Gå til innhold

Hver måned fra oktober 1492 til 1750

Gunfreak

Anbefalte innlegg

Juni 1512:

England går inn i de italienske krigene etter at Henry den åttende har inngått en allianse med Spania og Pavestaten rettet mot Frankrike, den evige erkefienden. Denne måneden utføres en mislykket innvasjon av Frankrike når Thomas Gray, den andre marki av Dorset legger ut fra Southampton med 12 000 mann under seg. En del av målet med felttoget er også å gjerobre gamle teritorier på kontinentet som England tapte i hundreårskrigen. Men som sagt blir det en fiasko. Spanjolene kommer dem ikke til unnsetning som lovet og de engelske troppene har for lite forsyninger som de snart går tomme for, flere deserterer og til slutt må Gray snu og seile tilbake etter et meget mislykket felttog.

https://no.wikipedia.org/wiki/1512

https://en.wikipedia.org/wiki/Thomas_Grey,_2nd_Marquess_of_Dorset

Thomas_Grey_large.jpg
Thomas Grey

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være kjedelig men her har du hoppet en måned for langt frem i tid. Slaget ved Saint-Mathieu var nemlig i august 1512, ikke i juli:hm:

Men om det er greit så tar jeg juli her og du endrer overskriften til august OK?:)

Og så tar den neste september. Altså august-kuli-september. Kronglete men det blir da riktig.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

August 1512

Selv om det går dårlig med England på land går det mye bedre på sjøen. I slaget ved Saint-Mathieu (10, august) vinner England over Frankrike utenfor kysten av Bretagne (Der Asterix bor i tegneserien). Men på begge sider blir de største skipene ødelagt. Det engelske skipet «Regent» og franske skipet  «Marie-la-Cordelière blir begge ødelagt. 

Combat de la Cordelière.jpg

Maleri som skal forestille slaget.

https://no.wikipedia.org/wiki/Slaget_ved_Saint-Mathieu

• Liker 1
Lenke til kommentar

September 1512:

Den skotske adelsmannen og ambassadøren John Stewart, den første jarlen av Atholl dør den 15.september 72 år gammel. Stewart var den eldste sønnen til Joan Beaufort, enken til kong James den første av Skottland. i 1484 var ble han utnevnt til den skotske kongens ambassadør i England.

http://www.thepeerage.com/p10213.htm#i102130

atholl-palace-hotel.jpg
Slott i Atholl-distriktet i det skotske høylandet.

Lenke til kommentar

Desember 1512

Burgos lovene blir innført i Spania og landets kolonier i Amerika, 27.desember. En viktig faktor med lovene er hvordan de spanske nybyggerne skulle forholde seg til de innfødte. I lovene stod det at man ikke skulle behandle de innfødte dårlig, men man skulle også støtte de innfødte til å konvertere til kristendommen. Det var 35 lover til sammen og her er de oversatt til engelsk:

Spoiler

1: The Indians are to be moved to encomiendas. For every fifty Indians, four lodges shall be built (thirty by fifteen feet). This land cannot be taken from them since they were taken from their original land. The Indians will do the planting of all of the food. During the proper seasons, the encomenderos (men looking over the Indians) will have the Indians plant corn and raise the hens.

2: The Indians will leave their land voluntarily to come to the encomiendas so that they shall not suffer from being removed by force.

3: The citizen to whom the Indians are given must erect a structure to be used as a church. In the church must be a picture of Our Lady and a bell with which to call the Indians to prayer time. The person who has them in the encomienda must go with them to church every night and make sure they cross themselves and sing several hymns. If an Indian does not come to the church, he is not allowed to rest the next day.

4: To make sure the Indians are learning Christianity properly, they shall be tested every two weeks and taught what they do not know by the Encomendero. He shall teach them the Ten Commandments, the Seven Deadly Sins, and the Articles of Faith. Any encomendero that does not do this properly will be fined six gold pesos.

5: A church will be built equidistant from all estates. On Sundays, Mass shall be observed and a feast will be eaten. If the encomendero does not bring his Indians, he will be charged ten gold pesos.

6: If The church is too far away, another will be built.

7: The priests who collect tithes from the estates must have priests continually in the churches of the estates.

8: There shall be churches built at the mines so that the Indians working the mines may hear mass on Sundays.

9: Whoever has fifty Indians must choose one boy who the encomendero thinks is able, to be taught to read and write, and also the importance of Catholicism. This boy will then teach the other Indians because the Indians would more readily accept what the boy says than what the Spaniards says. If the encomendero has one hundred Indians, two boys shall be chosen. The faith must be ingrained into their heads so the souls of the Indians are saved.

10: If an Indian falls sick near where there is a priest, the priest must go to him and recite the Credo and other profitable things of the Catholic faith. The Indian shall make confession without being charged a fee. If the Indian is to die, he shall be buried with a cross near the church. If he is not buried, the encomendero owes a fine of four gold pesos.

11: The Indians must not be used as carriers for transporting things to the Indians at the mines.

12: All Spanish inhabitants who have Indians in an encomienda must have the infants baptized within a week of their birth.

13: After the Indians have been brought to the estates, gold shall be searched for as follows: Indians in an encomienda must search for gold for five months a year and at the end of the five months are allowed to rest for forty days. During the forty days, the Indians are not to be employed, unless they are a slave and accept to plant the crops. During the forty days, the Indians will be further instructed in faith since they have more time to learn.

14: The Indians must be allowed to perform their sacred dances.

15: All citizens who have Indians are required to feed them breads, yams, peppers, and on Sundays feed them dishes of cooked meat. For every offense, a fine of two gold pesos shall be paid.

16: According to Catholicism, the Indians are not allowed to have more than one wife at a time and they are not allowed to abandon their wives.

