Gå til innhold

Nå åpnes verdens første veistrekning med induktiv lading av elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det blir trolig dårlig kost/nytte-effekt dersom man skal bygge ut for lading mens man kjører. 
Dersom man for eksempel bygger 1km ladestripe og kjører en Tesla i 60km/t så lader den i ett minutt. Da må den lade med 12kW effekt for å erstatte den energien den bruker på strekningen. Det vil si at man bør induksjonslade med hele 100 til 150kW for at det skal ha noen vits. Da kan man ha ei stripe for hver 10. til 15. kilometer.

Lading på oppstillingsplass for fergekø blir imidlertid noe helt annet. La oss si at man skal Ålesund - Bergen, 400km, og har rekkevidde på 300km. Ved to fergestopp på 15minutter hver, så kan man skaffe de 100km rekkevidde ved 40kW induksjonslading. 
Selv om det hittil er utviklet 120kW induksjonslading for dette, så er ikke laderne/likeretterne i f.eks Tesla på mer enn 11, 16 eller 22kW. Det blir nok helst for buss eller tungtransport da.

Endret av Bjørn J Gundersen
  • Liker 3
Skrevet
6 hours ago, Bjørn J Gundersen said:

Det blir trolig dårlig kost/nytte-effekt dersom man skal bygge ut for lading mens man kjører. 
Dersom man for eksempel bygger 1km ladestripe og kjører en Tesla i 60km/t så lader den i ett minutt. Da må den lade med 12kW effekt for å erstatte den energien den bruker på strekningen. Det vil si at man bør induksjonslade med hele 100 til 150kW for at det skal ha noen vits. Da kan man ha ei stripe for hver 10. til 15. kilometer.

Om vegen leverer nok til at bilen ikkje brukar straum frå batteriet, eller mindre straum frå batteriet, er det jo betre enn ingenting.  Eg trur dette har mest føre seg i bratte oppoverbakkar på fjellovergangar, og at det er tungtrafikken som kjem til å bruke det mest.  Dersom straumen kan reverserast, er dei nyttige nedover òg, fordi tunge bilar kan få større bremseeffekt ved å la motorane generere straum og levere til vegen.  Det er òg nyttig for kollektivtrafikk som køyrer heile dagen.  Med ladestriper i vegar der mange bussar passerer, kan bussane klare seg med mindre batteri.

6 hours ago, Bjørn J Gundersen said:

Lading på oppstillingsplass for fergekø blir imidlertid noe helt annet. La oss si at man skal Ålesund - Bergen, 400km, og har rekkevidde på 300km. Ved to fergestopp på 15minutter hver, så kan man skaffe de 100km rekkevidde ved 40kW induksjonslading. 
Selv om det hittil er utviklet 120kW induksjonslading for dette, så er ikke laderne/likeretterne i f.eks Tesla på mer enn 11, 16 eller 22kW. Det blir nok helst for buss eller tungtransport da.

Absolutt nyttig, men dumt å gjere seg avhengig av det dersom ein kan køyre rett ombord på ferja ein dag.  Poenget her var vel å demonstrere induktiv lading medan køyretyet køyrer vanleg på vegen.

  • Liker 2
Skrevet

på hjemmesiden dem står det at systemet overfører 25kW pr mottaker. Tyngre kjøretøy kunne ha flere mottakere.

  • Liker 2
Skrevet

Jeg finner ingen henvising til lade-standard.

Det ser ikke ut til å være https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J2954 , ettersom den går opp til 11kW. Dette er den eneste standarden jeg klarte å finne.

Ny standardiserings krig?

Selv om standarden er på 11kW, så har de en teststrekning som leverer 20kW når en kjører i 100km/h.
 

 

Skrevet

Burde man ikke kunne lade el biler på en annen måte? Tenker rullende landevei med motsatt fortegn. Kjør drivhjulene oppå dra rundt hjula og trykk på bremsen så mye at regenerering via bilens motor lader batteriet. Da trenger man ikke gå ut av bilen for å hurtigladere. Mye kraft elektronikk kunne vert spart. 

Samme prinsippet kunne vert brukt i lange stigninger. Dra el biler oppover mens de bremser. Trondheim har en sykkel trekkbakke. Det er mulig at samme prinsipp kunne vert brukt på el biler. Muligens vha lineer motorer 

ser for meg at induktive lading i veien kan bli kostbart og uegnet om vinteren med brøyting og salting.

Skrevet

Lading ved induksjon er generelt med ganske mye tap og har en stor investeringskostnad. En trenger vel også et godt avregningssystem som neppe er banket foreløpig. Det er jo fremtidsrettet isolert sett, men det er en god del parametre som kommer dårlig ut i et større perspektiv om ressursbruk målt opp mot gevinst.

Skrevet (endret)

Mange er usikker på elbil rett og slett fordi de ikke har erfaring med en og har en del vrangforestillinger basert på deres erfaring med eksosbiler. På sikt finner nok selv de mest innbitte elbilmotstanderne ut at hurtiglading kun tilhører langturer, altså 10-20% av årlig kjørelengde. Og at det da er helt greit med 20 minuter pause for dobesøk, mat, drikke etc hver 3-4 time kjøring. De resterende 80-90% av årlig kjørelengde blir jo så mye mer bekymringsfri. Aldri i hverdagskø ved bensinstasjonen lengre, aldri dyrt hverdagsdrivstoff.

