Jump to content
Paal Kvamme

Kinesisk produsent hevder de har utviklet elbil-batteri som ikke kan ta fyr

Recommended Posts

Annonse

Ville det være en mulighet/løsning å omfatte batteripakken med en rør/sprinkel- brannstopper, som spirnkelanlegg på en bygning?

Ved en brann kunne man så koble på vannforsyning, ved en tilkobling på bilen på et egnet sted, slik at batteriet ble pøst på med vann for slukking/nedkjøling.

Share this post


Link to post

Er kjemien virkelig ny? Høres ut som lifepo batterier? Og de har jo vært ute i mange år i fritt salg? Har jeg oversett noe, ble det skrevet noe om kjemien i batteriene?

Share this post


Link to post

Dette er jo bare tull. Så lenge de ikke klarer å levere bedre en NMC batterier som de fleste Elbiler bruker i dag. Vil de ikke bli særlig mye brukt. Bedre en Lifepo4 batterier er jo ikke mye å skryte av. De er vel omtrent de svakeste batteriene i Lithium familien. Om en de sikreste. Lithium jernfosfatbatteri er det samme som Lifepo4. 

 

Edited by A6KJO0M8

Share this post


Link to post
bojangles skrev (2 timer siden):

Er kjemien virkelig ny? Høres ut som lifepo batterier? Og de har jo vært ute i mange år i fritt salg? Har jeg oversett noe, ble det skrevet noe om kjemien i batteriene?

Lurte på det samme. Hverken TU-artikkelen eller kilden ser ut til å inneholde detaljer om det er endret kjemi eller mekanisk oppbygging som har resultert i bedre sikkerhet. Annet enn at kilden hinter om endret fokus fra energitetthet til sikkerhet/robusthet..

Share this post


Link to post

Om man går så langt tilbake som Nissan Leaf

1 generasjon.

Hva skjer om du kjører en spiker igjennom batteriet der?

Svar: Ingenting, ingen flammer, ingen eksplosjon.

Share this post


Link to post

LFP har endel lavere spesifikk energi (energi pr. kg) enn NMC. Men når man utnytter den økte sikkerheten og de lavere tapene så kan man pakke LFP tettere enn NMC, så energitettheten (energi pr. liter) for LFP kan godt bli bedre enn for NMC. Trenger ikke Kobolt heller, det er det mange som tar hensyn til nå.  Det er synd at TU her har godtatt å skrive løst prat fra leverandøren uten å få med teknologi, ytelser, kort sagt mer kjøtt på beina. Det er også sammenlignet med LFP, uten å si at dette faktisk fortsatt dreier seg om LFP. Hva er forskjellen? Hvorfor er de bedre? Kan vi få en teknisk artikkel please, ikke noe som passer i KK?

Edited by 0QE8JCM8
  • Like 3
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Sånn til info så er det ikke kjemien som er den store nyvinningen her, det er som kjent LiFePO4, men måten de bygger cellene (IKEA style) på som visst nok skal ha noen fordeler fremfor sylindriske celler, sikkert noen ulemper og. Handler om større energitetthet pr. volum og cellenes varighet. At LiFePO4 har mindre energidensitet enn andre Li teknologier er av redundant interesse. Så lenge bilen kommer seg dit den skal og bilen leverer det produsenten lover så er det mer interessant at sikkerheten er bedre og teknologien renere. "Vanlige" Li batteri biler som brukes i dag er batteriverdenens hydrogen bil. 

Share this post


Link to post

Dette er nok ikke Lifepo4 kjemi. De sammenligner jo batteriet med  litium-jernfosfat-batterier som bare er et annet navn for Lifepo4.     De skriver at batteriet tåler mye mer fysisk mishandling en Lifepo4 og ikke minst NMC  , uten  å utvikle varme. Det er jo et godt tegn.        Men det som er interessant er enegitetthet . Og det står det lite om . Pakkes langt tetter en Lifepo4 . Ok . Sier jo noe . Men Lifepo4 har en energitetthet på pluss minus 100Wh/kg , og NMC  rundt 200Wh/kg  . Så det er fortsatt langt igjen . 

Edited by A6KJO0M8

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...