Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Chieftech Water Mod

 

Tank:

 

Jeg hadde lite å gjøre nå og kjedet meg, jeg hadde lyst til å lage en casemods men hadde ikke penger... Jeg har lenge planlagt å kjøpe vannkjøling., men bestemte meg nå for å bygge deler av den. Her er da _tanken_ til vannkjølinga. Jeg ville ikke ha noen standard tank, og siden jeg er blitt lei av den standard fronten til chieftech kabinetenne kombinerte jeg disse moddene og lagnde en vanntank-front. Dette blir jo litt mer komplisert enn andre tanker ettersom jeg skal hå to vifter/viftehull som gårigjennom tanken.

 

Jeg tengnet ned noen skisser i riktige mål, og begynte og skjekke ut hvordan det var lettest å lage den. Så gikk jeg på glassmesteren og skaffet meg plexi (3mm tykkelse).

Jeg skaffet meg silikon i krystallklar versjon og satte i gang.

 

Planleggeningen:

 

Her er første skisse av hvordan jeg tenkte fronten av tanken skulle se ut:

planlegging1.jpg

 

Jeg tenkte da at fronten til chieftech toweret kom til å se ut noe alla dette:

planlegging2.jpg

 

Etter en tur innom glassmester og monter var jeg tilbake med plexi og silikon.

Her er tegningen blitt ogerført til plexi glasset:

tegnng1.jpg

Og her en litt mer nyaktig tegning med alle delene (nesten):

tegnng2.jpg

 

Da var det vel klart til å begynne utskjerningen. Jeg fant frem en stikksag, en borrmastkin, noen bor, og et fint blad til saga, og satte i gang.

 

Dlene som er skjært ut og pusset:

utskjert.jpg

 

Jeg glemte kanskje og si at grunnen til at jeg maskerte plexi plata med maskeringsteip før jeg begynte og tegne var at jeg fort fant ut at det ikke var så lett og tegne på den beskyttelsesplasten som var på den fra før, så det ble et lag maskeringsteip oppå det.

 

Da alle delene var skjært ut begynnte jeg å sette de sammen. Jeg har bare noen bilder mens alt untatt baksiden er satt på.(jeg er litt ivrig og glemmer å ta bilder når jeg først er i gang).

 

Bilder av tanken uten bakside:

liming1.jpg

 

liming4.jpg

 

liming8.jpg

 

 

 

 

 

Da var det klart til å begynne utskjeringen av baksiden til tanken. Jeg målte opp og skar ut en firkant.

Bakside som ligger løst oppå tank:

bakside1.jpg

 

 

 

 

 

Jeg måtte jo finne en måte å få vannet lett inn i tanken. og lette etter noen passende gjenger/korer. Jeg fant fort ut at en kolaflaske lett kunne brukes.

Avsaging av kork:

kork.jpg

Jeg fjernet deretter ringen rundt korken:

kork2.jpg

Da så den slik ut:

kork3.jpg

 

Jeg borret et passende hull og monterte gjengene på bakplata:

kork4.jpg

Og igjen:

kork5.jpg

 

 

 

 

Siden jeg ikke hade fått kommet meg til noen plass de solgte nipler enda, mått jeg prøve å finne noe jeg kunne bruke til det. Jeg fant et gammelt katoderør og fant ut at det var fullt brukelig, så det brukte jeg.

 

Har ikke fått tatt noen bilder av det enda, men de er montert.

 

 

Jeg har nå limt fast bakplata, så den ligger til tørk.

 

 

 

 

Til noen opplysninger kan jeg si at tanken ver tett, og lakk ikke noen ting. Den rommer 2,2dl vann. Jeg har bestilt to uv vifter som skal stå i de to viftehullene som er skåret ut i tankten.

 

Det vil komme mer seinger når bakplata har tørka, og kanskje montert.

Det kommer sannsyndligvis en hardisk kjøler også settervert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten update..

 

Her er det et bilde av nippelen jeg lagde av et gammelt katoderør:

nippel.jpg

 

Jeg legger også til et bilde til fra hvordan tanken var før bakplata ble montert:

front2.jpg

 

Her et bilde av toppen av baksiden av tanken (det er her du fyller på tanken og det er her vannent kommertilbake etter rundturen):

bakside_top.jpg

 

Her er tanken når bakplata er montert:

ferdig.jpg'

 

Legg merke til inngraveringen i bunnen (der det står: Water Mod):

gravering.jpg

(mye klarere og leselig i virkligheten enn på bilder)

 

Slik ser baksiden ut:

ferdig_bakside.jpg

(nippelen i bunnen er til pumpe, og den i toppen er inn, det er også påfylling i toppen)

 

 

Tror jeg kommer med montasje i morra. hvis ikke det skulle skje noe helt feil....

(må få en orndtelig vanntest når silikonen er helt tørr.

Lenke til kommentar

Da var jeg kommet til monteringen.

 

Det første jeg gjør der å skjære vekk de gamle rillene som var på fronten.

 

Bilder fra utskjærningen:

 

utskjering.jpg

 

utskjering2.jpg

 

utskjering3.jpg

 

utskjering4.jpg

 

utskjering5.jpg

 

 

Da jeg var ferdig men å fjerningen av rillene og hadde fått pusset den var det på tide å montere tanken på fronten. Jeg tok frem silikontuba og limte tanken godt fast.

 

Bilde fra tanken montert på fronten:

montert1.jpg

 

 

 

Jeg kunne ikke montere fronten på maskinen før jeg hadde skjert fekk deler av stålplata som er bak fronten på toweret. Først tok jeg og borret av popnaglene som holder festene til hdd-brønnene på plass og fjernet dem. Så skar jeg ut området som er streket opp på bilde under:

 

fjerning.jpg

 

 

 

Da jeg hadde fjernet den delen av stålplata jeg skulle satt jeg fronten på kassa og da så det slik ut:

 

Bilde 1:

montert3.jpg

 

Bilde 2:

montert4.jpg

 

 

Da begynte jeg på dekselet foran "5 1/4 brønnene". Det skal blir lagt inn plexi i. Jeg skal ut BARE selve plata som er imellom stripa som går rundt. Jeg beholdt oppstivelses greiene på baksiden slik at dekselet ikke skal bli alt for usolid/riggalaust.

 

Her er et par bilder av dekselet etter jeg var ferdig med å skjære vekk det jeg skulle. (de stripene som går på kryss, er de oppstivelses greiene)

 

Bilde 1:

cd-rom-deksel.jpg

 

Bilde 2:

cd-rom-deksel1.jpg

 

Jeg har ikke fått tid til å begynne med plexi plata som skal komme i cd-rom døra ennda, men det kommer ganske snart.

 

 

I morra kan det kanskje være jeg kan få kommet meg bort på blikkenslageren og få kjøpt meg en kobberplate, slik at jeg kan få laget hdd brønner, som jeg siden/snart skal vannkjøle. Så dette vil også komme ut her ettervert.

 

Begynner bli ganske lai av å skrive nå. Jeg skrev hele dette innlegget først en gang. og da jeg postet det, feila databasen på forumet. Så jeg har nå skrevet allt to ganger. Det er derfor det kan mangle ganske mye informasjon i dete innleget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...