Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

TheDarkSapling - SCM skrev (16 minutter siden):

Det er derfor jeg spørr, om det var flere som fikk med seg denne nyheten tidligere i dag. Og om det kan være sant det jeg så. Man skal ikke utelukke det jeg på peker på, altså kan stemme. Ikke vet jeg. Nord Korea har jo tross alt truet med mye rart de siste årene, det er vi alle enige i, regner jeg med. 

Du så nok på feil kanal. Jeg så på Tv2nyhetene selv, var ingenting av det du snakker om der. :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124
PingEnt skrev (2 timer siden):

Ja faktisk. De skriver

Mens The Sun karakteriserer det som "planning assumption", altså den antagelsen de gjør under planlegging av utbruddet og hvordan man skal håndtere det, og det kan godt være et overestimat.

 

Dessuten er resett kjent for å vri på sannheten, samt utelate viktige fakta.

1. Du har påstander som ikke holder mål.
2. Her er litt om dødsraten til Covid-19: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, iStereo said:

1. Du har påstander som ikke holder mål.
2. Her er litt om dødsraten til Covid-19: https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-death-rate/

Hvilken påstand?

Det er dødsraten på registrerte tilfeller. I Kina er 80 000 registrert smittet. Det er 0.006% av befolkningen. Tror du på det tallet?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Miri said:

Fra statistikken i Italia ser vi at hele 42 prosent resulterer i sykehusinnleggelse (linken til G ovenfor). Det er dramatiske tall, og langt høyere enn antatt. Det er altså riktig som noen påpekte tidligere i tråden, at det ikke bare er de 20 prosent alvorlig/kritisk som faktisk er alvorlige tilfeller, faktum er at dobbelt så mange blir så syke at sykehusinnleggelse er påkrevet.

Skummelt! Her i Norge er det minimal kapasitet. Kanskje plass til noen få hundre. Titusenvis, kanskje hundretusener kommer til å mangle legehjelpen de trenger 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Herregud, det har jo knappt spredd seg enda. Folk er tydeligvis rimelig gale i hode? Det går an å få bøter vel for å drive å herje med 113 på den måten.

 

Denne kan jeg forstå bedre:

 

De oppfører seg akkurat som dere. Hysteriske!

 

 

Miri skrev (41 minutter siden):

Fra statistikken i Italia ser vi at hele 42 prosent resulterer i sykehusinnleggelse (linken til G ovenfor). Det er dramatiske tall, og langt høyere enn antatt. Det er altså riktig som noen påpekte tidligere i tråden, at det ikke bare er de 20 prosent alvorlig/kritisk som faktisk er alvorlige tilfeller, faktum er at dobbelt så mange blir så syke at sykehusinnleggelse er påkrevet.

Den norske studenten ble lagt inn på syklehuset. Hadde litt feber. 

 

freddy85 skrev (38 minutter siden):

Men det er i Italia, her skal jo folk helst dø hjemme og ikke belaste helsetjenesten.

Ikke at jeg som 34 er spesielt bekymret for mitt eget vedkommende, men blir frustrert over hvor tafatte norske myndigheter er uansett hva det gjelder.

34 åringer kan dø like lett som 60 åringer. Spesielt de som syter, de dør som fluer.

Hva er så tafatt med norske myndigheter? Hva er det du vil at norske myndigheter skal gjøre for deg? 

 

Lenke til kommentar
Merko. skrev (24 minutter siden):

Ok, sikkert en nyhetskanal for et helt annet land. men bra observert. :)

NÅ BEGYNNER DU Å FÅ MEG SINT, VIL DU VIRKELIG SE MEG SINT? ??? Jeg snakker sant, at det er Tv2 Nyhetskanalen (norsk nyhetskanal) jeg så det på. Jeg skulle gjerne tatt bilde/filmet av det, da kunne jeg ha vist deg det. Men det fikk jeg ikke til, pga den gikk kun en gang.

Endret av TheDarkSapling - SCM
  • Liker 2
Lenke til kommentar
TheDarkSapling - SCM skrev (1 time siden):

NEI, JEG SÅ IKKE FEIL. Jeg så det på Tv2 Nyhetskanalen i ettermiddagen. ??

Du må skille mellom faktarelaterte nyheter, og det at tv2 gjengir et rykte som svirrer.

Blir det samme som å si -Putin-Russland mener at 911 var utført av CIA og presidenten.

