Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324
Theo343 skrev (11 timer siden):

image.thumb.png.28f7dfcbcefd352a92d063e3451307d3.png

Arnold : Ja ja ja , venn ai wass bårn the doktør sclapped mai butt....and then he spænked mai donkey , ja ja ja !

Since ai cant fly commercial i vill get to da choppah !

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, .berZerk said:

Men så er det twitter da, det bildet kan være for to uker siden eller noe helt annet. Sier ikke at det er det, men greit å være litt kildekritisk.

Personen som skriver meldingen er ikke hvem som helst, han er skribent for http://HKTravelBlog.com og kan miste jobben om han sprer falske nyheter.

Derimot, påstanden om at Kina har stoppet å teste, kommer fra uverifiserte rykter, og fikk veldig lite mostand når noen presenterte det her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (12 minutter siden):

Men så er det twitter da, det bildet kan være for to uker siden eller noe helt annet. Sier ikke at det er det, men greit å være litt kildekritisk.

Jupp, greit med kildekritikk på twitter. Her snakker han jo om en 15 minutter prøve. Har hørt om en slik prøve før, men da var vet vel prat om at den kanskje ville komme iløpet av en uke (ref: https://www.independent.ie/world-news/coronavirus/irish-developed-kit-confirms-infection-in-15-minutes-39046582.html). Noen som har noe mer info om dette ifht. bildet som ble postet? Ser på det som mer sannsynlig at de sjekker temperatur (og evnt. andre symptomer) og ber alle være i hjemmekarantene så og så lenge. I mellomtiden taes en vanlig virusprøve og de blir eventuelt "skrevet ut" av hjemmekarantene dersom de fortsatt ikke har noen symptomer og prøven var negativ. Men for all del, om det skulle vise seg å stemme: ikke noe er bedre. Bare å få de ut til folk! Den her "la oss ikke teste vanlige folk" strategien fra regjeringen tror jeg bare gjør at flere kommer til å bryte karantene ettervhert.

Endret av KANE2009
Lenke til kommentar
2 minutes ago, KANE2009 said:

Jupp, greit med kildekritikk på twitter. Her snakker han jo om en 15 minutter prøve. Har hørt om en slik prøve før, men da var vet vel prat om at den kanskje ville komme iløpet av en uke 

Kina har allerede utviklet en slik test

 

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ifht. pålitelighet til testen fra BioMedomics (sakset fra sidene deres): 

"In order to test the detection sensitivity and specificity of  the COVID-19 IgG-IgM combined antibody test, blood samples were collected from COVID-19 patients from multiple hospitals and Chinese CDC laboratories. The tests were done separately at each site. A total of 525 cases were tested: 397 (positive) clinically confirmed (including PCR test) SARS-CoV-2-infected patients and 128 non- SARS-CoV-2-infected patients (128 negative). The testing results of vein blood without viral inactivation were summarized in the Table 1. Of the 397 blood sample from SARS-CoV-2-infected patients, 352 tested positive, resulting in a sensitivity of 88.66%. Twelve of the blood samples from the 128 non-SARS-CoV-2 infection patients tested positive, generating a specificity of 90.63%."

Lenke til kommentar
3 hours ago, 0laf said:

Mer forskning fra siste døgn, en rapport som evaluerer to forskjellige strategier :

  1. mitigation, which focuses on slowing but not necessarily stopping epidemic spread – reducing peak healthcare demand while protecting those most at risk of severe disease from infection
     
  2. suppression, which aims to reverse epidemic growth, reducing case numbers to low levels and maintaining that situation indefinitely. 


Sverige og Storbritannia har valgt en variant av den første, men uten å stenge skoler eller gjøre særlig mange tiltak for å begrense smitte, særlig Sverige lar det nå bare løpe løpsk.

Man kan vel nå si at Norges respons også ligger nærmere den første enn den andre, hvor vi forsøker å "flate ut kurven", i stedet for å forsøke å holde antall smittede så lavt som mulig ved smittesporing og testing.
 

Etter det jeg har lest så har man ikke mere testkapasitet i Norge men man jobber med å øke.

Er ikke umulig at en senere går fra mitigation til suppression, altså at man bare forsøker hold viruset nede nå til man får mobilisert fullt med testing og sporing.

