC:

https://www.helgelandplast.no/Downloads/Polarcirkel/Polarcirkel Boats 8 EN.pdf

 

 

MBA hva er så det: Her der i mot, en mer tilpasset defenisjon til vår etter industrielle tid.

Management by A^3 (MBA^3 (Copyright meg)) :

* Access

* Adopting

* Accounting

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...