Gå til innhold

Nå går folkemodellene på strøm. Elbil er i ferd med å bli normalen i Bil-Norge


Anbefalte innlegg

Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):

Nei, det går ikke an å gjøre det slik med bankkort. Problemet er at du ikke vet på forhånd hvor mye du skal lade for. Dvs. at om man skal lade med bankkort må man enten velge ønsket ladetid (eller antall kWh) på forhånd (tungvint) eller sette inn kortet også etter at lading er ferdig (tungvint, og hva gjør man om man glemmer det?). Slik det fungerer på bensinstasjoner går ikke siden man da kun har en viss tid på seg (og den er kort, noen få minutter) på å gjøre transaksjonen ferdig. Dessuten må man taste pin-kode om man skal lade for over et visst beløp, og det krever mer utstyr på ladestasjonen. 

Jeg snakker ikke om et bank-kort. Det er et "lade-kort" som bruker enten QR kode eller NFC kommunikasjon. Strømmen betales for av tilbyderen, og regningen får du senere. Jeg garanterer at regningen kan innlemmes i hva som helst, og jeg tipper at Vipps f.eks ganske snart er på banen for å gjøre dette rimelig enkelt på en månedlig regning - eventuelt så gjør du det jo bare selv gjennom autogiro. 

MEB platformen til VAG gruppen kommer senere til å linke denne kommunikasjonen direkte med bilene istedenfor, men før dette er på plass så skal de utnytte slike "lade-kort". Altså er opplevelsen helt lik. Du legger ei ladebrikke inntil, eller sveiper et kort inntil også lader du det du skal og får regning senere. 

Ingen pin-kode. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Nei, det går ikke an å gjøre det slik med bankkort. Problemet er at du ikke vet på forhånd hvor mye du skal lade for. Dvs. at om man skal lade med bankkort må man enten velge ønsket ladetid (eller antall kWh) på forhånd (tungvint) eller sette inn kortet også etter at lading er ferdig (tungvint, og hva gjør man om man glemmer det?). Slik det fungerer på bensinstasjoner går ikke siden man da kun har en viss tid på seg (og den er kort, noen få minutter) på å gjøre transaksjonen ferdig. Dessuten må man taste pin-kode om man skal lade for over et visst beløp, og det krever mer utstyr på ladestasjonen. 

Hvis du har bodd på hotell i nyere tid vil du se at det er fullt mulig å belaste et kort i ettertid uten å ha et fast kjent beløp i forkant. Dette handler nok mer om at ladeoperatørene har både små marginer og lite omsetning, så de vil ikke betale det det koster å gå via kredittkortsystemet og de har ikke forhandlingsmakt til å skaffe seg en bedre deal. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 timer siden):

Hvis du har bodd på hotell i nyere tid vil du se at det er fullt mulig å belaste et kort i ettertid uten å ha et fast kjent beløp i forkant. Dette handler nok mer om at ladeoperatørene har både små marginer og lite omsetning, så de vil ikke betale det det koster å gå via kredittkortsystemet og de har ikke forhandlingsmakt til å skaffe seg en bedre deal. 

Ja, på kredittkort går det men ikke på debet-kort. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

Jeg snakker ikke om et bank-kort. Det er et "lade-kort" som bruker enten QR kode eller NFC kommunikasjon. Strømmen betales for av tilbyderen, og regningen får du senere. Jeg garanterer at regningen kan innlemmes i hva som helst, og jeg tipper at Vipps f.eks ganske snart er på banen for å gjøre dette rimelig enkelt på en månedlig regning - eventuelt så gjør du det jo bare selv gjennom autogiro. 

MEB platformen til VAG gruppen kommer senere til å linke denne kommunikasjonen direkte med bilene istedenfor, men før dette er på plass så skal de utnytte slike "lade-kort". Altså er opplevelsen helt lik. Du legger ei ladebrikke inntil, eller sveiper et kort inntil også lader du det du skal og får regning senere. 

Ingen pin-kode. 

Det er jo det jeg bruker i dag. Elbilforeningens ladebrikke. Den bruker RFID, og beløpet trekkes fra mitt kredittkort. Jeg bruker samme brikke hos alle tilbydere. 

VAG sin løsning koster vel en viss sum pr. måned, slikt er jeg personlig lite interessert i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden):

Det er jo det jeg bruker i dag. Elbilforeningens ladebrikke. Den bruker RFID, og beløpet trekkes fra mitt kredittkort. Jeg bruker samme brikke hos alle tilbydere. 

VAG sin løsning koster vel en viss sum pr. måned, slikt er jeg personlig lite interessert i. 

Nei, kortet koster ikke ei sum såvidt jeg har forstått? Du betaler en pris i måneden for å få billigere priser på Ionity nettverket, men kortet fungerer jo på en mye større andel av ladenettverket enn kun hos Ionity. Det er ihvertfall slik jeg har lest kunngjøringene uten å dobbeltsjekke nå, men de jobber også med flere tilbydere av ladenettverk i å få til ID gjenkjenning direkte gjennom CCS pluggen slik enkelte allerede er igang med. 

Lenke til kommentar
Nerowulf skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må de være betjente?
Du kjører bilen til ladestasjonen, setter i laderen, venter, betaler når du er ferdig (via en vanlig terminal), og reiser.