Da vil det nok gå opp for folk at pantografer, strømførende skinner, induksjon osv langs veiene er upraktisk og unødvendig.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Skrevet
Simen1 skrev (3 timer siden):

De resterende 80-90% av årlig kjørelengde blir jo så mye mer bekymringsfri. Aldri i hverdagskø ved bensinstasjonen lengre, aldri dyrt hverdagsdrivstoff.

Bortsett fra for de av oss som må parkere i gata uten lademuligheter.

Skrevet
9 hours ago, frohmage said:

Bortsett fra for de av oss som må parkere i gata uten lademuligheter.

5-c.jpg

Fungerer kjempegodt helt til brøytebilen kommer på vinteren.

Skrevet
frohmage skrev (10 timer siden):

Bortsett fra for de av oss som må parkere i gata uten lademuligheter.

Jeg skriver jo det: "Aldri mer hverdagskø ved bensinstasjonen lengre, aldri hverdagsdrivstoff" .. underforstått at det er snakk om elbilister. Ingen bør skaffe seg ladbar bil før de har skaffet seg mulighet for saktelading i hverdagen. Det er jo så opplagt og selvsagt at det bør være unødvendig å presisere. Det er jo like opplagt som at man ikke kjøper tannbørste om man er tannløs, eller hårføner om man ikke har hår.

Skrevet
Simen1 skrev (1 time siden):

Ingen bør skaffe seg ladbar bil før de har skaffet seg mulighet for saktelading i hverdagen. Det er jo så opplagt og selvsagt at det bør være unødvendig å presisere.

Jeg tolket deg til at du mente det var unødvendig med induktiv lading i veien, men dette tiltaket ville kunne gjøre elbil tilgjengelig for flere av oss.

Skrevet
vidor skrev (2 timer siden):

Fungerer kjempegodt helt til brøytebilen kommer på vinteren.

Er det en sånn til å legge sjøteledningen under? Skulle hatt mange sånne (og fryktelig lang ledning) om man har gateparkering her hvor jeg bor, siden man ofte må parkere flere kvartaler unna ?

Skrevet
frohmage skrev (9 minutter siden):

Jeg tolket deg til at du mente det var unødvendig med induktiv lading i veien, men dette tiltaket ville kunne gjøre elbil tilgjengelig for flere av oss.

Induktiv lading er overflødig og unødvendig for de aller fleste elbilister. Det er en kostnad de som trenger det bør vurdere å ta selv. Får de se prislappen så skjønner også de at det er bedre å skaffe seg vanlig sakteladeboks. Helst hjemme siden det fungerer greit i ferier og helger også, men på jobb kan også funke greit for noen.

Skrevet
Simen1 skrev (44 minutter siden):

Induktiv lading er overflødig og unødvendig for de aller fleste elbilister. Det er en kostnad de som trenger det bør vurdere å ta selv.

Vi har veldig mange utgifter som er til et gode for bare noen få, enten det er bro til en øy med tjue innbyggere eller behandling for en sjelden sykdom. Burde disse også vurdere å ta kostnaden selv?

Nå har alle vært med å betale for elbil-goder i mange år. Burde vi ikke gjøre elbil til en mulig løsning for "alle" før vi krever stopp i salg av ICE-kjøretøyer, eller krever at eierne av disse skal betale tidobbelt av elbileiere for bompasseringer og parkering?

Skrevet
frohmage skrev (21 minutter siden):

Vi har veldig mange utgifter som er til et gode for bare noen få, enten det er bro til en øy med tjue innbyggere eller behandling for en sjelden sykdom. Burde disse også vurdere å ta kostnaden selv?

De på den øya - ja, fordi det er frivillig å bosette seg utenfor allfarvei

De med sjeldne sykdommer - nei, fordi det er ikke et frivillig valg å få en sykdom

Det er ingen menneskerett å få subsidiert livsstilen utenfor allfarvei, eller å få subsidiert et sært ladeopplegg for veldig få elbilister.

 

Skrevet
frohmage skrev (24 minutter siden):

Nå har alle vært med å betale for elbil-goder i mange år. Burde vi ikke gjøre elbil til en mulig løsning for "alle" før vi krever stopp i salg av ICE-kjøretøyer, eller krever at eierne av disse skal betale tidobbelt av elbileiere for bompasseringer og parkering?

Det er frivillig å kjøre bil i det hele tatt, eller å kjøpe seg fast garasjeplass eller fast utendørs parkering, eller leie. Det er også frivillig å kjøpe seg en saktelader.eller leie en plass som har saktelader. Jeg ser ingen grunn til at alle andre, fellesskapet, plutselig skulle begynne å subsidiere enkelte sakteladere, eller andre sære ladeløsninger for en veldig liten andel av elbileierne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...