Gå til innhold

Diskusjon rundt nedskallering av kvalitet på strømmetjenester i disse Corona-tider


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Comma Chameleon skrev (45 minutter siden):

Faen ta Netflix og deres throttling av kvalitet nå for tiden. Helt idiotisk og unødvendig.

Det er ingen grunn til å skru ned kvaliteten. Her er noe de gjør for å late som de hjelper samtidig som de sparer penger.

Noen som har hørt om vi får redusert pris i denne perioden?

Følger med på politikken du da? Det er EU som har spesielt tilsagt Netflix dette, for at nettet ikke skal bryte sammen under krisen. Det er samfunns kritisk att nettet fungerer.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (5 timer siden):

Følger med på politikken du da? Det er EU som har spesielt tilsagt Netflix dette, for at nettet ikke skal bryte sammen under krisen. Det er samfunns kritisk att nettet fungerer.

Artiklene jeg leste først fikk det til å virke slik at det var eget initiativ. Er det lovpålagt å gjøre det over hele EU nå da? Forståelig der nettet kanskje er dårlig men her i Norge i sentrale strøk så tåler da nettet helt fint all den bruken. Og det er uansett ikke på alle filmene/videoene. Amazon leverer mye høyere kvalitet fortsatt.


Jeg har ikke sett et eneste bevis på at dette faktisk er nødvendig.

Utrolig irriterende. Og ikke er det på alle titlene heller. Noen får jeg 7-8 mbps på. Andre kun 1.7.

Gouldfan skrev (5 timer siden):

Følger med på politikken lsagt Netflix dette, for at nettet ikke skal bryte sammen under krisen. Det er samfunns kritisk att nettet fungerer.

 

b-real skrev (5 timer siden):

Har brukt Netflix siste dagene og har ikke lagt mere til noe nedsatt kvalitet egentlig o.O

Det aller aller meste jeg prøver å se på Netflix har elendig bitrate som er på nivå med en dårlig torrent.


På TVen min kan jeg trykke på info-knappen og få opp informasjon fra Netflix om oppløsning og bitrate.


Godzilla King of monsters gir meg 1080p og maks 1.7mbps. Går ikke å se på engang. Andre titler går jeg 7-8mbps og 2160p.

 

Det gir ingen mening. Kun irritasjon.

 

Edit: Morsomt nok der jeg ingen forskjell på hbo nordic fordi det er så dårlig til vanlig ?. Begynte å se devs der men skal laste ned fordi kvaliteten er rævva. Veldig spennende serie

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (5 timer siden):

Artiklene jeg leste først fikk det til å virke slik at det var eget initiativ. Er det lovpålagt å gjøre det over hele EU nå da? Forståelig der nettet kanskje er dårlig men her i Norge i sentrale strøk så tåler da nettet helt fint all den bruken. Og det er uansett ikke på alle filmene/videoene. Amazon leverer mye høyere kvalitet fortsatt.


Jeg har ikke sett et eneste bevis på at dette faktisk er nødvendig.

Utrolig irriterende. Og ikke er det på alle titlene heller. Noen får jeg 7-8 mbps på. Andre kun 1.7.

 

Det aller aller meste jeg prøver å se på Netflix har elendig bitrate som er på nivå med en dårlig torrent.


På TVen min kan jeg trykke på info-knappen og få opp informasjon fra Netflix om oppløsning og bitrate.


Godzilla King of monsters gir meg 1080p og maks 1.7mbps. Går ikke å se på engang. Andre titler går jeg 7-8mbps og 2160p.

 

Det gir ingen mening. Kun irritasjon.

 

Edit: Morsomt nok der jeg ingen forskjell på hbo nordic fordi det er så dårlig til vanlig ?. Begynte å se devs der men skal laste ned fordi kvaliteten er rævva. Veldig spennende serie

Nettet tåler ikke at alle er hjemme og strømmer 4k samtidig.....

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (Akkurat nå):

1. Det er ingenting som tilsier at alle er hjemme og strømmer 4k samtidig

2. Har du noe dekning på utsagnet? Nettet tåler mer enn man tror.

Hvorfor tenker du sånn?

