Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (5 timer siden):

62% er mye mer enn jeg hadde trodd. Jeg trodde det var en skitten ukultur i "lavere" sosiale lag og gjalt bare noen få prosent, akkurat som det å ikke bruke sikkerhetsbelte i bil eller røyke rullings innendørs/i bil. Jeg håper virkelig at corona vil gjøre det mer sosialt uakseptabelt å sluntre unna håndvask etter dobesøk og at folk skjerper seg.

Var akkurat det jeg misstenkte men godt å få det tallfestet.
Vi er tross alt bare aper, noe som kommer godt til syne når vi samles i større grupper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet negativt - døde av covid-19

En beboer ved Nordseterhjemmet i Oslo døde som følge av Covid-19 torsdag 7.5. Beboeren hadde testet negativt flere ganger, men ble likevel behandlet som smittet fordi vedkommende hadde indikasjoner på smitte.

En test gjort etter vedkommendes død viste at personen likevel var smittet med coronaviruset

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (11 minutter siden):

Men det er vel bare etter nummer 1:omg:? Nekter å tro at noen mennesker i Norge i våre dager er så til de grader avskyelig grisete at de nekter å vakse seg etter nummer 2?:scared:Så motbydelig er vel ingen?:sick::yucky:

Da er det bare å tro om igjen, for dette er dessverre noe jeg ser ved offentlige toaletter også, da mange går rett ut av toalettet uten å vaske seg. Ser det oftere i utlandet, men det skjer ofte her hjemme også. At folk nå får inn dette med teskje er ikke annet enn positivt, men synd man alltid må lære av skade og ikke omvendt :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Froskelår skrev (4 minutter siden):

Coronaviruset sprer seg fordi folk ikke vasker seg på henda etter dem har driti? Tviler.

Antagelig ikke, men coronaviruset spres fort av de samme folkene som vanligvis ikke har folkeskikk nok til å opprettholde en gode hygiene i det vanlige. Derfor er slike "husk å vask hendene dine"-tiltak viktige, ikke bare for nå men for siden også

Endret av bshagen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

Antagelig ikke, men coronaviruset spres fort av de samme folkene som vanligvis ikke har folkeskikk nok til å opprettholde en gode hygiene i det vanlige. Derfor er slike "husk å vask hendene dine"-tiltak viktige, ikke bare for nå men for siden også

Det er en temmelig drøy påstand.

Lenke til kommentar
Froskelår skrev (8 minutter siden):

Det er en temmelig drøy påstand.

Dråpesmitte spres via .. dråper. Om man og ikke respekterer rådene om smittespredning og er blant folk, så bidrar du til mer smitte. Dette er et ubestridelig faktum og ingen påstand. Dette gjelder både om du er smittet eller ikke, da du også står i større risiko for å bli smittet om du f.eks ikke har en god håndhygiene

EDIT: Og for ordensskyld, når jeg sier "hygiene" så snakker jeg ikke om du har brukt en deostick etter at du har vært i dusjen. Jeg snakker om smitte. Du forsto sikkert dette, men jeg ville bare klarifisere dette

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

makan til flisespikkeri

https://www.vg.no/sport/i/lA2WV9/slik-er-de-nye-reglene-for-barne-og-breddeidretten-de-yngste-barna-kan-ha-fysisk-kontakt

hvem greier å henge med på alt etterhvert? og lignende for andre sektorer, alle med egne x-meter avstand, alder over/under, antall deltakere/besøkende, og annet dilldall.

begynner å mistenke at Høie trives litt for godt i en slags rolle som "landsfader" som skal gi horden noen smuler om gangen, hvis vi vasker hendene og oppfører oss pent. "nå kan besteforeldre klemme barnebarna" osv.

I det tempo der holder han det vel gående langt inn i 2021

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (Akkurat nå):

Dette er et ubestridelig faktum og ingen påstand.

Det er en stor antagelse å si at Corvid-19 spres fort av folk som ikke vasker seg på henda etter de har vært på do. Det er ikke sikkert de folka er utafor døra engang. Mange er det, mange er det ikke. Poenger er at vi veit ikke. Vi veit ikke hvor mye smitte som forekommer ved berøring - kontra dråper fra spytt, snakk, host, nys, etc. Vi veit ikke hvor mye èn type person smitter kontra en annen type person. Vi veit ikke hvem som smitter, og vi veit ikke hvem som har det. Joda, vi kan teste - men de fleste gjør ikke det.

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Om folk ikke følger rådene som gis

ok, kan du gjengi de ulike reglene og sammenhengen om maks 10 personer, 20 personer, og 50 personer, -uten å smugkikke på artikkelen på nytt? Du skal slippe å ramse opp om tilsvarende for konserter og kultur, og alt annet..

nei, det er påfallende hvor godt politikerne trives i rollen sin om dagen. Først ville de nesten ikke vite om Corona, men unnvek det. men så oppdaget de potensialet for å liksom være landsfader/moder, og da får de nesten ikke nok av å stå på podiet. Det er blitt latterlig.

Lenke til kommentar
Froskelår skrev (7 minutter siden):

Det er en stor antagelse å si at Corvid-19 spres fort av folk som ikke vasker seg på henda etter de har vært på do. Det er ikke sikkert de folka er utafor døra engang. Mange er det, mange er det ikke. Poenger er at vi veit ikke. Vi veit ikke hvor mye smitte som forekommer ved berøring - kontra dråper fra spytt, snakk, host, nys, etc. Vi veit ikke hvor mye èn type person smitter kontra en annen type person. Vi veit ikke hvem som smitter, og vi veit ikke hvem som har det. Joda, vi kan teste - men de fleste gjør ikke det.

Kverulering much? Hvor ofte/sjeldent folk vasker seg på henda etter de har vært på do sier mye om generell håndhygiene. Er man dårlig til å vaske henda etter å ha lagt en kabel på veikroa så er det ikke sikkert den personen er flink til å vaske seg ellers heller. Vi vet at viruset smitter ved indirekte kontakt via flater, så håndhygiene er veldig viktig. Det er en grunn til at alle land i verden og WHO stadig påminner befolkningen om å vaske henda.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Kverulering much?

Tja, hele greia er jo fullstendig idioti. Dødsfall direkte forsårsaket av Corona er minimale; og verden har tilsynelatende blitt gal. Ingen veit noen ting og alle flyr rundt og synser. Jeg liker det ikke og jeg vil kverulere på det til den dagen jeg dør, mest sannsynlig av årsaker relatert til kjærlighet for øl og ostepop.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Froskelår skrev (7 minutter siden):

Tja, hele greia er jo fullstendig idioti. Dødsfall direkte forsårsaket av Corona er minimale; og verden har tilsynelatende blitt gal. Ingen veit noen ting og alle flyr rundt og synser. Jeg liker det ikke og jeg vil kverulere på det til den dagen jeg dør, mest sannsynlig av årsaker relatert til kjærlighet for øl og ostepop.

Vi får se på dødstallene når året er omme.
Det er så enkelt som å sammenligne antallet døde fra det ene året til det neste og når 2020 er over kan vi sammenligne dødsraten land for land og se hvor mange pandemien tok livet av.

Lenke til kommentar
Froskelår skrev (12 minutter siden):

Tja, hele greia er jo fullstendig idioti. Dødsfall direkte forsårsaket av Corona er minimale; og verden har tilsynelatende blitt gal. Ingen veit noen ting og alle flyr rundt og synser. Jeg liker det ikke og jeg vil kverulere på det til den dagen jeg dør, mest sannsynlig av årsaker relatert til kjærlighet for øl og ostepop.

Tror ikke naboen min med lungekreft er enig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...