Gå til innhold

PoE må man ha spessiele kabler for vegg?


LMH1

Anbefalte innlegg

Hei har hørt med ebay en selger på ebay sier:

Sitat

New message from: elephone-uk (129,073)

Hello,

Thanks for your email.

This can be installed inside a wall but is not suitable for POE as it is a CCA (copper clad aluminium cable) rather than solid copper.

For POE solid copper cables should be used.

It is a pitty you did not ask us this before we had shipped your item.

Kind Regards

Andy

 
 

Så kan noen bekrefte om man må ha spessielle kabeler for POE (f.eks til erstattning) av VDSL til Poe som gjør det mulig å ha f.eks fastelefoni uten ekstra strøm. Finnes det POE kabeler om klarer opp mot 10 gigabit?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...
Janvik skrev (På 17.2.2020 den 15.14):

Ja, poe skal helst kjøres på gode kabler. 

Hva har VDSL med poe å gjøre? 

Hva har fasttelefonen med poe å gjøre? 

Det er mulig å ha iptelefoni med POE eller kamera etc. Da slipper man strømkontrakt i tillegg. Men har lite erfaringer hva slags kabler som funger og ikke? Så sant det er Cat6 eller bedre?  Hvor langt kan POE strekkes? sier man ikke bør strekke cat6 over 100 meter.

Lenke til kommentar

Nettverkskabler skal være maks 100m. (Hvor av den faste kablingen kan være 90m.) Dette gjelder for cat 5 og oppover.

iptelefon og kamera trenger ikke spesielt høye hastigheter så cat 5 kabel duger helt fint. (Høyere kategori er selvsagt fint, men normalt ikke noe krav.

 

Kopperkledd aluminiumnskabel er noe skit som man skal holde seg langt unna. På 230V er det direkte brannfarlig og på nettverk får man fort problemer med PoE grunnet høy motstand i kablene. Dessverre noe som ofte dukker opp med billigprodukter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Big_JT skrev (På 20.4.2020 den 16.34):

 

Kopperkledd aluminiumnskabel er noe skit som man skal holde seg langt unna. På 230V er det direkte brannfarlig og på nettverk får man fort problemer med PoE grunnet høy motstand i kablene. Dessverre noe som ofte dukker opp med billigprodukter.

Men finnes det enkel måte å sjekke om kabelene er brukbare?

Best Active PoE Splitter Power Ethernet 24V to 12V 2A IEEE802.3af Standard Black

Power Over Ethernet Passive PoE Adapter Injector + Splitter Kit PoE Cable Black

Er det bare å teste slik med 19 volt eller ligdene PSU for laptop, hvis det blir lavere spenning en 12 volt er kabelen dårlig eller for lang?

 

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare sette spenning på en kabel for å teste den. Du må sende strøm gjennom den.

Når du sender strøm gjennom en leder vil du få et spenningsfall over denne lederen. Hvor stort dette spenningsfallet er sier deg hvor god kabelen er. Du kan da også regne ut motstanden (ohm) i kabelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle brukes til data. Man kan sende strøm og data gjennom samme.

For å måle motstand kan du enten bruke egne instrumenter for slikt, men de er grisedyre. Eller du kan bruke en nesten hvilken som helst strømforsyning og en passende effektmotstand. Evt. en strømforsyning med strømbegrensning.

Men for all del lær deg grunnleggende ting først. Bl.a. ohm's lov. Og sørg for at du forstår den og ikke bare pugger formlene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
sedsberg skrev (På 23.4.2020 den 16.29):

Alle brukes til data. Man kan sende strøm og data gjennom samme.

For å måle motstand kan du enten bruke egne instrumenter for slikt, men de er grisedyre. Eller du kan bruke en nesten hvilken som helst strømforsyning og en passende effektmotstand. Evt. en strømforsyning med strømbegrensning.

Men for all del lær deg grunnleggende ting først. Bl.a. ohm's lov. Og sørg for at du forstår den og ikke bare pugger formlene.

Sikker på dette?  i så fall har jeg blitt lurt på ebay, får kun nr 1,2,3,6 å fungere med kabeltesteren resten funger ikke med led lys, så hvis du er 100% sikker på dette har jeg kjøpt ubrukelig adapter.

Lenke til kommentar
nomore skrev (37 minutter siden):

Eller du har gjort noe feil. 

Blir veldig lei å at dere gidder å kaste bort tiden deres å legge skylden på meg:

Sitat

Alle brukes til data. Man kan sende strøm og data gjennom samme.

Sitat

Spørs hvilken PoE og nettverks-standard du benytter. Da benyttes alt fra 4 til 8 ledere til PoE og 4 eller 8 ledere til data.

Slik svar man får er det ikke rart man blir usikker, eller er det slik POE bruker 4 ledere mens poe+ bruker 8?

Uansett spørs vel om jeg får noe svar fra selger er ganske billig utstyr generieltsett.

Har testet de på laptop:

Får:

9561734529.png

På speedtest uten tilkoblet strøm og kun 100 mbit på nettverkkortet, men er ganske dårlig.  men godt mulig de virker.

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (7 minutter siden):

https://en.wikipedia.org/wiki/Power_over_Ethernet#Pinouts

Det er ikke vanskelig å finne informasjon i dag. Som sagt i det du siterte så varierer det fra standard til standard.

Så si basert på den tekniske informasjon får 12 volt å fungere, men får kun 40\40 mbit på speedtest med disse kabelene, er de da poe ikke POE+ eller er det riktig at POE+ skal gi så dårlig ytelse? Er usikker om POE må være tilkoblet strøm for optimalt ytelse. Nå er vel det brukbart for IP telefoni eller 4k videokamera hvis man bruker MP4 eller quicktime som mediaformat. Men uten å testet fysisk klarer jeg ikke å finne ut om jeg blir lurt eller ikke.

Testet den ene virker ut som den gir 75 mbit ned og 36 mbit opp, så godt mulig man må ha strøm for å få best ytelse, men er kanskje ikke så lurt å koble til 12 volt på routere\laptop, så litt usikker hvordan jeg bør gå frem å teste her, for jeg vi lite hvor god den adapteren er. For når nettverkkortet sier 100 mbit så er vel rundt 90\90 mbit antakelig som er maks, men har man 2,5 gigabit nettverkkort god mulig man har i terorien rundt 250 mbit ytelse?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, LMH1 said:

Så si basert på den tekniske informasjon får 12 volt å fungere, men får kun 40\40 mbit på speedtest med disse kabelene, er de da poe ikke POE+ eller er det riktig at POE+ skal gi så dårlig ytelse? Er usikker om POE må være tilkoblet strøm for optimalt ytelse. Nå er vel det brukbart for IP telefoni eller 4k videokamera hvis man bruker MP4 eller quicktime som mediaformat. Men uten å testet fysisk klarer jeg ikke å finne ut om jeg blir lurt eller ikke.

Om du får 40Mb over ethernet er noe galt.

Og hva mener du med "Er usikker om POE må være tilkoblet strøm for optimalt ytelse"?

PoE har heller ingenting med kodeker eller hva som blir transportert over kabelen å gjøre. Hvorfor du drar inn MP4 eller quicktime fatter jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...