Gå til innhold

Nå går folkemodellene på strøm. Elbil er i ferd med å bli normalen i Bil-Norge


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (17 minutter siden):

Det går altså ikke an å "hacke" ladestyringen i en e-tron og koble seg på en Tesla-lader.

Det går jo ikke an fordi pluggen ikke kan brukes. Du får ikke levert DC strøm på en Type 2 kontakt uten den pluggen Tesla har mekka selv fra Type 2 kontakten til sine EU produkter. 

Jeg snakket om hacking på generell basis, og at Tesla står alene i sine løsninger for å løse hacking, mens i en åpen standard, så er det mer eller mindre hele kloden som sammen står for å finne løsninger på det. Sjansen er nok større for at Tesla utnytter læring den andre veien, enn at man kopierer Tesla sine løsninger som nå starter å falle bakpå i hastighet over tid. 

Det vil være mye mer robust med standarden du linket til tidligere, som hele flåten utnytter utenom Tesla som står fast på sin løsning og ikke kan gjøre så mye med det. Formålet med CCS var jo å lage ei standard som også var klar for fremtiden. Man vil på sikt se løsninger som ligner på Tesla sin løsning i brukeropplevelse, men man vil også se større hastigheter her og der i nettverket. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SeaLion skrev (22 minutter siden):
Klykken- skrev (På 4.3.2020 den 12.56):

Åpne døren og stopp bilen. Evt sleng nøkkelen i samme slengen hvis det er enn sånn type bil.

Og det er faktisk tillatt å stoppe andres biler på tomgang:
https://www.aftenposten.no/norge/i/L4nw4/det-er-lov-aa-lene-seg-inn-i-en-annens-bil-og-vri-om-noekkelen

Hmm, det visste jeg ikke. Det åpner jo (pun intended) faktisk opp for noen muligheter... ??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Det går jo ikke an fordi pluggen ikke kan brukes. Du får ikke levert DC strøm på en Type 2 kontakt uten den pluggen Tesla har mekka selv fra Type 2 kontakten til sine EU produkter.

Bare delvis rett. Tesla brukte Type2 fordi det allerede eksisterte en standard for å lade med DC fra den. Type2 DC-high går opp til 70kW. Så vidt jeg vet har ikke andre enn Tesla tatt i bruk Type2-DC, uvisst av hvilken grunn. Å bruke CCS på for eksempel egolf og i3 virker bare rart når type2-DC fint kunne levert nok effekt til disse bilene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 minutter siden):

Bare delvis rett. Tesla brukte Type2 fordi det allerede eksisterte en standard for å lade med DC fra den. Type2 DC-high går opp til 70kW. Så vidt jeg vet har ikke andre enn Tesla tatt i bruk Type2-DC, uvisst av hvilken grunn. Å bruke CCS på for eksempel egolf og i3 virker bare rart når type2-DC fint kunne levert nok effekt til disse bilene.

Takk for info.
Ok, ja men vet du om man teknisk sett kunne utnyttet Type 2 til DC på produktene som har den, utenfor Tesla flåten, eller har standarden det utelukket fra designbiten? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Takk for info.
Ok, ja men vet du om man teknisk sett kunne utnyttet Type 2 til DC på produktene som har den, utenfor Tesla flåten, eller har standarden det utelukket fra designbiten? 

Har ikke noe detaljert men Tesla har lagt til en liten 'tapp' på superladerkonnektoren for at den ikke skal passe fysisk med 'vanlige' biler. Så vidt jeg vet er også konnektor/kontakt dypere for å håndtere den økte effekten utover 70kW. Det er gjort så bilene er bakoverkompatible med vanlige type2-kabler. 

Type2-kontakten på Model S/X er ganske snedig siden pinnene omkonfigureres fra AC til DC lading alt etter hva slags ladestasjon du kobler deg til. Uten at jeg har finlest på dette virker det som denne virkemåten nettopp det standard tar sikte på. Biler som skal kombinere både AC og DC på type2 må da støtte omkobling av pinnene. Kjenner ikke til at noen andre enn Tesla har gjort det. Tesla gjør det heller ikke på Model 3 siden den bruker CCS som ikke har behov for å rekonfigurere pinnene.

Om andre skal benytte Teslas Type2-DC må enten Tesla bytte konnektorene sine, eller så må de andre bilene utstyres med Teslas Type2-kontakt. Det er nok mer sannsynlig at de bruker CCS, som er det Tesla bygger ut nå. 