 

Om ikke nok testkapasitet i dag så gjør de det riktige - prioritere å teste alle med alvorlige symptomer og også selvsagt de som er mest samfunnsnyttige.

 

De som er i karantene må sitte der uansett siden om de har symptomer så blir det karantene og om de tester negativt så blir det fort karantene uansett for å være på sikre siden.

Det er ikke prioritet å teste folk for å friskmelde ikke-essensielt personell tidlig siden landet er stengt ned uansett.

Når testkapasiteten er bedre så kan en teste alle med symptomer og spore alle kontakter.

 

Jeg ville trodd at inntil videre så burde folk som har hatt noe slags symptomer og ikke er samfunnskritiske burde sitte ut tiden uansett negativ test, alt etter om testene er pålitelige. Bedre å være på sikre siden. Om testene er upålitelige med å påvise smittefrihet så kunne en i værste fall ikke gi testresultat før de er ferdig med karantenen slik at de smittede ikke blir fristet til å bryte karantene ("prøven var jo negativ"). Altså noe etter pålitelighet på testen, går en grense for hvor forsiktig man skal være men dette er noe som forskerne har peiling på.

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
45 minutes ago, KANE2009 said:

Men for all del, om det skulle vise seg å stemme: ikke noe er bedre. Bare å få de ut til folk! Den her "la oss ikke teste vanlige folk" strategien fra regjeringen tror jeg bare gjør at flere kommer til å bryte karantene ettervhert.

Det er straffbart å bryte karantene.

 

Å bekrefte at noen er positive eller at noen er negative på smitte er to helt forskjellige ting. Er de positivså blir det karantene, er de negative men testene ikke er helt pålitelige så er det falsk trygghet og man kan risikere å slippe smittede ut igjen.

 

Nå i første omgang mener jeg ihvertfall at folk som har hatt symptomer, tester negativt og ikke har kritiske samfunnsfunksjoner burde sitte karantenetiden ut. Man trenger ikke gi de testresultatene, de kan bare anta at de har viruset.

 

Om folk ikke holder karantenen så går man inn med straffeforfølgelse eller innfører generelt portforbud. Dette er en krisesituasjon og prioritet bør ikke være at noen som ikke absolutt trengs for samfunnet skal kunne være ute av karantene tidligere.

 

Endret av tjavel
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Camlon said:

Kina har allerede utviklet en slik test

 

Jeg har sett folk som sier at de har tatt disse, så jeg tror de allerede er i bruk...

I Kina tar visst hele "prosedyren" med CT og alt maks 30 minutter nå. Vi trenger MYE testing om vi skal klare å gjøre noe med dette, og strengere isolasjon/karantene.

Edit:

Det KAN selvfølgelig være fake news fra Kina, men jeg har sett vestlige som bor der som har sagt dette, så i så fall er det ... tjah, godt jobbet, og jeg ser ikke helt hvorfor Kina skulle lyve om slikt. De har delt resultater og denslags. Du som bor der vet kanskje mer? Det er sikkert ikke alle steder de er tilgjengelige, men det går vel kanskje rykter?

Endret av pappkake
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tjavel skrev (2 minutter siden):

Det er straffbart å bryte karantene.

 

Å bekrefte at noen er positive eller at noen er negative på smitte er to helt forskjellige ting. Er de positive men så blir det karantene, er de negative men testene ikke er helt pålitelige så er de falsk trygghet og man kan slippe smittede ut igjen.

 

Nå i første omgang mener jeg ihvertfall at folk som har hatt symptomer, tester negativ og ikke har kritiske samfunnsfunksjoner burde sitte karantenetiden ut. Man trenger ikke gi de testresultatene, de kan bare anta at de har viruset.

 

Om folk ikke holder karantenen så går man inn med straffeforfølgelse eller innfører generelt portforbud. Dette er en krisesituasjon og prioritet bød ikke være at noen som ikke absolutt trengs for samfunnet skal kunne være ute av karantene tidligere.