Tror du seriøst at Netflix frivillig skrur ned signal mengden?

De er påbudt det av myndighetene fordi Netflix i 4k ikke blir sett på som viktig for samfunnet i en krise fordi det overbelaster nettet...

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (32 minutter siden):

Det er ikke lovpålagt men *ønsket*. Altså Netflix kunne sagt nei.

Gouldfan skrev (30 minutter siden):

Igjen ingenting som sier det er lovpålagt. Det var et ønske, og de forskjellige bedriftene tar selv initiativ.

Kanskje på tide å lese det du linker til.

Gouldfan skrev (26 minutter siden):

I EU har de mye bedre nett enn i Norge.

Men de har også mye mer befolkning.

Jeg er ganske overbevist om om at om hele Norge satt seg ned i karantene og så En 4k serie på Netflix samtidig så ryker nettet....

Og da får ikke sykehusene brukt nettet til systemene sine....

I artikkelen du linket til over sier nettleverandørene selv at det er ingen problem å ta den ekstra støyten som kommer av at folk er hjemme.

Britiske nettleverandøren British Telecom sier også at selv om det er økt trafikk på dagtid så slår den forsatt ikke trafikkhøyden som er på kvelden som har vært normalt før corona viruset.

Så for å oppsummere: Å justere bitraten var et frivillig initiativ. De som er ansvarlig for båndbredden sier at det går helt fint. Trafikken er ikke høyere på det verste enn det som er vanlig.

Det vil si at det er totalt unødvendig og en tom gest å strupe kvaliteten. Spesielt når det kun er på enkelte titler det er ille.

 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (36 minutter siden):

1. Det er ingenting som tilsier at alle er hjemme og strømmer 4k samtidig

2. Har du noe dekning på utsagnet? Nettet tåler mer enn man tror.

https://www.nrk.no/osloogviken/teleselskapene-ruster-seg-for-hjemmekontor-etter-korona-tiltak-1.14941891

https://www.digi.no/artikler/matte-hente-inn-folk-norges-knutepunkt-for-internett-kjenner-pa-det-ekstreme-corona-trykkett/487648

Det finnes flere saker på det. For det første kan det bli lokale problemer da trafikken skifter sted rent fysisk. Men som du ser er det også en sak om at NIX "sliter" og må jobbe hardt. 

At du ikke får se Netflix i 4K bryr meg egentlig ikke så mye, men å skylde på at Netflix utelukkende prøver å dra nytte av situasjonen er direkte feil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

https://www.nrk.no/osloogviken/teleselskapene-ruster-seg-for-hjemmekontor-etter-korona-tiltak-1.14941891

https://www.digi.no/artikler/matte-hente-inn-folk-norges-knutepunkt-for-internett-kjenner-pa-det-ekstreme-corona-trykkett/487648

Det finnes flere saker på det. For det første kan det bli lokale problemer da trafikken skifter sted rent fysisk. Men som du ser er det også en sak om at NIX "sliter" og må jobbe hardt. 

At du ikke får se Netflix i 4K bryr meg egentlig ikke så mye, men å skylde på at Netflix utelukkende prøver å dra nytte av situasjonen er direkte feil.

Første linken påpeker at det er mange bedrifter som blir å slite. Sikkert fordi de bruker vpn og belaster sitt eget nett. Samtidig lengre ned sier jo altibox at alt er greit. Og artikkelen påpeker at det er videokonferanser som er den største synderen.

Digi artikkelen er bak betalingsmur.

 


Jeg sier ikke at Netflix utelukkende gjør det for å tjene på det, men at det blir en tom gest. Den hjelper ikke mye og er (skal man tro nettleverandørene selv) unødvendig. Selv om de mener det godt, så drar de nok nytte av det både økonomisk og i omdømme.


Er dette det viktigste som skjer? Nei, men det er verdt å diskutere litt og ha en mening om, synes jeg.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 minutter siden):

Jeg sier ikke at Netflix utelukkende gjør det for å tjene på det, men at det blir en tom gest.

