Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan ta litt tid før det kommer en orndtelig updata.. CPU'n ble ødlagt og jeg trenger pengene til ny. 'Egentlig liott "flaks" at den gikk nå, og ikke før, ettersom jeg har gebursdag om en uke og sikkert får noen peng da.

 

Jeg har hengt opp strikka som hd,n skal henge i, og montert uv-viftene. bildene kommer vell så fort jeg får meg ny cpu. Dette prosjektet kan da bli ganske langstrekt fordi jeg ikke har pumpe til vannkjølinga og må derfor kjøpe en slik, noe som kan ta litt tid før jeg får råd til (ettersom jeg går i 10'ne og ikke har jobb.)

 

For deres som lurer: cpu'n gikk i stykker mens jeg planslipte den. Jeg slipte med fint papir, og forsiktig, men plutselig la jeg merke til et lit , bittelite hull som gikk inn i hjørnet på cpu'n. :wallbash:

Lenke til kommentar
og effekten? CPU-overflaten er vel ganske grei... Det kan jo hende at jeg bare er dum...

 

Vis meg troverdige forbedringer på CPU-sliping, så skal jeg trekke meg tilbake i stillhet.

Du er sikkert ikke dum, og det er lov å være kritisk. Men la meg svare:

 

Jeg har ikke planslipt noen athlon prosessorer enda, men jeg kan jo si at jeg gikk fra 420mhz til 480mhz ved å planslipe min p2-333 tidlig i 1999....

 

Det er mindre å hente på dagens prosessorer, men *alle* vet at ekstremkjøling av f.eks p4 og radeon GPU med heatspreader i enkelte tilfeller fordrer 1200 våtpussepapir og i andre tilfeller komplett fjerning av heatspreader.

 

Det er ofte et søkk i slike innretninger, søkket fører til mellomrom, som enten blir fyllt av luft eller kjølepasta. Ingen av delene er optimale.

 

Jeg har sett på ganske mange athlon/duron prosessorer under div modder og lignende (tom med lupe) og det er ikke vanskelig å se at det er "lakk" eller noe oppå kjerna, som garantert er mulig å få planere.

Noen, tror det var palomino, hadde stepping printet i overflata på kjerna. Det sier seg selv at når du kan kjenne teksten med fingertuppen, så er det mulig å lage kjerneoverflata mere plan.

 

 

Og til sist vil jeg bare si: er man nøye og ekstrem, så er man nøye og ekstrem...

(btw, jeg planslipte L2 cachen på min p2-333, men er ikke like ekstrem nå lengre)

 

DrErling

Lenke til kommentar

Er enkelte tilfeller som har merka 5-7c forskjell(men det er fra uslipt cpu og kjøler, til begge er slipt..) merker nok 2-3c forskjell.. Nå er ikke akkurat mine temps reelle da jeg hadde gammel goop på kjøleribbe(brukt 5ganger, og tørka med hårføner :p ) og stygt lagt på på cpu.. men før hadde jeg 43.5c max load på cpu ved 240fsb og stock vcore(1.525), nå etter planslipinga(goopen har vært på i 12t) så har jeg 44c max load ved 250fsb og 1.575vcore..

 

F*** offtoppic da men..

Lenke til kommentar

Forklaringen holder for meg, Dr. Erling. All erfaring burde jo hindre meg i å være mistroisk til presisjonsarbeid. Når det er sagt, så setter jo en plansliping av cpu (har også sett på dem i lupe) store krav til resten av arbeidet..

 

Jeg beklager, Espen, for å ha sagt at det nesten var fortjent. :blush:

Lenke til kommentar
sliping av kjøler forstår jeg jo...

Neste gang du har et hovedkort for hånden, eller en p4 prosessor, eller en Athlon64 så ta et minibankkort og legg på langs oppå enten en av prosessorene eller f.eks northbrigde. Du ser antageligvis at søkket i midten er nærmere 1mm. Det er temmelig mye. Hvis man tar utgangspunkt i at søkket begynner helt ytterst mot kanten så kan man jo regne seg frem til hvor mange prosent av prosessorkjerna som har kontakt med kjøleribba. Det er ytterst få! ;)

 

Men jeg er med på det intuitive i det du sier. En kjøler ser man jo blir planere. Det er helt klart ikke lett å se at f.eks en liten barton eller t-bred blir planere av plansliping, men sjansen/muligheten er jo der.

 

Nå skal det sies at plansliping av prosessorer er værre og værre jo mindre den er, og XP-serien er nesten worst case scenario mht plansliping. Veeeeldig lett å ta kantene på kjerna.

 

DrErling

 

now, go to bed or go to BIOS ya all!!

überklokk!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...