Så vidt jeg vet finnes det ingen ubetjente stasjoner som lar deg betale etter at du har fylt drivstoff, så hvorfor skulle det være forskjell ved lading?

Lenke til kommentar

Kanskje revurdere å gi kunder mulighet til å betale etter ladig? Om de stikker av, så er det bare å sende regning i posten, da man har kameraer i området som kan lese bilskilt.

(Eller betale på forhånd da. )


Uansett, min mening er at det er stress å ha forskjellige kundeforhold og systemer å forholde seg til. Keep it simple.

Endret av Nerowulf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (13 timer siden):

Ja, på kredittkort går det men ikke på debet-kort. 

Høres litt snodig ut: Når jeg fyller diesel setter jeg inn kortet først, taster kode, får kortet tilbake.
Deretter fyller jeg, og kortet blir belastet for beløpet jeg fylte for, uavhengig av om det er kreditt- eller debet-kort.
Hvorfor skulle ikke dette også fungere for lading?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
jr_605 skrev (33 minutter siden):

Høres litt snodig ut: Når jeg fyller diesel setter jeg inn kortet først, taster kode, får kortet tilbake.
Deretter fyller jeg, og kortet blir belastet for beløpet jeg fylte for, uavhengig av om det er kreditt- eller debet-kort.
Hvorfor skulle ikke dette også fungere for lading?

Fordi tidsbruken er for lang. Det ligger en sperre i systemet på hvor mange minutter fyllingen kan ta om man betaler med debet-kort. 
Dessuten vil dette øke prisen på ladestasjonene kraftig siden man må installere kortleser med tastatur som tåler å stå ute. Kanskje ingen krise for en lynlader, men hva med sakteladerne? Skal de ha helt egne betalingssystemer? I dag bruker man samme brikke overalt. Og noen må uansett betale for alle de ekstra kostnadene, det blir selvsagt kundene. Noe de fleste av oss er rimelig lite interessert i.

Lenke til kommentar
Nerowulf skrev (2 timer siden):

Kanskje revurdere å gi kunder mulighet til å betale etter ladig? Om de stikker av, så er det bare å sende regning i posten, da man har kameraer i området som kan lese bilskilt.

Der er da ingenting som hindrer folk i å skjule skiltet eller sabotere kameraene. Når jeg har kjørt i mildt snøvær er dessuten skiltet uansett dekket av is og snø og rimelig uleselig. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 minutt siden):

Der er da ingenting som hindrer folk i å skjule skiltet eller sabotere kameraene. Når jeg har kjørt i mildt snøvær er dessuten skiltet uansett dekket av is og snø og rimelig uleselig. 

Du deler jo uansett ei bruker ID når du kobler deg til? Altså det finnes allerede CCS stasjoner idag som tillater at du bare kobler deg på og av og kjører av gårde uten noe mer enn det, etter du har laget ei bruker for formålet. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Du deler jo uansett ei bruker ID når du kobler deg til? Altså det finnes allerede CCS stasjoner idag som tillater at du bare kobler deg på og av og kjører av gårde uten noe mer enn det, etter du har laget ei bruker for formålet. 

Ja, når dette fungerer overalt så er det mulig å lage systemer som er like enkle som Tesla sitt. Du bare kobler til og lader. Dessverre kreves litt mer utvikling først, siden IDen som deles via CCS dessverre ikke er kryptert i dag og dermed enkel å fake. Dermed så er man nok ganske tilbakeholden med å ta denne muligheten i bruk, og venter heller på ISO 15118. 

Problematikken diskuteres i dette dokumentet:

https://v2g-clarity.com/wp-content/uploads/2019/06/Whitepaper-Autocharge-vs-ISO15118-Plug-and-Charge.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

Ja, når dette fungerer overalt så er det mulig å lage systemer som er like enkle som Tesla sitt. Du bare kobler til og lader. Dessverre kreves litt mer utvikling først, siden IDen som deles via CCS dessverre ikke er kryptert i dag og dermed enkel å fake. Dermed så er man nok ganske tilbakeholden med å ta denne muligheten i bruk, og venter heller på ISO 15118. 

Tesla har da samme utfordringer innenfor dette? Fordelene her til en åpen standard som du ser i linken du postet, så er det utrolig mange folk som jobber mot samme formål. Tesla har bare Tesla og seg selv i å løse slikt om systemene deres kan bli hacket, noe det jo allerede har blitt ved flere instanser. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Tesla har da samme utfordringer innenfor dette? Fordelene her til en åpen standard som du ser i linken du postet, så er det utrolig mange folk som jobber mot samme formål. Tesla har bare Tesla og seg selv i å løse slikt om systemene deres kan bli hacket, noe det jo allerede har blitt ved flere instanser. 

Tesla bruker en helt annen kommunikasjon mot bilen enn det som CCS gjør. Det går altså ikke an å "hacke" ladestyringen i en e-tron og koble seg på en Tesla-lader. Dessuten er kommunikasjonen selvsagt kryptert, alt autentiseres mot servere i USA via VPN-linker. Tesla har mao. ikke de samme utfordringene, siden de ikke behøvde å vente på at en standard for dette ble klart. 

Jeg har ihvertfall ikke hørt om at noen har klart å "hacke" dette, tar gjerne imot dokumentasjon om det. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...