Gå til innhold

Vestland fylke sier nei til Northconnect-kabelen​


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (9 minutter siden):

Hvilken måte brukte dem fra hydrogen til strøm igjen? Eller trur du seriøst at Utsira prosjektet og Ørsteds prosjektet er identisk? 

Toyota Mirai og hundre andre FCEV er et eksempel på over 18% effektivitet. Hvordan får dem 5kg hydrogen til å gi fremdrift nok til 500km rekkevidde? 

Kom igjen nå, hvor vanskelig kan det være å hoste opp *ett* stakkars prosjekt som har klart bedre enn 18%!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Alle FCEV produkter motsier påstanden din. 

Og for de som lurte siden Kahuna ikke vet hva han prater om. Man brukte ikke brenselceller på Utsira. 

Kom med et prosjekt som er bedre da, dersom det er så mange av dei.   Straum->hydrogen->straum. 82% svinn er ikkje lagring, det er sløsing

  • Liker 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (1 minutt siden):

Kom med et prosjekt som er bedre da, dersom det er så mange av dei.   Straum->hydrogen->straum. 82% svinn er ikkje lagring, det er sløsing

Vær litt tålmodig så får man svaret på det. 

Lagring av energi du ikke kunne fått lagret på andre måter er 100% effektiv. 

Lenke til kommentar

Kahuna:

Om du produserer hydrogen på en kunstig øy ut i havet kan du drite i 95% effektivitet. Samme på land og forresten. Du ender med masse lavtemperatur varme det er vanskelig å finne en fornuftig bruk for. Og da ender du med en effektivitet på 18%.

Proton svar:

Som du ser er US DoE uenig med din påstand om 18 % virkningsgrad. Dessuten er ikke virkningsgrad det viktigste, det er prisen på energy ut av systemet som betyr noe. Siden vi til tider vil se stort overskudd av vindkraft, vil nesten gratis kraft være tilgjengelig. det betyr lav pris på hydrogen. Enig?

Conventional alkaline electrolysis has an efficiency of about 70%. Accounting for the accepted use of the higher heat value (because inefficiency via heat can be redirected back into the system to create the steam required by the catalyst), average working efficiencies for PEM electrolysis are around 80%.

If the fuel cell is powered with pure hydrogen, it has the potential to be up to 80-percent efficient. That is, it converts 80 percent of the energy content of the hydrogen into electrical energy

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Alle FCEV produkter motsier påstanden din. 

Og for de som lurte siden Kahuna ikke vet hva han prater om. Man brukte ikke brenselceller på Utsira. 

Gjør de det? Hvorfor klarer du ikke komme opp med *en* konkret kilde da? Jeg vil ha kilde på *ett* energilagringsprosjekt som klarer syklusen strøm->hydrogen->strøm med bedre effektivitet enn Utsira-prosjektet sine 18%. Og joda, jeg *vet* at Utsira-prosjektet brant hydrogen i en forbrenningsmotor for å generere strøm, så da burde det være en enkel sak å finne et prosjekt å vise til som slår dette ved for eksempel å bruke brenselceller men det har du ikke klart så langt. 

Så der står vi, du drar en gedigen bløff og påstår 95% effektivitet samtidig som du ikke klarer å vise til konkrete prosjekter som er bedre enn 18%. Og dette mens du drar ditt standardnummer, nemlig å prate om hydrogen selv om det er irrelevant. 

Jeg foreslår at du avstår fra å prate mer om hydrogen i denne tråden, i det minste til du klare å finne et prosjekt med dokumentert bedre virkningsgrad enn utsiraprosjektet.

Lenke til kommentar
Proton1 skrev (53 minutter siden):

Som du ser er US DoE uenig med din påstand om 18 % virkningsgrad. Dessuten er ikke virkningsgrad det viktigste, det er prisen på energy ut av systemet som betyr noe. Siden vi til tider vil se stort overskudd av vindkraft, vil nesten gratis kraft være tilgjengelig. det betyr lav pris på hydrogen. Enig?

Conventional alkaline electrolysis has an efficiency of about 70%. Accounting for the accepted use of the higher heat value (because inefficiency via heat can be redirected back into the system to create the steam required by the catalyst), average working efficiencies for PEM electrolysis are around 80%.