 

Det er også straffbart å bryte fartsgrensen ;)  At noe er straffbart betyr ikke at ingen gjør det. Folk som sitter hjemme kommer til å bli rastløse, det er ikke i vår natur å sitte konstant stille. Når man så leser om ørten tilfeller av folk uten samfunnskritiske jobber og som heller ikke har vært i land med smitte men som fortsatt blir testes så begynner jo folk å lure (og de blir usikre og kanskje til og med irritert fordi de ikke selv testes). Om det er mangel på testkits så bør myndighetene komme ut og si det. Informasjon er alfa omega i den situasjonen vi er i nå. Folk blir usikre når det er lite informasjonsflyt (jeg vil legge til at jeg synes myndighetene har vært flinke med informasjon generelt sett, ihvertfall den siste uka) og folk som er usikre kan fort ende opp med å handle irrasjonelt. Mtp. hvor avhengig vi er av "mannen i gata" så bør myndighetene heller spille med åpne kort, så godt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, tjavel said:

Å bekrefte at noen er positive eller at noen er negative på smitte er to helt forskjellige ting. Er de positivså blir det karantene, er de negative men testene ikke er helt pålitelige så er det falsk trygghet og man kan slippe smittede ut igjen.

Slik bør det fungere.

Negativ = 14 dagers karantene
Positiv = Karantene til negativ, medisinsk observasjon, sporing av alle kontakter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, KANE2009 said:

Det er også straffbart å bryte fartsgrensen ;)  At noe er straffbart betyr ikke at ingen gjør det. Folk som sitter hjemme kommer til å bli rastløse, det er ikke i vår natur å sitte konstant stille. Når man så leser om ørten tilfeller av folk uten samfunnskritiske jobber og som heller ikke har vært i land med smitte men som fortsatt blir testes så begynner jo folk å lure (og de blir usikre og kanskje til og med irritert fordi de ikke selv testes). Om det er mangel på testkits så bør myndighetene komme ut og si det. Informasjon er alfa omega i den situasjonen vi er i nå. Folk blir usikre når det er lite informasjonsflyt (jeg vil legge til at jeg synes myndighetene har vært flinke med informasjon generelt sett, ihvertfall den siste uka) og folk som er usikre kan fort ende opp med å handle irrasjonelt. Mtp. hvor avhengig vi er av "mannen i gata" så bør myndighetene heller spille med åpne kort, så godt det lar seg gjøre.

 

Jeg skjønner hva du sier og er ikke uenig, myndighetene har sagt at de ikke har nok testkapasitet men kunne ha sagt det tydeligere. En må søke aktivt for å finne informasjonen, skal ikke være nødvendig. Vis at en stoler på folk med å forklare hvorfor en gjør som en gjør.

For folk vil kunne komme til å spørre seg på den måten du sier om det blir mere testkapasitet tilgjengelig.

 

Håper også det går opp for folk nå etter nyheter om hvordan dette brer seg over verden og tiltakene som settes i verk så klarer de å bevare tålmodigheten.

Det er flere land og områder som går rett til portforbud, også noe for signaleffekten regner jeg med. Norge er fortsatt ganske milde på tiltak vi har satt i gang i forhold til hva myndighetene kan gjøre om de føler de må.

Lenke til kommentar
tjavel skrev (2 minutter siden):

 

Jeg skjønner hva du sier og er ikke uenig, myndighetene har sagt at de ikke har nok testkapasitet men kunne ha sagt det tydeligere. En må søke aktivt for å finne informasjonen, skal ikke være nødvendig. Vis at en stoler på folk med å forklare hvorfor en gjør som en gjør.

For folk vil kunne komme til å spørre seg på den måten du sier om det blir mere testkapasitet tilgjengelig.

 

Håper også det går opp for folk nå etter nyheter om hvordan dette brer seg over verden og tiltakene som settes i verk så klarer de å bevare tålmodigheten.

Det er flere land og områder som går rett til portforbud, også noe for signaleffekten regner jeg med. Norge er fortsatt ganske milde på tiltak vi har satt i gang i forhold til hva myndighetene kan gjøre om de føler de må.

Hmm, det var nytt for meg. Ikke overraskende at de ikke har nok testkapasitet i disse tider. Blir ikke skremt av det akkurat, og isåfall fint at de holder igjen så man får testet de som er mest sårbare, jeg skulle bare ønske at det var informasjon som var relativt enkelt tilgjengelig. 

Ja, man kan jo håpe folk tar innover seg alvorligheten av det vi står ovenfor. Jeg har ihvertfall sett en drastisk endring fra folk som basically lo av det som ble sagt til at folk sitter musestille foran tv'en for å få med seg de siste nyhetene om COVID19 så det finnes håp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...