Det var da en mye mer politisk korrekt måte å si på det. Jeg orket bare ikke la den første kommentaren din stå usagt. Dette var en internasjonal greie som flere var med på. Youtube, Netflix, Sony med flere. Kall det føre var, eller hva du vil, men det var ikke å late som  

Comma Chameleon skrev (12 timer siden):

Her er noe de gjør for å late som de hjelper samtidig som de sparer penger.

 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 minutter siden):

Det var da en mye mer politisk korrekt måte å si på det. Jeg orket bare ikke la den første kommentaren din stå usagt. Dette var en internasjonal greie som flere var med på. Youtube, Netflix, Sony med flere. Kall det føre var, eller hva du vil, men det var ikke å late som  

Greit nok. Om de later som eller om de uvitende gjør en tom gest får vel være opp til hvor om de selv føler at det faktisk hjelper.
Jeg er helt for tiltak som har faktiske gevinster. Det er en grunn til at jeg følger rådene som gis i Norge. Har hjemmekontor, beveger meg minst mulig ute, god hygiene osv. Da er det synd når et av underholdningsmediene blir redusert på en måte jeg mener er unødvendig.
Har heldigvis mye annet å gjøre, samt mulighet til å laste ned i god kvalitet det jeg virkelig ønsker å se. 

Jeg er bare en som irriterer meg av dårlig strømmekvalitet ? Har klaget på fotball og HBO Nordic og andre som leverer under pari i årevis. Stemmer med lommeboka, men det hjelper sjeldent.

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (3 timer siden):

Greit nok. Om de later som eller om de uvitende gjør en tom gest får vel være opp til hvor om de selv føler at det faktisk hjelper.
Jeg er helt for tiltak som har faktiske gevinster. Det er en grunn til at jeg følger rådene som gis i Norge. Har hjemmekontor, beveger meg minst mulig ute, god hygiene osv. Da er det synd når et av underholdningsmediene blir redusert på en måte jeg mener er unødvendig.
Har heldigvis mye annet å gjøre, samt mulighet til å laste ned i god kvalitet det jeg virkelig ønsker å se. 

Jeg er bare en som irriterer meg av dårlig strømmekvalitet ? Har klaget på fotball og HBO Nordic og andre som leverer under pari i årevis. Stemmer med lommeboka, men det hjelper sjeldent.

Du får skrive en klage til Kongen som alle tullingene som ikke skjønner at de ikke kan dra på hytta.

 

Verden har mer å slite med enn at bortskjemte folk ikke får sett Netflix i 4k under den største krisen siden Depresjonen og 2.Verdenskrig....

Vær glad du fortsatt har tvn og eventuelt hus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (Akkurat nå):

Du får skrive en klage til Kongen som alle tullingene som ikke skjønner at de ikke kan dra på hytta.

Verden har mer å slite med enn at bortskjemte folk ikke får sett Netflix i 4k under den største krisen siden Depresjonen og 2.Verdenskrig....

Vær glad du fortsatt har tvn og eventuelt hus.

Det med hytta har en reell gevinst, det har ikke dette (for Norge i alle fall). Kan ikke sammenlignes.

Og ganske frekt å si at det er kun bortskjemthet. Hva om de struper internettet ditt til 1Mbps. Er du bortskjemt om du klager da? Hva om du må leve på vann og brød i 3 måneder. Er du fortsatt bortskjemt? Hva om du taper 50% av inntekten din. Skal være glad man bare er i livet eller? Og at det alltid kan være verre er et eleeendig argument. I så fall kan man ikke klage over noe som helst, noen gang.

Jeg har sagt at det ikke er det viktigste som skjer, men det er lov å være misfornøyd og kreve at ting fungerer selv om det skjer verre ting i verden.

Du har ingen argumenter mot saken jeg faktisk legger fram, så du appellerer til at "det kunne vært verre", "du er bortskjemt". Elendig argumentasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...