Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pc Lynet skrev (8 minutter siden):

What? Er du stokk dum? Hvorfor skulle den det?

Tror du alle land vil stille seg lydig i køa for å få sin andel? At Trump ikke får det for seg at han skal kuppe vaksinen og vaksinere amerikanere før alle andre får tilgang og at det ikke vil bli tatt særdeles dårlig i mot av andre land? Eller at rike og fattige vil respektere hverandres køplasser? Korrupsjon, grådighet, kupp, etc.

En annen ting er smittevernstrategien. Dvs om man bør spre vaksinene jevnt utover kloden eller om man bør ta region for region, og i så fall hvilke regioner som bør få det først fra et smittevernsynspunkt og fra et rettferdighetssynspunkt.

Dette kan fort bli historiens mest desperate ressurs-krig om ikke produksjonskapasiteten blir helt hinsides alle fantasier slik 7,7 milliarder mennesker kan vaksineres samme uke.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (3 minutter siden):

"Konspirasjonsteoriene" om at dette viruset fungerte på samme måte som HIV viser seg å stemme.

Dette er Twitteren til han som lager vaksine i Netflix dokumentarserien Pandemic.

https://twitter.com/CurlyJungleJake/status/1248161735455830016

SARS-CoV-2 infects T lymphocytes through its spike protein-mediated membrane fusion

 

Det kan skyldes et komlisert meldings system som jeg tror i medisinen kalles SEPSIS. Hvor infeksjon/inflamasjon produserer sinal stoffer som forteller beinmargen at de skal produsere T celler. MERK: ikke la deg påvirke av provokatører!

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Tror du alle land vil stille seg lydig i køa for å få sin andel? At Trump ikke får det for seg at han skal kuppe vaksinen og vaksinere amerikanere før alle andre får tilgang og at det ikke vil bli tatt særdeles dårlig i mot av andre land?

Noen ganger så lurer jeg på hva som er koblet feil i topplokket deres. Kina er uskyldige og vaksine vil føre til verdenskrig?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (3 minutter siden):

Fant ikke ut hvem som sto bak den.


Det er mange som jobber med vaksiner, det fremstår vel egentlig litt "lettere" enn tradisjonelle legemidler, så det finnes også mindre aktører.

Moderna er egentlig et lite selskap, men de har vært snakket om i mange år fordi mRNA-vaksinene har så stort potensiale.
Nå er det vel også flere andre selskaper som jobber med samme teknologi, men jeg tror Moderna var først ute.

De tradisjonelle vaksinene er nesten alltid fra de store selskapene, Johnson & Johnson er verdens største legemiddelselskap, og så er det Roche, som også er et enormt selskap som driver med alt mulig, de lager blant annet PCR maskinene som brukes til testing av pasienter nå, og er regnet for å være verdens største "biotech" selskap, men driver også med medisiner og forskning, de er blant annet verdens største på kreftmedisiner, og har gjort enorme mengder forskning på en rekke krefttyper.

Pfizer, Sanofi, AstraZenaca og Merck er også store, men ikke innen vaksiner, det er mest piller og andre medikamenter for alt mulig rart?

GlaxoSmithKline står bak en rekke vaksiner, blant annet Pandermix, som kanskje ikke var noen stor suksess, men de jobber nå også med vaksiner for SARS-CoV-2.

Gilead, som tidligere ble nevnt, spesialiserer seg på antivirale medisiner, de står i tillegg til remdesivir også bak flere kjente medisiner, som  Harvoni, verdens andre mest solgte legemiddel, som brukes mot Hepatitt C.

Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):


Det er mange som jobber med vaksiner, det fremstår vel egentlig litt "lettere" enn tradisjonelle legemidler, så det finnes også mindre aktører.

Moderna er egentlig et lite selskap, men de har vært snakket om i mange år fordi mRNA-vaksinene har så stort potensiale.
Nå er det vel også flere andre selskaper som jobber med samme teknologi, men jeg tror Moderna var først ute.

De tradisjonelle vaksinene er nesten alltid fra de store selskapene, Johnson & Johnson er verdens største legemiddelselskap, og så er det Roche, som også er et enormt selskap som driver med alt mulig, de lager blant annet PCR maskinene som brukes til testing av pasienter nå, og er regnet for å være verdens største "biotech" selskap, men driver også med medisiner og forskning, de er blant annet verdens største på kreftmedisiner, og har gjort enorme mengder forskning på en rekke krefttyper.

