Gå til innhold

VGD Off-topic VÅKS


SirJames™
Melding lagt til av Diskusjon.no

Tråden stenges for gjentatte brudd på bruk av tjenesten.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
11 hours ago, Ale-Fawk said:

Hva het den vaksina jeg tok som unggutt i slutten av 2009?

pandemrix kanskje? sammenfaller med året svineinfluensa herjet. Men, hvordan skal vi vite om det var den vaksinen du tok?

Sjekk røykere, se:

Quote

I tillegg anbefaler FHI at pasienter med kronisk leversykdom, immunsvikt, kreftpasienter, diabetes mellitus, kronisk lunge og hjertesykdom, alkoholmisbrukere og røykere å vurdere vaksinen. Blant kronisk lungesykdom inngår blant annet personer med alvorlig astma.

Told yah, det at røyking åpner for skjit. Dette er fra en artikkel om Pneumovax 23 eller Prevenar 13 vaksinen for pneumokokker..

https://www.aftenposten.no/norge/i/9vQA3q/alle-over-65-aar-anbefales-aa-ta-vaksine-mot-lungebetennelse

Quote

-Vaksinen viktig, uavhengig av koronavirus

– Det er viktig at de i risikogruppene er vaksinert, uavhengig av koronavirus. Ved utbrudd av covid-19 i Norge, vil helsetjenesten belastes og da er det fint at man reduserer belastningen på helsetjenesten for andre infeksjoner, sier Margrethe Greve-Isdahl, overlege og spesialist i barnesykdommer ved FHI.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
10 hours ago, Omnia vincit amor said:

Jo, de sprøytene varer dessverre ikke evig.. 

Polio og de andre man fikk som barn varer kun i 10 år.. Fikk beskjed om dette når jeg tok stivkrampen. Så fikk jeg beskjed om å ta de når jeg eventuelt skal en reise i utlandet. 

Stivkrampe er noe ordentlig skjit.

Opisthotonus_in_a_patient_suffering_from

en venn av meg hadde det

?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Her må vi klargjøre noe. Nickspekulasjon og "outing" er ikke OK. Anonymitet er viktig for mange, så finn noe annet å diskutere. Dette vil kunne medføre advarsler, hvis det ikke blir etterlevd. Alle tråder er for alle, og dersom man ikke liker et innlegg - så trenger man heller ikke å svare på det.

Brudd på dette kan medføre advarsler.

Endret av Slettet-404071
Lenke til kommentar
10 hours ago, Omnia vincit amor said:

Greit nok, men jeg har forstått det slik at det ikke varer for evig. 

Når det kommer til de vaksinene man får som barn så må man fylle dette på, det er jo hva legene jeg snakket om sist sa. 

Men er nok noe her jeg har misforstått ja. :)

Mumps (Kusma), Measles, Rubella

Kusma var det fader meg ei jente i nabolaget mitt som barn som klarte å få seg :roll: så ikke pent ut.

Det er mange vaksiner du ikke behøver å ta på ny. MMR er vel en slik vaksine (alle disse tre er virus som man forventer at sykdom eller vaksine gir livsvarig immunitet om du ikke får HIV/AIDS da)

Stivkrampe, Polio og to andre ting:

Boostrix er navnet på en av vaksinealternativene fra en av produsentene av den som inneholder beskyttelse for fire ting. Husk at en av USA's tidligere presidenter opplevde Polio, som også er i denne vaksinen. Den er tetravalent, dvs. den beskytter mot fire ting. Ordet tetra betyr fire (greske røtter antar jeg).

Ellers

Det finnes en vaksine som anbefales på tross av at du måtte ha opplevd vannkopper som barn:

Quote
ZOSTAVAX er en vaksine som skal brukes til å forhindre helvetesild (herpes zoster) og postherpetisk nevralgi forbundet med herpes zoster, den langvarige nervesmerten som kommer etter helvetesild.
ZOSTAVAX brukes til vaksinasjon av personer som er 50 år eller eldre.

Dette er noen eksempler. Mer kunnskap om vaksiner kan man jo få fra internett eller å prate med et vaksinasjonskontor.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (19 minutter siden):

pandemrix kanskje? sammenfaller med året svineinfluensa herjet. Men, hvordan skal vi vite om det var den vaksinen du tok?

Sjekk røykere, se:

Told yah, det at røyking åpner for skjit. Dette er fra en artikkel om Pneumovax 23 eller Prevenar 13 vaksinen for pneumokokker..

https://www.aftenposten.no/norge/i/9vQA3q/alle-over-65-aar-anbefales-aa-ta-vaksine-mot-lungebetennelse

 

Tok selv denne vaksinen i 2009, og har ikke vært syk siden. Har ikke hatt feber og vært sengeliggende på mange år. I fjor var jeg heller ikke forkjølet en eneste gang. En helt uvirkelig reise. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
G skrev (12 minutter siden):

Det er mange vaksiner du ikke behøver å ta på ny. MMR er vel en slik vaksine (alle disse tre er virus som man forventer at sykdom eller vaksine gir livsvarig immunitet om du ikke får HIV/AIDS da)

Veldig godt forklarende, G! 

Boostrix var det jeg fikk sist når jeg tok stivkrampe, men da uten polio om jeg ikke husker feil. De hadde ikke den med alle fire, kun tre. 

G skrev (11 minutter siden):

Dette er noen eksempler. Mer kunnskap om vaksiner kan man jo få fra internett eller å prate med et vaksinasjonskontor.

For all del, men synes det er interessant å diskutere det her og ? 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Rimeligste er å ta den som gir beskyttelse for fire STIVKRAMPE – KIKHOSTE – DIFTERI – POLIO (sorry for store bokst. klippet og limt) å bli ferdig med det. Finnes en annen kalt Tetravac når jeg sjekker prisliste (kliss lik Boostrix, med unntak av annen produsent). Polio kan man visst få uten de tre andre. Det er jo liten vits. Bedre å gå for "fir-verdig" vaksine da.

 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Omnia vincit amor said:

For all del, men synes det er interessant å diskutere det her og ? 

Nice, endelig et tema som fenget litt :wee: , da ser vi an. Gidder ikke å stresse tema uten at noen kommer med spørsmål (som jeg kanskej (skål!) ikke alltid vet svarene på)

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...