If the fuel cell is powered with pure hydrogen, it has the potential to be up to 80-percent efficient. That is, it converts 80 percent of the energy content of the hydrogen into electrical energy

Er DoE uenig med meg? Alt jeg ser er en masse enkeltfaktorer, ingen komplette prosjekter eller systemer. Dessuten er gratis overskuddskraft omtrent som å finne penger på gata, ikke noe jeg ville basert privatøkonomien min på. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Vær litt tålmodig så får man svaret på det. 

Lagring av energi du ikke kunne fått lagret på andre måter er 100% effektiv. 

"Vær litt tålmodig"? Kva venter vi på; Godot? Hydrogen vil aldri vere einaste mulige lagringsmetode for energi

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Og joda, jeg *vet* at Utsira-prosjektet brant hydrogen i en forbrenningsmotor for å generere strøm, så da burde det være en enkel sak å finne et prosjekt å vise til som slår dette

Så da vet du at du kan finne ut av dette selv. Gå inn til firma som Ballard, Powercell eller Bosch og se effektiviteten til brenselcellene så har du svaret uten at jeg trenger gjøre leksene for deg. 

Kahuna skrev (16 minutter siden):

Så der står vi, du drar en gedigen bløff og påstår 95% effektivitet

Det har du fått. Men du har som alltid enten ikke trykket deg inn på linken, eller glemt det. Les opp bruken av FC i Japan hvor de har god erfaring på dette. 

Et annet tips. By prosjektet til Toyota nevner også det faktum. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Så da vet du at du kan finne ut av dette selv. Gå inn til firma som Ballard, Powercell eller Bosch og se effektiviteten til brenselcellene så har du svaret uten at jeg trenger gjøre leksene for deg. 

18%. Det er 'leksene' jeg trenger å gjøre. Du kan påstå at det finnes bedre men inntil du har noe å vise til er du bare en bløffmaker.

oophus3do skrev (4 minutter siden):

Det har du fått. Men du har som alltid enten ikke trykket deg inn på linken, eller glemt det. Les opp bruken av FC i Japan hvor de har god erfaring på dette. 

Et annet tips. By prosjektet til Toyota nevner også det faktum. 

Linker! Det er *du* som har noe å bevise her. Eller er det greit at alle tenker på deg som 'hydrogenløgneren'?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (8 minutter siden):

18%. Det er 'leksene' jeg trenger å gjøre. Du kan påstå at det finnes bedre men inntil du har noe å vise til er du bare en bløffmaker.

Proton1 gav deg et fint svar. 

Vi vet effektiviteten til de forskjellige stegene. Da blir det 1+1=2. Så gjør det selv. 

Økonomien er viktigst her, som også Proton1 prøver forklare deg. 

Kahuna skrev (11 minutter siden):

Linker! Det er *du* som har noe å bevise her. Eller er det greit at alle tenker på deg som 'hydrogenløgneren'?

Ok, her får du samme link du har fått før. Du kommer til å ignorere dette også er du tilbake med 18% idiotien igjen om noen dager. 

https://fuelcellsworks.com/news/fcw-exclusive-tokyo-fuel-cell-expo-2019-300000-ene-farms/

Kall meg løgner så mye du vil, alle andre ser helt klart å tydelig nivået du er på. 

Her en til:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.igu.org/sites/default/files/Article_Yakabe_Khan.pdf&ved=2ahUKEwjy8vXwj9LnAhWrtIsKHdJzAO8QFjADegQIARAB&usg=AOvVaw3DjgNUhL3NeYeVd9O5cmn8&cshid=1581720688074

Google søk uten å lese den siste, men det er bare å velge. Er mange av dem. 

Lenke til kommentar

"Som du ser er US DoE uenig med din påstand om 18 % virkningsgrad. Dessuten er ikke virkningsgrad det viktigste, det er prisen på energy ut av systemet som betyr noe. Siden vi til tider vil se stort overskudd av vindkraft, vil nesten gratis kraft være tilgjengelig. det betyr lav pris på hydrogen. "

Kommentar til Proton 1:

Greit, der er mye overskuddskraft, men er det mange nok timer i løpet av et å drive anlegg for hydrogenproduksjon?