Pfizer, Sanofi, AstraZenaca og Merck er også store, men ikke innen vaksiner, det er mest piller og andre medikamenter for alt mulig rart?

GlaxoSmithKline står bak en rekke vaksiner, blant annet Pandermix, som kanskje ikke var noen stor suksess, men de jobber nå også med vaksiner for SARS-CoV-2.

Gilead, som tidligere ble nevnt, spesialiserer seg på antivirale medisiner, de står i tillegg til remdesivir også bak flere kjente medisiner, som  Harvoni, verdens andre mest solgte legemiddel, som brukes mot Hepatitt C.

Hva vet du om Fosun Pharmaceutical?

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (3 minutter siden):

Hvis det er en god tid å gjøre det på er det NÅ! Verden trenger vaksiner og finansierings støtten sitter løst. Man kan tenke at Gates vil benytte seg av støtteordninger og 'sosialismen for firmaer' som nå er kjennetegnet for Amerikansk sosial politikk.

Lenke til kommentar

Verdensbefolkning.png.d3d8cd3ca5814b3cce548dbe29ca16c5.png

Siden befolkninga øker med 221500 daglig så ville det normalt tatt 3,4 dager før vi runder 7777777777 verdensborgere. Men pga corona tar livet av ca 7000 mer enn normalt hver dag så tar det ca 2,6 timer ekstra før vi når det spesielle tallet (regnet fra i dag, forsinkelsen hittil er på ca 11,2 timer). I følge mine beregninger skjer det onsdag 15.4.2020 kl 00:34

 

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Oddvardm said:

Har du noengang tenkt på hva en massiv CME (Corona Mass Ejection) som treffer oss kan gjøre? Er du en slik person som skal ha alt (båt, bil, hus, hytte og alt annet) 'damned the torpedos'? Vet at jeg er litt 'off topic', men når det sutres så mye fordi folk må være hjemme med sine egne unger i noen uker er det greit å sette ting litt i perspektiv. Tenk deg at strømmen forsvinner i 6 måneder over hele landet? Kjøleskapet ditt virker ikke, bensin pumpene virker ikke, internet virker ikke, telefonen virker ikke, radioen virker ikke absolutt ingenting virker. Kan ikke skje sier du? Les om blackout i Canada (https://www.nasa.gov/topics/earth/features/sun_darkness.html). Les om CME hendelsen i 1859 https://en.wikipedia.org/wiki/Solar_storm_of_1859. Les litt naturvitenskap og slutt med å sutre.

Sjelden å se noe så usaklig, i hvert fall hvis dette var et svar til meg.
Ingenting av det du sier, tar opp noe jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Oddvardm said:

Har jeg misoppfattet deg så beklager jeg det. Kan du si hvor tar jeg feil?

Ærlig talt, Oddvar. Jeg har tenkt litt høyt omkring hvilke strategier som kan virke/ikke virke mot viruset. Så kommer du med en tirade som nærmest antyder at jeg er en sutretete idiot som ikke skjønner noe av vitenskap. Jeg ser ikke hva din tirade har å gjøre med noe jeg har skrevet.

Forøvrig er jeg enslig pensjonist og lever akkurat som før. Mine personlige behov har ingenting å gjøre med det jeg skrev.

Lenke til kommentar
LangtGjesp skrev (1 minutt siden):

Ærlig talt, Oddvar. Jeg har tenkt litt høyt omkring hvilke strategier som kan virke/ikke virke mot viruset. Så kommer du med en tirade som nærmest antyder at jeg er en sutretete idiot som ikke skjønner noe av vitenskap. Jeg ser ikke hva din tirade har å gjøre med noe jeg har skrevet.

Forøvrig er jeg enslig pensjonist og lever akkurat som før. Mine personlige behov har ingenting å gjøre med det jeg skrev.

Vanskelig å få et inntrykk av en person man bare kjenner virtuellt. Jeg vil forklare min uttalelse om CME og relevansen. Jeg ser at det er en masse meninger i forumet som jeg vil karakterisere som navle-beskuende i den forstand at de bærer preg av forfatters egen situasjon. Foreldre som går på veggene drevet av økonomiske bekymringer (får jeg jobben tilbake?), blir pålagt barnepass (noe du sikkert har erfaring med) og at frustrasjoene bygger seg opp. Jeg hadde fått litt nok av det for å si det slik. Da ble jeg så absolutt offer for mine egne meninger og det beklager jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...