 

'Tappen' på type2-kontakte på en model S er synlig her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger

Et skjema over ulike koblingsmåter for type2 nede på siden:
https://de.wikipedia.org/wiki/IEC_62196_Typ_2

Husket visst feil, 70kW over type2-DC omtales som 'DC-Mid', ikke 'DC-High'.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Om andre skal benytte Teslas Type2-DC må enten Tesla bytte konnektorene sine, eller så må de andre bilene utstyres med Teslas Type2-kontakt. Det er nok mer sannsynlig at de bruker CCS, som er det Tesla bygger ut nå. 

Over tid så vil nok CCS andelen av kontaktene overgå de første stasjonene som ble bygget for S og X, så det er vell den rette veien å gå ja. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):
jr_605 skrev (8 timer siden):

Høres litt snodig ut: Når jeg fyller diesel setter jeg inn kortet først, taster kode, får kortet tilbake.
Deretter fyller jeg, og kortet blir belastet for beløpet jeg fylte for, uavhengig av om det er kreditt- eller debet-kort.
Hvorfor skulle ikke dette også fungere for lading?

Fordi tidsbruken er for lang. Det ligger en sperre i systemet på hvor mange minutter fyllingen kan ta om man betaler med debet-kort. 

Ok, da lærte jeg noe i dag også :)
Ellers bruker jeg bare brikken, og bruker samme brikke overalt. Den henger på bilnøkkelen, så jeg har ingen problemer med det systemet egentlig.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Hmm, det visste jeg ikke. Det åpner jo (pun intended) faktisk opp for noen muligheter... ??

Den dommen er tvilsom, selv fra høyesterett og det er nok en spesiell sak

Er det noen som prøver det på min bil så blir du både gul og blå, og kanskje noen knekte fingre

Lenke til kommentar
Dubious skrev (22 minutter siden):

Den dommen er tvilsom, selv fra høyesterett og det er nok en spesiell sak

Er det noen som prøver det på min bil så blir du både gul og blå, og kanskje noen knekte fingre

Ja er det jo bare å skru av da. Blir man gul og blå samt får noen knekte fingre, så er det jo null stress å kaste idioten i buret. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Du velger å bruke vold, og tenker det er greit å få dette på rullebladet fordi noen skulle skru av bilen som stod på tomgang? ?

Tror ikke vi snakker om det samme

Det er personen som prøver å skru av bilen som blir gul, blå, får knekt fingre og havenr i buret

Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Nei

Selvfølgelig. Vold er ekstremt barnslig og idiotisk for noe som det der. Det eneste man vil er å skru av idiotien. Må da pokker i meg være mulig for folk med astma å kunne gå til butikken uten å gå igjennom ei diesel-dis fordi en idiot ikke gidder skru av bilen? 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig. Vold er ekstremt barnslig og idiotisk for noe som det der. Det eneste man vil er å skru av idiotien. Må da pokker i meg være mulig for folk med astma å kunne gå til butikken uten å gå igjennom ei diesel-dis fordi en idiot ikke gidder skru av bilen? 

De trenger ikke gå bak bilen, og åpner du døren på en bil som ikke er din, så fortjener du juling
Eller mener du at det skal være fritt fram?
Jeg kan skru av tenningen på Ambulansen eller brannbilen som ofte står på tomgang?
Eller bilene som henter penger i banker/butikker?  Uten å bli arrestert..

Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 minutter siden):

De trenger ikke gå bak bilen, og åpner du døren på en bil som ikke er din, så fortjener du juling
Eller mener du at det skal være fritt fram?

Om bilvrælet står i mange minutter på tomgang på en offentlig plass, så hadde jeg lett åpnet bilen og kastet nøklene på gulvet. Kanskje idioten lærer til neste gang, og h*n burde være lykkelig for at det var alt jeg gjorde.
 

Det kan være en fordel å være litt mer klar i toppen. Det finnes folk med astma som må få lov til å gå på tur i butikken uten å gå igjennom ei 100% unødvendig diesel-tåke.

Dubious skrev (16 minutter siden):

Jeg kan skru av tenningen på Ambulansen eller brannbilen som ofte står på tomgang?
Eller bilene som henter penger i banker/butikker?  Uten å bli arrestert..

Ambulansen kan være inne et sted å hente et sykt/skadet menneske - så selvfølgelig ikke. 

Henter man penger i en mini-bank, så hadde jeg sagt ifra bare. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):
Hanhijnn skrev (17 timer siden):

Hmm, det visste jeg ikke. Det åpner jo (pun intended) faktisk opp for noen muligheter... ??

Den dommen er tvilsom, selv fra høyesterett og det er nok en spesiell sak

Er det noen som prøver det på min bil så blir du både gul og blå, og kanskje noen knekte fingre

Da blir det utvilsomt en enkel dom, men du syns kanskje at det er såpass viktig å forurense at du gjerne går i fengsel for det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...