 

Ja klart et utsagn, men blir ikke presentert som faktanyhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Miri said:

Fra statistikken i Italia ser vi at hele 42 prosent resulterer i sykehusinnleggelse (linken til G ovenfor). Det er dramatiske tall, og langt høyere enn antatt. Det er altså riktig som noen påpekte tidligere i tråden, at det ikke bare er de 20 prosent alvorlig/kritisk som faktisk er alvorlige tilfeller, faktum er at dobbelt så mange blir så syke at sykehusinnleggelse er påkrevet.

Rett fra italienske myndigheter:

Quote

As regards health monitoring related to the spread of Coronavirus on the national territory, 650 people are currently infected in 12 regions and in an autonomous Province.

In detail: there are 403 cases of Coronavirus in Lombardy, 111 in Veneto, 97 in Emilia-Romagna, 19 in Liguria, 4 in Sicily, 3 in the Marche, 3 in Lazio and 3 in Campania, 2 in Piedmont, 2 in Tuscany , 1 in Abruzzo, 1 in Puglia and 1 in the Autonomous Province of Bolzano. There are 248 patients hospitalized with symptoms, 56 are in intensive care, while 284 are in home isolation.
45 people recovered. 

650 påvist smittet.

248 av disse er innlagt på sykehus (det er nesten 40%) og 17 er døde (2.7%). 56% (9%) er innlagt på intensivavdeling.

Dette er sinnsyke tall, og våre norske "eksperter" behandler dette fortsatt mer eller mindre som "influensa", i alle fall uttad. Det hjelper ikke om 10-15% av befolknignen tar dette seriøst og skjønner alvoret, om myndighetene klarer å få de resterende til å tro at vi bare har fått en litt mer dødelig versjon av influensa som går rundt og ikke endrer vanene sine.

Tiden for å reagere proaktivt er NÅ. Folk må skjønne hvor ille dette er før vi har et par tusen smittede, som allerede der vil knekke norsk helsevesen totalt.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3052495/coronavirus-far-more-likely-sars-bond-human-cells-scientists-say

Quote

Coronavirus far more likely than Sars to bond to human cells due to HIV-like mutation, scientists say

  • Research by team from Nankai University shows new virus has mutated gene similar to those found in HIV and Ebola
  • Finding may help scientists understand how the infection spreads and where it came from

The new coronavirus has an HIV-like mutation that means its ability to bind with human cells could be up to 1,000 times as strong as the Sars virus, according to new research by scientists in China and Europe.

Jeg har ikke lest selve rapporten siden den ikke er offentlig, men han jeg kjenner har tilgang og sier at det realistiske anslaget er 20x, men dette er likevel skumle saker.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Benbjo said:

Skummelt! Her i Norge er det minimal kapasitet. Kanskje plass til noen få hundre. Titusenvis, kanskje hundretusener kommer til å mangle legehjelpen de trenger 

"Alle" kommer til å få behov for fastlegen på hjemmebesøk? Stakkars menneske. Ikke bare kommer man til å slite ut alle fastleger, men en viss prosent av dem vil dø av dette også? For når Legevakten er like stoiske, med sine råd om "å ta det med ro dette kommer til å gå over". Fordi noen tullinger har begynt å ringe 113 allerede nå!

Hvem er det som da sitter igjen med ansvaret for å følge deg opp i det du desperat tryggler om nåde/hjelp, jo fastlegen har plikt til å følge deg opp rimelig kjappt. Du er faktisk hens pasient.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (9 minutter siden):

Du må skille mellom faktarelaterte nyheter, og det at tv2 gjengir et rykte som svirrer.

Blir det samme som å si -Putin-Russland mener at 911 var utført av CIA og presidenten.

 

Ja klart et utsagn, men blir ikke presentert som faktanyhet.

Hvordan skal jeg vite det, om hva som er fakta? ?? Nyhetene skal liksom hvise  fakta nyheter.

Endret av TheDarkSapling - SCM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, DiskusDød said:

De oppfører seg akkurat som dere. Hysteriske!

Hva!? Jeg ber deg om å trekke tilbake påstanden.

Vi er informasjonssøkende og forsøker å vekke opp sløve myndigheter som har hatt mange uker på seg til å ha forberedt seg bedre enn det tafatte vi har vært vitne til. Kan sitere Aftenposten en omgang til, selv om en annen har sitert det tidligere på dagen. Kina er dessuten prøvekluten, som viser en viss suksess med den harde metode:

av Gunnar Kagge
15:16
DEL

WHO: Norge må handle "aggressivt" 

Verdens helseorganisasjon (WHO) bekymrer seg for at nye korona-smittede i stadig større grad befinner seg utenfor Kina. Han listet opp landene utenfor Kina som har konstatert smitte, deriblant Norge:

– Dere har et mulighetsvindu. Tar dere aggressive grep nå, kan dere hindre  at folk blir syke og redde liv.

