Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

[Spådomstråden] Verden og Norge i 2021


Anbefalte innlegg

Vi lever i uoversiktlige og ustabile tider, hvorpå det er vanskelig for hver en av oss å se hva som lurer bak det neste hjørnet. 

Men vi kan jo allikevel prøve å se for oss hvordan tilværelsen , det politiske landskapet, verden og livet generelt vil se ut i 2021?

- Hvordan tror du at ditt personlige liv vil se ut om 1 år? Vil det være endringer?

- Hvordan vil den geopolitiske situasjonen se ut om 1 år? Vil det være endringer?

- Hvordan vil situasjonen i Norge være? 

- Hvordan vil samfunnet se ut, hvilke samfunnsmessige endringer har Covid-19 ført til?

Som historikeren jeg er så vet jeg at alle pandemier i menneskets historie har ført til omfattende endringer i samfunnet. Jeg kan meddele at disse endringene alltid var av positiv karakter.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om 1 år så vil det meste av restriksjoner være borte, men vi vil fortsatt se små smitteceller av koronaviruset der myndighetene vil ta grep for å kontrollere situasjonen.

Livet vil gå som normalt, men sykdomsspredning vil være et tema på større begivenheter slik som fotballkamper, konserter og festivaler. Arbeidsledigheten vil gå sakte men sikkert nedover. Hjemmekontor har blitt mer akseptert. Bedrifter har høyere terskel for unødvendige arbeidsreiser. Flere butikker holder fast til klikk-og-hent. Flere fysiske butikker vil dø. Nettbutikker vil florere.

Enkelte land vil kjenne på ettersjokket av de økonomiske problemene og tapt arbeidskraft. Man kan kunne se effekter fra denne tiden i flere år fremover slik som etter finanskrisen i 2008. Radikalisme og interne konflikter vil kunne eskalere etter som folk sitter uten grunnleggende behov for mat og bolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med Gavekort. Jeg tror også samfunnet går tilbake til noenlunde normale tilstander om et års tid. Samfunnets institiusjoner er robuste og er ikke varig svekket. Samtidig vil pandemien medføre en del endringer, både økonomisk og politisk. I Norge klarer vi oss fint. Krisen vil legge grunnlaget for ny vekst i fremtiden. Jeg tror mange har fått seg en vekker ved at kronen har rast. Fremtiden kan ikke være oljeproduksjon + stor offentlig sektor. 

Politisk radikalisme er en mulig trussel, som Gavekort nevner. Jeg tror dette gjelder særlig Sør-Europa. Et annet spørsmål er om USA klarer å holde seg foran Kina. Hvis Kina passerer USA økonomisk, er det bare et spørsmål om tid før de er sterkere militært. Da tror jeg mange i Vesten får merke ordene til Bob Dylan. "Hvis du ikke liker USA, kommer du til å hate det som kommer etter". 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...