17: Sons of the chiefs of the Islands who are under the age of thirteen are to be given to the Friars so they can be taught how to read, write, and other things about Catholicism. When the sons reach the age of nineteen, they are to return to the encomienda and teach the others.

18: Pregnant women are not to be sent to the mines or made to plant the crops. They shall be kept on the estate and made to do household duties such as cooking and weeding. After the child is born, she can nurse it until it is three years old. After this time, she can return to the mines and other duties.

19: The Indians should not sleep on the ground. Each encomendero should provide his Indians with hammocks.

20: The Indians are to be given one gold peso every year to pay for clothing.

21: Indians may not change their masters. One encomendero cannot employ or house an Indian belonging to another encomendero.

22: The Indian chiefs are allowed two Indians to perform personal duties for every forty of their subjects. Also, visitors to the estates must treat the Indians well and teach them what they know of Catholicism.

23: Official inspectors must keep records of the activities and also the treatment of the Indians in the encomiendas. They must keep track of the population and how much gold is being mined.

24: The Indians are not to be physically or verbally abused for any reason.

25: The Indians are not to be used in private trade or for any other economic interest.

26: Encomenderos that have their Indians working in distant mines shall combine efforts with other estates to help provide food for the Indians.

27 Indians from other lands must also be taught the things of the Catholic faith. They are to be treated kindly, unless they are slaves.

28: If an encomendero dies, his successor takes control of the Indians.

29: Two inspectors should be appointed to each Estate.

30. The inspectors are to be chosen by the Admiral, judges, and officers. These people should be compensated by being given Indians in encomienda.

31. Villages should be inspected two times a year, once in the beginning of the year, and once in the summer.

32: If there is a runaway Indian, inspectors cannot apprehend them. They must be given to a man of good conscience who will find the Indians' encomendero.

33: All inspectors should hold a copy of the Laws of Burgos, signed by the Governor.

34: Inspectors must be provided residencias.

35: One person may not have more than one hundred and fifty Indians and no less than forty Indians in encomienda at one time.

Man kan ikke si at disse lovene ble særlig fulgt av conquistadorene. 

1280px-Reconstruction_of_Taino_village%2C_Cuba.JPG

Dette er en rekonstruert Karibisk indianerlandsby 

https://en.wikipedia.org/wiki/Laws_of_Burgos

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Angående at de Leon skal ha vært den første europeer til å se USA: mener å ha lest at Leif Eiriksson i det minste så Cape Cod som er helt nordøst i USA og ikke bare Canada som vi vet han kom til.

April 1513:

Og bare noen få dager senere, den 2.april blir Ponce de Leon og hans menn de første europeerne til å gå i land i Florida når de legger i land et sted på østkysten. Det er også de Leon som gir området navnet Florida, i og med at det er påske som spanjolene på denne tiden kaller Pascua Florida(blomsterfestivalen).

https://en.wikisource.org/wiki/Catholic_Encyclopedia_(1913)/Juan_Ponce_de_León

nw3vnyEUqkKd0HLaUbHZZQ

Lenke til kommentar

Mai 1513

Den portugisiske oppdageren  Jorge Álvares går i land på ei øy (historikere er litt usikker hvilken) som lå ved munningen til Perle elva i Kina. Denne begivenheten regnes som begynnelsen på handelen mellom Kina og Portugal (og på lengre sikt opprettelse av kolonien Macau). 

Jorge Álvares.JPG

En statue av Jorge Álvares som står i Macau den dag i dag. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Juni 1513:

Mens spanjolene og portugiserne er ute og oppdager og koloniserer nye steder rundt om i verden fortsetter gamle konflikter i den gamle verden og igjen er det krigene om Italia det handler om denne måneden. Med støtte fra sveitsiske tropper seirer fysrstedømmet Milano mot franskmennene i slaget ved Novara i nord-Italia den 6.juni. Som et resultat må franskemennne droppe oppgi okkupasjonen av fysrstedømmet og hertug Massimiliano Sforza blir gjeninnsatt i sitt emete.

https://archive.org/details/artofwarinitaly100taylrich/mode/2up

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Novara_(1513)

220px-Massimiliano_Sforza_by_G.A._de_Pre

Lenke til kommentar

August 1513:

Henry den åttende har sluttet seg til alliansen mot Frankrike i de italienske krigene og har iverksatt et felttog i Frankrike. Den 16.august serier engelske og tysk-romerske styrker over franskmennene i Sporeslaget i nord-Frankrike. Salget blir hovedsakelig utkjempet av kavaleri med støtte fra fotfolk.

https://archive.org/details/chronicleofcalai00turprich/mode/2up

http://gallery.nen.gov.uk/asset69104_863-.html

Georg_Lemberger,_Battle_of_Guinegate_(15

Lenke til kommentar

September 1513

Krigen foregår ikke bare på kontinentet, men også på de britisk øyene pågår også krigen, men her mellom mellom Scotland og England. 9.september står slaget ved Flodden Field. Slaget er det største mellom England og Scotland. England vinner slaget, og Kong Jacob IV av Scotland blir drept i slaget. 

Flodden Memorial - geograph.org.uk - 39370.jpg

Minnesmerke på slagstedet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Slaget_ved_Flodden_Field

• Liker 1
Lenke til kommentar

Oktober 1513

Cambarai liga krigen holder enda på for fult (en krig som store deler av Vest-Europa er involvert i).  7.oktober foregår enda et slag. Slaget ved La Matta (i dagens Italia) mellom Spania/Det hellige romerske riket på den ene siden og republikken Venezia på den andre. Slaget ender med seier for stormaktene. 

Bellini, Giovanni - Giovanni Emo - NGA.jpg

Bartolomeo d'Alviano, commandøren som ledet republikken til tap. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_La_Motta_(1513)

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...