Gå til innhold

PoE må man ha spessiele kabler for vegg?


LMH1

Anbefalte innlegg

freddy85 skrev (1 time siden):

Vil se rart ut og man vil kun få 100mb men vil sikkert fungerer om strekket er kort nok.

Hva er kort nok? 60 meter? for usikker om det vil fungere eller ikke. Selgeren sa kabelen ikke er egnet, men godt mulig selgeren tar feil. For mye av utstyr tar rundt 10 watt, som routere etc. Så godt mulig det kan fungere med 2,5 amp strømforsyning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2,5A over nettverkskabel gir deg MYE spenningsfall på lengere kabler. Er en grunn at den ordentlige standarden har lagt seg på 48V og maks litt under 1A slik at spenningsfallet ikke blir så alt for stort og man har litt volt å kunne tape uten alt for mye problemer.

I tillegg stjeler disse billigadapterene to av parrene slik at du aldri vil kunne få noe mere enn 100Mb link.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Big_JT skrev (1 time siden):

2,5A over nettverkskabel gir deg MYE spenningsfall på lengere kabler. Er en grunn at den ordentlige standarden har lagt seg på 48V og maks litt under 1A slik at spenningsfallet ikke blir så alt for stort og man har litt volt å kunne tape uten alt for mye problemer.

Hva mener du med mye? 12.25 volt måler den direkte til PSU eller adapteren, så med rundt 61 meter cat6 virker det som gir 11,84 volt så er det mye spenningstap syns du? Taper rundt 0,5 volt på den strekkningen. Får ikke målt amper men tipper det er ca samme rundt 2.5amp psu gir 2 amp til andre enden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg tror du har blitt lurt av selger og anbefaler at du reklamerer. At selger sier kabelen er uegnet tror jeg bare er tull,  hvorfor skulle han vite noe om det liksom? Kjøp på Elkjøp du, da får du alltid god service og kvalifiserte svar. De har sikkert testet kabelen også før du kjøper, så du veit at det funker til ditt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bas skrev (12 minutter siden):

Jeg tror du har blitt lurt av selger og anbefaler at du reklamerer. At selger sier kabelen er uegnet tror jeg bare er tull,  hvorfor skulle han vite noe om det liksom? Kjøp på Elkjøp du, da får du alltid god service og kvalifiserte svar. De har sikkert testet kabelen også før du kjøper, så du veit at det funker til ditt bruk.

? Elkjøp har virkelig ikke peiling skal jeg si deg de klarer ikke å gi fornuftig svar på routere, så er sikkert like dårlig uansett selger vel de ikke nettverkkabel på 60 meter. Muligens biltema og jula har noe. Nå har jeg ikke testet det over lengere periode, men tror antakelig det vil fungere.

Noen som klarer å sammenligne G.fast vs VDSL mot POE+ for er usikkert om det blir samme praksis med ytelse og teknologi, 4 ledere brukes til data og resten til strøm. Men forstår ikke hvorfor 4 brukes til strøm?

G.fast\VDSL bruker vel 4 ledere 2 til data og 2 til strøm men kan klare 1 gigabit over 500 meter.

For å klare det samme med POE+ må man vel ha 10 gigabit nettverkkort. Selv er jeg usikker om hvis man strekker kabelen til over 110 meter, hvis det taper 0,5 volt per 60 meter kan man antakelig ha kabelen lengere?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Luxorparts Solid UTP-nätverkskabel Cat.6 25 mNätverkskabel Cat. 6

der betaler man dobbelt for under halvparten av legden, du får handle hvor du vil, ebay har man money back warranty.

Men slike butikker har vel lite å stille opp med. Hvis det ikke er feil på produktet. Så er de ganske dyrt. Du kan jo prøve å spørre de om de har Cat8 kabel så finner du hvor dårlig service de har, det finnes på ebay.

 

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 minutt siden):

Hvorfor må man kjøpe aluminium på eBay. Er det ikke like greit å kjøpe rimelig kobber feks Luxorpart på Kjell & co og støtte norsksvensk butikk?

Jeg skjønner ikke poenget med eBay og Alibaba de selger jo kun dritt... Unnskyld er sikkert noe bra der også..

Du MÅ jo ikke kjøpe alu på ebay da.. Men jeg lot meg overbevise da jeg fikk 300 meter for kr 300,- INK frakt fra UK... (Skal sies at de dreit på draget der, hadde glemt å ta med portoutgiftene i prisen!) Ellers har jo Biltema bra kabel (NETTVERKSKABEL CAT-6 UTP 300M
Art.nr. 44-249) Riktignok tre ganger så dyr..