Utenfor Kina er det nå 3474 tilfeller i 44 land, og 54 dødsfall.

– Det om skjer i resten av verden er nå vår største bekymring, sier WHO-direktør Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Han minner om at syv nye land  har meldt om smittede bare det siste døgnet. Et av dem er Norge.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er 4-5 smittede i Norge og alle er blitt smittet i utlandet; Kina, Iran, Italia...

Flere er i karantene hjemme.

Hvor mye mer agressivt skal myndighetene bli? Ha soldater i gatene og skyte folk hvis de beveger seg ute?

 

Å sette samfunnet på pause og vente i måneder på at viruset skal forsvinne vil ikke fungere. 

Det er 4 i karantene her i byen jeg bor og jeg går ikke rundt å hamstrer munnbind, såpe og paracet hver eneste butikk. Så ja, mange av dere er hysteriske. Ta en tur på kvinneguiden, det er der hysteri hører hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke påstå det sikkert, men jeg vil anta at du vil måtte se delvis med skam på å ha tatt for lett på dette @DiskusDød

4-5 smittede om man følger WHO's råd så får man jo knappt flere smittede, eller man får kontroll på den første antydning til spredning. Hva ville det koste å stenge grensene. Desinfisere alle førerhus og lasterom i lastebiler i det de ankommer grensen, og bytte om til en norsk sjåfør som har engangshansker på seg, for å føre varene til varelagrene?

Hvor mye mer aggressivt. Ville ha spurt WHO og de råd de gir om nettopp det. Vi har diskutert ting litt, men vi er knappt kompetente nok til å komme opp med en fullstendig skissert gjennomføringsplan uansett. Dette må uansett tas i fra myndighetenes hold.

Hvorfor skal man kjøpe munnbind da? Tidligere i tråden så har vi avdekket at det vil ha liten effekt. Men, de syke må gjerne få gå med munnbind, slik at folk ellers er beskyttet mot deres nys og hosting.

Såpe ville man neppe gått tom for. For hvor mye ekstra såpe behøver man egentlig for å vaske hendene sine noe oftere?

Antibac-produkter eller liknende merke kan muligens bli belastet. Men, det er ikke så dyrt med alkohol. Det dyre er å få laget alle disse produktene med forsvarlig brekningsstoffer slik at de få rusmisbrukere ikke får seg en fest. Og å få disse varene ut i butikkhyller.

Paracet bruker knappt jeg heller. Kommer ikke til å hamstre dette. Dersom lege/helseassistenter anbefaler det og det er skåltomt rundt om av det, så skal fader meg Legevakten komme på banen og distribuere dette da vel? Smerte må man kunne tåle noe av sier nå jeg. Men, dersom febernedsettende har nytte så må man vel ha dette legemiddelet da, dessverre?

Quote

av Martin Hall Larsen19:32
https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direkte-vi-foelger-utviklingen-av-det-nye-koronaviruset?pinnedEntry=7349
DEL
Koronaviruset kan gi turistsektoren milliardsmell

Turismen kan bli rammet hardt av det nye koronaviruset. Tapene globalt kan tilsvare opptil 200 milliarder kroner, anslår World Travel and Tourism Council. 

Det er neppe tid for å ta seg ut å reise, det viser Italia- og Tenerife-reisende oss. Men folk vil gjøre det for det om. Her kan myndighetene gjøre noe med ting nå, slik at framtidige millioner med inntekter i reisebransjen ikke skal gå tapt.

 

Quote

 1st case in the Netherlands: a person who had recently visited Lombardy, Italy. He is hospitalized in Tilburg. [source]
3 new cases in Norway: [source]
2 persons in Oslo who are connected to the outbreak in Italy
1 person in Bærum who is linked to the outbreak in Iran

https://www.worldometers.info/coronavirus/

 

Quote

1 new case in Canada (Ontario): the husband of the previously confirmed case in Toronto. [source]

 

Endret av G
Lenke til kommentar
44 minutes ago, pappkake said:

Rett fra italienske myndigheter:

650 påvist smittet.

248 av disse er innlagt på sykehus (det er nesten 40%) og 17 er døde (2.7%). 56% (9%) er innlagt på intensivavdeling.