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (29 minutter siden):

Proton1 gav deg et fint svar. 

Vi vet effektiviteten til de forskjellige stegene. Da blir det 1+1=2. Så gjør det selv. 

Økonomien er viktigst her, som også Proton1 prøver forklare deg. 

Ok, her får du samme link du har fått før. Du kommer til å ignorere dette også er du tilbake med 18% idiotien igjen om noen dager. 

https://fuelcellsworks.com/news/fcw-exclusive-tokyo-fuel-cell-expo-2019-300000-ene-farms/

Kall meg løgner så mye du vil, alle andre ser helt klart å tydelig nivået du er på. 

Her en til:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.igu.org/sites/default/files/Article_Yakabe_Khan.pdf&ved=2ahUKEwjy8vXwj9LnAhWrtIsKHdJzAO8QFjADegQIARAB&usg=AOvVaw3DjgNUhL3NeYeVd9O5cmn8&cshid=1581720688074

Google søk uten å lese den siste, men det er bare å velge. Er mange av dem. 

God dag, mann! Økseskaft

Du må ha elektrolyse, lagring av hydrogen, kjøre det gjennom ei brenselcelle og ha en inverter for å gjere dc om til ac. So kan en sjå på total virkningsgrad. 

Lenke til kommentar
HF- skrev (10 minutter siden):

Du må ha elektrolyse, lagring av hydrogen, kjøre det gjennom ei brenselcelle og ha en inverter for å gjere dc om til ac. So kan en sjå på total virkningsgrad. 

Og du finner ut av effektiviteten per steg på utstyret om du leter. Søker du det opp direkte så får du svaret der også. 

Dette er som å løpe for å putte smokken tilbake i kjeften på skrikerunger. 

Åpne opp ei nettleser og les om grunner til at det er så mange land som går inn i dette. De gjør jo ikke dette uten grunn for det. Round trip efficiency er med frakt rundt >40% effektivt. Med utnyttelse av varme over 60%.

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Og du finner ut av effektiviteten per steg på utstyret om du leter. Søker du det opp direkte så får du svaret der også. 

Dette er som å løpe for å putte smokken tilbake i kjeften på skrikerunger. 

Åpne opp ei nettleser og les om grunner til at det er så mange land som går inn i dette. De gjør jo ikke dette uten grunn for det. 

Eg rekner 18% effektivt til eg ser tall som viser noko anna 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Som medlem av ACER har vi samme adgang til å bruke Viking Link som danskene. Det betyr at vi kan selge kraft direkte til UK gjennom Viking Link uten at danskene stikker av med fortjenesten (annet enn nettleien i Viking Link om de eier den).

Har du tenkt over det?"

Svar til Proton 1:

Ikke mulig å sette merkelapp på elektroner, det er egentlig marked som bestemmer prisen. Og dersom Danmark samtidig importer vindkraft fra Tyskland, hva da. Bokføring her blir en smule vanskelig, vi snakker om et spottmarked. Norge eksporter ofte strøm til Sverige, hvilken kontroll har vi på Sveriges import/eksport i de samme tidsperiodene?

Lenke til kommentar

Skottland planlegger å legge ned 4 atomreaktorer (på 4x500MW) i 2023 og deretter. Strømkabelen fra Norge matcher med dette tidspunkt, og i Skottland tror man kanskje at man skal importere store mengder strøm fra Norge for å dekke opp for bortfall av atomkraft?

Tyskland skal nå legge ned sine syv resterende atomkraftverk (på ca 50TWh) innen utgangen av 2022. Sverige legger ned to atomkraftverk i 2020 og 2021. Belgia gjør også noe lignende. Summen av bortfallet av alle disse atomreaktorer kan bli noe slik som at ca 100 TWh må hentes fra andre kilder (men fra hvor - fra Norge?). Og ikke nok med dette, nye datasentre kommer til å sluke strøm ifbm Det Digitale Skifte. Samtidig sier man at klimaendringene er vår tids største problem, samtidig som man i praksis gjør noe helt annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...