 

Lenke til kommentar

Greia med å kjøpe sånt på bilbutikk eller Kjell lokalt er at du vet hva du får. Du skal tross alt legge det i veggen.. Da hadde jeg klart betalt de få hundre ekstra, slik at jeg ikke måtte rive det opp fra veggen igjen, eller værre brann pga aliminiums dritt.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Og biltema gir plutselig return på kabel som smelter eller ligdene ved feil bruk? Du må gjerne handle på biltema, men de gir like dårlig serivice som ebay er varen brukt er det ingen return spessielt om kabelen er kuttet opp. Så nei man vet lite hva man faktisk får, vet at antall meter på kabelen er ikke riktig en gang, varer nok sikkert fra gang til gang.

Lenke til kommentar

Nå er faktisk alu-kabelen fullgod den så lenge du ikke skal belaste den maksimalt (og selv da er den absolutt bra). Det eneste du må passe på er å benytte skikkelig plugg / terminering! Aluminium stiller større krav til god terminering enn kobber (skyldes ene og alene fysiske forskjeller på de to metallene) så å benytte billig-plugger fra Ali-baba /ebay straffes fort..
Og som du ser er det LITT forskjell i pris..
@LMH1Kabelen Biltema selger er MEGET bra, har testet ganske mye forskjellig siden dette er yrket mitt, har jobbet som svakstrømsmontør i 40 år.. Selvsagt smelter kabelen hvis du ikke har det minste peiling på hva du gjør! Og komme drassende med noen ledningsstumper gir deg NEPPE gehør for retur uansett hvor du handler!

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (28 minutter siden):

Og biltema gir plutselig return på kabel som smelter eller ligdene ved feil bruk? Du må gjerne handle på biltema, men de gir like dårlig serivice som ebay er varen brukt er det ingen return spessielt om kabelen er kuttet opp. Så nei man vet lite hva man faktisk får, vet at antall meter på kabelen er ikke riktig en gang, varer nok sikkert fra gang til gang.

Hva slags forventning har du til retur av varer egentlig? Hvorfor i all verden skulle noen ta i mot retur på noe som er ødelagt p.g.a feil bruk eller kuttet opp?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (34 minutter siden):

Og biltema gir plutselig return på kabel som smelter eller ligdene ved feil bruk? Du må gjerne handle på biltema, men de gir like dårlig serivice som ebay er varen brukt er det ingen return spessielt om kabelen er kuttet opp. Så nei man vet lite hva man faktisk får, vet at antall meter på kabelen er ikke riktig en gang, varer nok sikkert fra gang til gang.

Nei jeg handler ikke på Biltema, jeg har kjøpt olje der. Biltema er en butikk som bruker forskjellige leverandører etter alt som er billigst på markedet...

Handler du derimot på elbutikk som Kjell & co så er du derimot garantert godt fra leverandør.. iforhold til å bli lurt til aluminium på veldig lange strekk på eBay eller Alibaba.

Ille nok at folk bruker Aluminiumskabler til hi-fi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biltema er en morsom forretning, genialt strategisk i norsk marked.

Det oppstod pga at verksteder og original deler er altfor dyrt, og folk er villige til å kjøpe kopideler til en brøkdel.

Og siden alle som har bil må på Biltema, så kan de likeså stjele kundene fra Clas og Elkjøp også.

Venter bare på at de lager Biltema tv -flatskjermen.. kanskje de selger det allerede??

Endret av Gouldfan
D
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (19 timer siden):

Hva mener du med mye? 12.25 volt måler den direkte til PSU eller adapteren, så med rundt 61 meter cat6 virker det som gir 11,84 volt så er det mye spenningstap syns du? Taper rundt 0,5 volt på den strekkningen. Får ikke målt amper men tipper det er ca samme rundt 2.5amp psu gir 2 amp til andre enden.

Med 0,5V spenningsfall over 61m nettverkskabel har du ikke 2A last. Regner med 23AWG og alle 4 ledere i bruk skulle du ha hatt et spenningsfall på 4V. Noe som gir deg 8V til lasten......

Med spenningsfallet du måler er man nok nærmere 0.25A om det er 23AWG.

LMH1 skrev (19 timer siden):

Noen som klarer å sammenligne G.fast vs VDSL mot POE+ for er usikkert om det blir samme praksis med ytelse og teknologi, 4 ledere brukes til data og resten til strøm. Men forstår ikke hvorfor 4 brukes til strøm?

G.fast\VDSL bruker vel 4 ledere 2 til data og 2 til strøm men kan klare 1 gigabit over 500 meter.

For å klare det samme med POE+ må man vel ha 10 gigabit nettverkkort. Selv er jeg usikker om hvis man strekker kabelen til over 110 meter, hvis det taper 0,5 volt per 60 meter kan man antakelig ha kabelen lengere?

Hva har PoE med G.fast/VDSL? Disse teknologiene har ingenting med værandre å gjøre. PoE kjøres over ethernet, noe G.fast eller VDSL ikke er. Du kan overføre ethernet over G.fast og VDSL, men det er som sagt helt annen teknologi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...