Dette er sinnsyke tall, og våre norske "eksperter" behandler dette fortsatt mer eller mindre som "influensa", i alle fall uttad. Det hjelper ikke om 10-15% av befolknignen tar dette seriøst og skjønner alvoret, om myndighetene klarer å få de resterende til å tro at vi bare har fått en litt mer dødelig versjon av influensa som går rundt og ikke endrer vanene sine.

Tiden for å reagere proaktivt er NÅ. Folk må skjønne hvor ille dette er før vi har et par tusen smittede, som allerede der vil knekke norsk helsevesen totalt.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3052495/coronavirus-far-more-likely-sars-bond-human-cells-scientists-say

Jeg har ikke lest selve rapporten siden den ikke er offentlig, men han jeg kjenner har tilgang og sier at det realistiske anslaget er 20x, men dette er likevel skumle saker.

Hva betyr dette egentlig? 

Lenke til kommentar

Dette viser at helsemyndighetene tar helsearbeidernes helse på alvor i Norge:

Quote

Slik jobber legene
Nøyaktig hvor mange slik patruljer som nå er i sving, vet ikke Steen, men sier at de i Oslo vil forsøke å øke antallet i takt med behovet.

Han forteller at folk stort sett ringer 116 117, men at noen også kontakter fastleger.

- Vi har sagt det sånn til fastlegene at om de får pasienter på døra, bør de enten sende dem hjem og få en feberpatrulje fra legevakta til å dra dit, eller få dem inn på et tomt rom hvor de kan vente på at legevakta kommer og tar prøver, sier Steen.

Han legger likevel til at fastleger også kan ta prøve hvis de føler seg kompetente til det og har nødvendig beskyttelsesutstyr tilgjengelig.

https://www.dagbladet.no/nyheter/eksplosjon-av-smittemistanke/72190277

 

Hellas

Quote

 Greece has announced that it will reinforce border patrols, citing the threat posed to the country of coronavirus being brought in by refugees and migrants desperate to reach Europe.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/feb/27/coronavirus-news-live-updates

 

Storbritannia

Quote

 The chief medical officer, professor Chris Whitty, said schools could shut for two months in the event of a pandemic. He was speaking about measures to reduce risk if the coronavirus outbreak reaches pandemic proportions. While noting that such an outcome was just one possibility, he said that there could be a “social cost” if the virus intensifies seeing mass gatherings reduced and schools closed for more than two months.

 

Nord-Irland

Quote

Northern Ireland has its first confirmed case of coronavirus

Northern Ireland has its first confirmed case of coronavirus, taking the total number of UK cases to 16.

Quote

Northern Ireland’s chief medical officer Dr Michael McBride said: “We have robust infection control measures in place which enable us to respond immediately. Our health service is used to managing infections and would assure the public that we are prepared.”

McBride said he would not disclose any personal details of the patient, or where they were being held.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, pappkake said:

Rett fra italienske myndigheter:

650 påvist smittet.

248 av disse er innlagt på sykehus (det er nesten 40%) og 17 er døde (2.7%). 56% (9%) er innlagt på intensivavdeling.

Dette er sinnsyke tall, og våre norske "eksperter" behandler dette fortsatt mer eller mindre som "influensa", i alle fall uttad. Det hjelper ikke om 10-15% av befolknignen tar dette seriøst og skjønner alvoret, om myndighetene klarer å få de resterende til å tro at vi bare har fått en litt mer dødelig versjon av influensa som går rundt og ikke endrer vanene sine.

Tiden for å reagere proaktivt er NÅ. Folk må skjønne hvor ille dette er før vi har et par tusen smittede, som allerede der vil knekke norsk helsevesen totalt.

https://www.scmp.com/news/china/society/article/3052495/coronavirus-far-more-likely-sars-bond-human-cells-scientists-say

Jeg har ikke lest selve rapporten siden den ikke er offentlig, men han jeg kjenner har tilgang og sier at det realistiske anslaget er 20x, men dette er likevel skumle saker.

Fortalte ikke "han du kjenner" at rapporten ligger på den offentlige preprintserveren Chinaxiv.org? Står til og med i artikkelen. Her er den, fullt offentlig tilgjengelig: http://chinaxiv.org/abs/202002.00004 (bruk Google translate).

Virker ikke som om "han du kjenner" forteller deg alt ;) er det en reddit-bruker?

 

Denne rapporten har forøvrig vært offentlig siden 14. februar.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...