Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (18 minutter siden):

Kan man spissformulere det slik?

"Hvis dødsraten er 1% (dødsfall per reelt smittede) så vil 100 smittede i snitt føre til 1 dødsfall. De som har påført seg selv eller andre smitte ved uaktsomhet, har således medvirket til 0,01 uaktsomt drap per smittetilfelle"

Ref. SL §281, §15 , SVL §8-1

Det mangler vel en del på at uaktsomhets kriteriet skal kunne bevises. Men det finnes presedens med HIV. Kan det sammenlignes tro? Tenker du å få noen i fengsel? ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Oddvardm skrev (15 minutter siden):

Tenker du å få noen i fengsel? ?

Hehe nei, jeg tenker bare på å øke det verbale presset mot generell smittevern-idioti. Politiet har jo allerede statuert noen eksempler for å stramme opp litt. Fengsel for medvirkning til uaktsomt drap høres jo mye mer alvorlig ut enn 20 000 kr i bot for brudd på smittevernloven. Det setter også mer fingeren på konsekvensene av brudd på smittevernloven.

Edit: Brudd på smittevernloven er alvorlig og en prioritert oppgave for politiet

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Hehe nei, jeg tenker bare på å øke det verbale presset mot generell smittevern-idioti. Politiet har jo allerede statuert noen eksempler for å stramme opp litt. Fengsel for medvirkning til uaktsomt drap høres jo mye mer alvorlig ut enn 20 000 kr i bot for brudd på smittevernloven. Det setter også mer fingeren på konsekvensene av brudd på smittevernloven.

Vet man at man er smittet og allikevel går på fest (feks), og noen som var på festen dør av CORONA er det faktisk ikke utenkelig. Men det må være bevist at du var den eneste med smitten kan jeg vel tenke.

Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (14 minutter siden):

Men dette gjelder ikke covid-19 som vi snakker om her. 

COVID-19 smitter via mikrodråper/aerosoler som spres via hosting, nysing, synging, snakking og pusting. Det gjør ingen forskjell om det skjer på rim eller om en synger falskt heller. Dette kan komme i kontakt med andre mennesker direkte ved innpusting, eller legge seg på flater på eller nær personen de kommer fra, som andre deretter kommer i kontakt med, f.eks. med hendene og disse senere tar seg til ansiktet.
Transportmekanismen er den samme som beskrevet i videoen, uansett om det er influensa eller coronavirus det er snakk om. Mikrodråper, aerosoler, som i videoen.

Endret av xRun
  • Liker 3
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (1 minutt siden):

Det er forskjell på forskjellige virus. Ja, noen smitter via aerosoler via f.eks sirkulert luft i gamle fly uten filter, men det er ikke påvist med noen coronavirus. Om det var reell fare for å bli smittet av covid19 på utpust hadde verden sett veldig annerledes ut i dag. 

Studier tyder på at smitten kan spres av pusting.

You may be able to spread coronavirus just by breathing, new report finds
https://www.sciencemag.org/news/2020/04/you-may-be-able-spread-coronavirus-just-breathing-new-report-finds

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (31 minutter siden):

Vet man at man er smittet og allikevel går på fest (feks), og noen som var på festen dør av CORONA er det faktisk ikke utenkelig. Men det må være bevist at du var den eneste med smitten kan jeg vel tenke.

Tja, hvis det kan bevises såpass direkte og uten tvil så må det vel kunne straffes som 1 stk uaktsomt drap (i motsetning til statistisk medvirkning til 0,01 stk uaktsomt drap).

Mange smittede får symptomer senere eller ikke i det hele tatt. Karantene gjelder jo f.eks for folk som ikke er påvist smittede og ikke har symptomer (f.eks reisende fra utlandet) og brudd på denne karantenen kan påføre noen fare for liv og helse.

Bevisst karantenebrudd kan vel også kalles aktsomt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, xRun said:

Studier tyder på at smitten kan spres av pusting.

You may be able to spread coronavirus just by breathing, new report finds
https://www.sciencemag.org/news/2020/04/you-may-be-able-spread-coronavirus-just-breathing-new-report-finds

En studie sier det er mulig i teorien ja, mens i samme artikkel står det. "However, the WHO experts say, an analysis of more than 75,000 coronavirus cases in China revealed no cases of airborne transmission. " så i alle tilfeller så har jeg riktig i at det ikke er en reell fare, altså noe som man ikke trenger å bekymre seg for. 

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (6 minutter siden):

En studie sier det er mulig i teorien ja, mens i samme artikkel står det. "However, the WHO experts say, an analysis of more than 75,000 coronavirus cases in China revealed no cases of airborne transmission. " så i alle tilfeller så har jeg riktig i at det ikke er en reell fare, altså noe som man ikke trenger å bekymre seg for. 

Videoen viser også at det er mulig, og respiratoriske virus spres med luften man puster, nyser etc. ut i varierende grad.
Vis dette ikke er nok så foreslår jeg at du følger din konklusjon, så kan andre ta de forholdsregler de vil. Er ikke verre enn det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, xRun said:

Videoen viser også at det er mulig, og respiratoriske virus spres med luften man puster, nyser etc. ut i varierende grad.
Vis dette ikke er nok så foreslår jeg at du følger din konklusjon, så kan andre ta de forholdsregler de vil. Er ikke verre enn det.

Forsøket i videoen har ingenting med corona å gjøre. Ja du får ta dine forholdsregler for alle mulige virus, så tar jeg mine for coronaviruset som denne tråden handler om.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Forsøket i videoen har ingenting med covid-19 å gjøre. Ja du får ta dine forholdsregler for alle mulige virus, så tar jeg mine for covid-19 som denne tråden handler om.

Covid19 er et respiratorisk virus som lever i lungene   

 

17 minutes ago, kim_InnleggNO said:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...